handdator

Visa fullständig version : Lägenhetsproblem, vad hade du gjort?


chidde
2008-04-06, 14:18
Okey guys, behöver lite tips här

Min situation ser ut så att jag kommer säga upp mig från jobbet i veckorna, vilket gör mig till en arbetssökande om en månad, dvs i maj nån gång
Planen är att åka utomlands ett par år och söka lyckan, man börjar ju komma lite till åren (24 bast) och gör jag inte det nu kommer det kännas försent om ett par år
Men nu är det såhär att jag har ett liv här i Malmö också, och det är min lägenhet!

Vad är mina alternativ?

Förslag 1
För att hyra ut den i andrahand så måste jag ha ett jobbintyg från stället jag hade tänkt jobba på, samt papper på hur länge det varar (får hyra ut i max 6 månader)
Problemet är att jag inte har hittat nåt konkret jobb än, men jag är ganska övertygad om att jag kommer hitta ett och är också lika övertygad om att jag inte kommer "settle down" förräns jag fyller 30 år

Förslag 2
Jag säger upp min lägenhet i Malmö, flyttar hem grejerna till föräldrarna och säljer av dem efterhand (barbord, barstolar, tv-bänk, soffa, datorbord)
Nackdelen blir att jag inte kommer ha nåt att falla tillbaka till, sen är det också lite synd att säga upp den när bostadsläget i Malmö är så pressat just nu. Men samtidigt kan jag få vara i väg i lugn och ro utan att behöva oroa mig om hur länge min hyresgäst ska bo där, om h*n betalat in hyran osv

Vilket blir bäst, vad hade ni gjort?

Flykt
2008-04-06, 14:20
Förslag 1 om du hittar en som du litar på som ska bo i din lägenhet. Alltid en trygghet och ha något och komma tillbaka till.

The_RobRoy
2008-04-06, 14:20
Hyrt ut billigt till en kompis som smyg-bor där.

Mental
2008-04-06, 14:23
Jag säger sälj och kapa banden, var fri.
Det är inte säkert att du vill tillbaka till sverige när du smakat på världen, ej heller säkert att du vill bo i malmö igen.

Bara skönt att slippa oroa sig om sådant. Ska man vara fri så är det lika bra att ta i ordentligt.

Kaew
2008-04-06, 14:25
Jag säger sälj och kapa banden, var fri.
Det är inte säkert att du vill tillbaka till sverige när du smakat på världen, ej heller säkert att du vill bo i malmö igen.

Bara skönt att slippa oroa sig om sådant. Ska man vara fri så är det lika bra att ta i ordentligt.

+1

Flykt
2008-04-06, 14:26
Om han nu bestämmer sig för att stanna utomlands; är det inte "bara ring hem då" och säga upp lägenheten? Om han kör med förslag 1 alltså. Nu kan jag inte ett dyft om lägenheter, så jag har ingen aning.

shut teh face
2008-04-06, 14:35
Hur fick du lägenheten ifrån början?

Mig veterligen fungerar kö-systemet som så att om du nu skulle fimpa den här lägenheten, så hamnar du på top of the line igen, på kölistan.

Då kan du alltid glida hem och få lägenhet ganska lätt - i framtiden.

Scratch89
2008-04-06, 14:37
Det är inte tal om att hyra ut den svart till en kompis, som The Robboy var inne på? Det vore väl det bästa alternativet, sen om det är lagligt/etiskt eller ej är en annan diskussion...

chidde
2008-04-06, 14:38
Om han nu bestämmer sig för att stanna utomlands; är det inte "bara ring hem då" och säga upp lägenheten? Om han kör med förslag 1 alltså. Nu kan jag inte ett dyft om lägenheter, så jag har ingen aning.

hehe, nej... det är inte bara att ringa hem
man måste skriva ett skriftligt brev med datum och grejer, sen har man 3 månaders uppsägningstid osv

kort och gott, hyra ut den i andrahand känns bara klyddigt, enda fördelen är att man har nåt att falla tillbaka till

shut teh face
2008-04-06, 14:38
Så funkade det iaf där jag bodde förut.

Man stod i kö ett par år för att få lägenhet
- Om man bytte lägenhet med folk runtomkring så gick det bra, men man fick aldrig vara i kö listan sålänge man hade ett hyreskontrakt
- Om man sa upp lägenheten till andras förfogande (d.v.s du bestämmer INTE vem som får lägenheten, och du får inte byta den) så hamna du på kö listan igen, och de år du hade lägenheten, räknades som "Kötid"

chidde
2008-04-06, 14:48
Hur fick du lägenheten ifrån början?

Mig veterligen fungerar kö-systemet som så att om du nu skulle fimpa den här lägenheten, så hamnar du på top of the line igen, på kölistan.

Då kan du alltid glida hem och få lägenhet ganska lätt - i framtiden.

jag fick lägenheten på ett bananskal

Det är inte tal om att hyra ut den svart till en kompis, som The Robboy var inne på? Det vore väl det bästa alternativet, sen om det är lagligt/etiskt eller ej är en annan diskussion...

jag är ju ursprungligen från helsingborg, det är där jag har mina vänner... i malmö känner jag typ, ingen. för att jag ska "hyra ut den billigt" till en kompis så vill jag gärna ha nån jag kan lita på, dvs en vän jag kan lämna ensam i mitt hem med en bunte stålar liggandes på bordet och där min snygga tjej, blond med stora bröst ligger stretandes i sängen. allting ska då vara orört när jag kommer hem från mitt ärende

Tomten
2008-04-06, 15:19
Jag säger sälj och kapa banden, var fri.
Det är inte säkert att du vill tillbaka till sverige när du smakat på världen, ej heller säkert att du vill bo i malmö igen.

Bara skönt att slippa oroa sig om sådant. Ska man vara fri så är det lika bra att ta i ordentligt.

+1

Tomten
2008-04-06, 15:20
jag är ju ursprungligen från helsingborg, det är där jag har mina vänner... i malmö känner jag typ, ingen. för att jag ska "hyra ut den billigt" till en kompis så vill jag gärna ha nån jag kan lita på, dvs en vän jag kan lämna ensam i mitt hem med en bunte stålar liggandes på bordet och där min snygga tjej, blond med stora bröst ligger stretandes i sängen. allting ska då vara orört när jag kommer hem från mitt ärende

Varför ska du överhuvudtaget tillbaka till Malmö då för?

Hades
2008-04-06, 15:35
Jag är av åsikten att man inte ska bränna sina broar om man inte absolut måste. Men det beror nog på hur man är som person. Jag kan ändra uppfattning om saker väldigt ofta och snabbt och då är det trist om man redan fattat ett oåterkalleligt beslut (ursäkta uttryckssättet, har suttit med näsan i juridisk litteratur hela dagen). Med andra ord: Behåll lägenheten så länge du kan, det kan hända att något inträffar som gör att du kommer behöva den.

Nitrometan
2008-04-06, 18:40
Har du tänkt vara borta mer än ett halvår så säg upp lägenheten.

dooh
2008-04-06, 18:46
Ja, säg upp den om du ska vara iväg ett längre tag. Ett jävla strul med andrahands uthyrning. Och även om bostadsmarknaden är knepig idag så är det inte säkert att just den lägenhet du har idag passar din situation när du kommer tillbaka. Och det går alltid att glida in på nya bananskal=)

Som sagt man ska ju passa på när man är ung och obunden.

pervan
2008-04-07, 07:34
Hyr ut den tilll rassk.

Snafu
2008-04-07, 09:53
Lättast är att kapa banden och säga upp den. Själv gjorde jag missen att behålla min lägenhet ett bra tag efter jag insett att jag nog inte skulle flytta hem inom en nära framtid och det blev mest jobbigt och kladdigt (vad gör snubben som bor i din lägenhet egentligen? Skador, hyror som inte betalas i tid osv osv).

Jag hade inga problem men min polare som åkte hyrde ut i andrahand hade en massa problem med obetalada hyror och skador på väggar och inbrott i lägenhetsförrådet.

Get rid.