handdator

Visa fullständig version : Välja ett alternativt program för Psykologi


Mr.Cosybear
2008-04-05, 14:16
Vänder mig till kollo för denna fråga då jag själv inte kan svara på den. Det är så att min syster nu vill söka till psykologprogram men har inte tillräckligt bra betyg för det, hennes snitt ligger på runt 16 tror jag och kraven verkar variera mellan 18-19.

Nu undrar jag för er främst som läser inom detta område, vilket skulle vara det bästa alternativa program att läsa för att sedan kunna flika in och plugga psykologi?

Stoltz
2008-04-05, 14:22
Det beror väl på vad hon vill ha ut av sin utbildning, men det finns en hel del 30 hp (1 termin) kurser inom psykologi som man inte behöver höga snitt för att läsa.

z_bumbi
2008-04-05, 14:29
Leta upp kursplanen och kolla vilka kurser som går att läsa fristående på samma skola, sök ett lämplig antal (i rangordning efter hur de ligger tidsmässigt i programmet) men ha programmet kvar som första alternativ. Sen åker hon till uppropet (hon ska ju ändå plugga på skolan) och försöker sno en plats som blir ledig. Går inte det så går hon fristående tills det blir en plats ledig.

Gädda
2008-04-05, 14:40
Finns program på flera högskolor (däribland Örebro universitet) där man kan ta fil. kand. i psykologi, även om det är en JÄKLA skillnad mot att ha en leg. psykologexamen.

En annan väg jag TROR man kan gå är att utbilda sig till ett annat legitimerat yrke (sjuksköterska, socionom etc.) och därefter vidareutbilda sig till psykoterapeut (inte samma sak som psykolog dock). Har dock ingen aning om hur svårt det är att gå den vägen.

Mr.Cosybear
2008-04-05, 14:52
Tackar för era tips, får ta och visa tråden för henne. Kom gärna med fler förslag om ni har några.

olwe
2008-04-05, 15:04
Vill man legitimera sig som psykolog i Sverige (och gå på en svensk skola) så kan man inte läsa fristående kurser. Jag är tveksam till om man får läsa deras kurser för att sedan hoppa in på programet senare.

Du kan ju dock plugga utomlands. Polen har exempelvis ganska billiga psykologutbildningar som du sedan kan legitimera dig i Sverige med (dock krävs förståss praktiken på ett år).

Kolla på University of Warzawa.

http://www.jedlinski.com/selcomm/pages/warszawa.html

Annars är ju beteendevetenskap, kognitionsvetenskap eller PA (personal och arbetsliv) utildningar som kanske kan ligga henne i smaken. På alla dessa utbildningar pluggas det psykologi och närliggande ämnen.

Jag pluggar själv PA. Då kan man välja psykologi som huvudämne och ta en master i det. Du blir ju inte psykolog men du kan studera och arbeta med sådana frågor.

z_bumbi
2008-04-05, 16:11
Vill man legitimera sig som psykolog i Sverige (och gå på en svensk skola) så kan man inte läsa fristående kurser. Jag är tveksam till om man får läsa deras kurser för att sedan hoppa in på programet senare.

Där var jag fel ute.

Pez
2008-04-05, 16:21
Tackar för era tips, får ta och visa tråden för henne. Kom gärna med fler förslag om ni har några.


Omformulerar frågan - vad är det hon är intresserad av inom ämnesområdet "psykologi"?

C.E.J.
2008-04-05, 16:21
Socialpsykologi.

Hobbes
2008-04-05, 20:11
Omformulerar frågan - vad är det hon är intresserad av inom ämnesområdet "psykologi"?

En mycket bra fråga!

Själv är jag utbildad i Sverige och Kanada, jobbar som adjunkt vid ett universitet - utbildar bland annat på en polisutbildning, samt vanliga kurser upp till G2 nivå.

Ett annat förslag är att läsa kurser i Sverige och även Danmark, har en studiekamrat som gick den vägen.

Kolla med vårt kära grannland!

Patriarch K
2008-04-06, 12:34
För att försöka summera det hela - går det att läsa kurser och sedan snylta in sig på psykologprogrammet eller går det inte?
Jag funderar själv i samma banor och om det fungerar vore det ju ypperligt!

Mental
2008-04-06, 13:42
http://courses.ki.se/utbildningsprogram/psykolog/regler

Det är vad som gäller för KI, har dock sett att andra tillämpar samma regler.

Hobbes
2008-04-06, 18:22
För att försöka summera det hela - går det att läsa kurser och sedan snylta in sig på psykologprogrammet eller går det inte?
Jag funderar själv i samma banor och om det fungerar vore det ju ypperligt!

Av erfarenhet (via gammal kurskamrat) går detta att genomföra i Danmark!

Pez
2008-04-06, 18:22
För att försöka summera det hela - går det att läsa kurser och sedan snylta in sig på psykologprogrammet eller går det inte?
Jag funderar själv i samma banor och om det fungerar vore det ju ypperligt!

http://courses.ki.se/utbildningsprogram/psykolog/regler

Det är vad som gäller för KI, har dock sett att andra tillämpar samma regler.
SU detsamma - att hoppa in på senare terminer är endast möjligt efter studier på programmet på annan ort, även då behövs det kompletteras ibland.
Det finns ett gäng som läst 1-3 terminer psykologi (I-III a 20/30p) som fått påbörja programmet från start i min klass.

Men som nämnts - det finns ju andra utbildningar/vägar att gå för att få plugga psykologi och jobba med det, både kliniskt såväl som icke-kliniskt ( det senare lättare).
Beroende på intresse inom ämnet kanske inte programmet ens är speciellt lämpligt.

JG_81
2008-04-06, 18:32
Det finns ett gäng som läst 1-3 terminer psykologi (I-III a 20/30p) som fått påbörja programmet från start i min klass.


Jaså. Jag läser själv masterprogrammet i psykologi vid SU. Ville inledningsvis in på linjen, och fick då höra att det var en hel del kurser man kunde tillgodoräkna sig från fristående kurser på grundnivå (bl.a. arbetspsykologi, socialpsykologi..?). Dom har kanske ändrat upplägget nu med bolognaeländet?

Pez
2008-04-06, 18:40
Jaså. Jag läser själv masterprogrammet i psykologi vid SU. Ville inledningsvis in på linjen, och fick då höra att det var en hel del kurser man kunde tillgodoräkna sig från fristående kurser på grundnivå (bl.a. arbetspsykologi, socialpsykologi..?). Dom har kanske ändrat upplägget nu med bolognaeländet?

Tillgodoräkna sig ja, men inte såpass att det går att hoppa över terminer rakt in i programmet.
Så har jag förstått det i vart fall. Jag kan ha fel, men sett till hur det gått för de som läst fristående innan och nu går programmet så verkar det inte så troligt.

Nu var det väl alternativa vägar till studier inom psykologi, eller in på programmet som diskuterades. Inte om man kan tillgodoräkna sig delar av fristående kurser på programmet. :)

Linnet
2008-04-06, 20:37
Jag läser till Psykolog och kan säga att enda sättet att bli psykolog är att läsa en psykologutbildning. Man kan inte heller tillgodoräkna sig kurser man valt och hoppa in på en senare del av utbildningen, det är tom vanligt att psykologkandidater som vill byta utbildningsort måste läsa om terminer då utbildningens innehåll är väldigt olika på lärosätena.

Detta är vad som gäller i Sverige iaf.

Linnet
2008-04-06, 20:43
När det gäller olika alternativa utbildningar föreslår jag att söka på psykologi på studera.nu så kan ni se alla kurser och program som erbjuds inom ämnet.

shut teh face
2008-04-06, 20:47
Beetendevetenskap kanske?

Mental
2008-04-06, 22:21
Beetendevetenskap kanske?

Eller kognitionsvetenskap. Cog:are är trevliga och ser ut att ha en sjukt spännande utbildning.

shut teh face
2008-04-06, 22:23
Min systers kompis går beteende och hon är snygg som fan - min enda referens.

pony
2008-04-06, 22:51
För att försöka summera det hela - går det att läsa kurser och sedan snylta in sig på psykologprogrammet eller går det inte?
Jag funderar själv i samma banor och om det fungerar vore det ju ypperligt!

Enligt flera professorer vid psykologiavdelningen på UU: JA!
Det sker alltid ett visst bortfall under/efter första terminen, t.ex.
Om du, som teoretiskt sett inte går programmet, vill ta en av platserna som blir ledig och har läst exakt samma kurser som de som går programmet, TILLSAMMANS med dem, t.o.m., så finns det ingen vettig anledning till att du inte ska få det. Universitetet har samma utgifter när de har 28 personer på en föreläsning som när de har 27. Är du väldigt övertygande, entusiastisk och lovande inför berörd beslutsfattare (och helst med fläckfria betyg) så är saken biff.

Ett annat alternativ är annars att plugga i Norge. Det är lättare att komma in och utbildningen håller ungefär samma nivå som den svenska. Vilket är mer än man kan säga om en del andra utomsvenska utbildningar som folk flyr till när deras betyg inte räcker till.

pragmatist
2008-04-06, 23:38
Prata med studievägledaren på psykologiska institutionen vetja. Ta reda på vilka kurser man kan tillgodoräkna sig. Även om man måste börja på termin ett så borde det ju gå att läsa accelererad studietakt på linjen om man kan tillgodoräkna sig kurser, så det är ju inte bortkastat (men detta är ju också något man borde prata med studievägledaren om!)

Men det är klart, man måste ju fortfarande klara antagningskraven någon gång.

Mental
2008-04-07, 00:15
Enligt flera professorer vid psykologiavdelningen på UU: JA!
Det sker alltid ett visst bortfall under/efter första terminen, t.ex.
Om du, som teoretiskt sett inte går programmet, vill ta en av platserna som blir ledig och har läst exakt samma kurser som de som går programmet, TILLSAMMANS med dem, t.o.m., så finns det ingen vettig anledning till att du inte ska få det. Universitetet har samma utgifter när de har 28 personer på en föreläsning som när de har 27. Är du väldigt övertygande, entusiastisk och lovande inför berörd beslutsfattare (och helst med fläckfria betyg) så är saken biff.

Ett annat alternativ är annars att plugga i Norge. Det är lättare att komma in och utbildningen håller ungefär samma nivå som den svenska. Vilket är mer än man kan säga om en del andra utomsvenska utbildningar som folk flyr till när deras betyg inte räcker till.

Då undrar jag hur bra koll de proffesorerna har på hur antagningen går till i Upsala nu för tiden?

På samtliga första terminens ingående kurser står följande att läsa: "Förkunskaper: Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet."
De låter en inte läsa de kurserna fristående.

Patriarch K
2008-04-07, 00:46
Ett annat alternativ är annars att plugga i Norge. Det är lättare att komma in och utbildningen håller ungefär samma nivå som den svenska. Vilket är mer än man kan säga om en del andra utomsvenska utbildningar som folk flyr till när deras betyg inte räcker till.

Det där låter intressant. Vet du om man fortfarande kan söka till skolor i Norge vid det här laget eller har de andra datum än oss? Vet du någon sida man kan använda sig av i så fall ála studera.nu?

Mental
2008-04-07, 00:59
Det där låter intressant. Vet du om man fortfarande kan söka till skolor i Norge vid det här laget eller har de andra datum än oss? Vet du någon sida man kan använda sig av i så fall ála studera.nu?

https://www.studera.nu/studera/1037.html

Linnet
2008-04-07, 11:07
Enligt flera professorer vid psykologiavdelningen på UU: JA!
Det sker alltid ett visst bortfall under/efter första terminen, t.ex.
Om du, som teoretiskt sett inte går programmet, vill ta en av platserna som blir ledig och har läst exakt samma kurser som de som går programmet, TILLSAMMANS med dem, t.o.m., så finns det ingen vettig anledning till att du inte ska få det. Universitetet har samma utgifter när de har 28 personer på en föreläsning som när de har 27. Är du väldigt övertygande, entusiastisk och lovande inför berörd beslutsfattare (och helst med fläckfria betyg) så är saken biff.

Det du beskriver är ett teoretiskt extremfall som knappast kommer inträffa då fristående kursers upplägg inte sammanfaller med de kurser som vi psykologkandidater läser.

De professorer du pratat med har helt enkelt inte rätt info. Det är en väldigt viktig del av utbildningen och yrket att endast de som läser till psykologer kan bli psykologer.

Mental
2008-04-07, 11:22
Det är en väldigt viktig del av utbildningen och yrket att endast de som läser till psykologer kan bli psykologer.

Hmm?

Är det? Jag ser inte varför man inte kan låta folk läsa fristående fram till ex termin 6 då praktiken börjar.

På dietisprogrammet kan man läsa fristående åtminstånde de 3 första terminerna och söka till senare del av program.

Linnet
2008-04-07, 12:14
Hmm?

Är det? Jag ser inte varför man inte kan låta folk läsa fristående fram till ex termin 6 då praktiken börjar.

På dietisprogrammet kan man läsa fristående åtminstånde de 3 första terminerna och söka till senare del av program.


Till att börja med har det att göra med att utbildningen ser väldigt olika ut på de olika orterna. Här i linköping går vi ut på praktik redan termin två. Sedan läser vi inte enbart kurser inom olika delar av ämnesområdet psykologi, utan vi har även pågående strimmor i samtalsteknik, obligatorisk egenterapi, psykometri, klientarbete osv. Allt detta mynnar sedan ut i att vi efter ett års tjänstgöring (PTP) efter utbildningens avslutande kan ansöka om psykologlegitimation.

Dessa bitar omfattas inte av de fristående kurserna. Att införa den förändring du föreslår skulle inte bara vara svår, utan jag bedömmer att den inte skulle ligga i yrkeskårens intresse.

pragmatist
2008-04-07, 12:20
Det du beskriver är ett teoretiskt extremfall som knappast kommer inträffa då fristående kursers upplägg inte sammanfaller med de kurser som vi psykologkandidater läser.

De professorer du pratat med har helt enkelt inte rätt info. Det är en väldigt viktig del av utbildningen och yrket att endast de som läser till psykologer kan bli psykologer.

Kan tillägga att bara för att någon är professor så finns det ingen garanti för att den personen har koll på vilka regler som gäller för antagning, tillgodoräknande av kurser o.s.v. Jag skulle till och med säga att det är ganska sannolikt att just professorer har dålig koll på sådana saker eftersom de själva inte är involverade i sådan regeltillämpning för fem öre (huvuddelen av deras arbetstid ägnas åt forskning och handledning av studenter på högre nivå).

Återigen: studievägledningen är de som man ska vända sig till. Alternativt en studierektor.

pony
2008-04-08, 00:04
Det du beskriver är ett teoretiskt extremfall som knappast kommer inträffa då fristående kursers upplägg inte sammanfaller med de kurser som vi psykologkandidater läser.

De professorer du pratat med har helt enkelt inte rätt info. Det är en väldigt viktig del av utbildningen och yrket att endast de som läser till psykologer kan bli psykologer.

I så fall kan vi konstatera att jag är felinformerad. Med flit eller inte? De kanske försöker ragga folk till sin avdelning? Inte för att det är brist på intressenter, som det är, men...

Det senare hade jag faktiskt en väldigt intressant diskussion om, häromdagen. Jag lever väl i någon naiv bubbla där jag vill, förväntar mig och ser det som positivt att information (annan än konfidentiell och känslig) är fri och bjudes alla som är villiga att lära. Kunskap är det knappast överflöd utav, i dagsläget.
Men nej, efter närmare efterforskningar så visar det sig att exempelvis sårvård och liknande procedurer endast är till för vårdpersonal. Även om en utbildning så kräver minimal förkunskap hålles allmänheten enträget borta.
För vaddå, jag kanske missbrukar kunskapen, springer ut med nål och tråd och börjar sy i folk som en galning?
Förlåt för off topic, jag illustrerar min skepsis.

Hobbes
2008-04-08, 08:51
I så fall kan vi konstatera att jag är felinformerad. Med flit eller inte? De kanske försöker ragga folk till sin avdelning? Inte för att det är brist på intressenter, som det är, men...

Det senare hade jag faktiskt en väldigt intressant diskussion om, häromdagen. Jag lever väl i någon naiv bubbla där jag vill, förväntar mig och ser det som positivt att information (annan än konfidentiell och känslig) är fri och bjudes alla som är villiga att lära. Kunskap är det knappast överflöd utav, i dagsläget.
Men nej, efter närmare efterforskningar så visar det sig att exempelvis sårvård och liknande procedurer endast är till för vårdpersonal. Även om en utbildning så kräver minimal förkunskap hålles allmänheten enträget borta.
För vaddå, jag kanske missbrukar kunskapen, springer ut med nål och tråd och börjar sy i folk som en galning?
Förlåt för off topic, jag illustrerar min skepsis.

Vid Växjö universitet finns planer på att starta psykolog utbildning - det är inget som sker i en handvändning. Det krävs väldigt mycket av en institution, lärare, lektorer, proffessorer, etc. etc.

Vad jag så trivialt vill försöka påvisa är att kvaliteten på utbildningen blir mycket svår att överse och garantera om psykologutbildningen började falla ur sin ram.

Jag håller fullständigt med Linnet, psykologer skall utbildas på psykologprogram. Själv har jag 120+ poäng i psykologi, genom studier i Sverige och Kanada, kan jag saddla om till psykolog för det? Nej, - min utbildning och inriktning är inte ens likvärdig. Bara för att någon läser psykologi, så tror alla att man är mogen för att hoppa på ett psykologprogram - det finns skillnader av en anledning;) .

I övrigt titulerar jag mig adjunkt och beteendevetare med inriktning inom psykologi - supernöjd med mitt jobb:thumbup: .

Mental
2008-04-08, 10:29
Vid Växjö universitet finns planer på att starta psykolog utbildning - det är inget som sker i en handvändning. Det krävs väldigt mycket av en institution, lärare, lektorer, proffessorer, etc. etc.

Vad jag så trivialt vill försöka påvisa är att kvaliteten på utbildningen blir mycket svår att överse och garantera om psykologutbildningen började falla ur sin ram.

Jag håller fullständigt med Linnet, psykologer skall utbildas på psykologprogram. Själv har jag 120+ poäng i psykologi, genom studier i Sverige och Kanada, kan jag saddla om till psykolog för det? Nej, - min utbildning och inriktning är inte ens likvärdig. Bara för att någon läser psykologi, så tror alla att man är mogen för att hoppa på ett psykologprogram - det finns skillnader av en anledning;) .

I övrigt titulerar jag mig adjunkt och beteendevetare med inriktning inom psykologi - supernöjd med mitt jobb:thumbup: .


Självklart, men ponera att man uppfyller de behörighetskrav som ställs för att antas till psykologprogrammet, men inte har nog höga meritvärden. Borde man inte då kunna få läsa psykologstudenternas kurser fristående och ta en ev avhoppares plats? Alla vinner väl på det?

Efter en viss nivå går det så klart inte, praktik och liknande, men fram till det ser jag inga problem, det fungerar utmärkt på dietistprogrammet. Vi har haft 1 eller 2 avhopp som fyllts på med studenter som läst våra kurser samtidigt som oss. De har samma kunskapsbas och jag tror de kommer bli lika bra dietister.

Linnet
2008-04-08, 11:08
[QUOTE=Mental;2920323]Självklart, men ponera att man uppfyller de behörighetskrav som ställs för att antas till psykologprogrammet, men inte har nog höga meritvärden. Borde man inte då kunna få läsa psykologstudenternas kurser fristående och ta en ev avhoppares plats? Alla vinner väl på det?

Problemet är bara att de kurser du syftar på inte finns fristående, du måste betänka att psykologutbildningen är en yrkesutbildning och som sådan har den flera kursmoment redan tidigt i utbildningen som inte ges fristående överhuvudtaget, vi läser alltså inte traditionella A,B,C-kurser som erbjuds fristående.

Vidare är psykologprogramet i nuläget såpass sökt att flera av orterna startar med fler antagna än de har platser, för att just parera de avhopp som alltid kommer. Detta gör att behovet av att fylla på med studerande inte alltid behöver uppstå.

Vill även poängtera att jag ställer mig väldigt positiv till alla som vill läsa psykologi och skapa sig ett yrke inom detta område och att psykologprogrammet är långt ifrån enda vägen att göra detta.

Men så länge psykologutbildningen finns i nuvarande form skulle det vara fel att låta folk hoppa in på utbildningen utan att de först blivit antagna, Hobbes tycker jag slog huvudet på spiken i sin post.