handdator

Visa fullständig version : CLA kapslar vid mat?


Semmla
2008-04-05, 20:32
Hej! Har köpt mig en burk för att testa om det fungerar som många sagt, men på burken står det 2 kapslar 3ggr dagligen i samband med måltid. Men hur viktigt är det med att inta det tillsammans med måltid? Kan en kaffe m lite mjölk räcka eller vad är måltid. Konstig fråga kanske men frågar man inget får man inget veta ;)

Rahf
2008-04-05, 22:13
Måltid klassas förmodligen som något innehållandes en viss del protein, kolhydrater och fett. Är det så att CLA är fettlösligt?

Tveksam till om kaffe med mjölk kvalificerar, det ska vara en rejäl skvätt mjölk. Äter du inte tre mål om dagen?

Eddie Vedder
2008-04-05, 22:16
Är det så att CLA är fettlösligt?

CLA är ju fett, tanken är nog i såna fall att absorbtionen av andra fettlösliga ämnen förbättras om CLA ingår i (en i övrigt fettsnål) måltid.

Oavsett vad man väljer lär man märka lika stor effekt, d.v.s. man märker ingen effekt alls.

Rahf
2008-04-05, 22:18
CLA är ju fett, tanken är nog i såna fall att absorbtionen av andra fettlösliga ämnen förbättras om CLA ingår i (en i övrigt fettsnål) måltid.

Oavsett vad man väljer lär man märka lika stor effekt, d.v.s. man märker ingen effekt alls.

Tihi :em:, jag hade som sagt ingen aning vad det var utan körde på "standardförfarande sockerpiller-101". Nåja, en köffeköpp med mjölk är fortfarande inte en måltid enligt mina mått och mätt.

Tolkia
2008-04-06, 08:27
Det finns även många som börjar må illa, alternativt börjar rapa konstigt av piller på tom mage (dit jag räknar kaffe). Ganska vanligt med vanliga vitaminpreparat, fiskolja etc.

Semmla
2008-04-06, 08:52
Nä tänkte mer om man äter lunch på jobbet men inte tar det då utan käkar det hemma. Hehe jo jag vet att det är mycket snack om olika "piller o kapslar", mirakelgrejer tror jag inte på men just cla har jag läst ska fungera av tränande folk och typer som fredrik paulun. Klart att man inte kan käka kapslar o vakna upp med skitsnygg kropp men det kanske kan hjälpa till med det "sista".. Men tänkte mer om jag äter dom utan måltid att dom bara då "glider" igenom kroppen. Eller tar kroppen upp allt som man stoppar i sig? Står ju att omega 3 kapslar ska tas med måltid, tas inte det upp annrs? Tack o hej

Sverker
2008-04-06, 09:08
Fiskoljan är lite speciell. De långa omättade fettsyrorna EPA, DHA mfl är oftast för långa för det vanliga lipaset som kräver gallsalter och co-lipas. De långa fiskefetterna plockas loss av karboxylesterlipaset ( tror jag att det är, inte helt säker utan backup ).
Upptaget av fiskfettet är något lägre och oftast krävs större signaler till gallan och bukspottskörteln genom mer fett i måltiden.

CLA är vanliga 18 kol långa fettsyror, även om de är i trans-form, som det co-lipasberoende lipaset lätt klipper upp.

Semmla
2008-04-07, 21:47
Fiskoljan är lite speciell. De långa omättade fettsyrorna EPA, DHA mfl är oftast för långa för det vanliga lipaset som kräver gallsalter och co-lipas. De långa fiskefetterna plockas loss av karboxylesterlipaset ( tror jag att det är, inte helt säker utan backup ).
Upptaget av fiskfettet är något lägre och oftast krävs större signaler till gallan och bukspottskörteln genom mer fett i måltiden.

CLA är vanliga 18 kol långa fettsyror, även om de är i trans-form, som det co-lipasberoende lipaset lätt klipper upp.

Står på burken att typ 2 diabetiker inte ska ta detta, har det nån effekt på insulinet då?:confused:

Eddie Vedder
2008-04-08, 03:45
Står på burken att typ 2 diabetiker inte ska ta detta, har det nån effekt på insulinet då?:confused:

Det finns studier som visat försämrad insulinkänslighet av CLA-supplementering, överhuvudtaget är vetenskapen kring CLA väldigt kluven och det finns både hälsomässigt positiva och negativa resultat.

Och om det nu råder osäkerheter kring t.ex. såna parametrar är det nog klokt att vara lite restriktiv som diabetiker.:) Behöver ju inte betyda att det är farligt utan bara att man som diabetiker kanske kan vara lite försiktig då man som sagt sett olika resultat.