handdator

Visa fullständig version : Resultatet av den sexuella frigörelsen


D Andersson
2008-04-05, 12:42
En liten krönika skriven av Charlotta Levay

http://www.expressen.se/debatt/1.1110069/vi-har-reducerats-till-utbytbara-sexleksaker


Fri abort infördes, preventivmedel blev en synlig del i offentligheten och den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna. Den nya sexideologi som växte fram då handlade om utlevelse, sexualupplysning och experimenterande.

Men alla måste erkänna att den enorma sexualupplysningsapparat som staten och organisationer som RFSU har upprättat faktiskt har misslyckats fullständigt i ett hänseende. Antalet aborter är enormt. I Sverige utförs omkring 35 000 aborter årligen.

Sedan aborten släpptes fri i Sverige i mitten av sjuttiotalet har över en miljon foster aborterats. Över 1 000 000 personer.
Varför minskar inte aborterna när vi har så mycket "information" om sex? Ingen vet, tycks det. Men varför ställer ingen frågan?

I botten finns ett problem som ingen riktigt vill ta i: människor blir inte lyckliga i ett samhälle som ständigt uppmuntrar till promiskuitet, sexuell utlevelse och experimenterande. Det är i själva verket ett hjärtlöst och kallt samhälle, ett där personer betraktas som utbytbara och där kärlek inte ges någon plats. Sexualiteten frigörs inte utan trivialiseras.

från början fanns en tro på eller ett löfte om att samhället skulle bli "mänskligare", att sexualitetens frigörelse skulle leda till att vi i mycket högre grad skulle behandla varandra som människor. Men dagens sexideologi handlar inte om det värdefulla med unika individer. Vi måste i dag fråga oss om inte brottet med traditioner, konventioner och normer har lett till något helt annat, nämligen till att människor reducerar varandra till utbytbara sexleksaker.

Var det något som gick snett, i så fall vad och när? Hänger det här ihop med dagens massiva beroende av lyckopiller, ångest, depressioner och självmordsbenägenhet hos tonåringar och befolknignen i allmänhet? Vad säger ni?

dared
2008-04-05, 12:51
Nej, det tror jag inte.

jwzrd
2008-04-05, 13:02
Ah, en frisk vind av 1842.

appapa
2008-04-05, 13:08
Hon är lite sen, 1 April var för fyra dagar sen.

Durre
2008-04-05, 13:08
Vi blir allt "mänskligare" och får allt att vara så komplicerat eller iaf kännas så komplicerat, kan inte riktigt förklara vad jag menar...Man ska passa in, hänga med i modesvängarna, tala tydligt om sex och överdriva om allt. Hur man raggar rätt?! Sådant. Vet någon varför det finns färre deprimerade i norrland?

jwzrd
2008-04-05, 13:11
Vi blir allt "mänskligare" och får allt att vara så komplicerat eller iaf kännas så komplicerat, kan inte riktigt förklara vad jag menar...Man ska passa in, hänga med i modesvängarna, tala tydligt om sex och överdriva om allt. Hur man raggar rätt?! Sådant. Vet någon varför det finns färre deprimerade i norrland?

Problemet här är snarare att du tycker att du ska passa in, hänga med etc. Färre deprimerade i norrland?

Scratch89
2008-04-05, 13:12
Men man kan inte blanda ihop kärlek, sex och aborter. Det finns ingenting som säger att man inte kan bli kär, eller att man är mindre kär och mer deprimerad, bara för att man nu för tiden har mer ytliga och fler sexpartners.
Förhoppningsvis dör sådana här konservativa gamla haggor ut snart.

Durre
2008-04-05, 13:13
Problemet här är snarare att du tycker att du ska passa in, hänga med etc. Färre deprimerade i norrland?

Vad menar du? Mm läste det någonstans, alltså att det var färre, itne för att det bor färre här utan procentuellt.

Solros
2008-04-05, 13:14
Alla har vi olika sätt för att hantera att vi blivit dumpade...

bollio
2008-04-05, 13:17
Ganska synd att så många aborteras; det är liv som behövs. Europas befolkning minskar kraftigt i andel av världspopulationen år efter år, och befolkningen blir allt äldre. Kan bli svårt att vara konkurrenskraftig med en sådan utveckling.

Durre
2008-04-05, 13:18
Ganska synd att så många aborteras; det är liv som behövs. Europas befolkning minskar kraftigt i andel av världspopulationen år efter år, och befolkningen blir allt äldre. Kan bli svårt att vara konkurrenskraftig med en sådan utveckling.

Internet.

D Andersson
2008-04-05, 13:20
Men man kan inte blanda ihop kärlek, sex och aborter. Det finns ingenting som säger att man inte kan bli kär, eller att man är mindre kär och mer deprimerad, bara för att man nu för tiden har mer ytliga och fler sexpartners.
Förhoppningsvis dör sådana här konservativa gamla haggor ut snart.

En följd av frigörelsen är ju aborterna, det gjordes aborter innan också men tanken med upplysningen måste ju ändå varit att minska problemet genom att få folk att använda preventivmedel. Kvinnor mår ofta dåligt av aborter, var sjätte blir deprimerad o.s.v.

Sverker
2008-04-05, 13:23
Preventivmedel kanske;)

Carolinew
2008-04-05, 13:23
Ganska synd att så många aborteras; det är liv som behövs. Europas befolkning minskar kraftigt i andel av världspopulationen år efter år, och befolkningen blir allt äldre. Kan bli svårt att vara konkurrenskraftig med en sådan utveckling.

Seriöst, jag tycker det är positivt om vi inte bidrar till den förbannade överbefolkningen på jordklotet... *gah!*

jwzrd
2008-04-05, 13:25
En följd av frigörelsen är ju aborterna, det gjordes aborter innan också men tanken med upplysningen måste ju ändå varit att minska problemet genom att få folk att använda preventivmedel. Kvinnor mår ofta dåligt av aborter, var sjätte blir deprimerad o.s.v.

Som om det är för kvinnors skull du postar detta. Det är skuldbeläggningen du och ditt slags människor pysslar med som orsaker typ allt illamående i världen. "Du är en dålig människa eftersom du ligger med folk. Skäms!11" etc. En livshatare helt enkelt.

D Andersson
2008-04-05, 13:37
Som om det är för kvinnors skull du postar detta. Det är skuldbeläggningen du och ditt slags människor pysslar med som orsaker typ allt illamående i världen. "Du är en dålig människa eftersom du ligger med folk. Skäms!11" etc. En livshatare helt enkelt.

Jag har inte sagt ett ord om vilka mina åsikter är. Ändå vet du vilka de är och att jag är "livshatare" när jag ifrågasätter en miljon aborter, bra logik där :thumbup:

Fatalist
2008-04-05, 13:41
Charlotta Levay borde slappna av, hålla käften lite oftare och bry sig lite mindre om hur andra människor lever sina liv. I all välmening. :)

jwzrd
2008-04-05, 13:42
Jag har inte sagt ett ord om vilka mina åsikter är. Ändå vet du vilka de är och att jag är "livshatare" när jag ifrågasätter en miljon aborter, bra logik där :thumbup:

Tack. Bra och snabb självförnekelse från dig där :smiley:

manmannen
2008-04-05, 13:48
Seriöst, jag tycker det är positivt om vi inte bidrar till den förbannade överbefolkningen på jordklotet... *gah!*


Jorden är inte överbefolkad utan jordens resurser är rejält snedfördelad mellan den rika världen och den fattiga.

Durre
2008-04-05, 13:51
Tack. Bra och snabb självförnekelse från dig där :smiley:

Du säger ingenting, bara försöker sopa bort allas åsikter.

Marcüs
2008-04-05, 13:55
Jag håller helt klart med Charlotta Levay!

Mago
2008-04-05, 14:00
Jorden är inte överbefolkad utan jordens resurser är rejält snedfördelad mellan den rika världen och den fattiga.

Plus överbefolkad, men det får väl vara en egen tråd.

Tomten
2008-04-05, 14:24
Jorden är inte överbefolkad utan jordens resurser är rejält snedfördelad mellan den rika världen och den fattiga.

Jag anser att Jorden är överbefolkad. Vi människor tar upp för mycket plats. Skitar ner för mycket. Nästa stora krig kommer bli ett krig om resurser. Det är jag helt övertygad om.

Ett jävligt bra sätt att se att vi är för många är bara att kolla på hur många arter vi utrotar varje år, och hur många sjöar vi torrlägger eller skitar ner till den grad att de inte kan bibehålla liv. Kolla också på haven som vi är på god väg att fiska ut.

Stoltz
2008-04-05, 14:28
Men man kan inte blanda ihop kärlek, sex och aborter. Det finns ingenting som säger att man inte kan bli kär, eller att man är mindre kär och mer deprimerad, bara för att man nu för tiden har mer ytliga och fler sexpartners.
Förhoppningsvis dör sådana här konservativa gamla haggor ut snart.

Scratch har enligt mig helt rätt. Att jag har haft/har KKs betyder inte överhuvudtaget att jag är mindre förmögen till kärlek och det betyder inte heller att jag per automatik blir dum som ett spån och börjar använda aborter som ett alternativt preventivmedel.

jwzrd
2008-04-05, 14:35
Scratch har enligt mig helt rätt. Att jag har haft/har KKs betyder inte överhuvudtaget att jag är mindre förmögen till kärlek och det betyder inte heller att jag per automatik blir dum som ett spån och börjar använda aborter som ett alternativt preventivmedel.

Ur en svårt kristen-/Gudfruktig-konservativ synvinkel så är du det. Dum som ett spån om du ligger med flera kvinnor alltså. Förutom det är du (och jag då givetvis) vänster, vi avfärdar även familjen och normen om trohet mellan man och kvinna. Usla människor är vad vi är. Vi kommer att brinna i nästa liv :/

Stoltz
2008-04-05, 14:54
Ur en svårt kristen-/Gudfruktig-konservativ synvinkel så är du det. Dum som ett spån om du ligger med flera kvinnor alltså. Förutom det är du (och jag då givetvis) vänster, vi avfärdar även familjen och normen om trohet mellan man och kvinna. Usla människor är vad vi är. Vi kommer att brinna i nästa liv :/

Det är därför jag tränar till failure och kör med forced reps. Måste förbereda mig för vad som komma skall :/

Scratch89
2008-04-05, 15:01
En följd av frigörelsen är ju aborterna, det gjordes aborter innan också men tanken med upplysningen måste ju ändå varit att minska problemet genom att få folk att använda preventivmedel. Kvinnor mår ofta dåligt av aborter, var sjätte blir deprimerad o.s.v.
Men jag antar att en större del blev glada av att få ligga, eller hur? Och jag har quotat jwzrd här nere; jag tror inte en sekund att det är kvinnornas situation du tänker på här.
Jag tror inte heller att det är den ökande liggfrekvensen som har gett fler aborter, utan snarare att folk inte bryr sig längre. Jag tror nog att det knullades hej vilt för tjugo, trettio år sedan, och även för femtio, sextio år sedan, men det är nu det är ok att göra det, och i dagens samhälle behöver man inte stoppa upp galgar i underlivet för att ta bort oönskade barn. Jämför med homosexualiteten. Jag vågar anta att du och dina likasinnade beklagar dig över att det finns alldeles för många bögar nu för tiden. Det är snarare så att de nu mera inte räknas som psykiskt sjuka och slipper elchocker och lobotomi.
Som om det är för kvinnors skull du postar detta. Det är skuldbeläggningen du och ditt slags människor pysslar med som orsaker typ allt illamående i världen. "Du är en dålig människa eftersom du ligger med folk. Skäms!11" etc. En livshatare helt enkelt.

Allan
2008-04-05, 15:04
En annan artikel om samma ämne (http://www.fokus.se/2008/03/generation-sex/)

tjabon
2008-04-05, 15:37
Jag har inte sagt ett ord om vilka mina åsikter är. Ändå vet du vilka de är och att jag är "livshatare" när jag ifrågasätter en miljon aborter, bra logik där :thumbup:

Är du kompis med Åke Green?......:)
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Green

NiXPhoenix
2008-04-05, 15:51
Jorden är inte överbefolkad utan jordens resurser är rejält snedfördelad mellan den rika världen och den fattiga.



Det där kan man diskutera, men visst, vill du sänka din standard avsevärt så gör det gärna för mig.

du ska dock INTE tvinga ner oss andra i skiten.

tossefar
2008-04-05, 15:56
En följd av frigörelsen är ju aborterna, det gjordes aborter innan också men tanken med upplysningen måste ju ändå varit att minska problemet genom att få folk att använda preventivmedel. Kvinnor mår ofta dåligt av aborter, var sjätte blir deprimerad o.s.v.

... och att få ett barn man varken hade möjlighet att (eller ens ville) ta hand om är inte deprimerande?

mini
2008-04-05, 16:21
människor blir inte lyckliga i ett samhälle som ständigt uppmuntrar till promiskuitet, sexuell utlevelse och experimenterande. Det är i själva verket ett hjärtlöst och kallt samhälle, ett där personer betraktas som utbytbara och där kärlek inte ges någon plats. Sexualiteten frigörs inte utan trivialiseras.
Källa på det?

NiXPhoenix
2008-04-05, 16:46
Rent spontant kommer jag att tänka på adopterade när det handlar om aborter. Jag är helt klart för aborter, tycker det Tossefar skriver är klart vettigt.

... och att få ett barn man varken hade möjlighet att (eller ens ville) ta hand om är inte deprimerande?

Men, sena aborter medför vissa risker, ja aborter överhuvudtaget även om det ju blir värre desto längre man väntar.
Varför inte låta dessa kvinnor föda sin barn och sen adoptera bort dem istället för att utföra en sen abort?
Är det inte så att den absoluta majoriteten av dagens adoptivbarn är hämtade från utlandet.
Varför inte svenska adoptivbarn?
Vidare finns det många äldre barn och ungdomar som placeras i fosterhem/familjehem, dessa skulle också kunna adopteras i ökad utsträckning.
Många tänker direkt att dessa innebär problem, och jo visst, ofta så men många kan räddas. Tror deras chans att få ett ordnat liv är klart större om de får växa upp i en riktig familj istället för på nåt hem med 10-20 andra bråkiga ungar.

maaherra
2008-04-05, 16:50
Något jag upplever är att många ofta försakar kärleken, partnern och ger upp den alldeles för lätt eftersom det numera är mer accepterat att byta partner ofta.

Om det beror på den "sexuella frigörelsen" vet jag inte, kan inte jämföra så långt bakåt i tiden.

Sheogorath
2008-04-05, 16:55
Hänger det här ihop med dagens massiva beroende av lyckopiller, ångest, depressioner och självmordsbenägenhet hos tonåringar och befolknignen i allmänhet? Vad säger ni?[/B]

Absolut JA. Jag talar utifrån min egen situation.

manmannen
2008-04-05, 17:02
Plus överbefolkad, men det får väl vara en egen tråd.

Det har du rätt i, får nog skapa en sån tråd.

Jag anser att Jorden är överbefolkad. Vi människor tar upp för mycket plats. Skitar ner för mycket. Nästa stora krig kommer bli ett krig om resurser. Det är jag helt övertygad om.

Tyvärr har vi i västvärlden levt ett mycket resursslösande samhälle fyllt med kortsiktiga lösningar och risken att allt fler nic-länder tar efter detta så är din teori om krig för resurser inte allt för avlägsen.

Ett jävligt bra sätt att se att vi är för många är bara att kolla på hur många arter vi utrotar varje år, och hur många sjöar vi torrlägger eller skitar ner till den grad att de inte kan bibehålla liv. Kolla också på haven som vi är på god väg att fiska ut.

Det beror på att man inte tagit hänsyn till vad forskare och kunniga personer sagt utan har låtit kortsiktiga vinster överskugga en eventuell sämre värld i framtiden.Ta tex torsken i östersjön där forskare varnat för överfiske i många år men man totalt struntat i och låtit folk fiska med miljövidriga redskap och haft alldeles för höga kvoter.

Det där kan man diskutera, men visst, vill du sänka din standard avsevärt så gör det gärna för mig.

du ska dock INTE tvinga ner oss andra i skiten.

Så du anser att det är helt rätt att 20% av jordens befolkning gör sig av med 80% av jordens resurser?Ska inte alla människor få leva ett liv utan svält och fattigdom?Fast nog med off topic från mig.:em:

dared
2008-04-05, 17:08
Så du anser att det är helt rätt att 20% av jordens befolkning gör sig av med 80% av jordens resurser?Ska inte alla människor få leva ett liv utan svält och fattigdom?Fast nog med off topic från mig.:em:

Nej, jag tvivlar på det.

NiXPhoenix
2008-04-05, 17:30
Så du anser att det är helt rätt att 20% av jordens befolkning gör sig av med 80% av jordens resurser?Ska inte alla människor få leva ett liv utan svält och fattigdom?Fast nog med off topic från mig.:em:




Rätt och rätt, jag är inte beredd att sänka min levnadsstandard mer än småsaker som att kanske flyga väldigt lite och källsortera ännu mer.

Om de ska höja sin standard så känns det som att jag/vi i västvärlden måste sänka sin.
Vill t ex inte sluta äta kött bara för att det går åt enorma mängder resurser till köttproduktion, ta och minska befolkningen istället. Vad tjänar man på att trycka in 10 miljarder på det här jordklotet om alla ändå ska ha det halvpissigt?
Varför inte 2-3 miljarder som har det riktigt bra?

Sen står det dem i u-länderna fritt att föda mindre barn, man kan ****** mindre, man kan använda preventivmedel (tror inte en kondom kostar en femma överallt i världen bara för att det råkar vara så dyrt i Sverige), man kan sätta ut sina nyfödda i skogen att dö som vi gjorde förr här i Norden osv osv.

pragmatist
2008-04-05, 17:43
Så du anser att det är helt rätt att 20% av jordens befolkning gör sig av med 80% av jordens resurser?Ska inte alla människor få leva ett liv utan svält och fattigdom?Fast nog med off topic från mig.:em:

Undrar om man ens kan räkna på det sättet... vad är det egentligen för "resurser" man talar om här? Att 20% står för 80% av konsumtionen räknat i pengar kan man förstås räkna sig fram till, men samtidigt är det ju dessa 20% som producerar ~80% av rikedomen. Världens rikedom är ju inte en gigantisk skattkista som alla kan ösa mer eller mindre ur, utan ett resultat av många människors sammanlagda arbete. Huvudanledningen till den stora fattigdomen i världen är inte att vi som har turen att bo i rika länder stjäl en massa resurser från fattiga länder (även om det finns en hel del historiska exempel på detta förstås), utan att dessa fattiga länder är så lågproduktiva, saknar vettig infrastruktur, utbildning o.s.v. och ofta härjas av interna oroligheter och konflikter.

Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen man behöver ta krafttag mot världsfattigdomen, jag bara tycker att den där typen av argument är... konstigt. :)

Ignatius72
2008-04-05, 18:07
Undrar om man ens kan räkna på det sättet... vad är det egentligen för "resurser" man talar om här? Att 20% står för 80% av konsumtionen räknat i pengar kan man förstås räkna sig fram till, men samtidigt är det ju dessa 20% som producerar ~80% av rikedomen. Världens rikedom är ju inte en gigantisk skattkista som alla kan ösa mer eller mindre ur, utan ett resultat av många människors sammanlagda arbete. Huvudanledningen till den stora fattigdomen i världen är inte att vi som har turen att bo i rika länder stjäl en massa resurser från fattiga länder (även om det finns en hel del historiska exempel på detta förstås), utan att dessa fattiga länder är så lågproduktiva, saknar vettig infrastruktur, utbildning o.s.v. och ofta härjas av interna oroligheter och konflikter.

Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen man behöver ta krafttag mot världsfattigdomen, jag bara tycker att den där typen av argument är... konstigt. :)

Man utgår ifrån något slags nollsummespel där en måste få det sämre för att en ska få det bättre. Faktum är att alla kan få det bättre. Även om vi skulle sänka vår levnadsstandard till ett minimum och dessutom skänka våra tillgångar till u-länderna så skulle det sluta med att vi allihop var tokfattiga just pga av pragmatist exempel på bristen på infrastruktur, utildning etc

C.E.J.
2008-04-05, 18:12
Dum som ett spån om du ligger med flera kvinnor alltså.

Hur menar du 'dum'? De skulle väl säga att det är en synd, däremot inte att man nullifierar sin intelligens.

Palm
2008-04-05, 18:19
Som om det är för kvinnors skull du postar detta. Det är skuldbeläggningen du och ditt slags människor pysslar med som orsaker typ allt illamående i världen. "Du är en dålig människa eftersom du ligger med folk. Skäms!11" etc. En livshatare helt enkelt.

Alltså, att vara emot abort behöver ju inte ha något med sexualmoral att göra. Grundfrågan är om man anser att ett foster är ett människoliv eller inte.

PePPinO
2008-04-05, 18:25
En liten krönika skriven av Charlotta Levay

http://www.expressen.se/debatt/1.1110069/vi-har-reducerats-till-utbytbara-sexleksaker



Var det något som gick snett, i så fall vad och när? Hänger det här ihop med dagens massiva beroende av lyckopiller, ångest, depressioner och självmordsbenägenhet hos tonåringar och befolknignen i allmänhet? Vad säger ni?

Är ju så man blir illamående av sånt dravel.
*spy*

Khyron_
2008-04-05, 18:25
Resultatet av den sexuella frigörelsen?
Alfahannarna får mer sex.. :thumbup:

Rahf
2008-04-05, 18:29
Vissa av mina vänner är resultat av sexuell frigörelse!

D Andersson
2008-04-05, 18:33
Och jag har quotat jwzrd här nere; jag tror inte en sekund att det är kvinnornas situation du tänker på här.

...och även för femtio, sextio år sedan, men det är nu det är ok att göra det,

Jag tänker på båda könen. Jag frågade i första inlägget om någon trodde att det fanns en koppling mellan detta och att det är så många som lider av depression, ångest och allmänt destruktivt beteende (folk som skär sig, självmordsförsök o.s.v.) Vad tror du? Om du inte tror det finns någon koppling, vad tror du det beror på istället? Vi vet ju hur många det är som har dessa problem, även här på forumet.

Jag undrar mest varför ämnet är så kontroversiellt. Om jag påstår att ett barn/ungdom tar skada av att bli sexuellt utnyttjad är det inte det minsta kontroversiellt. Men om man ens undrar ifall samma barn/ungdom kanske kan ta skada och må dåligt av att ha >15 partners innan man ens kommit ur tonåren så är man kompis med Åke Green. Det är inte helt olikt invandrings"debatten".



och i dagens samhälle behöver man inte stoppa upp galgar i underlivet för att ta bort oönskade barn.

Och då blir aborten helt plötsligt en trevlig upplevelse istället och nåt man gör mycket hellre än att använda preventivmedel, eller vad menar du?

PePPinO
2008-04-05, 18:41
Jag tänker på båda könen. Jag frågade i första inlägget om någon trodde att det fanns en koppling mellan detta och att det är så många som lider av depression, ångest och allmänt destruktivt beteende (folk som skär sig, självmordsförsök o.s.v.) Vad tror du? Om du inte tror det finns någon koppling, vad tror du det beror på istället? Vi vet ju hur många det är som har dessa problem, även här på forumet.

Jag undrar mest varför ämnet är så kontroversiellt. Om jag påstår att ett barn/ungdom tar skada av att bli sexuellt utnyttjad är det inte det minsta kontroversiellt. Men om man ens undrar ifall samma barn/ungdom kanske kan ta skada och må dåligt av att ha >15 partners innan man ens kommit ur tonåren så är man kompis med Åke Green. Det är inte helt olikt invandrings"debatten".




Och då blir aborten helt plötsligt en trevlig upplevelse istället och nåt man gör mycket hellre än att använda preventivmedel, eller vad menar du?


Kan inte förstå hur en av dom mest naturliga sakerna i världen kan göra folk depprimerade?

jwzrd
2008-04-05, 18:42
Alltså, att vara emot abort behöver ju inte ha något med sexualmoral att göra. Grundfrågan är om man anser att ett foster är ett människoliv eller inte.

Abort-moralen hänger ihop med en helhetssyn på livet; att man inte bör ha ett. Fostret får vara hur mycket liv det vill, det har inte samma rättigheter som du och jag. Det har inte barn heller.

manmannen
2008-04-05, 18:45
Rätt och rätt, jag är inte beredd att sänka min levnadsstandard mer än småsaker som att kanske flyga väldigt lite och källsortera ännu mer.

Om de ska höja sin standard så känns det som att jag/vi i västvärlden måste sänka sin.
Vill t ex inte sluta äta kött bara för att det går åt enorma mängder resurser till köttproduktion, ta och minska befolkningen istället. Vad tjänar man på att trycka in 10 miljarder på det här jordklotet om alla ändå ska ha det halvpissigt?
Varför inte 2-3 miljarder som har det riktigt bra?

Sen står det dem i u-länderna fritt att föda mindre barn, man kan ****** mindre, man kan använda preventivmedel (tror inte en kondom kostar en femma överallt i världen bara för att det råkar vara så dyrt i Sverige), man kan sätta ut sina nyfödda i skogen att dö som vi gjorde förr här i Norden osv osv.

Vi kan föda dagens befolkning och en ökande om man bara skulle satsa på det.Fler och fler flyttar in till storstäderna vilket faktist minskar ytan människor lever på.Skulle man satsa på modernisera jordbruket i speciellt u-länderna skulle svält vara ett minne blott.Men det kostar pengar....

Härlig inställning med att äta kött förresten!:D



Undrar om man ens kan räkna på det sättet... vad är det egentligen för "resurser" man talar om här? Att 20% står för 80% av konsumtionen räknat i pengar kan man förstås räkna sig fram till, men samtidigt är det ju dessa 20% som producerar ~80% av rikedomen. Världens rikedom är ju inte en gigantisk skattkista som alla kan ösa mer eller mindre ur, utan ett resultat av många människors sammanlagda arbete. Huvudanledningen till den stora fattigdomen i världen är inte att vi som har turen att bo i rika länder stjäl en massa resurser från fattiga länder (även om det finns en hel del historiska exempel på detta förstås), utan att dessa fattiga länder är så lågproduktiva, saknar vettig infrastruktur, utbildning o.s.v. och ofta härjas av interna oroligheter och konflikter.

Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen man behöver ta krafttag mot världsfattigdomen, jag bara tycker att den där typen av argument är... konstigt. :)

Självklart är det som du säger.Fast u-länder behöver inte vara lågproduktiva utan ofta så saknas utrustning och kompetens för att förädla sina råvaror och få bättre betalt för slutprodukten.Jag tror siffrorna är från en uträkning om energiförbrukning men som sagt inte säker.

Flykt
2008-04-05, 18:52
Vad menar du? Mm läste det någonstans, alltså att det var färre, itne för att det bor färre här utan procentuellt.
Är det inte tvärtom? Fler deprimerade i norrland pga. att det är mörkare året runt där? (har för mig det)

Palm
2008-04-05, 18:58
Abort-moralen hänger ihop med en helhetssyn på livet; att man inte bör ha ett. Fostret får vara hur mycket liv det vill, det har inte samma rättigheter som du och jag. Det har inte barn heller.

Tycker man att det är en cellklump är en abort inte värre än att snyta sig. Tycker man att det är ett ofött barn blir en abort ett mord. Därifrån mynnar givetvis två fullständigt oförenliga sexualmoraler, bägge avskyvärda sedd från den andra sidan.

D Andersson
2008-04-05, 19:03
Kan inte förstå hur en av dom mest naturliga sakerna i världen kan göra folk depprimerade?

En vild gissning här men kan det kanske ha att göra med känslor, eller avsaknaden av dem?


Sen en sak till innan det spårar ur.

Göran Persson var emot avdrag för hushållsnära tjänster "för sådana som han", nu har han själv ansökt om att få dra av 50000 kr (maxbeloppet) för just sådana tjänster.

Laila Freivalds var med och röstade fram regler som motverkade hyresgästers möjligheter att köpa sina lägenheter, hon tog klart ställning mot ombildandet av hyresrätter och samtidigt gjorde hon ett mångmiljonklipp genom att just köpa sin egen lägenhet till ett mycket förmånligt pris.

Vad lär vi oss av detta? Jo att den åsikt man egentligen har inte alltid måste överensstämma med vad man faktiskt säger.

jwzrd
2008-04-05, 19:09
Tycker man att det är en cellklump är en abort inte värre än att snyta sig. Tycker man att det är ett ofött barn blir en abort ett mord. Därifrån mynnar givetvis två fullständigt oförenliga sexualmoraler, bägge avskyvärda sedd från den andra sidan.

Nu kallar du själv abort för en sexmoral så jag antar att du inte behövde något svar. Att kalla en abort för mord är lika neutralt som att kalla det för mord det som sker på slakterier runt om. Har du problem att äta kött Palm?

En abort är sen inte alls samma sak som att bara snyta sig för någon som inte betraktar det som mord.

Det här handlar öht inte om sexualmoraler utan om moralisering. En speciell typ av moral dessutom. En moral som fungerar som så att ägarens moral bestämmer vilka handlingar denne godkänner för alla (andra) kvinnor. Inte nog med det. Ägarens moral tycker att det är en sund och bra sak att totalt demonisera abort och få människor att må maximalt dåligt. Livshatarmoral.

Cilia
2008-04-05, 19:51
Man kan tycka att det är rätt eller fel med abort men jag känner ingen som har gjort en abort utan att må dåligt. Jag vet inte om det är fel med den sexuella frigörelsen eller inte. Sex kan vara riktigt kul men ibland känns det som om alla inte tar vara på sig själva i jakten på att vara frigiven och modern. Det är som om många glömmer bort att det inte alltid går att koppl,a bort känslor i samband med sex.

Sen är det inte så svårt att köpa kondomer och faktiskt använda dom.

Bärs
2008-04-05, 19:53
Människan är framför allt desorienterad när normer, auktoriteter och intuitivt sanna moraliska värderingar trampats till skit i kulturradikalismens namn, må radikalismen så kalla sig "vänster" eller "liberal" (MUF är t.ex. en viktig samhällsnedbrytare idag). Strävan efter att desorientera människan genom ideologi, musik, konst m.m. har varit en viktig kraft under hela 1900-talet. Följden är bl.a. liberalernas och vänsterns patetiska rädsla för att ta ställning i de mest enkla frågor och resultatet ser vi bl.a. på vad som händer i abortklinikerna och avdelningarna för veneriska sjukdomar.

jwzrd
2008-04-05, 19:55
Ja, annat var det på 1800-talet Bärs, då kunde folk ta ställning. Det var bättre förr.

PePPinO
2008-04-05, 20:19
Människan är framför allt desorienterad när normer, auktoriteter och intuitivt sanna moraliska värderingar trampats till skit i kulturradikalismens namn, må radikalismen så kalla sig "vänster" eller "liberal" (MUF är t.ex. en viktig samhällsnedbrytare idag). Strävan efter att desorientera människan genom ideologi, musik, konst m.m. har varit en viktig kraft under hela 1900-talet. Följden är bl.a. liberalernas och vänsterns patetiska rädsla för att ta ställning i de mest enkla frågor och resultatet ser vi bl.a. på vad som händer i abortklinikerna och avdelningarna för veneriska sjukdomar.

Suck*spy*

Chaan
2008-04-05, 20:47
Varför inte 2-3 miljarder som har det riktigt bra?

Sen står det dem i u-länderna fritt att föda mindre barn, man kan ****** mindre, man kan använda preventivmedel (tror inte en kondom kostar en femma överallt i världen bara för att det råkar vara så dyrt i Sverige), man kan sätta ut sina nyfödda i skogen att dö som vi gjorde förr här i Norden osv osv.

Thx m8

http://i27.tinypic.com/2ey8krl.jpg

Deceiver85
2008-04-05, 22:11
Bristen på gemensamma normer och värderingar har skapat en rotlös människa, det vet vi. En rotlös människa kan inte ha en framtidstro, inget att fästa sina förhoppningar om framtiden på, inget att värdera sitt liv utifrån utan måste ständigt söka nya upplevelser.

Jag säger inte detta enbart för att jag är konservativ, utan för att jag ärligt tror att den moderna människan har tappat fokus på vad som är viktigt i livet. Jag vägrar tro att vi som varelse har reducerats till omättliga, konsumerade maskiner. Extra skrämmande blir det när vissa på forumet är så djupt inskränkta i sin "liberala och frisinnade" livsstil att de vägrar att ens lyssna på alternativen.

Men vem behöver tro när man kan konsumera mat, kläder, lyxprylar och sex?

dared
2008-04-05, 22:18
Bristen på gemensamma normer och värderingar har skapat en rotlös människa, det vet vi. En rotlös människa kan inte ha en framtidstro, inget att fästa sina förhoppningar om framtiden på, inget att värdera sitt liv utifrån utan måste ständigt söka nya upplevelser.


Eh, tycker mest det där låter flummigt.


(Påminner lite om en Katolsk tjej som sa det där till mig när jag var på besök i bibelbältet. Hon sa ungefär det där fast där bristen var gud och Katolska kyrkan.)

Yankeee
2008-04-05, 22:20
Bristen på gemensamma normer och värderingar har skapat en rotlös människa, det vet vi. En rotlös människa kan inte ha en framtidstro, inget att fästa sina förhoppningar om framtiden på, inget att värdera sitt liv utifrån utan måste ständigt söka nya upplevelser.

Jag säger inte detta enbart för att jag är konservativ, utan för att jag ärligt tror att den moderna människan har tappat fokus på vad som är viktigt i livet. Jag vägrar tro att vi som varelse har reducerats till omättliga, konsumerade maskiner. Extra skrämmande blir det när vissa på forumet är så djupt inskränkta i sin "liberala och frisinnade" livsstil att de vägrar att ens lyssna på alternativen.

Men vem behöver tro när man kan konsumera mat, kläder, lyxprylar och sex?

Bra sagt Mr.Närjagintebyggerminkroppmedhjälpavstoramängderm atsåvilljaghasex2-3timmaromdagen.

Kurash
2008-04-05, 22:21
Men vem behöver tro när man kan konsumera mat, kläder, lyxprylar och sex?

Morgon, middag, kväll, eller hur var det?

Ignatius72
2008-04-05, 22:31
Finns väl hur mycket normer och värderingar som helst även 2008. Alla har dock inte samma. Jag känner inte riktigt igen bilden som Dec och Bärs målar upp.

Palm
2008-04-05, 22:52
Nu kallar du själv abort för en sexmoral så jag antar att du inte behövde något svar. Att kalla en abort för mord är lika neutralt som att kalla det för mord det som sker på slakterier runt om. Har du problem att äta kött Palm?

En abort är sen inte alls samma sak som att bara snyta sig för någon som inte betraktar det som mord.

Det här handlar öht inte om sexualmoraler utan om moralisering. En speciell typ av moral dessutom. En moral som fungerar som så att ägarens moral bestämmer vilka handlingar denne godkänner för alla (andra) kvinnor. Inte nog med det. Ägarens moral tycker att det är en sund och bra sak att totalt demonisera abort och få människor att må maximalt dåligt. Livshatarmoral.

Eller livsälskarmoral. Om man anser att något ofött kan ha ett människovärde. Det är den ståndpunkten du måste angripa, gärna utan att raljera.

jwzrd
2008-04-05, 23:04
Bristen på gemensamma normer och värderingar har skapat en rotlös människa, det vet vi. En rotlös människa kan inte ha en framtidstro, inget att fästa sina förhoppningar om framtiden på, inget att värdera sitt liv utifrån utan måste ständigt söka nya upplevelser.

Jag säger inte detta enbart för att jag är konservativ, utan för att jag ärligt tror att den moderna människan har tappat fokus på vad som är viktigt i livet. Jag vägrar tro att vi som varelse har reducerats till omättliga, konsumerade maskiner. Extra skrämmande blir det när vissa på forumet är så djupt inskränkta i sin "liberala och frisinnade" livsstil att de vägrar att ens lyssna på alternativen.

Men vem behöver tro när man kan konsumera mat, kläder, lyxprylar och sex?

Du saknar verkligen självinsikt eller kanske snarare en uppfattning av dig själv helt och hållet.

Deceiver85
2008-04-05, 23:26
Yankee & Jwzrd,

Det är ingen slump att det var just ni som väljer att hyckla mig mest, eftersom det är ni som också väljer att missförstå mig mest. Även om ni verkar tro det så förespråkar jag inte total återhållsamhet, och ni ska nog se att folk hade sex fler än 1 gång per dag förr i tiden med, knappast något konstigt med det. Blir ni kränkta av att jag inte förespråkar ett värdenihilistiskt liv?

Det jag känner avsmak inför, vilket jag också tror ni skulle göra om någon annan (förutom jag) skulle presentera åsikten, är detta konstanta uppluckrande av den sexuella moralen. Jag skulle vilja att NI, utan alla jävla ironi och tråkiga sarkasm som har skapat er profiler här på forumet, svarar på dessa tre frågor:

* Tycker ni på allvar att det är hälsosamt att vi har höga abortsiffror? Kom ihåg att göra en abort tär både fysiskt och psykiskt.

* Tycker ni på allvar att det är hälsosamt att könssjukdomar ökar i samhället eftersom unga slarvar med kondom samt har flera lösa förbindelser än tidigare?

* Vad tror ni orsakar de höga abortsiffrorna samt ökande könsjukdomarna, om inte en uppluckrad sexmoral?

Finns väl hur mycket normer och värderingar som helst även 2008. Alla har dock inte samma. Jag känner inte riktigt igen bilden som Dec och Bärs målar upp.

Du har egentligen rätt, samhället idag är fullt med normer och värderingar. En utbredd värdering bland ungdomar idag är att tillfälliga sexuella förbindelser är helt okej, könssjukdomar är inget man behöver oroa sig för och abort är inget mer konstigt än ett dagen efter-piller. Men det är knappast normer och värderingar som gynnar varken den enskilda individen eller samhället...

Kurash
2008-04-05, 23:29
Bristen på gemensamma normer och värderingar har skapat en rotlös människa, det vet vi. En rotlös människa kan inte ha en framtidstro, inget att fästa sina förhoppningar om framtiden på, inget att värdera sitt liv utifrån utan måste ständigt söka nya upplevelser.


Du måste ändå erkänna att det där är ett jävligt pompöst uttalande som inte har något med verkligheten att göra.

Deceiver85
2008-04-05, 23:32
Du måste ändå erkänna att det där är ett jävligt pompöst uttalande som inte har något med verkligheten att göra.

Nej, jag tycker inte det. Jag tycker vi är alldeles för fixerade vid denna konsumtion att vi glömmer bort viktiga värderingar som en gång rådde och hjälpte väldigt många människor genom vardagen.

Yankeee
2008-04-05, 23:36
Det jag känner avsmak inför, vilket jag också tror ni skulle göra om någon annan (förutom jag) skulle presentera åsikten, är detta konstanta uppluckrande av den sexuella moralen. Jag skulle vilja att NI, utan alla jävla ironi och tråkiga sarkasm som har skapat er profiler här på forumet, svarar på dessa tre frågor:

* Tycker ni på allvar att det är hälsosamt att vi har höga abortsiffror? Kom ihåg att göra en abort tär både fysiskt och psykiskt.

* Tycker ni på allvar att det är hälsosamt att könssjukdomar ökar i samhället eftersom unga slarvar med kondom samt har flera lösa förbindelser än tidigare?

* Vad tror ni orsakar de höga abortsiffrorna samt ökande könsjukdomarna, om inte en uppluckrad sexmoral?


Ja, det innebär att folk känner att de har ett val och att de inte tvingas till att göra något de inte är helt säkra på.

Om du formulerar om de andra två "frågorna" till något som inte är moralpropaganda svarar jag gärna på de också.

Kurash
2008-04-05, 23:37
Jag har inte samma normer som alla mina medmänniskor, alltså har jag inga rötter, alltså har jag ingen framtidstro? Jag stillar min oro genom att ligga med tjejer på löpande band och shoppa mig fördärvad?

Det finns säkert några stackars deprimerade själar som hanterar sin eventuella vilsenhet på det sättet, men att tillskriva en hel nation egenskapen "brist på framtidstro" pga av att könssjukdomarna ökat?

Exdiaq
2008-04-05, 23:39
Om du formulerar om de andra två "frågorna" till något som inte är moralpropaganda svarar jag gärna på de också.



Begrep du inte frågornas innebörd eller? För någon jävla moralpropaganda fanns det inte i de frågorna.

Yankeee
2008-04-05, 23:41
Jag har inte samma normer som alla mina medmänniskor, alltså har jag inga rötter, alltså har jag ingen framtidstro? Jag stillar min oro genom att ligga med tjejer på löpande band och shoppa mig fördärvad?

Det finns säkert några stackars deprimerade själar som hanterar sin eventuella vilsenhet på det sättet, men att tillskriva en hel nation egenskapen "brist på framtidstro" pga av att könssjukdomarna ökat?

Jag skulle nog, om jag verkligen var tvungen att peka ut något ala Receiver, kasta ett öga på alkolen. Men det är säkert inte lika kul att argumentera mot alkohol som mot sex (särskilt inte när man själv har skrivit hur mycket och ofta man vill ha sex).

Deceiver85
2008-04-05, 23:41
Ja, det innebär att folk känner att de har ett val och att de inte tvingas till att göra något de inte är helt säkra på.

Om du formulerar om de andra två "frågorna" till något som inte är moralpropaganda svarar jag gärna på de också.

Här har du två nya frågor att svara på (gamla fråga 2&3 ihopskrivet till nya fråga 2)

1) Om folk inte var så säkra på att de ville ha barn, borde de inte använt preventinmedel, alternativt avstått från sex?

2) Anser du det är bra eller dåligt att könssjukdomar ökar i samhället och vad tror du att det beror på?

Yankeee
2008-04-05, 23:42
Begrep du inte frågornas innebörd eller? För någon jävla moralpropaganda fanns det inte i de frågorna.

Jag ber om ursäkt. Frågorna är naturligtvis helt objektiva och innehåller inte några värderingar överhuvudtaget.

Deceiver85
2008-04-05, 23:45
Jag skulle nog, om jag verkligen var tvungen att peka ut något ala Receiver, kasta ett öga på alkolen. Men det är säkert inte lika kul att argumentera mot alkohol som mot sex (särskilt inte när man själv har skrivit hur mycket och ofta man vill ha sex).

Jag förespråkar inte total återhållsamhet, endast att man ska välja sina partners med omsorg och faktiskt inte ****** med första bästa man får med sig hem från krogen. Vissa kanske tycker det är löjligt, men jag föredrar att ha sex med någon jag har känslor för.

Deceiver85
2008-04-05, 23:46
Jag har inte samma normer som alla mina medmänniskor, alltså har jag inga rötter, alltså har jag ingen framtidstro? Jag stillar min oro genom att ligga med tjejer på löpande band och shoppa mig fördärvad?

Det finns säkert några stackars deprimerade själar som hanterar sin eventuella vilsenhet på det sättet, men att tillskriva en hel nation egenskapen "brist på framtidstro" pga av att könssjukdomarna ökat?

Du kanske avviker från det generella mönstret, men du kommer inte ifrån att aborter, könssjukdomar och tillfälliga sexuella förbinderlser ökar. Min förklaring är en uppluckrad sexmoral, vad är din?

PePPinO
2008-04-05, 23:47
Nej, jag tycker inte det. Jag tycker vi är alldeles för fixerade vid denna konsumtion att vi glömmer bort viktiga värderingar som en gång rådde och hjälpte väldigt många människor genom vardagen.


Ja men lev då efter detta med likasinnade så slipper vi som vill leva ett liv fullt av kärlek och njutning lyssna på sånt dravel.
Att du sen är ung(antar du är det pga ditt namn 85?) är ännu mera skrämmande.

Yankeee
2008-04-05, 23:49
Här har du två nya frågor att svara på (gamla fråga 2&3 ihopskrivet till nya fråga 2)

1) Om folk inte var så säkra på att de ville ha barn, borde de inte använt preventinmedel, alternativt avstått från sex?

2) Anser du det är bra eller dåligt att könssjukdomar ökar i samhället och vad tror du att det beror på?

Jo, självklart borde man ha gjort något utav dem. Detta går dock att applicera på i princip vad som helst i samhället. Om folk var säkra på att de inte ville leva på soc, om folk var säkra på att de inte ville bli överviktiga, om folk var säkra på att de inte ville köra truck hela livet, osv. Folk tänker inte efter, det har inget med moral att göra.

Självklart är det inte bra att någon sorts sjukdom ökar. Varför STD's ökar? Återigen, folk tänker inte efter. Alla vet att risken för att bli smittad av något ökar vid oskyddat samlag, precis som att alla vet att det är farligt att åka motorcykel eller att trycka i sig tre paket kakor varje dag.

tron
2008-04-05, 23:55
Du kanske avviker från det generella mönstret, men du kommer inte ifrån att aborter, könssjukdomar och tillfälliga sexuella förbinderlser ökar. Min förklaring är en uppluckrad sexmoral, vad är din?

Vad är problemet? Du som har kontakt med din överlägsna sexualmoral behöver inte drabbas av könssjukdomar och aborter. De som skiter i preventivmedel och sätter på på löpande band utan preventivmedel får ökad risk för könssjukdomar och aborter. Alla nöjda, orsak och verkan. Låt folk leva sitt liv och ta konsekvenserna?

Kurash
2008-04-05, 23:57
Du kanske avviker från det generella mönstret, men du kommer inte ifrån att aborter, könssjukdomar och tillfälliga sexuella förbinderlser ökar. Min förklaring är en uppluckrad sexmoral, vad är din?

Jag tror inte jag avviker speciellt mycket från det generella mönstret. Har du dessa "rötter" du pratar om eller saknar du själv, och kanske även din omgivning, helt tron påf ramtiden?

Det jag opponerar mig emot är din tolkning hur dessa nya plågor påverkar vår framtidstro.

jwzrd
2008-04-06, 00:00
Du kanske avviker från det generella mönstret, men du kommer inte ifrån att aborter, könssjukdomar och tillfälliga sexuella förbinderlser ökar. Min förklaring är en uppluckrad sexmoral, vad är din?

Jag undrar om du är gift med den kvinna du för tillfället delar liv med. Du har väl inte tillfälliga sexuella förbindelser och är allmänt amoral?

mini
2008-04-06, 00:54
Jag förespråkar inte total återhållsamhet, endast att man ska välja sina partners med omsorg och faktiskt inte ****** med första bästa man får med sig hem från krogen. Vissa kanske tycker det är löjligt, men jag föredrar att ha sex med någon jag har känslor för.

Och du är i din fulla rätt att resonera så. Däremot kan du kanske inte vänta dig att alla andra ska leva på det sätt du anser vara Rätt och Fint.

Scratch89
2008-04-06, 01:00
Jag tycker att tråden har blivit obehaglig... Jag som alltid trott att sexuella preferenser för något gott med sig, och att ungdomar idag är betydligt mer upplysta, acceptera(n)de och fritänkande än sina förfäder. Jag har levt i ovisshet. Jelp. :(

PePPinO
2008-04-06, 01:21
Jag tycker att tråden har blivit obehaglig... Jag som alltid trott att sexuella preferenser för något gott med sig, och att ungdomar idag är betydligt mer upplysta, acceptera(n)de och fritänkande än sina förfäder. Jag har levt i ovisshet. Jelp. :(

Du kan inte räkna med att alla ska hålla samma medvetna standard som du:)
Finns alltid avikare.

Bärs
2008-04-06, 08:43
Finns väl hur mycket normer och värderingar som helst även 2008. Alla har dock inte samma. Jag känner inte riktigt igen bilden som Dec och Bärs målar upp.

Den sexuella normen idag bygger på en desorientering. Man uppmuntrar vanligt folk att bli slampiga samtidigt som man förnekar de riktiga slampornas existens (de prostituerade). För hundra år sedan uppmuntrade man vanligt folk att vara återhållsamma och försöka bevara en romantisk syn på sex, samtidigt som slamporna gick på regelbunda kontroller hos läkaren. Då fanns det en orientering mellan fallna och icke-fallna. "Frigörelsen" har förnekat den egentliga slampans existens samtidigt som den försökt få alla att bete sig som slampor. "Frigörelsen" drivs alltså av ett ressentiment mot verkligheten och en stark vilja att med våld förändra den. I det avseendet passar "frigörelsen" bra in bland annat västerländskt kommunisminspirerat tankegods. Det är därför man kriminaliserat kunden i en prostitutionssituation. Det frivilliga mötet mellan kunden och den prostituerade avslöjar bluffen i ideologin.

Ignatius72
2008-04-06, 08:55
Den sexuella normen idag bygger på en desorientering. Man uppmuntrar vanligt folk att bli slampiga samtidigt som man förnekar de riktiga slampornas existens (de prostituerade). För hundra år sedan uppmuntrade man vanligt folk att vara återhållsamma och försöka bevara en romantisk syn på sex, samtidigt som slamporna gick på regelbunda kontroller hos läkaren. Då fanns det en orientering mellan fallna och icke-fallna. "Frigörelsen" har förnekat den egentliga slampans existens samtidigt som den försökt få alla att bete sig som slampor. "Frigörelsen" drivs alltså av ett ressentiment mot verkligheten och en stark vilja att med våld förändra den. I det avseendet passar "frigörelsen" bra in bland annat västerländskt kommunisminspirerat tankegods. Det är därför man kriminaliserat kunden i en prostitutionssituation. Det frivilliga mötet mellan kunden och den prostituerade avslöjar bluffen i ideologin.


Jag skulle vilja skilja på prostitutionsfrågan och den vardagliga sexualmoralen. jag vet ju inte vilken miljö du rör dig i men vem är "man" som uppmuntar folk i allmänhet att bli slampiga?
Det sätt som du beskriver förr och nu påminner om en ytterst romatiserad bild av gårdagen och en dystopisk bild av nuet. Ingen av de bilderna har så mycket med verkligheten att göra.
Hur ser den idela varianten ut i din bok? Inget sex innan äkenskap? Sex i barnaalstrande syfte?
Du får mig förövrigt att tänka på Lars Ohlys kommentar om kommunsimen "jag visste inte att folk hade sånt stort behov av frihet".

Yankeee
2008-04-06, 08:57
Vi kanske ska kolla med världens präster och fråga hur återhållsamheten har fungerat för dem?

Nitrometan
2008-04-06, 08:59
Vi kanske ska kolla med världens präster och fråga hur återhållsamheten har fungerat för dem?
De samlade katolska prästerna i världen säger officiellt att det funkar jättebra. :D

Fullständig avhållsamhet is the shit säger påven.

Bärs
2008-04-06, 09:22
Jag skulle vilja skilja på prostitutionsfrågan och den vardagliga sexualmoralen. jag vet ju inte vilken miljö du rör dig i men vem är "man" som uppmuntar folk i allmänhet att bli slampiga?
Det sätt som du beskriver förr och nu påminner om en ytterst romatiserad bild av gårdagen och en dystopisk bild av nuet. Ingen av de bilderna har så mycket med verkligheten att göra.

Tanken med frigörelsen är att man skall ****** runt så mycket som möjligt och på så många sätt som möjligt. Det har haft negativa konsekvenser för många individer. En smått oväntad följd är i stället att moralen kring fasta relationer blivit direkt talibansk, vilket också fått negativa konsekvenser.

z_bumbi
2008-04-06, 09:23
Även om ni verkar tro det så förespråkar jag inte total återhållsamhet, och ni ska nog se att folk hade sex fler än 1 gång per dag förr i tiden med, knappast något konstigt med det. Blir ni kränkta av att jag inte förespråkar ett värdenihilistiskt liv?

Det jag känner avsmak inför, vilket jag också tror ni skulle göra om någon annan (förutom jag) skulle presentera åsikten, är detta konstanta uppluckrande av den sexuella moralen. Jag skulle vilja att NI, utan alla jävla ironi och tråkiga sarkasm som har skapat er profiler här på forumet, svarar på dessa tre frågor:

Barnkullar på 12 barn eller mer.

Könsjukdomarnas utbredning hindrades mest av att det inte var så tätbefolkat.

"Tvångsgiftermål" eftersom ena parten blivit gravid, ibland inte ens med den den sen gifte sig med och det gällde att skynda på innan magen syntes i kyrkan. Att en medellös dräng helt plötsligt får en gård i bröllopspresent av godsägaren när han gifter sig med pigan betyder inte att godsägarnen gillar drängen så mycket (iofs kan det betyda just det men då i ett annat sammanhang ) eller att godsägaren gör så för alla sina anställda när de i sin tur gifter sig.

Fanns det inga pengar hos familjera och/eller man inte hittade någon som ville gifta sig så försköts oftast den drabbade.

Kloka gummor som "tog hand om problemet".

Jo det var bättre förr vad gäller sexualmoralen.

Bärs
2008-04-06, 09:27
Barnkullar på 12 barn eller mer.

Könsjukdomarnas utbredning hindrades mest av att det inte var så tätbefolkat.

"Tvångsgiftermål" eftersom ena parten blivit gravid, ibland inte ens med den den sen gifte sig med och det gällde att skynda på innan magen syntes i kyrkan. Att en medellös dräng helt plötsligt får en gård i bröllopspresent av godsägaren när han gifter sig med pigan betyder inte att godsägarnen gillar drängen så mycket (iofs kan det betyda just det men då i ett annat sammanhang ) eller att godsägaren gör så för alla sina anställda när de i sin tur gifter sig.

Fanns det inga pengar hos familjera och/eller man inte hittade någon som ville gifta sig så försköts oftast den drabbade.

Kloka gummor som "tog hand om problemet".

Jo det var bättre förr vad gäller sexualmoralen.

Sexualmoral styr sexet in i äktenskapet. Då finns inga av de problem du räknade upp vilka beror på att moralen inte följts.

Ignatius72
2008-04-06, 09:29
Tanken med frigörelsen är att man skall ****** runt så mycket som möjligt och på så många sätt som möjligt. Det har haft negativa konsekvenser för många individer. En smått oväntad följd är i stället att moralen kring fasta relationer blivit direkt talibansk, vilket också fått negativa konsekvenser.

Om jag itne missminner mig så har äktenskapen en boom just nu. Jag får dock inte ihop din teori, orsak och verkan? Hönan och ägget? Individer som mår dåligt gör det enbart och allena för att de har haft för många sexualpartners, detta för att samhället mer eller mindre påbjuder det. I ett annat (läs tidigare) samhälle hade samma individer mått bra för att samhället hade en annan syn på sexualitet (framförallt alla andras sexualitet, inte alltid sin egen). Utan att dra på för stora växlar så är kausaliteten haltande.

mini
2008-04-06, 09:31
Sexualmoral styr sexet in i äktenskapet. Då finns inga av de problem du räknade upp vilka beror på att moralen inte följts.

Hur ska vi då få det moderna sekuläriserade nu sexuellt frigjorda samhället att följa den sexualmoral du förespråkar?

stridis
2008-04-06, 09:39
Haha, Bärs är verkligen som vanligt. Men en sak har han rätt i; det är i dagens zeitgeist att ha mycket sex och mer konstigt att bara haft en partner än många många fler. Acceptansen är annorlunda men är den så fantastiskt mycket större när man skrapat under ytan?

Resultatet av den sexuella frigörelsen är att losers som mig kan dra iväg med stupfulla kvart-i-tre ragg ifall det mig lyster.

z_bumbi
2008-04-06, 09:41
Sexualmoral styr sexet in i äktenskapet. Då finns inga av de problem du räknade upp vilka beror på att moralen inte följts.

Sexualmoralen är väl snarare det som praktiserar och inte vad någon fått för sig ska gälla? Problemet var/är ju snarare att vissa dömmer de som inte gör som de säger/skriver att samhället ska vara och därför uppstår problemen jag skrev om. Utom då barnkullarna på 12 barn som skedde inom äktenskapet..

backflash
2008-04-06, 10:22
Sexuell frigörelse? :D Ja, Hegel fnissar i sin grav iaf.

Nitrometan
2008-04-06, 11:02
Sexualmoral styr sexet in i äktenskapet. Då finns inga av de problem du räknade upp vilka beror på att moralen inte följts.
Ja, för otrohet förekom inte vid denna fantastiska tid. Eller?

Vilken tid talar vi om förresten?

Jag tror att de styrande i samhället ofta har förespråkat en viss sexualmoral som väldigt sällan har efterlevts.

D Andersson
2008-04-06, 12:24
Hur ska vi då få det moderna sekuläriserade nu sexuellt frigjorda samhället att följa den sexualmoral du förespråkar?

En intressantare fråga är hur vi ska minska depression, ångest och det självdestruktiva beteendet i det moderna, sekulariserade och frigjorda samhället. Vad tycker du? Har det något med varandra att göra öht? Utskrivningen av antidepressiva medel till unga kvinnor har mer än fördubblats under de senaste 7-8 åren, självmorden ökar, folk mår uppenbarligen inte bra.

D Andersson
2008-04-06, 12:29
Tycker det är talande att det knappt är någon som svarat på frågorna jag ställt 3-4 gånger nu.

mini
2008-04-06, 12:54
En intressantare fråga är hur vi ska minska depression, ångest och det självdestruktiva beteendet i det moderna, sekulariserade och frigjorda samhället. Vad tycker du? Har det något med varandra att göra öht? Utskrivningen av antidepressiva medel till unga kvinnor har mer än fördubblats under de senaste 7-8 åren, självmorden ökar, folk mår uppenbarligen inte bra.

Du har ju redan slagit ihop det till en fråga, vilket jag tycker är lite fult. Att börja med att gissa sig fram till tesen visar inte på någon särskilt öppen hållning till frågan? Nåväl:

Antalet självmord verkar inte öka. Det ökar bland unga kvinnor, men minskar generellt och har gjort sedan 80-talet.
Källa 1 (http://archive.corren.se/archive/2007/10/5/jej0g5akvuivdse.xml)
Källa 2 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmord)

Att det skrivs ut mer antidepressiva behöver inte nödvändigtvis bero på att fler mår dåligt men att fler får en diagnos. Jag kan inte förfasas innan jag vet att det faktiskt är något negativt. Jag kommer heller inte leta fakta då jag inte är den som presenterar en tes. Hur tänkte trådskaparen försöka belysa ämnet? Vad har trådskaparen för svar, eller fakta som stödjer tesen?

Jag ser heller inte nödvändigtvis en direkt koppling mellan ungas sexliv (om vilket jag inte vet så mycket, och int ehar blivit så mycket klokare på i den här tråden helelr eftersom det inte verkar vara någon som vill understödja sina resonemang med fakta.)

Bolio
2008-04-06, 13:03
Jag tror att unga tjejer (och killar) som mår dåligt över sin sexualitet gör det just på grund av sexualmoralen. Får man lära sig i två tusen år att det är dåligt att vara slampig så kommer man självklart också att må dåligt när man en dag helt plötsligt bestämmer sig för att vara slampa. Varför skulle man annars må dåligt för att man knullar runt? Helt allvarligt, varför? Jag gör det och jag mår inte ett dugg dåligt över det. Varför skulle jag?

krebbe
2008-04-06, 14:02
De samlade katolska prästerna i världen säger officiellt att det funkar jättebra. :D

Fullständig avhållsamhet is the shit säger påven.

Mmm, men att de sedan sätter på körgossar i det dolda är tydligen OK för gud, bar man biktar sig sedan.

Ignatius72
2008-04-06, 15:03
En intressantare fråga är hur vi ska minska depression, ångest och det självdestruktiva beteendet i det moderna, sekulariserade och frigjorda samhället. Vad tycker du? Har det något med varandra att göra öht? Utskrivningen av antidepressiva medel till unga kvinnor har mer än fördubblats under de senaste 7-8 åren, självmorden ökar, folk mår uppenbarligen inte bra.

OM så är fallet, hur vet man att det hänger ihop med en ökad sexuell frigjordhet? Förutsatt att det verkligen förhåller sig så. Det beror ju på vilka tidsperioder man jämför. men jag väntar, likt mini, på någon form av underbyggnad för dessa teser.

Fagen
2008-04-06, 15:16
Jag tror att det kan finnas den koppling som D Andersson gör. Jag tror dock inte att det är en direkt effekt av för mycket sex och frigjordhet som leder till problem, utan snarare att det är ett resultatet av en utebliven (förväntad) effekt. Jag ids emellertid icke utveckla detta mer vid denna tidpunkt.

D Andersson
2008-04-06, 15:50
Antalet självmord verkar inte öka. Det ökar bland unga kvinnor, men minskar generellt och har gjort sedan 80-talet.

Vad vill du säga med det, att vi mår lika bra eller dåligt som vi alltid gjort? Det är bara en myt att fler och fler har psykiska problem?
Det kanske är lyckopillren som minskat antalet självmord, men samtidigt har jag läst rapporter om ökat antal självmord just p.g.a. lyckopiller.


Att det skrivs ut mer antidepressiva behöver inte nödvändigtvis bero på att fler mår dåligt men att fler får en diagnos.

Nja det känns lite för enkelt, är det samma sak med våldtäkter tror du? Att antalet är konstant men fler anmäler?


Jag kan inte förfasas innan jag vet att det faktiskt är något negativt. Jag kommer heller inte leta fakta då jag inte är den som presenterar en tes. Hur tänkte trådskaparen försöka belysa ämnet? Vad har trådskaparen för svar, eller fakta som stödjer tesen?

Jag har mycket riktigt inte presenterat några fakta om någonting utan enbart ställt frågan om det kan tänkas hänga ihop, jag vill ha debatt "utan fakta" och vill veta vad ni tror och tycker om du förstår vad jag menar. Anledningen är alla trådar på detta forum om folk som är deprimerade, att så många har erfarenheter av SSRI o.s.v. Alla är så inne på att behandla symptomen och ingen verkar ens vilja reflektera över vad det egentligen beror på.

Yes
2008-04-06, 15:57
Jag tror att unga tjejer (och killar) som mår dåligt över sin sexualitet gör det just på grund av sexualmoralen. Får man lära sig i två tusen år att det är dåligt att vara slampig så kommer man självklart också att må dåligt när man en dag helt plötsligt bestämmer sig för att vara slampa. Varför skulle man annars må dåligt för att man knullar runt? Helt allvarligt, varför? Jag gör det och jag mår inte ett dugg dåligt över det. Varför skulle jag?
Jag tror istället det promiskuösa betéendet är ett resultat av att man mår dåligt, man söker t.ex. bekräftelse.

Även om du inte upplever att du mår dåligt av att ****** runt tycker jag annars en viktig fråga är hur du hade kunnat må. Genom väldigt tillfälliga sexuella kontakter lär du bara träffa kvinnor som uppskattar dig för din penis och vad den kan göra för dem. Du, i din tur, uppskattar henne främst för hur hon får din penis att känna sig. Även om du kanske har lite mer djupgående kontakt så blir det aldrig mer än vänner som du ligger med ibland, och relationen är liksom baserad främst på en sak...

Istället för att lägga din tid på sådant skulle du kunna hitta en kvinna att verkligen beundra, och någon som i sin tur vill ha dig för allt det goda i dig - allt det som gör bolio till en fantastiskt magnifik och fin varelse(ja, jag brer på lite för att vara säker på att poängen går fram ;) ).

Själva grejen här är att du, om du är medveten om att sådana kvinnor existerar, måste vara en dåre som prioriterar tillfälliga sexuella förströelser istället. Medveten om att du kan få någon som matchar dig måste du någonstans nedvärdera dig själv för att vilja söka någonting sämre.

Bolio
2008-04-06, 16:08
Jag tror istället det promiskuösa betéendet är ett resultat av att man mår dåligt, man söker t.ex. bekräftelse.

Även om du inte upplever att du mår dåligt av att ****** runt tycker jag annars en viktig fråga är hur du hade kunnat må. Genom väldigt tillfälliga sexuella kontakter lär du bara träffa kvinnor som uppskattar dig för din penis och vad den kan göra för dem. Du, i din tur, uppskattar henne främst för hur hon får din penis att känna sig. Även om du kanske har lite mer djupgående kontakt så blir det aldrig mer än vänner som du ligger med ibland, och relationen är liksom baserad främst på en sak...

Istället för att lägga din tid på sådant skulle du kunna hitta en kvinna att verkligen beundra, och någon som i sin tur vill ha dig för allt det goda i dig - allt det som gör bolio till en fantastiskt magnifik och fin varelse(ja, jag brer på lite för att vara säker på att poängen går fram ;) ).

Själva grejen här är att du, om du är medveten om att sådana kvinnor existerar, måste vara en dåre som prioriterar tillfälliga sexuella förströelser istället. Medveten om att du kan få någon som matchar dig måste du någonstans nedvärdera dig själv för att vilja söka någonting sämre.

Som klippt och klistrat ur intervjun med henne i Playboy. :D

Jag tror att Rand har fel. Det promiskuösa beteendet är resultatet av att man vill prova på nya tjejer, inte att man mår dåligt. Hittar jag en perfekt tjej som jag vill vara med jättelänge så är jag med henne jättelänge. Fram tills dess provar jag på så många jag kan. Hur kan du inte se att det bästa sättet att hitta den bästa tjejen är att prova på så många som möjligt? Och vad spelar det för roll, för mig, om hon vill ha mig bara för min penis, varför skulle det vara fundamentalt sämre än att hon vill ha mig för att jag är bra på, säg, C-programmering? Jag mår faktiskt inte dåligt och jag mår inte dåligt av att ****** runt. Däremot mår jag väldigt dåligt när jag inte får prova på nya tjejer lite då och då. Det tror jag bara är ett friskt sätt att förhålla sig till saken. Fram tills man hittar den som man vill tillbringa resten av sitt liv med, vill säga.

Däremot stämmer nog Rands teori rätt bra när det appliceras på tjejer. Och det har ju sina randiga skäl, varav det främsta är just denna moralism. Man är dålig om man knullar runt. Men varför?

Ignatius72
2008-04-06, 16:16
Jag har mycket riktigt inte presenterat några fakta om någonting utan enbart ställt frågan om det kan tänkas hänga ihop, jag vill ha debatt "utan fakta" och vill veta vad ni tror och tycker om du förstår vad jag menar. Anledningen är alla trådar på detta forum om folk som är deprimerade, att så många har erfarenheter av SSRI o.s.v. Alla är så inne på att behandla symptomen och ingen verkar ens vilja reflektera över vad det egentligen beror på.

Trots det så bygger ju hela din framställning på, din egenhändigt ihopsnickrade, fakta att folk mår sämre och att der beror på sexuell frigjordhet.

D Andersson
2008-04-06, 16:45
Trots det så bygger ju hela din framställning på, din egenhändigt ihopsnickrade, fakta att folk mår sämre och att der beror på sexuell frigjordhet.

Känns det så otroligt att vi mår sämre nuförtiden. Är det bara jag, de som skriver ut och de som äter antidepressiv medicin som inbillar sig? Eller mår alla bra och äter lyckopiller bara för att de ska må ännu bättre?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=101249

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102708

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=101039

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=103575

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102997

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102023

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=99342

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83313

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76956

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73177

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71979

Ignatius72
2008-04-06, 16:54
Känns det så otroligt att vi mår sämre nuförtiden. Är det bara jag, de som skriver ut och de som äter antidepressiv medicin som inbillar sig? Eller mår alla bra och äter lyckopiller bara för att de ska må ännu bättre?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=101249

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102708

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=101039

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=103575

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102997

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102023

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=99342

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83313

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76956

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73177

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71979

I hate to break it to you, men kolo är inte världen. Inte ens sverige.

Bärs
2008-04-06, 17:12
I hate to break it to you, men kolo är inte världen. Inte ens sverige.

Och?

Dessa depressionstrådars myckna existens är ett faktum.

Bärs
2008-04-06, 17:24
Hur ska vi då få det moderna sekuläriserade nu sexuellt frigjorda samhället att följa den sexualmoral du förespråkar?

Jag förespråkar ingen moral i sig, endast att man skall sluta ljuga för folk. Promiskuitet är bra om det fungerar för folk, dåligt annars. Promiskuitet som livsstil skall bygga upp människan. Vartenda nytt ligg skall få en att må bra och förbättra ens självkänsla på lång sikt. För att det skall fungera måste man verkligen känna sig själv. Idag ses ett slampigt beteende dock som ett självändamål, något man måste göra innan man stadgar sig för då är det för sent. Promiskuitet kan då lätt fungera som en drog. Man får en kick som går över och som måste fås på nytt. Om slamperiet drivs av en sådan psykologisk mekanism kommer det bara att bryta ned människor och få dem att se sig själva som inget värda. Den inställningen leder till depression och självmordstankar.

För övrigt är ju den sexuella frigörelsen en propagandaterm. Vissa samhällsgrupper har alltid betett sig hedonistiskt. Framför allt var de som på 1960-talet talade om "frigörelse" otroligt sent ute. Det egentliga introduktionen av promiskuitet som livsstil skedde på 1800-talet bland borgerliga stadsbor.

D Andersson
2008-04-06, 17:41
I hate to break it to you, men kolo är inte världen. Inte ens sverige.

Menar du på fullt allvar att jag hittar på att användningen ökar eller att fler mår dåligt?

http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=995
Försäljningen av antidepressiva mediciner, lugnande tabletter och sömnmedel ökade enligt Apotekets statistik med 25 procent mellan 1997 och 2001. Då såldes över 365 miljoner dygnsdoser, tillräckligt för att fler än en miljon människor varje dag, året om, ska kunna äta medicinerna. Kvinnor äter dubbelt så mycket antidepressiva som män. Samtidigt ökar förskrivningen kraftigt till tonåringar och yngre - både bland män och kvinnor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=632974

Mellan 2000 och 2006 ökade försäljningen av SSRI-preparat, selektiva serotoninåterupptagshämmare som stärker serotoninfunktionen i hjärnan, med 40 procent.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=312075

Varje dag under hela fjolåret (2005) blev fem unga mellan 25 och 30 år sjukpensionärer. Tre av de fem hade diagnoser som depression eller svår stress.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=719824
Mer än var femte tonåring dricker tidvis stora mängder alkohol, och var tjugonde tonåring lider av depression

Scratch89
2008-04-06, 17:45
Jag ser fortfarande inte sambandet mellan sexuella relationer och depression. Inte på något sätt, faktiskt.

maaherra
2008-04-06, 18:20
Jag ser fortfarande inte sambandet mellan sexuella relationer och depression. Inte på något sätt, faktiskt.

Begrunda Bärs senaste ord.

Hittils har jag inte stött på en enda endast person med ett promiskuöst sexuellt leverne som mått bra av det. Däremot har samtliga (inkl. mig själv) levt i förnekelse och rättfärdigt beteendet både för sig själv och sin omgivning med att "det är fullt normalt, jag njuter av varenda sekund".

Säger inte att jag sätter mig emot den sk. "sexuella frigörelsen" och människans rätt att bestämma över sina sexualvanor. Däremot bör fler av de "sexuellt frigjorda" reflektera en stund över varför dom är så frigjorda.

mini
2008-04-06, 18:29
Vad vill du säga med det, att vi mår lika bra eller dåligt som vi alltid gjort? Det är bara en myt att fler och fler har psykiska problem?
Det kanske är lyckopillren som minskat antalet självmord, men samtidigt har jag läst rapporter om ökat antal självmord just p.g.a. lyckopiller.



Nja det känns lite för enkelt, är det samma sak med våldtäkter tror du? Att antalet är konstant men fler anmäler?



Jag har mycket riktigt inte presenterat några fakta om någonting utan enbart ställt frågan om det kan tänkas hänga ihop, jag vill ha debatt "utan fakta" och vill veta vad ni tror och tycker om du förstår vad jag menar. Anledningen är alla trådar på detta forum om folk som är deprimerade, att så många har erfarenheter av SSRI o.s.v. Alla är så inne på att behandla symptomen och ingen verkar ens vilja reflektera över vad det egentligen beror på.
Det jag ville säga med att visa på att självmorden inte ökat är att självmorden inte ökat. Du kan inte fråga "Beror ökningen av självmord på den sexuella frigörelsen?" om ökningen inte existerar. Du kan inte vänta dig relevanta svar på en felaktig frågeställning.

Våldtäkter hör inte hemma i tråden.

Att det finns personer som äter SSRI på ett forum med över 26 000 medlemmar ser jag inte som konstigt alls. Gör du?
Vad ska du med en debatt utan fakta till om du ställer upp ett vinklat felaktigt diskussionsunderlag?

Allan
2008-04-06, 18:34
vad är promiskuöst då? En, två eller fjorton partners? Och varför ska några okyssta snubbar på ett styrketräningsforum ha åsikter kring det? Kom inte dragande med att det skulle ha varit bättre förr - för det var det inte. Visst finns det en stor del spekulativitet kring frågan, men det är knappast frigjordhetens skuld, utan ligger mer på att marknaden snabbt insåg potentialen och exploaterar den.
Förr smög man med det, stigmatiserade de som togs på bar gärning, och begravde de som inte stod ut utanför kyrkogården. Prostitutionen florerade liksom könssjukdomar och aborter - är det verkligen dit vi vill?

Yes
2008-04-06, 18:37
Som klippt och klistrat ur intervjun med henne i Playboy. :D
Ja, typ. Har funderat en del över saken den senaste tiden och kommit fram till att hon har rätt...

Jag tror att Rand har fel. Det promiskuösa beteendet är resultatet av att man vill prova på nya tjejer, inte att man mår dåligt.
Beteendet är ett resultat av hur man värderar sig själv, sin partner och hur man ser på sex.

Vilken syn har du på sex och vilket syfte fyller provandet av nya tjejer?

Hur kan du inte se att det bästa sättet att hitta den bästa tjejen är att prova på så många som möjligt?
Det är att leta i blindo. Bästa sättet är att ha sina värderingar klara för sig, så man kan begränsa sökandet och faktiskt ha en möjlighet att se när man hittat rätt.

Jag har egentligen inget att invända mot att leta och utforska nya saker, men man kan inte göra det urskiljingslöst. En man som försöker ligga med allt som har ett par tuttar är ju knappast ute efter att hitta mer än just ett par tuttar.

Och vad spelar det för roll, för mig, om hon vill ha mig bara för min penis, varför skulle det vara fundamentalt sämre än att hon vill ha mig för att jag är bra på, säg, C-programmering?
Jag vet inte. Spelar det ingen roll för dig? Blir du lika gärna betraktad som en bra penis, som beundrad och älskad för de personliga egenskaper som gör dig till bolio?

Jag mår faktiskt inte dåligt och jag mår inte dåligt av att ****** runt. Däremot mår jag väldigt dåligt när jag inte får prova på nya tjejer lite då och då. Det tror jag bara är ett friskt sätt att förhålla sig till saken. Fram tills man hittar den som man vill tillbringa resten av sitt liv med, vill säga.
Varför mår du dåligt om du inte får prova nya tjejer då och då?

Vad menar du förresten med att "prova" nya tjejer? Typ testa om ni kan ha roligt i sängen, eller se efter om ni kan funka tillsammans även på andra plan?

Däremot stämmer nog Rands teori rätt bra när det appliceras på tjejer. Och det har ju sina randiga skäl, varav det främsta är just denna moralism. Man är dålig om man knullar runt. Men varför?
Det är klart att människor kan må dåligt om de accepterar någon slags skam och medvetet gör vad de blivit itutade är fel. Det tvivlar jag inte på. Jag måste dock påpeka att mina(eller Rands) argument inte utgår ifrån någon puritansk värdegrund. Sex är inte fult, smutsigt eller fel. Tvärtom så är det jävligt bra. Det som stör mig med "den sexuella frigörelsen" är att man, på liknande sätt som puritaterna stämplat sex som något ondskefullt, gjort det till något värdelöst. Jag ser det som två sidor av samma mynt.

Bolio
2008-04-06, 18:37
Begrunda Bärs senaste ord.

Hittils har jag inte stött på en enda endast person med ett promiskuöst sexuellt leverne som mått bra av det. Däremot har samtliga (inkl. mig själv) levt i förnekelse och rättfärdigt beteendet både för sig själv och sin omgivning med att "det är fullt normalt, jag njuter av varenda sekund".

Säger inte att jag sätter mig emot den sk. "sexuella frigörelsen" och människans rätt att bestämma över sina sexualvanor. Däremot bör fler av de "sexuellt frigjorda" reflektera en stund över varför dom är så frigjorda.

Då vistas du i fel kretsar. Bland mina vänner är de gladaste dem som får ****** flest snygga tjejer. Dem som får ****** färst (första gången jag använder det ordet tror jag) mår ofta sämst. Varför mår du dåligt av att ****** runt? Kan inte någon specificera lite mer exakt vad det är hos slamperiet som leder till att man mår dåligt, ja förutsatt att man gör det av rätt skäl, dvs. att det är skönt.

Jag menar att sexuell promiskuitet är som hacking. En hackare mår bra när han har lyckats penetrera (tihi) ett nytt system av i huvudsak två skäl:

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis en databas eller nya warez

2) Han har varit framgångsrik i sin karriär som hackare

En player (_ti_hi_) mår bra när han lyckas sätta på en ny brud i huvudsak av två skäl:

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis ett par mjuka läppar eller en trång vagina

2) Han har varit framgångsrik i sin karriär som player

Mår man dåligt om man knullar runt så knullar man runt av helt fel skäl och har helt fel sätt att se på slamperiet. Då skall man givetvis sluta, fixa sina negativa tankemönster och börja ****** runt igen. Alternativt stadga sig.

Bolio
2008-04-06, 18:44
Ja, typ. Har funderat en del över saken den senaste tiden och kommit fram till att hon har rätt...


Beteendet är ett resultat av hur man värderar sig själv, sin partner och hur man ser på sex.

Vilken syn har du på sex och vilket syfte fyller provandet av nya tjejer?


Det är att leta i blindo. Bästa sättet är att ha sina värderingar klara för sig, så man kan begränsa sökandet och faktiskt ha en möjlighet att se när man hittat rätt.

Jag har egentligen inget att invända mot att leta och utforska nya saker, men man kan inte göra det urskiljingslöst. En man som försöker ligga med allt som har ett par tuttar är ju knappast ute efter att hitta mer än just ett par tuttar.


Jag vet inte. Spelar det ingen roll för dig? Blir du lika gärna betraktad som en bra penis, som beundrad och älskad för de personliga egenskaper som gör dig till bolio?


Varför mår du dåligt om du inte får prova nya tjejer då och då?

Vad menar du förresten med att "prova" nya tjejer? Typ testa om ni kan ha roligt i sängen, eller se efter om ni kan funka tillsammans även på andra plan?


Det är klart att människor kan må dåligt om de accepterar någon slags skam och medvetet gör vad de blivit itutade är fel. Det tvivlar jag inte på. Jag måste dock påpeka att mina(eller Rands) argument inte utgår ifrån någon puritansk värdegrund. Sex är inte fult, smutsigt eller fel. Tvärtom så är det jävligt bra. Det som stör mig med "den sexuella frigörelsen" är att man, på liknande sätt som puritaterna stämplat sex som något ondskefullt, gjort det till något värdelöst. Jag ser det som två sidor av samma mynt.

Min syn på sex är rätt omfattande, men för min egen del är det en skön och rolig sak, typ som att äta god mat och dricka gott vin. Provandet av nya tjejer fyller då samma syfte som ätandet av ny god mat och drickandet av nytt gott vin. Mumsfillibabba, liksom.

Jag bryr mig ärligt talat inte speciellt mycket om varför random tjej som jag tycker om att ligga med tycker om hur bra jag är på C-programmering och mina åsikter i t.ex. moralfilosofi och internationell politik. Det har jag Bärs, dig och jwzrd till. Folk som förstår, liksom. Jag tänker dock inte ligga med er. Ni är inte tillräckligt knullbara. Jag har dock inte sett Bärs så där återstår möjligtvis en del att revidera på den punkten.

Varför jag mår dåligt om jag inte får prova nya tjejer då och då? Ja, bara av samma anledning som jag mår dåligt om jag inte får prova nya ostar och nytt vin då och då! Det är ju så gott! :Virro

Ignatius72
2008-04-06, 19:19
Och?

Dessa depressionstrådars myckna existens är ett faktum.

Att dra långtgående slutsatser om ett helt folk (eller kanske om en hel värld) från ett stryrketränignsforum är att dra det några steg för långt. Därtill, om grundfaktan ens har med verkligheten att göra, så är slutsatserna om orsaken minst sagt spekulativa och det går knappast att hitta ens ett litet samband om man går utanför den egna vänkretsen/sekten.
Sen finns det ju dem som inte är deprimerade http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103928&highlight=inte+deprimerade

Menar du på fullt allvar att jag hittar på att användningen ökar eller att fler mår dåligt?



jag menar på fullt allvar att du vill att det ska vara så för att det ska passa din högst tvivelaktiga slutsats. Dsv att det är frigjordhet som är skulden till detta.
Trovärdigheten i detta är lika stor om jag säger att det är klimathotet som ligger bakom.
Skulle jag gissa varför folk mår sämre nu (om så är fallet) så skulle jag mer snegla på olika former av stress. Tex att man både ska göra karriär samtidigt som man är en god familjefar/mor. Man ska välja rätt dagis, försäkringar och pensioner. man ska säga rätt, göra rätt. Man ska föda fyra barn och fortfarande se ut som en modell. Man ska kunna baka och byta däck på bilen. osv osv

Tolkia
2008-04-06, 19:32
Det känns som om det finns en tendens att tolka det faktum att två saker existerar samtidigt som att det ena med nödvändighet är en följd av det andra. Det kan vara rätt, men det kan också, som bekant, vara fel. Ang. just antidepressiva är det kanske på sin plats att påpeka att de allra flesta faktiskt varken medicinerar eller är långtidssjukskrivna för utbrändhet.

O.W.
2008-04-06, 20:41
36% av Sveriges befolkning tycker det är okej att onanera på jobbet.
Källa tv program på femman*rolleyes*

Det måste vara resultatet av frigörelsen.

Cilia
2008-04-06, 20:52
Jag förespråkar ingen moral i sig, endast att man skall sluta ljuga för folk. Promiskuitet är bra om det fungerar för folk, dåligt annars. Promiskuitet som livsstil skall bygga upp människan. Vartenda nytt ligg skall få en att må bra och förbättra ens självkänsla på lång sikt. För att det skall fungera måste man verkligen känna sig själv. Idag ses ett slampigt beteende dock som ett självändamål, något man måste göra innan man stadgar sig för då är det för sent.
Jag brukar inte hålla med Bärs men här tycker jag han har en poäng. Sen skulle jag inte vilja använda dom ordval han gör men det är en annan fråga. Men jag kan få känslan av att det är ett tryck att man ska vara så himla öppen sexuellt och testa allt. Det finns ett antal trådar om det på kolo där 16-åringar berättar hur mycket dom har provat utan att namnge någon.

Risken med det kravet är att man gör saker för andra än en själv och det tror jag kan vara skadligt. Att kraven från omgivningen gör att man går med på sexuella övningar som man eg inte vill. Men jag vill inte gå så långt så att jag vill romantisera 1800-talets samhälle och normer.

maaherra
2008-04-06, 21:10
Då vistas du i fel kretsar. Bland mina vänner är de gladaste dem som får ****** flest snygga tjejer. Dem som får ****** färst (första gången jag använder det ordet tror jag) mår ofta sämst. Varför mår du dåligt av att ****** runt? Kan inte någon specificera lite mer exakt vad det är hos slamperiet som leder till att man mår dåligt, ja förutsatt att man gör det av rätt skäl, dvs. att det är skönt.

Jag menar att sexuell promiskuitet är som hacking. En hackare mår bra när han har lyckats penetrera (tihi) ett nytt system av i huvudsak två skäl:

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis en databas eller nya warez

2) Han har varit framgångsrik i sin karriär som hackare

En player (_ti_hi_) mår bra när han lyckas sätta på en ny brud i huvudsak av två skäl:

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis ett par mjuka läppar eller en trång vagina

2) Han har varit framgångsrik i sin karriär som player

Mår man dåligt om man knullar runt så knullar man runt av helt fel skäl och har helt fel sätt att se på slamperiet. Då skall man givetvis sluta, fixa sina negativa tankemönster och börja ****** runt igen. Alternativt stadga sig.

Du romantiserar rätt friskt här.

Bilden du målar upp kring dig och dina vänner påminner mig starkt om omklädningsrumskulturen, snarare än den att ni ingår i någon sorts frisexuellförening som glorifierar sex; manligheten utgår från antalet pinnar i kalendern.

Får jag fråga hur ofta ni pratar om era känslor? Ni måste uppenbarligen ha en rätt öppen dialog om dem eftersom att du kan fastslå att dina vänner är lyckliga i deras häradsbetäckande.

En player är oftast olycklig av två anledningar;

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis ett par mjuka läppar eller en trång vagina och använder det som substitut för något som saknas inom honom.

2) Han har varit framgångsrik i sin karriär som player

Undantagen bekräftar givetvis regeln, men hittintils har jag inte träffat på en enda "player" som kan leva upp till myten om Casanova.

Edit: Det är inget personligt riktat mot dig

D Andersson
2008-04-06, 21:14
Skulle jag gissa varför folk mår sämre nu (om så är fallet) så skulle jag mer snegla på olika former av stress. Tex att man både ska göra karriär samtidigt som man är en god familjefar/mor. Man ska välja rätt dagis, försäkringar och pensioner. man ska säga rätt, göra rätt. Man ska föda fyra barn och fortfarande se ut som en modell. Man ska kunna baka och byta däck på bilen. osv osv

Det var nog ungefär det sossigaste och mest folkhemsromantiska svar man kunde få.

Det var alltså bättre på den gamla goda DDR-tiden. Då man slapp välja elbolag, då man slapp välja telebolag, då man slapp välja vad man ville se på tv o.s.v. -Staten skötte allt åt en. Då herrarna Erlander och Per-Albin hade inställningen att det ultimata samhället gick ut på att lägga livet tillrätta för medborgarna, från vaggan till graven. Det här tänkandet är praktexempel på den inlärda hjälplöshet som de senaste 75 årens politik lett till.

Allvarligt talat, ser du inte hur det du säger hänger ihop med det som påstås i artikeln? "...den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna..."

Bolio
2008-04-06, 21:17
En player är oftast olycklig av två anledningar;

1) Han har fått tillgång till nya resurser i form av exempelvis ett par mjuka läppar eller en trång vagina och använder det som substitut för något som saknas inom honom.

Runkar du aldrig?

Ignatius72
2008-04-06, 21:20
Det var nog ungefär det sossigaste och mest folkhemsromantiska svar man kunde få.

Det var alltså bättre på den gamla goda DDR-tiden. Då man slapp välja elbolag, då man slapp välja telebolag, då man slapp välja vad man ville se på tv o.s.v. -Staten skötte allt åt en. Då herrarna Erlander och Per-Albin hade inställningen att det ultimata samhället gick ut på att lägga livet tillrätta för medborgarna, från vaggan till graven. Det här tänkandet är praktexempel på den inlärda hjälplöshet som de senaste 75 årens politik lett till.

Allvarligt talat, ser du inte hur det du säger hänger ihop med det som påstås i artikeln? "...den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna..."

Som liberal så tycker verkligen itne att det var bättre förr, vare sig på ditt 1800-tal eller på DDR tiden. Däremot var det enklare förr. Inlärd hjälplöshet, visst....det är ju det som ställer till det nu. Det blir stressande.

maaherra
2008-04-06, 21:40
Runkar du aldrig?

Givetvis.

Bolio
2008-04-06, 21:49
Givetvis.

Vad är skönast, att bli avsugen av en skitfin brud och sedan få sätta på henne, eller att sitta för dig själv och runka? Känner du inte att något fundamentalt saknas inom dig när du sitter för dig själv och runkar? Kan detta något vara en... tjej? Och givet att det är så, ja att du nu hellre vill sätta på en fin brud än din hand, kan du inte då också tänka dig att du tid efter annan tröttnar på denna brud och vill prova på något nytt, t.ex. en ny brud? När du promenerar på stan, funderar du aldrig för dig själv hur det skulle vara att sätta på den och den bruden? Varför skulle det då vara negativt att förverkliga dessa fantasier? Vari ligger faran? Vad hände med den urgamla svenska maximen omväxling förnöjer?

Tolkia
2008-04-06, 21:57
Allvarligt talat, ser du inte hur det du säger hänger ihop med det som påstås i artikeln? "...den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna..."
Jag ser nog mest hur det hänger ihop med skribentens egen politiska tillhörighet, måste jag säga.

mini
2008-04-06, 22:00
Det var nog ungefär det sossigaste och mest folkhemsromantiska svar man kunde få.

Det var alltså bättre på den gamla goda DDR-tiden. Då man slapp välja elbolag, då man slapp välja telebolag, då man slapp välja vad man ville se på tv o.s.v. -Staten skötte allt åt en. Då herrarna Erlander och Per-Albin hade inställningen att det ultimata samhället gick ut på att lägga livet tillrätta för medborgarna, från vaggan till graven. Det här tänkandet är praktexempel på den inlärda hjälplöshet som de senaste 75 årens politik lett till.

Allvarligt talat, ser du inte hur det du säger hänger ihop med det som påstås i artikeln? "...den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna..."

Bara för att en större valfrihet kan leda till en stress behöver det inte innebära att man vill bli av med den. Sluta tramsargumentera så kanske du kan tas på allvar.

Bolio
2008-04-06, 22:03
Jag tror inte att det är större valfrihet som har lett till att vi mår dåligt. Jag tror att vi mår sämre p.g.a. det tjänar NWO:s och Illuminatis intressen. Fast det kanske man inte skall skriva på ett öppet forum om man vill fortsätta må bra och vara trygg...

maaherra
2008-04-06, 22:09
Vad är skönast, att bli avsugen av en skitfin brud och sedan få sätta på henne, eller att sitta för dig själv och runka? Känner du inte att något fundamentalt saknas inom dig när du sitter för dig själv och runkar? Kan detta något vara en... tjej? Och givet att det är så, ja att du nu hellre vill sätta på en fin brud än din hand, kan du inte då också tänka dig att du tid efter annan tröttnar på denna brud och vill prova på något nytt, t.ex. en ny brud? När du promenerar på stan, funderar du aldrig för dig själv hur det skulle vara att sätta på den och den bruden? Varför skulle det då vara negativt att förverkliga dessa fantasier? Vari ligger faran? Vad hände med den urgamla svenska maximen omväxling förnöjer?

Det förnekar jag inte, men det är inte det som det handlar om.

En player har inte/sällan som självändamål att tillfredsställa sina sexuella behov, utan snarare en drift att få bekräftelse genom att kunna erövra en tjej. Själva akten i sig är bara en bonus.

Vad du beskriver är ifall man bejakar sina intressen och enbart har akten som syfte att tillfredsställa sina sexuella behov (likt en runk).

Måhända att vi har olika definitioner av player också. Men vilken stämpel skulle du sätta på en person med ett destruktivt sexuellt beteende?

Bolio
2008-04-06, 22:15
Det förnekar jag inte, men det är inte det som det handlar om.

En player har inte/sällan som självändamål att tillfredsställa sina sexuella behov, utan snarare en drift att få bekräftelse genom att kunna erövra en tjej. Själva akten i sig är bara en bonus.

Vad du beskriver är ifall man bejakar sina intressen och enbart har akten som syfte att tillfredsställa sina sexuella behov (likt en runk).

Måhända att vi har olika definitioner av player också. Men vilken stämpel skulle du sätta på en person med ett destruktivt sexuellt beteende?

Jag köper inte riktigt det där. Se på andra djur. Alfahannen är ju den som får ****** de finaste brudarna. Så är det också med oss. Allt tjafs om att tjejen skall tycka om oss för den vi är och g-d vet vad är bara trams tycker jag. Vem bryr sig om vad random hoe på Stureplan tycker om oss och våra åsikter, så länge som vi får sätta på henne och ha jävligt skönt när vi är fulla en kväll? När du är full och på festhumör kl 02:45 och krogen stänger, och en snygg tjej vill följa med dig hem och suga av dig, kommer du att dissa henne för att er relation inte är seriös och saknar ett romantiskt och känslomässigt värde? Vad bryr den fulle maaheera sig om det! Han knullade för att det var skönt, och gjorde jävligt rätt i det. Allt det andra är förbannad moralism och ingenting därtill.

Doris
2008-04-06, 22:27
En liten krönika skriven av Charlotta Levay

http://www.expressen.se/debatt/1.1110069/vi-har-reducerats-till-utbytbara-sexleksaker



Var det något som gick snett, i så fall vad och när? Hänger det här ihop med dagens massiva beroende av lyckopiller, ångest, depressioner och självmordsbenägenhet hos tonåringar och befolknignen i allmänhet? Vad säger ni?

Tycker det är aningen missvisande när hon säger att människor inte blir "lyckliga" av sex, vi blir ju garanterat inte "olyckliga" av det heller om jag haft en kass dag så är det jävligt relaxande med ett ordentligt råknull.

Medelsvennson är oansvarig helt enkelt, och detta på grund av människors förmåga att tänka "äh det ordnar sig"

Dagens samhälle är hyffsat krävande utav människor om vi jämför med säg 10000 år sen det är mycket mera komplicerat än att dunka mammutar (vilket i sig säkert var livsfarligt) dagens samhälle är svårläst och komplext för dess innevånare vilket sakta men säkert leder till ökade stressnivåer hos individerna, vilket helt enkelt leder till "stress relaterade sjukdomar" och sjuka "ovanor" som att tröstäta osv, samt olika typer av olika utökade kontroll behov.

Idagens samhälle så är det dessutom omöjligt för alla att vara "vinnare" trots att vi blir matade med det hela våran uppväxt vilket leder till en brytning hos den växande individen när denna tillslut inser att samhället är hycklande och alla ideal som samhället satt på individen inte betyder ett skit.

maaherra
2008-04-06, 22:31
Jag köper inte riktigt det där. Se på andra djur. Alfahannen är ju den som får ****** de finaste brudarna. Så är det också med oss. Allt tjafs om att tjejen skall tycka om oss för den vi är och g-d vet vad är bara trams tycker jag. Vem bryr sig om vad random hoe på Stureplan tycker om oss och våra åsikter, så länge som vi får sätta på henne och ha jävligt skönt när vi är fulla en kväll? När du är full och på festhumör kl 02:45 och krogen stänger, och en snygg tjej vill följa med dig hem och suga av dig, kommer du att dissa henne för att er relation inte är seriös och saknar ett romantiskt och känslomässigt värde? Vad bryr den fulle maaheera sig om det! Han knullade för att det var skönt, och gjorde jävligt rätt i det. Allt det andra är förbannad moralism och ingenting därtill.

Nu skrev du ju precis samma sak som jag, fast med andra ord.

Bolio
2008-04-06, 22:34
Nu skrev du ju precis samma sak som jag, fast med andra ord.

=)

Scratch89
2008-04-07, 02:02
Bolio, tack för att du kom tillbaka!

Bolio
2008-04-07, 07:39
Bolio, tack för att du kom tillbaka!

tack själv för att du är välkomnande =)

D Andersson
2008-04-07, 09:20
...

Er lösning/teori är alltså att kliva på i ullstrumporna, blunda för eller förneka alla problem, inte utreda orsaker/kopplingar och medicinera bort symptomen. Då vet jag, färdigdebatterat.

mini
2008-04-07, 09:50
Er lösning/teori är alltså att kliva på i ullstrumporna, blunda för eller förneka alla problem, inte utreda orsaker/kopplingar och medicinera bort symptomen. Då vet jag, färdigdebatterat.

Åter - det är både osnyggt och osmart att försöka tillskriva inläggskapare något de inte säger. Det handlar inte om att blunda utan att det är helt ointressant att diskutera efter felaktiga premisser. Jag har inte sett någon som påstått att det är en okomplicerad fråga, bara att det krävs mer än gissningar för att ta ställning.

D Andersson
2008-04-07, 10:00
Åter - det är både osnyggt och osmart att försöka tillskriva inläggskapare något de inte säger. Det handlar inte om att blunda utan att det är helt ointressant att diskutera efter felaktiga premisser. Jag har inte sett någon som påstått att det är en okomplicerad fråga, bara att det krävs mer än gissningar för att ta ställning.

Jag tycker du ska vara tyst när det gäller tramsargumentation och felaktiga premisser, du har inte bidragit till något i den här tråden. Du har bara hakat upp dig på att antalet självmord inte ökat för befolkningen i stort (jag pratade om unga kvinnor), byggt vidare runt det och använt det som ursäkt för att slippa resonera. På det sättet flyr du från både ställningstagande och att kommentera det som är väsentligt.

Bärs
2008-04-07, 10:04
"Den sexuella frigörelsen" handlar inte om att ha mycket och häftig sex. Den handlar specifikt om att ligga med så många olika partners som möjligt. Detta anses vara en frigörelse av människan i kontrast till det förtryck som ansetts råda tidigare när man hade sex med endast en person. En frigörelse är något oerhört positivt. Ju mer fri man är desto bättre, alltså bör man ****** runt så mycket som möjligt.

Att detta är fel behöver inte betyda att alla tillfälliga sexuella kontakter är av ondo. Tvärtom kan ett visst mått av tillfällig framgång bland det motsatta könet stärka självkänslan på ett hälsosamt sett för blyga individer. Problemet är att det saknas sunt förnuft i diskussionen om sex och samlevnad idag. Både förväntningarna på relationer och på det "vilda singellivet" är barnsligt uppskruvade. Detta faller in i en allmän trend av infantilisering av vuxenvärlden som ytterst beror på att vi inte längre accepterar döden.

Oavsett vissa debattörers märkliga försök att bortförklara det psykiska illamåendet i Sverige idag är det ett faktum att hög levnadsstandard i sig inte höjer den psykiska välfärden. Det behövs en komponent som ger mening på ett djupare plan också, men det är den komponenten opinionsbildarna står handfallna inför.

mini
2008-04-07, 10:35
Jag tycker du ska vara tyst när det gäller tramsargumentation och felaktiga premisser, du har inte bidragit till något i den här tråden. Du har bara hakat upp dig på att antalet självmord inte ökat för befolkningen i stort (jag pratade om unga kvinnor), byggt vidare runt det och använt det som ursäkt för att slippa resonera. På det sättet flyr du från både ställningstagande och att kommentera det som är väsentligt.

Jag har bidragit till att sticka hål på dina inledande "fakta". Jag är ledsen att du verkar ha tagit så illa upp.
Varför tror du att självmorden har minskat?
Såklart tänker jag inte ta ställning till något jag inte har tillräckligt på fötterna om, trots att du anser att det är fullgott.

Trance
2008-04-07, 10:46
Det behövs en komponent som ger mening på ett djupare plan också, men det är den komponenten opinionsbildarna står handfallna inför.

Finns det någon som inte står handfallen inför den komponenten?

Bärs
2008-04-07, 11:15
Finns det någon som inte står handfallen inför den komponenten?

Verkligen inte. Det finns massor av människor som har mycket att säga om hur man får mening i sitt liv.

Allt handlar om hur man får en mening med både vardag och helger. Sex skall diskuteras i den kontexten.

D Andersson
2008-04-07, 13:03
Jag har bidragit till att sticka hål på dina inledande "fakta". Jag är ledsen att du verkar ha tagit så illa upp.

Du har inte stuckit hål på någonting, jag påstod att självmorden ökar hos unga kvinnor och att folk mår dåligt, däremot tar jag illa upp av tidigare nämnda anledningar.



Varför tror du att självmorden har minskat?

Som jag sa tidigare, ökad användning av antidepressiva medel kan vara en förklaring, bättre "förståelse" inom vården en annan. Folk mår hur som helst knappast bättre.


Såklart tänker jag inte ta ställning till något jag inte har tillräckligt på fötterna om, trots att du anser att det är fullgott.

Vi kan ta det en gång till, jag vill veta vad du tycker. Det du håller på med är bara att förneka problemets existens. Du flyr från debatten genom att haka upp dig på dina egna feltolkningar.

Trance
2008-04-07, 13:36
Hur kom depressioner och piller in i en diskussion om sexualmoral?

Hur som helst så har man ju prövat med att "lära ut" avhållsamet/abstinence på olika sätt i USA och hittills verkar det inte fungera alls utan att istället ha riktiga sexualkunskapslektioner verkar fungera bättre, både när det gäller sjukdomar och tonårsgraviditet. Den federala staten lägger ju ut massor med pengar vilket inte verkar vara rätt dumt, men så blir det när man går på ideologi istället för fakta.

Bärs
2008-04-07, 14:44
Hur kom depressioner och piller in i en diskussion om sexualmoral?

Hur som helst så har man ju prövat med att "lära ut" avhållsamet/abstinence på olika sätt i USA och hittills verkar det inte fungera alls utan att istället ha riktiga sexualkunskapslektioner verkar fungera bättre,.

Hur kom avhållsamhet in i diskussionen?

Alternativen är inte "fri sex" eller "total avhållsamhet".

Trance
2008-04-07, 14:53
Hur kom avhållsamhet in i diskussionen?

Alternativen är inte "fri sex" eller "total avhållsamhet".

Jag menade inte total utan avhållsamhet i formen att vänta med sex, helt till giftemålet och att ta bort sexualundervisning som hur man använder kondomer etc för att det skulle skapa problem.

Yes
2008-04-07, 19:05
Min syn på sex är rätt omfattande, men för min egen del är det en skön och rolig sak, typ som att äta god mat och dricka gott vin. Provandet av nya tjejer fyller då samma syfte som ätandet av ny god mat och drickandet av nytt gott vin. Mumsfillibabba, liksom.

Jag bryr mig ärligt talat inte speciellt mycket om varför random tjej som jag tycker om att ligga med tycker om hur bra jag är på C-programmering och mina åsikter i t.ex. moralfilosofi och internationell politik. Det har jag Bärs, dig och jwzrd till. Folk som förstår, liksom. Jag tänker dock inte ligga med er. Ni är inte tillräckligt knullbara. Jag har dock inte sett Bärs så där återstår möjligtvis en del att revidera på den punkten.

Varför jag mår dåligt om jag inte får prova nya tjejer då och då? Ja, bara av samma anledning som jag mår dåligt om jag inte får prova nya ostar och nytt vin då och då! Det är ju så gott! :Virro
I ett tidigare inlägg om vad som får "playern" att må bra skrev du att det handlade om att lägra många kvinnor. Jag tror snarare det är det beteendet som i sin tur gör att man mår dåligt, om man inte får prova nya tjejer då och då. Jag tror inte det är på samma vis som när det gäller mat och dryck. Om allt står rätt till bör man faktist inte må särskilt dåligt även om man lever en längre tid på tråkig mat, och även om man råkar älska god mat och dryck. Det enda rimliga som kan få "playern" att må dåligt är att han lever på bekräftelsen från kvinnor, och när han inte längre får den så brister självkänslan.

Med det sagt vill jag förstås inte säga att det är fel att uppskatta bekräftelsen från andra. Problemet är när man bygger sin självkänsla på det, och fäster vikt vid bekräftelsen trots att den endast kommer från tillfälliga sängvärmare(istället för personer man fäster ett riktigt värde vid).

Vad jag gäller biten om mig, Bärs och jwzrd så kan jag förstås bara tala för mig själv, men grejen här är liksom att även om vi betraktade varandra som knullbara personer så skulle vår relation ändå aldrig överstiga vänskap. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det här på ett begripligt sätt. Det handlar liksom inte om förhållandet till din C-programmering och moralfilosofi, utan om betydligt mer djupgående värderingar. Om du varit riktigt förälskad någon gång tror jag du förstått det här mycket bättre... fast det är förstås ett klent argument.

Jag tror ärade debattör bolio behöver leta efter kärleken. Allvarligt, har du funderat på att "prova" den sortens kvinnor någon gång?

Bolio
2008-04-07, 19:14
I ett tidigare inlägg om vad som får "playern" att må bra skrev du att det handlade om att lägra många kvinnor. Jag tror snarare det är det beteendet som i sin tur gör att man mår dåligt, om man inte får prova nya tjejer då och då. Jag tror inte det är på samma vis som när det gäller mat och dryck. Om allt står rätt till bör man faktist inte må särskilt dåligt även om man lever en längre tid på tråkig mat, och även om man råkar älska god mat och dryck. Det enda rimliga som kan få "playern" att må dåligt är att han lever på bekräftelsen från kvinnor, och när han inte längre får den så brister självkänslan.

Med det sagt vill jag förstås inte säga att det är fel att uppskatta bekräftelsen från andra. Problemet är när man bygger sin självkänsla på det, och fäster vikt vid bekräftelsen trots att den endast kommer från tillfälliga sängvärmare(istället för personer man fäster ett riktigt värde vid).

Vad jag gäller biten om mig, Bärs och jwzrd så kan jag förstås bara tala för mig själv, men grejen här är liksom att även om vi betraktade varandra som knullbara personer så skulle vår relation ändå aldrig överstiga vänskap. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det här på ett begripligt sätt. Det handlar liksom inte om förhållandet till din C-programmering och moralfilosofi, utan om betydligt mer djupgående värderingar. Om du varit riktigt förälskad någon gång tror jag du förstått det här mycket bättre... fast det är förstås ett klent argument.

Jag tror ärade debattör bolio behöver leta efter kärleken. Allvarligt, har du funderat på att "prova" den sortens kvinnor någon gång?

Är du kär eller vad är det för fel på dig?

Jag tror ärade debattör Yes behöver sätta på lite fler brudar än två. Allvarligt, har du funderat på att "prova" kvinnor någon gång?

Det är fett kul. Och det där med att man mår dåligt när man inte får sätta på nya var såklart lite överdrivet.

Yes
2008-04-07, 19:38
Är du kär eller vad är det för fel på dig?

Jag tror ärade debattör Yes behöver sätta på lite fler brudar än två. Allvarligt, har du funderat på att "prova" kvinnor någon gång?

Det är fett kul. Och det där med att man mår dåligt när man inte får sätta på nya var såklart lite överdrivet.
Det verkar inte bättre, men det är inte riktigt därför jag skriver som jag gör.

Jag har rentav "provat" kvinnor, fast jag ska inte påstå att det varit många. Vad jag kommit fram till är att det visserligen är skönt att ligga med tjejer, men efteråt när kåtheten lagt sig så känns det ändå rätt meningslöst. Även nu när jag inte legat med någon på jäkligt länge så saknar jag ändå inte sex - jag vill helst ha det som ett resultat av andra saker, som jag tycker är betydligt viktigare.

the_PL_man
2008-04-09, 09:52
http://www.expressen.se/debatt/1.1111516/tack-for-preventivmedel-abortratt-och-moralfri-sex