handdator

Visa fullständig version : Finn fem fel och vinn!


kontorsslav
2008-04-06, 17:05
...vinn min eviga tacksamhet... ;)

Är en numera 35 årig kille som tidigare under flera år tränande regelbundet och rätt hårt. Pga arbete så har de senaste 5 åren mest varit stillasittande och tveksamma försök till återkomst.

Har senaste tre månaderna äntligen kommit tillbaka någorlunda och är nu inne på en tresplit träning.

Väger 77kg på 177cm.

Syftet är helt enkelt att få tillbaka lite form på kroppen, öka välbefinnandet och slita stå i vassen på sommaren. Har hittils svarat bra på att inte köra alltför många set på varje muskelgrupp men lite osäker på valen av övningar.

Börjat hålla kosten bättre, ibland lite lätt cardio innan frukost om jag hinner. Protein + banan efter träning.

Dag 1: Bröst+Axlar+Tricep
Sne-Hantelpress: 3 set 5-10 reps
Plan-Hantelpress: 3 set 5-10 reps
Cablecross, antingen vanlig eller liggande: 3 set 7-10 reps

Axel Hantelpress: 3 set 6-10 reps
Hantel sidlyft (lateral raises): 3 set 8-10 reps
Baksida axlar, oftast olika: 3 set 8-10 reps (behöver hjälp att hitta en bra baksideövning, hatar när axlarna "faller fram".)

Tricepsextension maskin: 3 set 7-10 reps
Tricepsdips (bänk bakom ryggen): 3 set 7-10 reps

Dag 2:
Lätt cardio, typ cykel eller löpband

Dag 3: Rygg+Biceps+Mage
Marklyft: 3 set 6-8 reps
Rodd: 3 set 6-8 reps
Lat pulldown (bakom nacken brett): 3 set 6-8 reps

Scottcurl: 3 set 5-8 reps
Hammercurls (bakåtlutad lätt): 3 set 6-9 reps
Någon underarmsövning: 2-3 set (väldigt oklar kring detta)

Crunches maskin: 3 set 8-15 reps
Crunches cable: 3 set 8-10 reps

Dag 4:
Ben och vader väldigt lätt, är genetiskt betingad att har nästan för mycket muskler i vader och ben, räcker att gå i en trappa för att få muskler ;)

Dag 5:
Vila

Dag 6 börjar om med programmet från dag 1.

Så vilka är de 5 största felen jag gör?

hasic
2008-04-06, 19:10
Bestäm ett antal reps. Vill du bygga massa kör på 12 reps, börja med 8 och när du klarar 12 med den vikten öka vikten tills du klarar 8 reps osv. För råstyrka satsa på 3-6 reps. Ser inte så mycket annat som är fel men det är det jag hade gjort, och inte heller slutat träna ben/vader för mycket.

kontorsslav
2008-04-06, 22:03
Brukar oftast värma upp med ett lätt set och sen köra ett rätt tung vikt som jag klarar typ 5-6 rep på, sen går jag ner nån vikt och brukar sen bli fallande antal rep, typ 8-10, sen 6-8 rep.

Problemet är om jag kör tunga ben får jag typ sy om alla byxor, har redan nu i stort sett omöjligt att hitta jeans som låren och vaderna får plats i.