handdator

Visa fullständig version : Kcal rika mellanmål

vhek
2008-04-06, 19:49
Hej!
Har börjat strykreträna nu för att gå upp några kilo. är 187cm och väger 81kg.

Har förstått att jag ska ligga på +kcal. Har sökt i forumet men hittar inte det jag leter efter. Jag har svårt att komma upp i 3200 kcal som jag bör ligga på. Någon som kan ge tips på mellanmål som jag kan ta på jobbet. Lunchen har jag inga problem med men det är mellanmålen som jag skulle vilja ha exempel på. Kan tillägga att jag tar 2 protein shakes under dagen och en gainer efter varje träningspass(dom dagar jag tränar).

Alfred Nobel
2008-04-06, 19:54
Smörgås med mycket smör/majonäs och feta korvar/ostar/kaviarer/leverpastejer.

regus
2008-04-06, 20:03
Ta en brödbit på ca200 gram med skinka och ett rikligt lager ost

En påse nötter, ett glas mjölk och en banan.

vhek
2008-04-07, 06:55
Ta en brödbit på ca200 gram med skinka och ett rikligt lager ost

En påse nötter, ett glas mjölk och en banan.

Tack för svaren!

En fundering till! Ska man undvika fett? Man behöver juh fett för att bygga muskler? Och vad för fett ska man äta?

*cupid*

soulman
2008-04-07, 08:51
+1 för majonäs.
Ca. 700kcal per 100gr.
Gör av med 1-2 burkar per vecka nu när jag bulkar.
Brukar blanda ned en massa godis i majonäsen som vitlök, rödlök, räkor, crabsticks.

Du kommer lätt upp i 3200kcal per dag utan att behöva anstränga dig.
Och ja, du behöver fett.

Hej!
Har börjat strykreträna nu för att gå upp några kilo. är 187cm och väger 81kg.

Har förstått att jag ska ligga på +kcal. Har sökt i forumet men hittar inte det jag leter efter. Jag har svårt att komma upp i 3200 kcal som jag bör ligga på. Någon som kan ge tips på mellanmål som jag kan ta på jobbet. Lunchen har jag inga problem med men det är mellanmålen som jag skulle vilja ha exempel på. Kan tillägga att jag tar 2 protein shakes under dagen och en gainer efter varje träningspass(dom dagar jag tränar).

Eddie Vedder
2008-04-07, 10:34
En fundering till! Ska man undvika fett? Man behöver juh fett för att bygga muskler? Och vad för fett ska man äta?

*cupid*

Absolut inte!

Just för muskeltillväxten som sådan krävs inte fett, muskler byggs upp ev enkom aminosyror.

Dock består ju inte alla livsprocesser av muskeltillväxt och fett har livsviktiga funktioner i kroppen såsom hormonbalans, cellmemranstrukturer, det krävs för absorbtion av fettlösliga näringsämnen m.m. samt att du har ett behov av essentiell aminosyror som MÅSTE tillföras via kosten.

De officiella rekommendationerna ligger idag på 25-35E% fett i kosten. Att ligga över det är inte fel i sig, inte heller att ligga under. För dig som vill få upp kaloriintaget rejält så är fet mat en god vän.:thumbup:

Timme
2008-04-07, 10:50
Smörgås med mycket smör/majonäs och feta korvar/ostar/kaviarer/leverpastejer.

+1

Att äta mycket mackor med sådant pålägg är det enklaste sättet att få i sig mycket kcal.

Timme
2008-04-07, 10:53
Absolut inte!

Just för muskeltillväxten som sådan krävs inte fett, muskler byggs upp ev enkom aminosyror.

Dock består ju inte alla livsprocesser av muskeltillväxt och fett har livsviktiga funktioner i kroppen såsom hormonbalans, cellmemranstrukturer, det krävs för absorbtion av fettlösliga näringsämnen m.m. samt att du har ett behov av essentiell aminosyror som MÅSTE tillföras via kosten.

De officiella rekommendationerna ligger idag på 25-35E% fett i kosten. Att ligga över det är inte fel i sig, inte heller att ligga under. För dig som vill få upp kaloriintaget rejält så är fet mat en god vän.:thumbup:

Hyffsatn mycket fett är också bra för muskeltillväxt då det ger högre testosteronhalt jämfört med att äta tex under 10E% fett.