handdator

Visa fullständig version : Öl, Vin, Sprit och Whiskey-Tråden!


X-Change
2008-04-05, 16:22
Provade att dricka rött vin för första gången igår kväll. Har gett vitt vin ett försök för något år sen, men då det inte föll mig i smaken har det dröjt tills... ja, igår innan jag åter provade dricka vin, denna gång rött.
Red Rock hette flaskan (syftar antagligen till Red Rock i australien) och jag blev förvånad hur gott och lättdrucket det var.

Så jag kom på att kolozzeum borde ha en egen alkohol-tråd. Där vi kan ge varandra tips, ställa frågor, snacka årgångar, rökighet på whiskeys eller bara ge varandra tips på vanliga groggar.

Jag börjar med att fråga om någon känner till ett gott vitt vin (ej lådvin), som jag kan ge päronen?

babidi
2008-04-05, 16:54
jägerbomb.

Wao
2008-04-05, 17:03
Håller med babidi

L-Sami
2008-04-05, 17:48
Skyy Vodka Melon + Fanta Orange är gott. Skyy Vodka Melon + Fruktsoda är gott.

mela
2008-04-05, 17:58
Jag börjar med att fråga om någon känner till ett gott vitt vin (ej lådvin), som jag kan ge päronen?

Vad är det för prisklass du är ute efter? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Kan rekommendera följande:

Rolling Chardonnay - 69:-
Penfolds Rawson's Retreat Riesling - 75:-

Santa Carolina Sauvignon Blanc - 60:-

Jacob's Creek Steingarten Riesling - 268:-

Finns en massa mer som är goda iofs..

manmannen
2008-04-05, 18:48
Koskenkorva nordic berries är ett hett tips.

Sällen
2008-04-05, 19:04
Koskenkorva nordic berries är ett hett tips.

+1 !

även Jäger och Minttu :)

Big_Vik
2008-04-06, 14:08
Provade att dricka rött vin för första gången igår kväll. Har gett vitt vin ett försök för något år sen, men då det inte föll mig i smaken har det dröjt tills... ja, igår innan jag åter provade dricka vin, denna gång rött.

Haha, är det inte det beryktade schweppes-försöket som du menar nu? :angel: :D


edit: Jag får bjuda på en vinare nån gång för att jag råkade dra upp gamla bravader. :)

X-Change
2008-04-06, 14:29
Vad är det för prisklass du är ute efter? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Kan rekommendera följande:

Rolling Chardonnay - 69:-
Penfolds Rawson's Retreat Riesling - 75:-

Santa Carolina Sauvignon Blanc - 60:-

Jacob's Creek Steingarten Riesling - 268:-

Finns en massa mer som är goda iofs..

Runt en hundring typ. Tack för förslagen, Mela. Vilket av dem (förutom Jacob's Creek) skulle du helst välja?

X-Change
2008-04-06, 14:31
Haha, är det inte det beryktade schweppes-försöket som du menar nu? :angel: :D

edit: Jag får bjuda på en vinare nån gång för att jag råkade dra upp gamla bravader. :)

Hehe! Inte den här gången, kompis. Men vi kan ju ändå avslöja att Chill-out lådvin med Schweppes (röd flaska - hallon, jordgubbsmak) blir en ruskigt lättdrucken vindrink.

Scratch89
2008-04-06, 14:40
Jag är ju gammaldags och lite halvbondig, så det godaste (och mest effektiva :D) jag druckit är en grogg bestående av Absolut Vodka, apelsinjuice, is och extrakt.

25-30% vodka, resten apelsinjuice och is. Sedan droppar du i några droppar extrakt, så att det blir rött längst upp och sedan skimrar sig ner och är gult längst ner. Ser fint ut, smakar bra och efter tre-fyra stycken ligger du säkert och krälar!

hahavaffan
2008-04-06, 14:48
Jag är ju gammaldags och lite halvbondig, så det godaste (och mest effektiva :D) jag druckit är en grogg bestående av Absolut Vodka, apelsinjuice, is och extrakt.

25-30% vodka, resten apelsinjuice och is. Sedan droppar du i några droppar extrakt, så att det blir rött längst upp och sedan skimrar sig ner och är gult längst ner. Ser fint ut, smakar bra och efter tre-fyra stycken ligger du säkert och krälar!Extrakt? Av vad?

Linnet
2008-04-06, 14:55
Extrakt? Av vad?

Kanske grenadin?

hahavaffan
2008-04-06, 15:27
Kanske grenadin?Mm, det låter ju onekligen så. Men det kunde ju ha varit vad som helst.

manmannen
2008-04-06, 15:58
+1 !

även Jäger och Minttu :)

Just ja, glömde ju Minttu*cupid*

Bolio
2008-04-06, 16:26
Mitt favoritvin just nu är ett vin som heter Cline Zinfandel och är från USA om jag inte minns helt fel. Cline är namnet på vinet och Zinfandel druvsorten. Säljs för cirka 500 kr flaskan på Sturehof.

Det är rött, smakar ovanligt rikt för vara Zinfandel och ger en skön (och ganska mjuk) smak av skog och björnbär.

mela
2008-04-06, 16:43
Runt en hundring typ. Tack för förslagen, Mela. Vilket av dem (förutom Jacob's Creek) skulle du helst välja?

Santa Carolinan om de kommer att dricka det till mat.
Rollingvinet är nog det som är mest mingelvin utav dem alla. Fin flaska också :)

AFanatic
2008-04-06, 16:45
Mitt favoritvin just nu är ett vin som heter Cline Zinfandel och är från USA om jag inte minns helt fel. Cline är namnet på vinet och Zinfandel druvsorten. Säljs för cirka 500 kr flaskan på Sturehof.

Det är rött, smakar ovanligt rikt för vara Zinfandel och ger en skön (och ganska mjuk) smak av skog och björnbär.

Oj, vilken stegring...

Vilken årgång sa du?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=22283&Butik=0&SokStrangar=

jompa
2008-04-06, 16:46
En grogg måste väl minst innehålla 50% alkohol :) eller har jag fel?

Scratch89
2008-04-06, 17:23
Extrakt? Av vad?

Kanske grenadin?

Jag vet inte vad det heter/är, men sån där drinkmix man kan köpa på ICA för en tjuga. några droppar i för att ge god smak och fin färg.


En grogg måste väl minst innehålla 50% alkohol :) eller har jag fel?

Det kan bli svårt, då de flesta alkoholhaltiga drycker innehåller 40% alkohol...

X-Change
2008-04-06, 18:03
Santa Carolinan om de kommer att dricka det till mat.
Rollingvinet är nog det som är mest mingelvin utav dem alla. Fin flaska också Då blir det en sån nästa gång man är i stan. Sofistikerat att handla vin. Vuxenpoängen bara trillar in.

MasterChief
2013-03-28, 19:03
Liten bump, men orka skapa ny tråd. Kanske kan den få fart med bra tips.

Idag köpte jag en rom på Systembolaget. Ron Zacapa 23! Herrejesus vad god den är! 10/10

http://media.romrom.se/2011/01/ron_zacapa_23-prod_pic-200x400.jpg

awesomooo
2013-03-28, 19:06
Jag drack en gång en väldigt rökig japansk single malt från bolaget, någon som vet vad det kan tänkas vara? Har kollat på bolaget men vet inte vilken det kan tänkas vara. Den smakade nästa tjära och väldigt rökig som sagt. Tack.

Yip_man
2013-03-28, 19:12
Yamasaki?

awesomooo
2013-03-28, 19:18
Yamasaki?

Du är fan guld! Det är den med svart etikett. Tack!

Synd nu bara att det blir lite svårt att få tag på en ;)

Wzup2u
2013-03-28, 20:22
starkt rött vin ca 15% ska man blanda med pepsi nomnom

fiskebulle
2013-03-28, 20:46
Under min första vintersäsong så hade jag ibland lite bråttom att bli lagom fest innan det var dags att åka till krogen, mitt specialknep var ett 60cl glas där du häller i en Svensk Starköl och fyller upp till strecket med koskenkorva. Den ska helst intas medan du duschar för maximal effektivitet.

awesomooo
2013-03-28, 20:55
Det är något speciellt med att bli full i duschen faktiskt.

Matsa
2013-03-28, 21:23
Liten bump, men orka skapa ny tråd. Kanske kan den få fart med bra tips.

Idag köpte jag en rom på Systembolaget. Ron Zacapa 23! Herrejesus vad god den är! 10/10

http://media.romrom.se/2011/01/ron_zacapa_23-prod_pic-200x400.jpg

Min favoritrom, den är helt fantastiskt! Själv sitter jag med en Matusalem Gran Reserva, den är också god men zacapan spöar den. ;)

MasterChief
2013-03-28, 21:24
Min favoritrom, den är helt fantastiskt! Själv sitter jag med en Matusalem Gran Reserva, den är också god men zacapan spöar den. ;)

Mmmm, kanske ska man smutta på en till.

PureWhey
2013-03-28, 21:28
Godaste light-ölen??

Skuggvargen
2013-03-28, 23:06
"Bright Brew" var en favorit då det begav sig, nu är det SAxon som gäller ^^

tntballe
2013-03-28, 23:11
Min belöning till då jag är klar med badrummet, en Herencia Historico :)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/902839_10151614355060864_1830760748_o.jpg
Postat via en mobil enhet

mela
2013-04-23, 17:49
Vill informera alla glutenintolleranta att Fuller's IPA ligger under 20ppm gluten/liter och räknas därför som glutenfri :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

StarkaUlf
2020-08-11, 14:33
Alltså vi vet väl alla hur vidrig den där Sierra Tequilan med hatten på korken är.

Är den här godare? Aldrig testat den. Funderar på att köpa den som en present, men vill inte köpa den om den är lika vidrig som Sierran..

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/jose-cuervo-especial-1702

https://www.arcussweden.se/siteassets/varumarken/jose-cuervo/produkter/jose-cuervo-50cl-reposado-copy.png?preset=idvpwp

svenbanan
2020-08-11, 14:54
Alltså vi vet väl alla hur vidrig den där Sierra Tequilan med hatten på korken är.

Är den här godare? Aldrig testat den. Funderar på att köpa den som en present, men vill inte köpa den om den är lika vidrig som Sierran..

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/jose-cuervo-especial-1702

https://www.arcussweden.se/siteassets/varumarken/jose-cuervo/produkter/jose-cuervo-50cl-reposado-copy.png?preset=idvpwp

Den ser ju god ut i alla fall. Kanske bäst att du köper två flaskor, och klunkar i dig den ena själv först, för att säkerställa kvaliteten.

StarkaUlf
2020-08-11, 14:59
Den ser ju god ut i alla fall. Kanske bäst att du köper två flaskor, och klunkar i dig den ena själv först, för att säkerställa kvaliteten.

Ingen dum tanke, men det blir onödigt dyrt.

Mental
2020-08-11, 15:00
Alltså vi vet väl alla hur vidrig den där Sierra Tequilan med hatten på korken är.

Är den här godare? Aldrig testat den. Funderar på att köpa den som en present, men vill inte köpa den om den är lika vidrig som Sierran..

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/jose-cuervo-especial-1702

https://www.arcussweden.se/siteassets/varumarken/jose-cuervo/produkter/jose-cuervo-50cl-reposado-copy.png?preset=idvpwp

Den där och hatten är systembolagets 2 billigaste tequilas. Och man får lite vad man betalar för. Det är en tequila man möjligen blandar en drink på, men helst inte.

Om du vill ha en Reposado (fatlagrad) får du gå upp lite i pris för att få en som är god. typ https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ocho-8749802

StarkaUlf
2020-08-11, 15:08
Den där och hatten är systembolagets 2 billigaste tequilas. Och man får lite vad man betalar för. Det är en tequila man möjligen blandar en drink på, men helst inte.

Om du vill ha en Reposado (fatlagrad) får du gå upp lite i pris för att få en som är god. typ https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ocho-8749802

Misstänkte nästan det. Men jag antar att det ändå är smakskillnad på dom två (hatten och den jag länkade).

Vet ju att den här är god, men inget jag vill ge bort i syftet (shotta) :D https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/los-tres-tonos-901

Annars får jag köpa nå bubbel åt henne!

Mental
2020-08-11, 15:13
Misstänkte nästan det. Men jag antar att det ändå är smakskillnad på dom två (hatten och den jag länkade).

Vet ju att den här är god, men inget jag vill ge bort i syftet (shotta) :D https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/los-tres-tonos-901

Smakskillnad är det såklart, du får ju fattonen och lite mörka melassigare smaker. Men personligen använder jag nog vit tequila om jag ska göra en drink, en fatlagrad skulle vara för att sippa på och då vill jag nog upp i pris.

Jag kan dock väldig lite om tequila, mer än ett par föreläsningar och provningar på stockholm beer and whiskey. Jag vet ungefär vad jag gillar, och att man vill ha 100% agave :D

StarkaUlf
2020-08-11, 15:21
Smakskillnad är det såklart, du får ju fattonen och lite mörka melassigare smaker. Men personligen använder jag nog vit tequila om jag ska göra en drink, en fatlagrad skulle vara för att sippa på och då vill jag nog upp i pris.

Jag kan dock väldig lite om tequila, mer än ett par föreläsningar och provningar på stockholm beer and whiskey. Jag vet ungefär vad jag gillar, och att man vill ha 100% agave :D

Hehe förstår :)

Det är ju ändå mer än typ 99%, så jag litar på dig :D tack för hjälpen!

Fordon
2020-08-11, 15:31
Gillar man kraftfulla viner med lång och fyllig eftersmak så gillar man nog det här favvo-vinet som finns på systemet.

La Rioja Alta Gran Reserva 904
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/la-rioja-alta-746201

Även Chateau Musar från Libanon är riktigt gott:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-musar-746301

Eller egentligen nästan vilken Châteauneuf-du-Pape som helst på bolaget.

Och rent generellt så brukar ett dyrare pris betyda godare smak oavsett hur mycket smaken är delad. Och funkar inte vinet till att dricka på egen hand så kan det ge en HELT annan smak när den kombineras med mat.

WhiteJellyBerry
2020-10-22, 11:08
Whiskey tips?

Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.

Funderar på Glen Moray eller Old Pulteney som ligger i den lägre prisklassen. Planen är att få till en liten samling av skotska, irländska och bourbons någonstans mellan 300-450kr per 70cl.

Rickard
2020-10-22, 12:58
Whiskey tips?

Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.

Funderar på Glen Moray eller Old Pulteney som ligger i den lägre prisklassen. Planen är att få till en liten samling av skotska, irländska och bourbons någonstans mellan 300-450kr per 70cl.

Kolla in Ralfy på youtube så ska du nog få hyfsat med underlag för att ta ett beslut. Annars är ju Highland park 12 ett säkert kort i den klassen.

Evan Williams bottled in bond ligger i den prisklassen och är nog bästa bourbon på systemet för det priset.

Andy.da.wohoo
2020-10-22, 14:21
Whiskey tips?

Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.

Funderar på Glen Moray eller Old Pulteney som ligger i den lägre prisklassen. Planen är att få till en liten samling av skotska, irländska och bourbons någonstans mellan 300-450kr per 70cl.

Köpte Dalwhinnie 15 på systemet för 490 kr. Riktigt bra, om jag får säga det och låter som att den passar in på det du efterfrågar.

Första glaset när den öppnats var godast. De senaste gångerna jag druckit av den har jag haft i 3 droppar vatten (max 1 kryddmått) och då blir den riktigt god. Lite sötare i början men toppar av med en lagom rökighet.


Vill du testa på något spännande så finns Paul John som är en indisk whisky som jag tyckte var väldigt trevlig också.

Köttis
2020-10-22, 15:13
Whiskey tips?



Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.



Funderar på Glen Moray eller Old Pulteney som ligger i den lägre prisklassen. Planen är att få till en liten samling av skotska, irländska och bourbons någonstans mellan 300-450kr per 70cl.

Flaviar eller liknande prenumeration där man får hem smakprover kanske kan vara någonting för dig. Sen köpa flaskor av det du gillar.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Wrenchgirl
2020-10-22, 22:09
Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol? :)

StarkaUlf
2020-10-23, 07:13
Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol? :)

Verkar inte finnas på bolaget, aldrig hört om det i Sverige iallafall.

Whiskyessens + vatten är väl vad man får köra på då ^^

trädgårdsmöbel
2020-10-23, 07:52
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.

WhiteJellyBerry
2020-10-23, 11:38
Kolla in Ralfy på youtube så ska du nog få hyfsat med underlag för att ta ett beslut. Annars är ju Highland park 12 ett säkert kort i den klassen.

Evan Williams bottled in bond ligger i den prisklassen och är nog bästa bourbon på systemet för det priset.

Köpte Dalwhinnie 15 på systemet för 490 kr. Riktigt bra, om jag får säga det och låter som att den passar in på det du efterfrågar.

Första glaset när den öppnats var godast. De senaste gångerna jag druckit av den har jag haft i 3 droppar vatten (max 1 kryddmått) och då blir den riktigt god. Lite sötare i början men toppar av med en lagom rökighet.


Vill du testa på något spännande så finns Paul John som är en indisk whisky som jag tyckte var väldigt trevlig också.

Flaviar eller liknande prenumeration där man får hem smakprover kanske kan vara någonting för dig. Sen köpa flaskor av det du gillar.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Bra tips tack! :)

Klein
2020-10-23, 11:46
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.

Jag kan på rak arm inte komma på något vars smak INTE försämras av att man tillsätter vodka. *spy*

Andy.da.wohoo
2020-10-23, 13:12
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.

Låter som något som slutar med att man sitter i rännstenen och frågar sig hur det kunde bli såhär.

chidde
2020-10-24, 00:11
Whiskey tips?

Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.


Om du gillar rok i stil med Lagavulin kan jag rekommendera att du stannar inom Islay (ett specifikt omrade i Skottland) som ar kanda for rokiga whiskyn

Buffalo Trace brukar vara ett populart alternativ till Maker's Mark
Om jag inte minns fel sa har Buffalo Trace en medelalder pa 8 ar pa fat medans Maker's Mark har 6 ar pa fat sa du far lite mer vaniljtoner och indirekt sotma i Buffalo Trace

Sen rakar jag vara polare med Drew Mayville som ar Master Blender pa destilleriet i Kentucky :cool:
https://previews.dropbox.com/p/thumb/AA8Og_WLOrcKNGF_C9-FtV0NSPsyHt0TV7KvzWvGokNWGQR3aCdBKEqEMnoOzLz2QSEY1 9rPQWuqoYdUVldu95Ka85lx9RxqALkF_iEMdV3F05vs_HAm1lo uP1ONB2a2h86npCgiKeHbADbZSFhm6wok-O4r1DChiyJwUNsEVRw-QWSYgmJ6RYYvP4S28TC9nxGO4JmRsmQ1MAjCR2W5ZJmb3lmakl 21kEY2ycApyTS8g2BzvC_0X-gu-4bOBm1SAXp0Sh2EoL_61noZc1z2aIgWkrzd6CajMXdghQNhT_D HIH_sLxus-GmbRPqRqVoFXUyS6rQPaosRukGjQ0kYf2MbYzqxu1rMi4TlJba QEX9KPw/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5

Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol? :)

Alkoholfri "sprit" finns, men i whiskyvarianter vet jag inte. Om inte, lar det inte droja da det borjar komma fler och fler marken. Vet inte om Seedlip finns i Sverige? De ar kanda for alkoholfri destillerad dryck

Vill dock bara forvarna att de bar samma prislapp som alkoholhaltiga drycker, iallafall har i UK

https://mlctiptkaelm.i.optimole.com/i6qTtPU.dvb7~2b7d9/w:598/h:600/q:55/https://drydrinker.com/wp-content/uploads/2018/11/seedlip-garden-spice-grove-600x600.jpg

WhiteJellyBerry
2020-10-26, 12:20
Om du gillar rok i stil med Lagavulin kan jag rekommendera att du stannar inom Islay (ett specifikt omrade i Skottland) som ar kanda for rokiga whiskyn

Buffalo Trace brukar vara ett populart alternativ till Maker's Mark
Om jag inte minns fel sa har Buffalo Trace en medelalder pa 8 ar pa fat medans Maker's Mark har 6 ar pa fat sa du far lite mer vaniljtoner och indirekt sotma i Buffalo Trace

Sen rakar jag vara polare med Drew Mayville som ar Master Blender pa destilleriet i Kentucky :cool:
[/IMG]

Jag vill gärna ha whiskey från olika distrikt. Det blev en Glen Moray från Speyside, relativt billig, halvrökig, något för lättdrucken, var inga problem att ta en stor klunk, kanske något de billigare whiskeyn tenderar att vara. Nästa flaska kan bli Laphroaig från Isley eller Highland Park 12y som har jag hört från olika källor ska vara bra vilket verkar vara från Islands distriktet. Buffalo Trace har jag smakat nångång, ingen direkt smakminne, men den var drickbar. Så fick tipset Evan Williams tidigare och nu Buffalo Trace som bourbon.

StarkaUlf
2020-10-26, 13:16
Har hunnit gå igenom en drös "rökigare" singel malt i dom billigare klasserna på systemet, kan skriva ner några ikväll när jag är hemma.

Jpn
2020-10-28, 17:21
Jag vill gärna ha whiskey från olika distrikt. Det blev en Glen Moray från Speyside, relativt billig, halvrökig, något för lättdrucken, var inga problem att ta en stor klunk, kanske något de billigare whiskeyn tenderar att vara. Nästa flaska kan bli Laphroaig från Isley eller Highland Park 12y som har jag hört från olika källor ska vara bra vilket verkar vara från Islands distriktet. Buffalo Trace har jag smakat nångång, ingen direkt smakminne, men den var drickbar. Så fick tipset Evan Williams tidigare och nu Buffalo Trace som bourbon.

Jag skulle vilja slå ett slag för Bunnahabhain Mòine i kategorin Islay 3-500kr.

Andy.da.wohoo
2020-10-28, 21:51
Jag skulle vilja slå ett slag för Bunnahabhain Mòine i kategorin Islay 3-500kr.

Är den prisvärd med andra ord? Har hållit den i handen flera gånger på bolaget men valt bort den till fördel för annan, åldrad whisky.

blåvitt
2020-10-29, 14:47
Gällande whiskey har jag alltid en flaska 12-årig Caol Ila hemma. Helt oumbärlig i dryckesförrådet. Rökig, fruktig, lätt och bred på tungan. Tycker man behöver gå upp en 3-400 spänn för att hitta något annat som är lika väl balanserat.

Jpn
2020-10-31, 21:37
Är den prisvärd med andra ord? Har hållit den i handen flera gånger på bolaget men valt bort den till fördel för annan, åldrad whisky.

Jag tycker den är riktigt trevlig iallafall. Helt klart värd att testa.

trädgårdsmöbel
2020-10-31, 23:39
Med åldern har jag kommit på att jag behöver bara två sorters alkohol. Brännvin special (vilken okryddad vodka eller brännvin som helst funkar) och carlsberg hof.

När baren numera är tom, så ser jag inget syfte att ha whisky, ouzo, wierd likör och annat äckligt bara för att ha hemma. Samma med ölsorter, roligt med olika men helt onödigt närjag har en favorit.

För gäster? Är man gäst får man ta vad som bjuds.

Vad dricker frugan? Helst cider. Så starkcider också.

Raschmus
2021-03-04, 10:22
Finns där något forum för att skifta viner privatpersoner sinsemellan? Oaktat den legala biten

Mental
2021-03-04, 12:04
Finns där något forum för att skifta viner privatpersoner sinsemellan? Oaktat den legala biten

Jag kan inte vinvärlden, men jag har riktigt bra koll på ölvärlden i stället.
Nu kan det vara så att vinnördar är lite finare och har andra kanaler. Men på ölsidan är det facebookgrupper som gäller. Gemensamt är att de är dolda, och bakom helt missvisande namn. Det pratas även mycket i "kod" med hjälp av emojis och utbytesord för att undgå att facebook hittar de här grupperna och förstår vad som görs. Ibland spärras någon grupp, och samma folk återsamlas på annat håll efter ett tag.

Det byts, men även köps och säljs öl i dessa grupper. Både inom sverige, men även EU och rätt mycket mot USA.
För att komma in i svängen så hänger man i öppna ölgrupper som inte tillåter köp och sälj, och efter att ha lärt känna folk så hintar man om ett intresse för att kanske byta lite öl, så blir man inbjuden till den typen av grupper. Väl inne i någon av de forumen så är det lätt att få vidare kontakter.

I stora delar av världen är ju det här fullt lagligt. Så det är mer en kamp mot facebook som inte tillåter det. Men ur ett svenskt perspektiv är det vettigt då vår alkohollagstifning inte tillåter att man själv köper och säljer vidare öl.

Raschmus
2021-11-24, 09:00
Ska köpa en av dessa, vilken anser ni är bäst köp?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/73432/inchgower-1991-sb

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/76371/bruichladdich-1991-gm

Mental
2021-11-24, 12:39
Ska köpa en av dessa, vilken anser ni är bäst köp?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/73432/inchgower-1991-sb

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/76371/bruichladdich-1991-gm

Jag är svag för Sherryfat, så för mig är valet enkelt...

Mental
2021-11-25, 08:43
Ska köpa en av dessa, vilken anser ni är bäst köp?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/73432/inchgower-1991-sb

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/76371/bruichladdich-1991-gm

Jag gissar nu, efter som de två är så pass olika, att du egentligen bara vill ha en virre från 91? Ta den du tycker är snyggast eller den billigaste. :D

Raschmus
2021-11-25, 10:39
Jag gissar nu, efter som de två är så pass olika, att du egentligen bara vill ha en virre från 91? Ta den du tycker är snyggast eller den billigaste. :D

Haha helt rätt, dessutom i gåva till en kompis 30 års fest. Jag körde på snyggast flaska, blev bruichladdich :D

Men ändå lite kul. Tänkte köpa min egna årgång på whiskey och sätta som födelsedagsrutin att få unna mig 2cl varje år. Får göra lite bättre research när jag själv är den som ska dricka det ;)