handdator

Visa fullständig version : hur många ggr i veckan för bäst resultat?


JamesoN
2008-04-06, 11:22
Undrar hur många gånger i veckan ska man helst träna t.ex triceps för att öka maximalt, har hört mycket olika om det där men är det någon som verkligen kan det där=)?

Och ja, jag har letat i forumet.

Mega_man1000
2008-04-06, 11:29
det beror väl på intensiteten tror ja?

Solve
2008-04-06, 11:29
finns nog inget svar, de är individuellt - olika för alla... men av egen (liten) erfarenhet kanske 2gånger i veckan för små muskler och 1för de stora... men beror på hur hårt man kör dom också

pragmatist
2008-04-06, 11:34
Fler än en gång i alla fall, men troligen färre än fyra.

Smml
2008-04-06, 11:36
2 gånger i veckan på alla muskler.

JamesoN
2008-04-06, 11:37
finns nog inget svar, de är individuellt - olika för alla... men av egen (liten) erfarenhet kanske 2gånger i veckan för små muskler och 1för de stora... men beror på hur hårt man kör dom också

jag hart hört att 1 gång i veckan för att "bibehålla" musklerna och runt 2 för att öka... men samtidigt som du säger kör man en gång orkar man köra hur tungt som helst.*gah!*

HiCoast
2008-04-06, 11:38
En gång var 8:e dag tränar jag och 1 set specifikt triceps.

Men det beror såklart på genetik, träningsvana, muskelmassa, intensitet, duration osv. Ha ett öppet sinne och prova dig fram.

Solve
2008-04-06, 11:40
Fler än en gång i alla fall, men troligen färre än fyra.

ofan... så du tror att 3gånger i veckan funkar med återhämtning o skit? hur månnga set brukar du köra då? :D blev lite småglad nu

JamesoN
2008-04-06, 11:43
just nu tränar jag 4 ggr i veckan,

skriver schemat lite snabbt

mån: bröst, triceps, framsida ben

tis: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

tors: bröst, triceps, framsida ben,

fre: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

funkar det här schemat för att bygga så effektivt som möjligt eller ni kunniga där ute har några tips kanske:P?

Slartibartfast
2008-04-06, 12:31
Alla som jag sett tävla i byggning/CBB, AF på denna brädan iaf har kört varje muskel en gång i veckan. Kanske ger en hint.

JamesoN
2008-04-06, 12:36
Alla som jag sett tävla i byggning/CBB, AF på denna brädan iaf har kört varje muskel en gång i veckan. Kanske ger en hint.

hehe jo*kissass*

mini
2008-04-06, 13:25
Alla som jag sett tävla i byggning/CBB, AF på denna brädan iaf har kört varje muskel en gång i veckan. Kanske ger en hint.

Beror ju på vad man menar med "öka" som var ordet trådskaparen använde. De flesta styrkelyftare tränar samma muskel kanske tre gånger i veckan. De ökar i styrka på det upplägget.

JakeShaft
2008-04-06, 14:41
Ska man vara otroligt extrem finns det ju folk som tränar 2 pass om dagen 6-7dagar i veckan. Så här säger t.ex. Martin Kjellström att han tränar:

"Martin workout twice a day, 6-7 days a week. A usual split look like this:

Day 1, AM: Chest
Day 1, PM: Quads
Day 2, AM: Biceps
Day 2, PM: Shoulders
Day 3, AM: Triceps
Day 3, PM: Back (width)
Day 4, AM: Back (thickness)
Day 4, PM: Hamstrings
Day 5, AM: Calfs and trapezius
Day 5, PM: Rest

Repeat cycle or rest if tired."

Men han kanske inte är speciellt aktuell att jämföra med i tråden. Men jag tror att det säger att det är otroligt inviduellt vad man klarar och vad som är bäst för en själv. Tror att man får prova sig fram och sedan tänka över vad som fungerar bäst för en själv.

tigerofsweden
2008-04-06, 15:33
Att man skulle behöva en veckas återhämtning efter man tränat en muskel tycker iaf jag verkar konstigt, oavsett hur majoriteten tränar :)
Sen skall man ju tycka det är givande och roligt så det finns många faktorer att ta hänsyn till.

JakeShaft
2008-04-06, 15:35
Att man skulle behöva en veckas återhämtning efter man tränat en muskel tycker iaf jag verkar konstigt, oavsett hur majoriteten tränar :)
Sen skall man ju tycka det är givande och roligt så det finns många faktorer att ta hänsyn till.


Håller helt med, 1 vecka låter länge. Om man nu inte är nnybörjare vill säga, då kan man behöva lite längre tid på sig för återhämtning. Men det är återigen något som man abra kan känna själv.

JohnRick
2008-04-06, 15:36
Allt hänger på förhållandet volym/frekvens, men sedan finns det ju ett övre och undre tak, annars hade alla tränat 50 set triceps vid ett tillfälle följt av en månads vila, eller kört ett set om dagen sju dagar i veckan.

JohnRick
2008-04-06, 15:37
Håller helt med, 1 vecka låter länge. Om man nu inte är nnybörjare vill säga, då kan man behöva lite längre tid på sig för återhämtning. Men det är återigen något som man abra kan känna själv.

Snarare tvärtom. Om man är avancerad kan det behövas längre tid för återhämtning.

HiCoast
2008-04-06, 15:39
Alla som jag sett tävla i byggning/CBB, AF på denna brädan iaf har kört varje muskel en gång i veckan. Kanske ger en hint.

Arnold tränade ca 4 timmar per dag 6 dagar i veckan, ger det nån hint? I stort sett alla som tränar i Sverige idag tränar ju i stort sett likadant. Det är 3 set och 3 övningar en gång per vecka som gäller. Det gäller alla, tävlande (som alltför ofta använder otillåtna preparat) och de tusen och åter tusen som får mkt dåliga resultat av sin träning, vad säger det?

Det var ju tur att Gud skapade människan så att vi skulle kunna återhämta kroppen på exakt en vecka. Det är emellertid mycket mer komplicerat ändå. Variablerna intensitet, duration och frekvens är mycket tätt länkade och en ökning eller minskning av en variabel måste ge en proportionerlig förändring av de andra.

Det jag menar är: Köp inte det uråldriga volymträningskonceptet med 3 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp en gång i veckan. Tänk själv och dra dina egna slutsatser beroende på resultaten du får. Kan du öka vikter eller reps från det ena passet gör du rätt, annars gör du det inte.

tigerofsweden
2008-04-06, 15:46
En gång var 8:e dag tränar jag och 1 set specifikt triceps.

Men det beror såklart på genetik, träningsvana, muskelmassa, intensitet, duration osv. Ha ett öppet sinne och prova dig fram.

Jag är lite nyfiken på anledningen till att du tränar så sällan, handlar det om tidsbrist, vilja, effektivitet osv. ?!

tigerofsweden
2008-04-06, 15:50
Kan du öka vikter eller reps från det ena passet gör du rätt, annars gör du det inte.

Gillar det du skrev här! Borde man inte träna så ofta man kan under förutsättningen att man känner sig återhämtad ?

Slartibartfast
2008-04-06, 16:01
Beror ju på vad man menar med "öka" som var ordet trådskaparen använde. De flesta styrkelyftare tränar samma muskel kanske tre gånger i veckan. De ökar i styrka på det upplägget.

Ah, han ville bli styrkelyftare och inte bodybuilder. ok.

HiCoast
2008-04-06, 16:17
Gillar det du skrev här! Borde man inte träna så ofta man kan under förutsättningen att man känner sig återhämtad ?

Det är exakt så det är! Förutsatt att träningen varit tillräckligt intensiv och återhämtningen varit tillräcklig - borde man inte kunna göra ökningar varenda gång man tränar? Jag vill ju träna så ofta jag kan, jag älskar att träna, men jag tränar sällan för att jag har provat mig fram under lång tid och gör det fortfarande. Jag försöker hela tiden hitta ett sätt att träna som är bättre än det jag gör just nu.

(Har just börjat skriva journal om mitt sätt att träna, du kan kolla i min sig.)

pragmatist
2008-04-06, 16:32
På en Mr Olympia-line-up finns både de som tränar alla muskler två gånger per vecka och de som tränar en gång per vecka, och de som ligger nånstans däremellan. Snittet är ungefär var femte dag (kom jag just fram till genom en liten helt ovetenskaplig studie av hur de själva påstår sig träna på sina hemsidor.) Relevans för oss som inte är dopade upp över öronen? Oklar. :D

Allan
2008-04-06, 16:49
Relevans för oss som inte är dopade upp över öronen? Oklar. :D

Bra där! Finns det ens någon anledning att fundera på hur proffsen tränar när man är amatör? Finns väl ingen vettig nybörjare inom löpning som börjar med att kika på den mängdträning etiopierna i världselit kör?

Jacksatan
2008-04-06, 17:08
Gillar det du skrev här! Borde man inte träna så ofta man kan under förutsättningen att man känner sig återhämtad ?

men hur definieras återhämtad? Så pass återhämtad att man kan köra samma muskelgrupp igen eller så pass återhämtad att man är lika stark som på det första passet?

tigerofsweden
2008-04-06, 17:10
men hur definieras återhämtad? Så pass återhämtad att man kan köra samma muskelgrupp igen eller så pass återhämtad att man är lika stark som på det första passet?

Så pass återhämtad att man är starkare (förhoppningsvis) ;)

Nä men jag håller med, grymt svårt att definiera återhämtad.

messier11
2008-04-06, 17:28
jag är också intresserad av svar på denna typ av frågeställning, iom att jag själv har provat lite olika upplägg.
Denna vinter övergick jag till ett renodlat halvkropps shema inför "bulken"

mån:pass 1
ons:pass 2
fre:pass1
mån:pass2 osv.

Och trots att jag i stort följde min viktuppgångs plan gav det nästan pinsamt dåliga resultat. passen kändes kanon och jag ökade en del i styrka men spegeln säger att det mesta blev fett*grr* ,(från 70 till 76kg på 7mån)
Därför ska jag prova att återgå till en mer helkroppsbetonad variant 3ggr iveckan som jag körde när jag var en riktig nybörjare, jag var i bättre form då(i mina egna ögon iaf har inga kort från den tiden) trots att jag körde massor av kondition och mest försökte deffa/hålla vikten (ca 68kg då)

Jacksatan
2008-04-06, 17:30
Så pass återhämtad att man är starkare (förhoppningsvis) ;)

Nä men jag håller med, grymt svårt att definiera återhämtad.

Då tar det minst 9-10 dagar för mig efter ett hårt bröstpass. Jag tycker det är lite väl länge att vänta. Då kör jag hellre ett lite lättare bröstpass efter säg 6 dagar och sen kör jag hårt 4 dagar efter det igen.

Robban
2008-04-06, 17:37
Två rejäla helkroppspass funkar.

Mr. Athletic
2008-04-06, 17:42
Bra där! Finns det ens någon anledning att fundera på hur proffsen tränar när man är amatör? Finns väl ingen vettig nybörjare inom löpning som börjar med att kika på den mängdträning etiopierna i världselit kör?

Tycker inte man kan jämföra sådär. Ingen människa kan börja mängdträna som etiopierna i löpning utan tidigare löperfarenhet, medan många elit-BB faktiskt tränar varje muskel just en gång i veckan som vilken annan misslyckad svensson som helst. Det man bör undersöka är hur effektiviteten av olika träningsupplägg relaterar till användandet av olika olagliga preparat.

Kan det t.ex. vara möjligt att en viss person under påverkan av olagliga anabola preparat ökar optimalt när han tränar varje muskel en gång i veckan, men att när han slutar dopa sig måste lägga om och träna tre helkroppspass i veckan (visserligen med betydligt mindre volym per muskelgrupp) för att öka optimalt???

Så pass återhämtad att man är starkare (förhoppningsvis) ;)

Nä men jag håller med, grymt svårt att definiera återhämtad.

Det är det verkligen. Vissa experter hävdar ju t.ex. att man titt som tätt bör ignorera träningsvärk för att bygga optimalt, dvs då kroppen signalerar att det är dags för vila. Även inom elitidrotten är det mycket vanligt att träna med träningsvärk exempelvis under en uppbyggnadsfas.

Mr. Athletic
2008-04-06, 17:47
Två rejäla helkroppspass funkar.

Hur rejäla då? Hur lång tid spenderar du totalt på ett helkroppspass? Ska man köra igenom varje muskel ordentligt kan det iaf för mig ta uppemot 2 timmar att bli klar. Kör jag lika volymöst för varje muskel som i motsvarande splittschema kan det nästan komma upp i 3 timmar (antalet ggr styrketränat så länga kan räknas på ena handens fingrar dock). Visst borde det logiskt sett funka men finns det inte forskning som tyder på att för långa pass är negativt?

Robban
2008-04-06, 17:53
Hur rejäla då? Hur lång tid spenderar du totalt på ett helkroppspass? Ska man köra igenom varje muskel ordentligt kan det iaf för mig ta uppemot 2 timmar att bli klar. Kör jag lika volymöst för varje muskel som i motsvarande splittschema kan det nästan komma upp i 3 timmar (antalet ggr styrketränat så länga kan räknas på ena handens fingrar dock). Visst borde det logiskt sett funka men finns det inte forskning som tyder på att för långa pass är negativt?

Jag tränar 2,5-3.0h /pass

För tillfället kör jag bara ett pass men kommer nog öka dosen till två härliga omgångar. :)

petah
2008-04-06, 18:19
fyfan de skulle jag aldrig palla, runt 1-1,5 här. (halvkropp 4ggr vecka)

Rastafari
2008-04-06, 18:26
För att svara på trådskaparens fråga så beror det på vad ens mål är.

För att bli så stark som möjligt på kortast bör man träna basövningar och det så ofta som ens indivduella återhämtning tillåter. Att göra som många gör, att träna ett virrvarr av isolationsövningar, och varje enskild övning bara en eller två gånger i veckan, kan göra en stor men knappast stark.

Efter att ha läst igenom tråden så slänger jag här in lite tankar, fakta och åsikter.

*Mindre träningsvolym (färre sets*reps*vikt) betyder att musklerna återhämtar sig snabbare från träningstillfälle till träningstillfälle men också att man inte bygger lika mycket massa. Beroende på vad ens mål och förutsättningar är får man kompromissa intensitet med volym och träningsfrekvens så gott det går.

Vissa tränar en uppsättning basövningar 5 gånger i veckan, ibland mer än 5 gånger i veckan, men håller en minimal volym vid varje träningstillfälle, kanske bara 1-2*3-5 sets*reps, eller kör ett par singlar/dubletter. Sån träning kan göra en väldigt mycket starkare på kort tid men det bygger obefintligt med massa. Sådan träning passar också sämre om man sysslar med annan idrott paralellt, som man behöver ha fria dagar från att återhämta sig ifrån. Sysslar men t.ex. med boxning och gjort ett par hundra armhävningar en måndag, passar det knappast bra att köra en tung femma på bänken på tisdag.

Diametralt motsatt har vi dom som kör 10-15 reps över kanske 2-4 set. Det bygger en del massa, visst, men är närapå värdelöst för styrkeökningar. Jag har kompisar som gymmat i ett par år och bara kört så här. Dom har ju muskler, men inte styrka att tala om och flera av dom har knappt ökat något i styrka det senaste året ens.

En mellanväg är att göra 3-5 set med 3-5 reps och sedan toppa med t.ex 2*12, för att få både styrka och massa. Eller köra t.ex 10*5 reps. För att bygga styrka ska en muskel belastas så nära sitt styrkemax som möjligt under en kortare tid, för att bygga muskelmassa ska en muskel belastas med en intensitet som är relativt hög, under så lång tid att den tröttas ut till viss grad. Kan man iallafall förenklat säga, och ovanstående förslag uppfyller kriterierna både för styrka och massa.

*Ett helkroppspass behöver inte ta lång tid. Ett par set marklyft, stående axelpress/bänkpress och lite chins. Varva med lite magträning och väx som ett ogräs, utan att behöva offra mer än max en timme, uppvärmning inkluderat. Jag kan inte komma på någon muskelgrupp som inte får stryk av den uppsättningen. Vill man belasta handledböjarna/sträckarna mer skulle man kunna slänga in ett par set med curls också.

Mr. Athletic
2008-04-06, 18:43
Jag tränar 2,5-3.0h /pass

För tillfället kör jag bara ett pass men kommer nog öka dosen till två härliga omgångar. :)

Inte illa *spy* Jag gillar också lite längre pass men är osäker på hur bra det är för mig. Har varit dålig på att systematisera och utvärdera men om det funkar för dig så varför inte köra så en tid liksom. Du tillför näring under passet antar jag?

För att svara på trådskaparens fråga så beror det på vad ens mål är.

För att bli så stark som möjligt på kortast bör man träna basövningar och det så ofta som ens indivduella återhämtning tillåter. Att göra som många gör, att träna ett virrvarr av isolationsövningar, och varje enskild övning bara en eller två gånger i veckan, kan göra en stor men knappast stark.

Efter att ha läst igenom tråden så slänger jag här in lite tankar, fakta och åsikter.

*Mindre träningsvolym (färre sets*reps*vikt) betyder att musklerna återhämtar sig snabbare från träningstillfälle till träningstillfälle men också att man inte bygger lika mycket massa. Beroende på vad ens mål och förutsättningar är får man kompromissa intensitet med volym och träningsfrekvens så gott det går.

Vissa tränar en uppsättning basövningar 5 gånger i veckan, ibland mer än 5 gånger i veckan, men håller en minimal volym vid varje träningstillfälle, kanske bara 1-2*3-5 sets*reps, eller kör ett par singlar/dubletter. Sån träning kan göra en väldigt mycket starkare på kort tid men det bygger obefintligt med massa. Sådan träning passar också sämre om man sysslar med annan idrott paralellt, som man behöver ha fria dagar från att återhämta sig ifrån. Sysslar men t.ex. med boxning och gjort ett par hundra armhävningar en måndag, passar det knappast bra att köra en tung femma på bänken på tisdag.

Diametralt motsatt har vi dom som kör 10-15 reps över kanske 2-4 set. Det bygger en del massa, visst, men är närapå värdelöst för styrkeökningar. Jag har kompisar som gymmat i ett par år och bara kört så här. Dom har ju muskler, men inte styrka att tala om och flera av dom har knappt ökat något i styrka det senaste året ens.

En mellanväg är att göra 3-5 set med 3-5 reps och sedan toppa med t.ex 2*12, för att få både styrka och massa. Eller köra t.ex 10*5 reps. För att bygga styrka ska en muskel belastas så nära sitt styrkemax som möjligt under en kortare tid, för att bygga muskelmassa ska en muskel belastas med en intensitet som är relativt hög, under så lång tid att den tröttas ut till viss grad. Kan man iallafall förenklat säga, och ovanstående förslag uppfyller kriterierna både för styrka och massa.

*Ett helkroppspass behöver inte ta lång tid. Ett par set marklyft, stående axelpress/bänkpress och lite chins. Varva med lite magträning och väx som ett ogräs, utan att behöva offra mer än max en timme, uppvärmning inkluderat. Jag kan inte komma på någon muskelgrupp som inte får stryk av den uppsättningen. Vill man belasta handledböjarna/sträckarna mer skulle man kunna slänga in ett par set med curls också.

Det du säger är fel. Forskning tyder på att fler helkroppspass med mindre volym kan ge större ökningar i massa över en viss tid för vissa individer. Det hela är alltså individuellt. Undvik att posta din allmänna uppfattning som en smärre avhandling – det kan vilseleda folk.

Slartibartfast
2008-04-06, 19:45
Två rejäla helkroppspass funkar.

Har aldrig tappat styrka så mycket som då jag körde två helkroppspass i veckan. Två halvkropps däremot. :thumbup:


För tillfället kör jag bara ett pass men kommer nog öka dosen till två härliga omgångar. :)

Har du slutat träna högvolymssplit? :confused:

JamesoN
2008-04-06, 20:21
Efter att ha läst allas svar verkar det bästa vara att dela upp kroppen till 3pass/vecka. Sedan jobbar jag ju som snickare också och redan en arbetsdag för mig är ett "träningspass":P Så kanske 3 ggr/vecka räcker...men jag tänker iaf att prova mig fram=)

Btw, tack för svaren!

JohnRick
2008-04-06, 20:29
Efter att ha läst allas svar verkar det bästa vara att dela upp kroppen till 3pass/vecka. Sedan jobbar jag ju som snickare också och redan en arbetsdag för mig är ett "träningspass":P Så kanske 3 ggr/vecka räcker...men jag tänker iaf att prova mig fram=)

Btw, tack för svaren!

Blanda inte ihop splitkonceptet med hur många ggr i veckan du tränar - det är två vitt skilda saker. Tre ggr i veckan är bra, men kör du då en tre-split, halvkroppssplit eller helkroppspass? Hade jag varit du hade jag kört ngt av de två sistnämnda.

JamesoN
2008-04-06, 20:37
Blanda inte ihop splitkonceptet med hur många ggr i veckan du tränar - det är två vitt skilda saker. Tre ggr i veckan är bra, men kör du då en tre-split, halvkroppssplit eller helkroppspass? Hade jag varit du hade jag kört ngt av de två sistnämnda.

Jag har kört 4 ggr/vecka i 4 månader så här:
mån: bröst, triceps, framsida ben

tis: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

tors: bröst, triceps, framsida ben,

fre: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

Men nu har jag börjat jobba som snickare och känner att jag inte kommer orka fortsätta träna så mycket men vill samtidigt inte tappa något...förslag?

Slartibartfast
2008-04-06, 20:44
Men nu har jag börjat jobba som snickare och känner att jag inte kommer orka fortsätta träna så mycket men vill samtidigt inte tappa något...förslag?

Vill du inte tappa nåt så räcker det med ett helkroppspass i veckan.

JamesoN
2008-04-06, 20:46
Vill du inte tappa nåt så räcker det med ett helkroppspass i veckan.

oj förlåt, menade vill inte tappa något och fortsätta att öka:)

JohnRick
2008-04-07, 05:25
Jag har kört 4 ggr/vecka i 4 månader så här:
mån: bröst, triceps, framsida ben

tis: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

tors: bröst, triceps, framsida ben,

fre: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

Men nu har jag börjat jobba som snickare och känner att jag inte kommer orka fortsätta träna så mycket men vill samtidigt inte tappa något...förslag?

Du kan väl köra samma split som du har nu, men bara tre ggr i veckan? Då blir det löpande så att första passet varannan vecka börjar med rygg och nästa vecka med bröst etc. Din nuvarande halvkroppssplit, men tre ggr i veckan i stället för fyra således.

Robban
2008-04-07, 06:25
Har du slutat träna högvolymssplit? :confused:[/QUOTE]

Ledsnade på det, ja. Kul att återgå till mitt "egna" träningssätt. Även för att jämföra.

Koffein och esapro under passen så går det utmärkt, för mig iaf.

Rastafari
2008-04-07, 07:50
Det du säger är fel. Forskning tyder på att fler helkroppspass med mindre volym kan ge större ökningar i massa över en viss tid för vissa individer. Det hela är alltså individuellt. Undvik att posta din allmänna uppfattning som en smärre avhandling – det kan vilseleda folk.

Ja, man ska ju inte köra slut sig så mycket på varje pass att man inte kan träna varje övning mer än kanske en gång i veckan. Däremot är det ju inget fel att försöka maximera sin träningsvolym utan att behöva skära ner på antalet träningstillfällen, för att öka i massa.

Exempelvis. En moderat volym, kanske 5*5 tre gånger i veckan ger förmodligen mer eller lika massa än 15*5 en gång i veckan och garanterat mer styrka. Har man dock så bra återhämtningsförmåga att man klarar 15*5 tre gånger i veckan så kommer det med största sannolikhet att göra en brutalt mycket större än ovan nämnd lägre volym, men lika stark. Däremot lär en så minimal volym som 5 reps per dag 5 dagar i vecka inte packa på särskilt mycket kött på någon. Hur man väljer att köra blir en kompromiss beroende på ens personliga mål, förutsättningar och återhämtningsförmåga.

Dom fakta jag återgett bygger i princip på Pavel Tsatsoulines välgrundade skrifter i ämnet. Det borde jag såklart skrivit.

Sniggel
2008-04-07, 10:51
Arnold tränade ca 4 timmar per dag 6 dagar i veckan, ger det nån hint? I stort sett alla som tränar i Sverige idag tränar ju i stort sett likadant. Det är 3 set och 3 övningar en gång per vecka som gäller. Det gäller alla, tävlande (som alltför ofta använder otillåtna preparat) och de tusen och åter tusen som får mkt dåliga resultat av sin träning, vad säger det?

Det var ju tur att Gud skapade människan så att vi skulle kunna återhämta kroppen på exakt en vecka. Det är emellertid mycket mer komplicerat ändå. Variablerna intensitet, duration och frekvens är mycket tätt länkade och en ökning eller minskning av en variabel måste ge en proportionerlig förändring av de andra.

Det jag menar är: Köp inte det uråldriga volymträningskonceptet med 3 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp en gång i veckan. Tänk själv och dra dina egna slutsatser beroende på resultaten du får. Kan du öka vikter eller reps från det ena passet gör du rätt, annars gör du det inte.

Klockrent, håller med till 100%
:bow:

Sniggel
2008-04-07, 11:02
Jag har kört 4 ggr/vecka i 4 månader så här:
mån: bröst, triceps, framsida ben

tis: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

tors: bröst, triceps, framsida ben,

fre: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

Men nu har jag börjat jobba som snickare och känner att jag inte kommer orka fortsätta träna så mycket men vill samtidigt inte tappa något...förslag?

Kan ju göra en förenklad nedskärning av frekvens:

mån: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

ons: bröst, triceps, framsida ben,

fre: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

mån: bröst, triceps, framsida ben,

ons: axlar, rygg, biceps, baksida ben, vader

fre: bröst, triceps, framsida ben,

och se hur det yttrar sig, du får ju mer tid till återhämtning.

Commando1980
2008-04-07, 14:18
Det jag menar är: Köp inte det uråldriga volymträningskonceptet med 3 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp en gång i veckan. Tänk själv och dra dina egna slutsatser beroende på resultaten du får. Kan du öka vikter eller reps från det ena passet gör du rätt, annars gör du det inte.

tyvärr inte så enkelt, beror helt på vilken nivå du ligger på. (och vilken typ av träningsupplägg du använder)

HiCoast
2008-04-07, 14:23
tyvärr inte så enkelt, beror helt på vilken nivå du ligger på. (och vilken typ av träningsupplägg du använder)

Om man nått sin fulla genetiska potential så blir det ju svårt att öka såklart.

Sen är det väl rätt självklart att man inte kan öka oavsett vilket upplägg man använder?

Commando1980
2008-04-07, 14:30
Om man nått sin fulla genetiska potential så blir det ju svårt att öka såklart.

Sen är det väl rätt självklart att man inte kan öka oavsett vilket upplägg man använder?

även om man inte nått sitt genetiska max så kommer du inte att öka från pass till pass, speciellt inte som icke-nybörjare.

för övrigt:
man behöver inte vara totalt återhämtad när man tränar en muskel igen.

HiCoast
2008-04-07, 16:36
även om man inte nått sitt genetiska max så kommer du inte att öka från pass till pass, speciellt inte som icke-nybörjare.

för övrigt:
man behöver inte vara totalt återhämtad när man tränar en muskel igen.

Jag förstår att det blir svårare att göra ökningar från pass till pass om man är avancerad, svårare än om man är nybörjare. Jag hoppas att du förstår att det inte handlar om att man ökar vikterna varenda pass? Det jag menar med ökningar när jag tränar är att jag dokumenterar alla set och vill se ngn form av ökning i vartenda pass. Ökningen kan bestå i att man ökar vikten, antalet reps eller t.ex. att man utför passet på kortare tid än man tidigare gjort men samtidigt kunnat träna på samma vikter och reps.

Du får gärna förklara varför man inte kan göra ökningar i varje träningspass.

Att man inte "behöver" vara återhämtad för att träna en muskel igen tycker jag låter mycket kryptiskt. Det vi försöker få fram i varje diskussion måste väl vara vad som är det bästa sättet att träna och att träna när man är totalt återhämtad måste väl ändå vara bättre än att träna när man bara är delvis återhämtad??

Commando1980
2008-04-08, 00:32
Du får gärna förklara varför man inte kan göra ökningar i varje träningspass.

Att man inte "behöver" vara återhämtad för att träna en muskel igen tycker jag låter mycket kryptiskt. Det vi försöker få fram i varje diskussion måste väl vara vad som är det bästa sättet att träna och att träna när man är totalt återhämtad måste väl ändå vara bättre än att träna när man bara är delvis återhämtad??


behöver ej förklaras. det är ett faktum. (att man inte kan öka linjärt, pass efter pass, såvida man inte är total nybörjare.)

och nej man behöver inte vara totalt återhämtad innan man tränar samma muskel igen, oavsett vad HIT fanatiker påstår.

rekommenderar att man tränar varje muskel två ggr i veckan eller var femte dag. betyder ej att man inte kan göra ökningar med ett upplägg där allt tränas en gång i veckan (direkt).

Solve
2008-04-08, 14:18
d eär nog lite sent nu, men poll? :D