handdator

Visa fullständig version : Elva Grekiska Tyngdlyftare fast i doping-test


ramagoen
2008-04-04, 22:28
Eleven lifters from the Greece team has been caught in a dopingtest by Wada. The Greec weightlifting federation is waiting for the B-analysis before any punishment. The coach Christos Iakovou (picture) is already suspended.

hoppas dom får ett hårt straff.

källa ; tl.net - ta bort om mods anser att de e lite reklam /whatever

jwzrd
2008-04-04, 22:36
Oväntat.

Rahf
2008-04-04, 22:38
Tråkigt faktiskt. Är Dimas involverad?

C.E.J.
2008-04-04, 22:47
Tråkigt faktiskt. Är Dimas involverad?

Inte om det är nåt som drabbat aktiva lyftare.

Timme
2008-04-04, 22:48
Fy tusan vad ruttet men otroligt gött att Wada testar! Nu får vi hoppas att vada kommer och överraskar lite fler länder med många elittyngdlyftare.

11st är inte så så få.

Timme
2008-04-04, 22:49
Oväntat.

Kanske inte så oväntat tyvärr :(

Pudzianovski
2008-04-04, 22:50
11 st är fan många !

Bra de fastar i kontrollerna ! :thumbup: :thumbup:

Cilia
2008-04-04, 22:53
tycker också det är bra att dom fastnar.

Bara jag som får en känsla av att dom bara har skrapat på ytan?

Timme
2008-04-04, 22:55
tycker också det är bra att dom fastnar.

Bara jag som får en känsla av att dom bara har skrapat på ytan?

Nej det är inte bara du och ja, det har definitivt bara skrapat på ytan :(

Men tack för tester! Tack för att wada faktiskt gör sitt jobb och sätter dit fuskarna! Varje fuskare som blir tagen i test ger ett litet steg i rätt riktning i kampen mot fusk.

ramagoen
2008-04-04, 22:59
håller med om mer tester, överallt och särskilt bland elitlyftarna. säkert många dopingrekord :(

Mehdi
2008-04-04, 23:25
Jävligt pinsamt om inget annat.

L-Sami
2008-04-05, 02:00
Härligt :thumbup:

Nitrometan
2008-04-05, 08:25
Jävligt pinsamt om inget annat.
Det var ännu mer pinsamt för ett gäng år sen då VM gick i Thailand och det kom ett pressmeddelande från Grekland att hela laget hade blivit sjuka på sitt träningsläger och inte kunde komma. Då hade IWF sagt nåt om att testa på VM inför OS eftersom de visste att det skulle testas ordentligt på OS.


Då blir det inga greker på OS iår?
De kanske får skicka B-truppen iofs - men där har de väl inga som har kvalat in till A-gruppen på OS?

Ryska_raketen
2008-04-05, 10:23
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(

tp_88
2008-04-05, 10:28
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(
Skatez!!1

Var det träningstester?

Lillgrabben
2008-04-05, 10:39
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(

Det är ju ändå inte WADA som dödar idrotten med sina tester, dödandet sköter de dopade ganska så bra själva...

Det som tar ihjäl sporten är de som inte kan hålla sig inom uppsatta regelverk utan måste försöka fuska sig till framgång.

Timme
2008-04-05, 11:08
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(

Skön inställning! Du lyckas provocera ganska bra. Tycker du inte att de som ständigt bryter mot reglerna (genom att dopa sig) är de som dödar sporten?

Durre
2008-04-05, 13:12
Sporten blir väl förstörd också om tester ska tas varje vecka också? Men men hela skiten är ju invecklat.

jwzrd
2008-04-05, 13:16
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(

Det tycker jag med men det känns ändå som att alternativet är att den förstör sig själv. Alltså jag tycker inte att det är tråkigt att man testar om atleter bryter mot regler. Detta vore som att SKKF t ex skulle få ur sina huvuden ur hycklararslena och testa sina atleter och avsluta hela sporten på en dag eftersom dopingens utsträckning i både OL och BB är extremt utbredd.

maaherra
2008-04-05, 13:16
Det är ju ändå inte WADA som dödar idrotten med sina tester, dödandet sköter de dopade ganska så bra själva...

Det som tar ihjäl sporten är de som inte kan hålla sig inom uppsatta regelverk utan måste försöka fuska sig till framgång.

Skön inställning! Du lyckas provocera ganska bra. Tycker du inte att de som ständigt bryter mot reglerna (genom att dopa sig) är de som dödar sporten?

Ser ni inte den briljanta sarkasmen i ryssens uttalande?

Man and Machine
2008-04-05, 13:17
Tråkigt att dom ska döda sporten/sporterna med tester :(

Tråkigt om sporten lever på prepp.

Baan
2008-04-05, 13:22
På sätt och vis kan det ju bli "tråkigt" om man lyckas få bort dopingen genom extremt mycket testande (till stor del) och om resultaten därmed blir tydligt lidande. Å andra sidan kan det vara roligt för oss som tränar rena att få elitutövare att se upp till, då man vet att personen inte har några särskilda kryddor i gröten.

C.E.J.
2008-04-05, 16:27
På sätt och vis kan det ju bli "tråkigt" om man lyckas få bort dopingen genom extremt mycket testande (till stor del) och om resultaten därmed blir tydligt lidande. Å andra sidan kan det vara roligt för oss som tränar rena att få elitutövare att se upp till, då man vet att personen inte har några särskilda kryddor i gröten.

Ja resultaten skulle bli lidande, men de skulle fortfarande vara omänskligt höga jämfört med oss vanliga dödliga. Kolla rekorden från innan 1950-talet eller när nu anabola dök upp, och lägg på X antal kilo pga. teknikförbättringar sen dess så har man fortfarande enorma vikter.

Man kan se upp till elitidrottare trots steroiderna. De som är bäst skulle vara det utan prepp också, trots allt.

Ignatius72
2008-04-05, 16:33
Läste idag om en light variant av epo som är väldigt svår att spåra. Nestorn på området Bengt Saltin menade att kontrollerna ligger långt bak användarna förnärvarande. Fuskarna har hittat preparat och doser som inte går att detektera. Fruktansvärt tråkigt för de som försöker träna och tävla rena. Men det är oerhört svårt att göra något åt. Jag menar, friska har tävlat i handikapp OS för att vinna. The bottom is nådd?

C.E.J.
2008-04-05, 16:37
Läste idag om en light variant av epo som är väldigt svår att spåra. Nestorn på området Bengt Saltin menade att kontrollerna ligger långt bak användarna förnärvarande. Fuskarna har hittat preparat och doser som inte går att detektera. Fruktansvärt tråkigt för de som försöker träna och tävla rena. Men det är oerhört svårt att göra något åt. Jag menar, friska har tävlat i handikapp OS för att vinna. The bottom is nådd?

Samtidigt åker ju vissa fast för vad man skulle kunna kalla rena klanterier. Tänker på Halil Mutlu som åkte fast för deca, 18 månaders spårtid på det.

Nitrometan
2008-04-05, 16:38
Sporten blir väl förstörd också om tester ska tas varje vecka också? Men men hela skiten är ju invecklat.
Hurdå? Så svårt är det väl inte att kissa i en mugg?

Man kan se upp till elitidrottare trots steroiderna. De som är bäst skulle vara det utan prepp också, trots allt.
Hur vet du det? Menar du att alla har lika "mycket ut" av preppen? Och att alla tar samma doser? Eller du menar att Lasse skulle vara starkare än Steffe oavsett om de tryckte båda två eller inte?



Jag tycker att IWF gjorde fel när de gjorde om sina viktklasser. De hade tanken att bli av med dopingrekorden Men istället för att låta folk börja från noll i nya viktklasser så satte de upp nåt de kallade för "världsstandard" i de olika viktklasserna som lyftarna var tvungna att slå innan det räknades som världsrekord. Dessa siffror bestämdes av de gamla ledarna som hade funnits med under hela dopingtiden.

C.E.J.
2008-04-05, 16:41
Hur vet du det? Menar du att alla har lika "mycket ut" av preppen? Och att alla tar samma doser? Eller du menar att Lasse skulle vara starkare än Steffe oavsett om de tryckte båda två eller inte?

Nej jag vet inte det. Det var inte så jag menade men ursäkta nåt jävulskt att jag skrev nåt då.

Nitrometan
2008-04-05, 16:41
Jag menar, friska har tävlat i handikapp OS för att vinna. The bottom is nådd?
Det värsta jag har hört talas om i den genren var att Spanien ställde upp med ett "friskt" basketlag i ett handikapp-OS i en klass för förståndshandikappade.

Samtidigt åker ju vissa fast för vad man skulle kunna kalla rena klanterier. Tänker på Halil Mutlu som åkte fast för deca, 18 månaders spårtid på det.
Jag tycker det var värre att han dopade sig än att han åkte fast. Bara bra att även de stjärnor som tror att de är ouppnåeliga åker dit.

C.E.J.
2008-04-05, 16:43
Jag tycker det var värre att han dopade sig än att han åkte fast. Bara bra att även de stjärnor som tror att de är ouppnåeliga åker dit.

Jag sa aldrig nåt om att något var värre än det andra.

Nitrometan
2008-04-05, 16:43
Nej jag vet inte det. Det var inte så jag menade men ursäkta nåt jävulskt att jag skrev nåt då.
Nej, du behöver inte be om ursäkt. Jag har ofta hört det argumentet från preppare men aldrig hört att nån har kunnat backa upp det. Därför blev jag nyfiken.

Nitrometan
2008-04-05, 16:44
Jag sa aldrig nåt om att något var värre än det andra.
Nej, jag vet. Jag sa bara vad jag tyckte.

Värst vad du var defensiv idag.

Ursäkta då. Jag menar absolut inget personligt.

C.E.J.
2008-04-05, 16:45
Nej, jag vet. Jag sa bara vad jag tyckte.

Värst vad du var defensiv idag.

Ursäkta då. Jag menar absolut inget personligt.

Då ber jag om ursäkt för min aggressiva ton :( Du får lära dig använda smilies :Virro

Nitrometan
2008-04-05, 16:51
Då ber jag om ursäkt för min aggressiva ton :( Du får lära dig använda smilies :Virro
OK. Ursäkten godtas.



:krampus

Mehdi
2008-04-05, 17:44
Det var ännu mer pinsamt för ett gäng år sen då VM gick i Thailand och det kom ett pressmeddelande från Grekland att hela laget hade blivit sjuka på sitt träningsläger och inte kunde komma. Då hade IWF sagt nåt om att testa på VM inför OS eftersom de visste att det skulle testas ordentligt på OS.


Då blir det inga greker på OS iår?
De kanske får skicka B-truppen iofs - men där har de väl inga som har kvalat in till A-gruppen på OS?

Jag menade iof att det var pinsamt att dom inte fixade testerna. Nåja, så blir det antagligen när det inte finns några pengar.

Nitrometan
2008-04-05, 17:48
Jag menade iof att det var pinsamt att dom inte fixade testerna. Nåja, så blir det antagligen när det inte finns några pengar.
Tror inte pengarna spelar nån roll i det här fallet. De räknade med att få vara ifred på sitt landslagsläger som vanligt. Helt plötsligt dök WADA's testgrupp och sa att alla skulle testas.

Det är det som är tanken med oförberedda tester.

Mehdi
2008-04-05, 17:54
Tror inte pengarna spelar nån roll i det här fallet. De räknade med att få vara ifred på sitt landslagsläger som vanligt. Helt plötsligt dök WADA's testgrupp och sa att alla skulle testas.

Det är det som är tanken med oförberedda tester.

Även om det är oförberedda tester kan jag anse att det är klantigt att åka dit.

z_bumbi
2008-04-05, 17:57
Även om det är oförberedda tester kan jag anse att det är klantigt att åka dit.

Eftersom de stoppade i sig sådant som de inte får så håller jag med om att det var klantigt.
Den här gången kunde de tydligen inte söka skydd på en militärbas.

Nitrometan
2008-04-05, 19:03
Även om det är oförberedda tester kan jag anse att det är klantigt att åka dit.
Klantigt endast på det sättet att det är klantigt att fuska. De visste att doping är förbjudet. Ändå var de tvungna att preppa. Klantigt. De kunde ha följt reglerna.

Yankeee
2008-04-05, 19:15
Klantigt endast på det sättet att det är klantigt att fuska. De visste att doping är förbjudet. Ändå var de tvungna att preppa. Klantigt. De kunde ha följt reglerna.

Klart att det inte är klantigt att fuska om man vill vinna. That's just loser talk.

Ryska_raketen
2008-04-05, 19:26
Klart att det inte är klantigt att fuska om man vill vinna. That's just loser talk.

Brotherhood of NOD

Nitrometan
2008-04-05, 20:50
Klart att det inte är klantigt att fuska om man vill vinna. That's just loser talk.
Ärligt talat - att fuska är mycket sämre än att förlora.

Fuskar du när du spelar "Fia med knuff" också?

Yankeee
2008-04-05, 20:51
Ärligt talat - att fuska är mycket sämre än att förlora.

Fuskar du när du spelar "Fia med knuff" också?

Ärligt talat. Det där säger ganska mycket om dig.

Beror på situationen. Är det en person jag kan tänka mig att förlora mot eller inte?

Nitrometan
2008-04-05, 20:51
Ärligt talat - att fuska är mycket sämre än att förlora.
De ville vinna EM. De fuskade. De åkte dit. De får inte vara med.

Hur ska de då vinna?

:confused:

Nitrometan
2008-04-05, 20:52
Ärligt talat. Det där säger ganska mycket om dig.

Beror på situationen. Är det en person jag kan tänka mig att förlora mot eller inte?
Visst. Jag förlorar hellre än jag fuskar.

Yankeee
2008-04-05, 20:54
De ville vinna EM. De fuskade. De åkte dit. De får inte vara med.

Hur ska de då vinna?

:confused:

Hade de inte fuskat hade de inte vunnit hur som. Nu hade de iallafall haft en chans att vinna.

Nitrometan
2008-04-05, 20:55
Hade de inte fuskat hade de inte vunnit hur som. Nu hade de iallafall haft en chans att vinna.
Är grekerna så dåliga att de inte kan vinna EM utan att preppa?

Men de hade ju ingen chans att vinna eftersom de inte längre får gömma sig undan testerna.

Nitrometan
2008-04-05, 20:57
Hade de inte fuskat hade de inte vunnit hur som. Nu hade de iallafall haft en chans att vinna.
Jag tycker inte att det blir mer rätt att fuska för att fler gör det.

Yankeee
2008-04-05, 20:58
Är grekerna så dåliga att de inte kan vinna EM utan att preppa?

Men de hade ju ingen chans att vinna eftersom de inte längre får gömma sig undan testerna.

Heh, nu blir jag lite tveksam. Du är smart nog att förstå att eliten inom styrkesportena dopar sig, men du förstår inte att man inte har en chans till vinst om man inte gör det?

Timme
2008-04-05, 20:59
På sätt och vis kan det ju bli "tråkigt" om man lyckas få bort dopingen genom extremt mycket testande (till stor del) och om resultaten därmed blir tydligt lidande. Å andra sidan kan det vara roligt för oss som tränar rena att få elitutövare att se upp till, då man vet att personen inte har några särskilda kryddor i gröten.

Det blir tusan så mycket roligare då!

Då vet man ju att man blir totalt uppägd av killar och tjejer med samma mat som man själv äter.


Lägre resultat har jag inget emot ifall man slapp alla vidriga fuskare. På ett OS i tyngdlyftning så tror jag att över 80% är dopade. Antagligen är det samma på ett SL VM också (eller finalen i 100m OS) :( (dock så är ju självklart de flesta tävlande "rena" på tävlingsdagen)

Yankeee
2008-04-05, 21:00
Jag tycker inte att det blir mer rätt att fuska för att fler gör det.

Naturligtvis blir det inte mer rätt, men det är inte vad vi pratar om.

Timme
2008-04-05, 21:05
Äckligt med all doping och allt fusk. Jag avskyr det. Men jag vet att det finns människor som blivit bäst i världen utan fusk. Jag känner människor som blivit det och som tagit juniorvärldsrekord utan fusk. Så våga inte kalla mig naiv.

Timme
2008-04-05, 21:07
Heh, nu blir jag lite tveksam. Du är smart nog att förstå att eliten inom styrkesportena dopar sig, men du förstår inte att man inte har en chans till vinst om man inte gör det?

Jag vet inte hur det är i OL men i SL är det i alla fall annorlunda. Där finns det fortfarande chans till vinst utan dopning (även om det självklart är större chans med dopning).

Det krävdes att Ryssland och Ukraina skulle bli avstängda för att Patrik Turesson skulle kunna ta VM Guld i klass 90 i SL men han blev ändå Världsmästare i Styrkelyft.

Nitrometan
2008-04-05, 21:31
Heh, nu blir jag lite tveksam. Du är smart nog att förstå att eliten inom styrkesportena dopar sig, men du förstår inte att man inte har en chans till vinst om man inte gör det?
En del av de som ligger på elitnivå dopar sig, ja. Inom SL funkar testningen hyfsat så där tror jag inte att det är alla som du tycks tro. Inom strongman testar de inte... Inom OL har testningen hittills varit för dålig, vilket jag tror har berott på bristande vilja (och kanske till viss del en rädsla för vilka som ska åka fast).

Så inom OL kan det mycket väl vara så illa som du säger. Jag hoppas dock att det inte är det.

Inom SL är situationen bättre p.g.a. att ett arbete med att testa har funnits i över 20 år. inte så bra eller effektivt i början, men det har blivit bättre. Jag tror att en del av världseliten inom SL är ren.


Dessutom anser jag att "alla andra preppar" bara är en ursäkt för att preppa själv.

Ignatius72
2008-04-05, 21:31
Timme, i de här frågorna kan man bara svara för sig själv. Vad andra säger och gör, hur mycket man än litar på dem så kan man inte gå i god för att de är rena. I bästa fall kan man tro (och kanske hoppas) på det, men vet det gör man inte.

Yankeee
2008-04-05, 21:42
Dessutom anser jag att "alla andra preppar" bara är en ursäkt för att preppa själv.

En sak jag har noterat under mina år är att det i princip alltid är medelmåttor som kommer med just det där uttalandet. Vet du något om det?

Nitrometan
2008-04-06, 08:22
Naturligtvis blir det inte mer rätt, men det är inte vad vi pratar om.
Jag trodde det var det. Hela grekiska A-truppen åker fast i test och du säger att de preppade för att ha en chans att vinna EM. Om de skulle vara tvungna att göra det så följer ju logiskt att fler av de tävlande gör det. Du förespråkade att de skulle göra det för att kunna vinna. Det tyder på att du ansåg att det var rätt.

En sak jag har noterat under mina år är att det i princip alltid är medelmåttor som kommer med just det där uttalandet. Vet du något om det?
Nej. När jag har nått upp till samma status som en medelmåtta så kan jag återkomma.

Yankeee
2008-04-06, 08:41
Jag trodde det var det. Hela grekiska A-truppen åker fast i test och du säger att de preppade för att ha en chans att vinna EM. Om de skulle vara tvungna att göra det så följer ju logiskt att fler av de tävlande gör det. Du förespråkade att de skulle göra det för att kunna vinna. Det tyder på att du ansåg att det var rätt.



"Hela grekiska A-truppen åker fast i test och du säger att de preppade för att ha en chans att vinna EM."

Det är ett konstaterande, inget annat.

"Om de skulle vara tvungna att göra det så följer ju logiskt att fler av de tävlande gör det."

Ja?

"Du förespråkade att de skulle göra det för att kunna vinna. Det tyder på att du ansåg att det var rätt."

Vad jag anser är inte speciellt intressant. Det blir inte mer rätt oavsett vad jag tycker.

Ignatius72
2008-04-06, 08:45
"Hela grekiska A-truppen åker fast i test och du säger att de preppade för att ha en chans att vinna EM."

Det är ett konstaterande, inget annat.

"Om de skulle vara tvungna att göra det så följer ju logiskt att fler av de tävlande gör det."

Ja?

"Du förespråkade att de skulle göra det för att kunna vinna. Det tyder på att du ansåg att det var rätt."

Vad jag anser är inte speciellt intressant. Det blir inte mer rätt oavsett vad jag tycker.

Vad är då tanken med att skriva på ett forum? I övrigt håller jag med dig:thumbup:

Yankeee
2008-04-06, 08:51
Vad är då tanken med att skriva på ett forum? I övrigt håller jag med dig:thumbup:

Jag menar att min åsikt inte kommer att ändra något i den här frågan. Det är fel att fuska (dopa sig i det här fallet), inget snack om saken och inget jag skriver kommer att ändra det.

Nitrometan
2008-04-06, 08:54
Jag menar att min åsikt inte kommer att ändra något i den här frågan.
Jag anser att folks kollektiva åsikter och attityder kan ändra nåt i den här frågan. Om publiken och utövarna inte accepterar fusk så kommer det att minska.

Det är fel att fuska (dopa sig i det här fallet), inget snack om saken.
Det är vi iaf överens om.

Timme
2008-04-06, 10:27
Timme, i de här frågorna kan man bara svara för sig själv. Vad andra säger och gör, hur mycket man än litar på dem så kan man inte gå i god för att de är rena. I bästa fall kan man tro (och kanske hoppas) på det, men vet det gör man inte.

Jag liter på mina vänner. Dessa personer känner jag.

Jag och en juniorvärldsrekordhållare + EM-guldmedaljör har samma tränare. Jag är helt så säker på att hon är ren att jag i alla fall tänker gå i god för henne.

Nitrometan
2008-04-06, 10:32
Timme, i de här frågorna kan man bara svara för sig själv. Vad andra säger och gör, hur mycket man än litar på dem så kan man inte gå i god för att de är rena. I bästa fall kan man tro (och kanske hoppas) på det, men vet det gör man inte.
Men det är rätt många som uttalar sig säkert om att "alla i världseliten dopar sig" - du säger ju att man inte kan veta? Då är det bara påhitt?

Yankeee
2008-04-06, 10:33
Men det är rätt många som uttalar sig säkert om att "alla i världseliten dopar sig" - du säger ju att man inte kan veta? Då är det bara påhitt?

Alla är det ingen som har sagt vad jag vet, förutom möjligtvis inom bodybuilding.

Ignatius72
2008-04-06, 10:43
Jag liter på mina vänner. Dessa personer känner jag.

Jag och en juniorvärldsrekordhållare + EM-guldmedaljör har samma tränare. Jag är helt så säker på att hon är ren att jag i alla fall tänker gå i god för henne.

Jag hoppas att du har rätt och naturligtvis ska man inte misstänka att ens vänner är rakt igenom ohederliga. Men historien visar att detta inte är saker som man skyltar med och därför är världen full av vänner som känner sig både besvikna och lurade.

Men det är rätt många som uttalar sig säkert om att "alla i världseliten dopar sig" - du säger ju att man inte kan veta? Då är det bara påhitt?

Man kan bara veta i de fall där personen själv erkänt eller blivit ertappad. I sporter där 90% har åkt fast för doping är naturligtvis sannolikheten för att resten också gör det stor, men fortfarande är det bara spekulationer. Det är ju inte så att man blir förvånad när en sprinter, tyngdlyftare eller cyklist fastnar i en kontroll. Eller varför itne i "sporter" där det inte finns dopingkontroller och där deltagarna visar upp alla tänkbara symptom på ett utbrett missbruk.

Timme
2008-04-06, 11:02
Jag hoppas att du har rätt och naturligtvis ska man inte misstänka att ens vänner är rakt igenom ohederliga. Men historien visar att detta inte är saker som man skyltar med och därför är världen full av vänner som känner sig både besvikna och lurade.


Ja tyvärr är det så.

Yankeee
2008-04-06, 11:16
Det är bara naivt att tro att större delen av elitidrottsmän- och kvinnor inom prestationssporter inte är dopade. Detta är personer som varje dag i hela sitt liv har gjort allt som är möjligt för att kunna prestera så bra som möjligt. De har tränare, coacher, läkare och dietister som övervakar, analyserar och utvärderar allt de gör. Alla länder, klubbar och tom företag vill naturligtvis att deras idrottsmän ska vara bäst och ger dem bästa möjligt förutsättningar för att detta ska ske. Redan nu förstår man att några kommer att gå över till olagliga preparat för att öka chansen till vinst. Att detta är ett faktum tror jag inte att någon tvivlar på.

Det som jag inte får ihop är att rena personer utan minsta tvivel anses kunna slå dopade personer när alla dessa genfreaks har samma förutsättningar och resurser bakom sig.

Vi kan ta cykelsporten som exempel för enkelhetens skull. Det är inte direkt så att de lagen som dopar sig tränar mindre (Snarare tvärtom, vilket i sig verkligen borde tala för att doping är ruskigt vanligt bland elitidrottare. Det är inte direkt så att testo och potatis har samma effekt på återhämtningen), har sämre tränare/läkare/osv eller gör något överhuvudtaget på ett sämre sätt än andra lag. Hur ska man då ställa sig till de cyklister som slår de som åker dit?

Daniel Mattusch
2008-04-06, 11:50
Roligast är ändå att "ingen" svensk dopar sig :D

Baan
2008-04-06, 11:56
Ja resultaten skulle bli lidande, men de skulle fortfarande vara omänskligt höga jämfört med oss vanliga dödliga. Kolla rekorden från innan 1950-talet eller när nu anabola dök upp, och lägg på X antal kilo pga. teknikförbättringar sen dess så har man fortfarande enorma vikter.

Man kan se upp till elitidrottare trots steroiderna. De som är bäst skulle vara det utan prepp också, trots allt.

Nja, om du läser när man började leka med steroider http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolic_steroids#History kan du nog ta bort samtliga rekord för att vara på den säkra sidan ;)

Timme
2008-04-06, 12:57
Roligast är ändå att "ingen" svensk dopar sig :D

Vem har sagt det?

Baan
2008-04-06, 12:59
Vem har sagt det?

Jag har hört det flera gånger från sämre informerade individer. En gång var det snack om hur dopade alla är i Strongman men hur vår kille, Samuelsson, är en sån urstark klassisk svensk bonngrabb osv.

Danny Devito
2008-04-06, 13:01
Jag har hört det flera gånger från sämre informerade individer. En gång var det snack om hur dopade alla är i Strongman men hur vår kille, Samuelsson, är en sån urstark klassisk svensk bonngrabb osv.

Haha, den där har jag hört också.
"Samuelsson, han är ju inte dopad. Han är ju svensk bonde."

Timme
2008-04-06, 13:05
Utrustningen i styrkelyft ökar i alla fall chanserna för odopade styrkelyftare att slå dopade lyftare. Där har vi en positiv sak med utrustningen.



Nu ska jag ut och dra marklyft, utan kalaspuffar :)

Timme
2008-04-06, 13:06
Jag har hört det flera gånger från sämre informerade individer. En gång var det snack om hur dopade alla är i Strongman men hur vår kille, Samuelsson, är en sån urstark klassisk svensk bonngrabb osv.



Det där är ju bara för patetiskt. Ja, man är korkad om man tror så.

Baan
2008-04-06, 13:06
Utrustningen i styrkelyft ökar i alla fall chanserna för odopade styrkelyftare att slå dopade lyftare. Där har vi en positiv sak med utrustningen.


Varför? Alla får väl samma boost?

Timme
2008-04-06, 13:11
Varför? Alla får väl samma boost?

Nja kan man väl säga på den frågan. Vissa får ut mycket mer än andra. Vissa får ut 30-40kg mer än andra lyftare får om man är en duktig materiallyftare.

En dopad lyftare kan vara betydligt starkare än en odopad utan utustning (och då är ju den dopade lyftaren starkare) men den odopade kan utnyttja materialet mycket bättre och lyfter 5kg mer totalt med utrustning än den dopade.


Magnus Önerud är ett extremt exempel som jag ofta tar upp. Han gör "bara" 260kg i knäböj utan utrustning men han böjde juniorvärldsrekord med hela 391kg med utrustning. Jag skulle gissa att ryssen som hade rekordet innan med 390kg gjorde minst 300kg raw. Att ryssen gjorde så mycket raw är en ren gissning men att få ut 90kg av utrustningen är absolut inte dåligt, det är väldigt bra så sannolikheten är stor att ryssen böjde ännu mär än 300 raw när han tog världsrekrodet.

KRILLE!
2008-04-06, 13:14
Varför? Alla får väl samma boost?

Förvisso, men den som är bäst med utrustningen vinner. Man blir inte bra med den bara för att man preppar. Så därför kan en odopad spöa en dopad, om han är grym på att utnyttja materialet.

Ang topic: Bra att dom åker fast, men bara tanken på hur utbrett detta problem är gör mig matt *grr*

C.E.J.
2008-04-06, 13:17
Utrustningen i styrkelyft ökar i alla fall chanserna för odopade styrkelyftare att slå dopade lyftare. Där har vi en positiv sak med utrustningen.

Fast det är väl en "talang" som vilken annan att vara en bra materiallyftare, så det lär ju inte öka chanserna varken för dopade eller odopade utan är en "talang" fördelad på random.

Timme
2008-04-06, 13:24
Fast det är väl en "talang" som vilken annan att vara en bra materiallyftare, så det lär ju inte öka chanserna varken för dopade eller odopade utan är en "talang" fördelad på random.

Hade inte utrustningen funnits så hade det varit betydligt svårare för odopade att slå dopade, antagligen snudd på omöjligt tyvärr.

Med utrustningen så så finns det dopade som är grymma på att utnyttja utrustningen och odopade som är grymma på att utnyttja den. Jag tror att odopade lyftare generellt är bättre på att få ut extra av utrustningen än dopade. Eftersom dopade ofta redan innan är så vansinnigt starka utan utrustning så tror jag inte de lägger ned lika mycket energi på att utrustningen som de odopade.

Det ska bli intressant att se hur mycket av utrustningen jag själv kan få ut efter en rejäl toppning med hela kittet.

Doris
2008-04-06, 13:30
Jag måste säga att jag inte är förvånad, tyvärr :(

jwzrd
2008-04-06, 18:48
Utrustningen i styrkelyft ökar i alla fall chanserna för odopade styrkelyftare att slå dopade lyftare. Där har vi en positiv sak med utrustningen.



Nu ska jag ut och dra marklyft, utan kalaspuffar :)

Hur menar du då? Det du påstår om hur utrustningen skulle förbättra odopades chanser är givetvis totalt bullshit.

130kg finsk sisu
2008-04-06, 20:24
Har inte läst hela tråden men blev ombedd att delta.
Kan ju säga kort som så att jag är väl världselit och är life time drug free. Och jag känner flera som är samma sak och t.o.m blivit världsmästare.
Har man generna som behövs kan man gå mycket långt...

Timme
2008-04-06, 20:36
Hur menar du då? Det du påstår om hur utrustningen skulle förbättra odopades chanser är givetvis totalt bullshit.

Jag anser inte att det är bullshit.

Om vi har 10 dopade lyftare och 10 odopade och jämför deras raw styrka så är de flesta dopade lyftarna starkare (med stor sannolikhet så är alla dopade lyftare starkare).


Lägger vi till utrustningen i det hela så säger vi att 5st dopade är bra på att använda utrustningen (få ut många kg extra) och 5st är inte bra med utrustningen. Av de odopade lyftarna gäller samma sak, 5st är bra med material och 5 är inte bra.

De 5 odopade som är bra med utrustningen slår de 5 odopade som inte är bra med utrustningen. Dock så slår de 5 dopade som är bra med utrustningen alla.

Men i exemplet med utrustningen som fick i alla fall 5 odopade lyftare bättre resultat än 5 dopade. Till skillnad från utan utrustningen där ingen odopad fick bättre än någon dopad.

Jag tror att odopade generellt är bättre på att använda utrustningen än dopade lyftare eftersom dopade lyftare redan är så vansinnigt starka utan utrustningen. Om vi tar Ed coan tex. Nitrometan berättade för mig att många frågade Ed varför han inte lindade hårdare eller varför han inte hade dräkter som var mer tighta. Ed svarade att han ändå böjer över 400 så han behöver inte tightare utrustning. Ed hade antagligen gjort ännu bättre resultat om han hade använt tight utrustning och lindat knäna hårdare men han behövde inte för att han vann i alla fall.


Undrar om någon förstår vad jag menar?

Man and Machine
2008-04-06, 20:47
Hade inte utrustningen funnits så hade det varit betydligt svårare för odopade att slå dopade, antagligen snudd på omöjligt tyvärr.

Med utrustningen så så finns det dopade som är grymma på att utnyttja utrustningen och odopade som är grymma på att utnyttja den. Jag tror att odopade lyftare generellt är bättre på att få ut extra av utrustningen än dopade. Eftersom dopade ofta redan innan är så vansinnigt starka utan utrustning så tror jag inte de lägger ned lika mycket energi på att utrustningen som de odopade.

Det ska bli intressant att se hur mycket av utrustningen jag själv kan få ut efter en rejäl toppning med hela kittet.

Det vore ju helt sjukt jävla dumt. Dom tränar naturligvis lika hårt (kanske ännu hårdare) för att få ut max av utrustningen som alla andra. Att preppa för att bli tvåa och kunna lata sig me utrustningsträningen känns jävligt bortkastat.

jwzrd
2008-04-06, 20:50
Jag anser inte att det är bullshit.

Om vi har 10 dopade lyftare och 10 odopade och jämför deras raw styrka så är de flesta dopade lyftarna starkare (med stor sannolikhet så är alla dopade lyftare starkare).


Lägger vi till utrustningen i det hela så säger vi att 5st dopade är bra på att använda utrustningen (få ut många kg extra) och 5st är inte bra med utrustningen. Av de odopade lyftarna gäller samma sak, 5st är bra med material och 5 är inte bra.

De 5 odopade som är bra med utrustningen slår de 5 odopade som inte är bra med utrustningen. Dock så slår de 5 dopade som är bra med utrustningen alla.

Men i exemplet med utrustningen som fick i alla fall 5 odopade lyftare bättre resultat än 5 dopade. Till skillnad från utan utrustningen där ingen odopad fick bättre än någon dopad.

Jag tror att odopade generellt är bättre på att använda utrustningen än dopade lyftare eftersom dopade lyftare redan är så vansinnigt starka utan utrustningen. Om vi tar Ed coan tex. Nitrometan berättade för mig att många frågade Ed varför han inte lindade hårdare eller varför han inte hade dräkter som var mer tighta. Ed svarade att han ändå böjer över 400 så han behöver inte tightare utrustning. Ed hade antagligen gjort ännu bättre resultat om han hade använt tight utrustning och lindat knäna hårdare men han behövde inte för att han vann i alla fall.


Undrar om någon förstår vad jag menar?

Men hur fan tänker du? Plucke och Berra har likvärdig genetisk talang. Båda tränar (tillsammans!) och tränar hårt, seriöst och bra. Båda tävlar och tränar med fullt utrustad SL. Plucke köper testo ur Svennes baklucka och kommer därefter att öka mycket bättre i allt. Hur i hela jehovas vittnens samlade dumhet får du det till att utrustningen, som BÅDA brukar och BÅDA brukar till fullo efter konstens alla regler, hjälper Berra mer?

Skäms du inte för att jävla skit du rabblat ihop för att förklara en sak som är det enklaste i världen att lista ut?

Bolio
2008-04-06, 21:10
Haha, du är fett psykos jwzrd, men jag håller tammefan med dig. =D

Timme
2008-04-06, 22:08
Men hur fan tänker du? Plucke och Berra har likvärdig genetisk talang. Båda tränar (tillsammans!) och tränar hårt, seriöst och bra. Båda tävlar och tränar med fullt utrustad SL. Plucke köper testo ur Svennes baklucka och kommer därefter att öka mycket bättre i allt. Hur i hela jehovas vittnens samlade dumhet får du det till att utrustningen, som BÅDA brukar och BÅDA brukar till fullo efter konstens alla regler, hjälper Berra mer?

Skäms du inte för att jävla skit du rabblat ihop för att förklara en sak som är det enklaste i världen att lista ut?

Ja, självklart så kommer Berra spöa Plucke.

Men igen, vissa är väldigt bra på att få ut mycket av utrustningen (både dopade och odopade). En dopad lyftare som inte får ut mycket av utrustning får stryk av en odopad lyftare som får ut mycket av utrustningen. Det är det jag menar.

Ett exempel: Dopade Berra böjer 300kg raw men har får bara ut 50kg av utrustningen och böjer då 350 på tävling.

Rena lucka böjer 260kg raw men får ut hela 100kg av utrustningen och böjer 360 på tävling.

Plucke kan slå Berra för att han är bra på att få ut mycket av utrustningen.
Hade Berra också varit en bra materiallyfte så hade han givetvis slagit Plucke men nu är inte dopade Berra bra på att hantera utrustningen och då blir han slagen av Plucke trots att berra är starkare raw.

burre
2008-04-06, 22:19
Sluta tänk fel...

Timme
2008-04-06, 23:24
Sluta tänk fel...

Jag tycker att det är ganska givet det jag skriver. Men men...

jwzrd
2008-04-06, 23:33
Ja, självklart så kommer Berra spöa Plucke.

Men igen, vissa är väldigt bra på att få ut mycket av utrustningen (både dopade och odopade). En dopad lyftare som inte får ut mycket av utrustning får stryk av en odopad lyftare som får ut mycket av utrustningen. Det är det jag menar.

Ett exempel: Dopade Berra böjer 300kg raw men har får bara ut 50kg av utrustningen och böjer då 350 på tävling.

Rena lucka böjer 260kg raw men får ut hela 100kg av utrustningen och böjer 360 på tävling.

Plucke kan slå Berra för att han är bra på att få ut mycket av utrustningen.
Hade Berra också varit en bra materiallyfte så hade han givetvis slagit Plucke men nu är inte dopade Berra bra på att hantera utrustningen och då blir han slagen av Plucke trots att berra är starkare raw.

Du tänker helt enkelt fel. Den dopade lyftaren kan göra allt den rena lyftaren kan (givetvis!) MEN kan sannolikt träna något hårdare och kommer sannolikt få något bättre resultat i varje givet ögonblick.

Timme
2008-04-07, 00:00
Du tänker helt enkelt fel. Den dopade lyftaren kan göra allt den rena lyftaren kan (givetvis!) MEN kan sannolikt träna något hårdare och kommer sannolikt få något bättre resultat i varje givet ögonblick.

Har han väldigt lite talang för utrustningen så kan han inte förbättra den så mycket. Då kommer han alltid få ut mindre ur utrustningen jämfört med en lyftare (dopad eller odopad) som har talang för utrustningen. Magnus är en lyftare som har en smått otorlig talang för utrustningen. Det finns kanske inte någon annan i världen som får ut +130kg av utrustningen i knäböj. Detta är extremt och tack vara att Magnus kan få ut så mycket av utrustningen kan ha slå dopade lyftare (nej, jag tror inte Magnus är dopad).

Tricce
2008-04-07, 00:05
Men vilka hypoteser

burre
2008-04-07, 00:21
Har han väldigt lite talang för utrustningen så kan han inte förbättra den så mycket. Då kommer han alltid få ut mindre ur utrustningen jämfört med en lyftare (dopad eller odopad) som har talang för utrustningen. Magnus är en lyftare som har en smått otorlig talang för utrustningen. Det finns kanske inte någon annan i världen som får ut +130kg av utrustningen i knäböj. Detta är extremt och tack vara att Magnus kan få ut så mycket av utrustningen kan ha slå dopade lyftare (nej, jag tror inte Magnus är dopad).

MEN PLZ!

En ren Christiano Ronaldo kan vara bättre än Plucke på prepp och speed just pga av att han har mer talang. Har däremot Plucke samma talang kommer han att vara bäst i världen/bättre än Ronaldo.

Var går din tankegång snett? Är det just pga utrustning som roids inte bidrar lika mkt?
Är inte utrustning bara ytterligare en faktor som t ex talang och tränare.

maaherra
2008-04-07, 00:37
Har han väldigt lite talang för utrustningen så kan han inte förbättra den så mycket. Då kommer han alltid få ut mindre ur utrustningen jämfört med en lyftare (dopad eller odopad) som har talang för utrustningen. Magnus är en lyftare som har en smått otorlig talang för utrustningen. Det finns kanske inte någon annan i världen som får ut +130kg av utrustningen i knäböj. Detta är extremt och tack vara att Magnus kan få ut så mycket av utrustningen kan ha slå dopade lyftare (nej, jag tror inte Magnus är dopad).

Tror du inte Magnus hade tagit ännu mer med roids?

260kg raw + 131kg med utrustning + 40 kilo (?) med roids = 431 kg.

KRILLE!
2008-04-07, 08:15
Jag är helt inne på Timmes spår. Utrustningen gör det möjligt att spöa preppare, som trots allt måste vara "rena" på tävlingar. Hade inte testerna funnit hade det varit helt omöjligt, bara att kolla på dom ryska mästerskapen och jämföra med ett VM.

Timme
2008-04-07, 08:36
Tror du inte Magnus hade tagit ännu mer med roids?

260kg raw + 131kg med utrustning + 40 kilo (?) med roids = 431 kg.

Klart att han hade gjort ännu mer med roids. Men det jag menar är att det är oerhört få som får ut så mycket av utrustningen som Mange. Jag tror nog inte det är någon i världen som får ut så mycket som 131kg i böj. Snart gör väl Mange 400 och då är det 140kg han får ut.

De flesta kanske får ut 50-60kg av utrustningen? Det gör att Mange spöar väldigt många dopade. Mange har till och med lyckats med juniorvärldsrekord, Junior EM guld ooch Junior VM guld.

Timme
2008-04-07, 08:44
MEN PLZ!

En ren Christiano Ronaldo kan vara bättre än Plucke på prepp och speed just pga av att han har mer talang. Har däremot Plucke samma talang kommer han att vara bäst i världen/bättre än Ronaldo.

Var går din tankegång snett? Är det just pga utrustning som roids inte bidrar lika mkt?
Är inte utrustning bara ytterligare en faktor som t ex talang och tränare.

Jo, roids bidar lika mycket med utrustningen. Men ser du inte att en dopad lyftare som inte får ut ett skit av utrustningen blir spöad av en ren som får ut massor?

Så här skulle det kunna se ut från en liten ranking

1. Berra (300 i böj raw/431 i böj med material) - Dopad
2. Plucke (260 i böj raw/391 i böj med material) - Odopad
3. Svenne (300 i böj raw/350 i böj med material) - Dopad
4. Bengt (260 i böj raw/310 i böj med material) Odopad

Här skiljer det 40kg mellan dopade och odopade lyftare i rawstyrka men det skiljer 81kg med eller utan utrustning.

Berra har samma utrustningenstalang som Plucke men Berra dopar sig också. Självklart så kommer då Berra slå Plucke men Plucke slår i alla fall Dopade Svenne eftersom Svenne är så kass med utrustningen.

Tricce: Hur kan detta vara en hypotes? Det är ett faktum att alla får ut olika mycket av utrustningen, det är ingen hypotes.

J.Saarela
2008-04-07, 09:24
Roligast är ändå att "ingen" svensk dopar sig :D



+1

I Sverige och Finland slår man rekord med sina supergener,men Öststatarna måste dopa sig till rekord.

jwzrd
2008-04-07, 09:36
Timme> men ge dig nu. Om du inte inser att dopade atleter som lägger ned samma energi på träningen som odopade kommer att vara överlägsna så är det helt enkelt något basalt du inte förstår. Någon gång måste du inse att du har fel. Dina exempel jämför hela tiden en kass och dopad lyftare med en bra och odopad lyftare. Jämför två kassa eller två bra lyftare där den ena dopar sig.

JJ
2008-04-07, 09:40
Men Timme, vad är din poäng? Att en odopad lyftare kan slå en dopad? Ja, vi vet?

WHITEFOLKS
2008-04-07, 09:49
Han försöker väl mest få fram att "teknikmomentet" med tröja lägger till en faktor där doping inte påverkar.

Lite som att en fotbollsspelare kanske springer snabbare och blir starkare men inte får bättre bollkänsla.

jwzrd
2008-04-07, 09:57
Han försöker väl mest få fram att "teknikmomentet" med tröja lägger till en faktor där doping inte påverkar.

Lite som att en fotbollsspelare kanske springer snabbare och blir starkare men inte får bättre bollkänsla.

Men någonstans tillkommer ändå de två saker som dopingen underlättar genomförandet av (orsaken till att man givetvis inte vill ha dopade atleter). Det ena är att de kan göra samma träningsmoment mer utan att bli "för" slitna - mer övning mao - och det andra är att de kommer att få mer muskelmassa. Kanske finns det då ett mindre behov av hypertrofiskt orienterad träning?

130kg finsk sisu
2008-04-07, 10:07
Jag kan försöka ge min syn på vad timme säger. Han har delvis rätt delvis fel.
Jag kan försöka hålla mig till bänkpress så går jag inte utanför mitt kunskap område.
Då jag varit på internationella tävlingar i bänkpress har man stött på ungrare(deras syn på roids är ju känd) och andra mycket grova individer av olika nationalitet som "alla" misstänkt.
Gemensam faktorer för dessa är:
1. De är mycket grova men deffade
2. De får uppskattningsvis bara ut 15-25kg av tröjan. Sett Lazlo Mezaros värma till 2x280kg raw lätt och just och just få 320,5 på tävling med tröjan.(Gemför då detta med Svensson,Kenta och hirvis 90-110kg fördelar)
3. De hymlar inte med vad de äter åt medtävlare
4. Försvinner oftast snabbt efter tävling

Beror då punkt 2 på punkt 3 och 4? :)
Svar JA och NEJ. De får mindre ut av materialet eftersom:
1. De är hårdare i kroppen vilket ger mindre pluffs i tröjan som ger tryck.
2. Speciellt ungrarna kommer från byggar kretsar/gym, de tränar säkert mycket lite med tröjan och dessutom har de svag lockout.

Ser man dock i USA där det är rätt vanligt med roids i SL så ser man att givetvis att sprutor/piller och användandet av material ger bättre resultat än om man käkar myssli och använder material.

OBS! Dessa är mina tankar som jag baserat på de upplevelser jag varit med om på internationella tävlingar samt i samtal med finska, svenska, norska, danska elitlyftare diskuterat!

jwzrd
2008-04-07, 10:16
130kg> men i vad har Timme rätt tycker du? Jag läser det du säger och allt jag tänker är: Ok, roider medför inte att man automatiskt blir bra på att använda utrustning. Man måste träna mycket och seriöst med den.

Men de som tränar mycket och seriöst med utrustningen OCH dopar sig blir generellt bättre än de som inte dopar sig. Det är min poäng och det är inte Timmes. Han tror att på något vis får en ren atlet generellt ut mer av utrustningen.

130kg finsk sisu
2008-04-07, 10:29
det han har rätt i är att nordiska lyftare i gemen är bättre med materialet än öststaternas lyftare. (iofs vet jag inte om han skrivit det)

jwzrd
2008-04-07, 10:34
det han har rätt i är att nordiska lyftare i gemen är bättre med materialet än öststaternas lyftare. (iofs vet jag inte om han skrivit det)

Det är en annan sak.

tntballe
2008-04-07, 10:36
Om jag förstått det rätt så var väl tankegången från början att en odopad kan lyfta tyngre än en dopad med utrustning.
Vilket är betydligt svårare raw.
Så med utrustning är chanserna att vinna större för en odopad.
Men visst att en dopad kan utnyttja utrustningen lika bra eller bättre.

Chanserna ökar, inget annat.

Detta trodde jag timme menade från början.

the_PL_man
2008-04-07, 10:41
Och det gör dem till fruktansvärda loosers....

Hade de inte fuskat hade de inte vunnit hur som. Nu hade de iallafall haft en chans att vinna.

jwzrd
2008-04-07, 10:42
Och det gör dem till fruktansvärda loosers....

Som alla på Westside.

Tricklev
2008-04-07, 10:43
Det känns alltid så lustigt när pl mannen smutskastar roidande personer trots den avatarbilden, uppenbarligen är inte alla roidare loosers. ;)

WHITEFOLKS
2008-04-07, 10:48
Han menar bara att de är lite lösa, schlappa.

the_PL_man
2008-04-07, 10:54
Grejen som ni missar är att grekerna tävlar i ett dopingtestat förbund.
Hade de tävlat i WLO eller vad det nu skulle kunna heta så hade de inte fuskat.....

Hur svårt kan det vara: Följ de regler som gäller i den organisation du tävlar i, eller byt organisation. Var ärlig, både mot dig själv och din konkurrenter.

mvh
the_PL_man
PS! Jag ser att javamannen är på underbart humör igen. Skönt att se, började bli orolig att du blivit soft. ;)

Som alla på Westside.

J.Saarela
2008-04-07, 10:56
Som alla på Westside.

hahahah West Side is the best side

the_PL_man
2008-04-07, 10:56
Hmmm, det kan inte vara så att man utvecklat lite annan lyftteknik/träningsmetodik som är mer anpassade till rena individer, vilket kanske inte känts helt nödvändigt vid bruk av AAS eftersom resultaten kommit ändå?

/the_PL_man

+1

I Sverige och Finland slår man rekord med sina supergener,men Öststatarna måste dopa sig till rekord.

the_PL_man
2008-04-07, 10:57
Som sagt, se svaret till Jwzrd.

/the_PL_man

Det känns alltid så lustigt när pl mannen smutskastar roidande personer trots den avatarbilden, uppenbarligen är inte alla roidare loosers. ;)

jwzrd
2008-04-07, 12:01
Grejen som ni missar är att grekerna tävlar i ett dopingtestat förbund.
Hade de tävlat i WLO eller vad det nu skulle kunna heta så hade de inte fuskat.....

Hur svårt kan det vara: Följ de regler som gäller i den organisation du tävlar i, eller byt organisation. Var ärlig, både mot dig själv och din konkurrenter.

mvh
the_PL_man
PS! Jag ser att javamannen är på underbart humör igen. Skönt att se, började bli orolig att du blivit soft. ;)

Doping är även olagligt att bruka.

Lyset
2008-04-07, 12:03
Utrustningen i styrkelyft ökar i alla fall chanserna för odopade styrkelyftare att slå dopade lyftare. Där har vi en positiv sak med utrustningen.

Nu ska jag ut och dra marklyft, utan kalaspuffar :)


Jag anser att Timme är missförstådd här. Ovan ser vi det som var hans ursprungliga påstående och det är utan tvekan riktigt.

Varje del av en idrottsgren som minskar betydelsen av den rena fysiska förmågan, minskar naturligtvis också fördelen med dopning. Låt oss som exempel utgå från tennis. Självklart blir en spelare bättre om han blir lite starkare eller får lite bättre kondition, men själva "tennisspelandet" är den helt avgörande faktorn för utövarnas spelstyrka. Det behövs så att säga bara en gnutta mer talang för att uppväga att en annan spelare dopar sig.

Att lyftare får ut olika mycket från utrustningen innebär på samma sätt att den rena styrkan minskar i betydelse. Om man tar ett extremt exempel blir det väldigt tydligt. Anta att man fick ut mellan 1000 och 2000 kg från en bänktröja. Då skulle förmågan att utnyttja tröjan vara helt avgörande och de fördelar dopning ger skulle vara tämligen försumbara.

Det Timme hävdar i quoten ovan är därför helt korrekt. Helt enkelt därför att utrustningen tillför ett nytt teknikmoment i sporten och därmed minskar den rena styrkans relativa betydelse för slutresultatet. Att det sedan alltid är en fördel att dopa sig är naturligtvis självklart, men det är det heller inte någon som har motsatt sig.

jwzrd
2008-04-07, 12:08
Jag anser att Timme är missförstådd här. Ovan ser vi det som var hans ursprungliga påstående och det är utan tvekan riktigt.

Varje del av en idrottsgren som minskar betydelsen av den rena fysiska förmågan, minskar naturligtvis också fördelen med dopning. Låt oss som exempel utgå från tennis. Självklart blir en spelare bättre om han blir lite starkare eller får lite bättre kondition, men själva "tennisspelandet" är den helt avgörande faktorn för utövarnas spelstyrka. Det behövs så att säga bara en gnutta mer talang för att uppväga att en annan spelare dopar sig.

Att lyftare får ut olika mycket från utrustningen innebär på samma sätt att den rena styrkan minskar i betydelse. Om man tar ett extremt exempel blir det väldigt tydligt. Anta att man fick ut mellan 1000 och 2000 kg från en bänktröja. Då skulle förmågan att utnyttja tröjan vara helt avgörande och de fördelar dopning ger skulle vara tämligen försumbara.

Det Timme hävdar i quoten ovan är därför helt korrekt. Helt enkelt därför att utrustningen tillför ett nytt teknikmoment i sporten och därmed minskar den rena styrkans relativa betydelse för slutresultatet. Att det sedan alltid är en fördel att dopa sig är naturligtvis självklart, men det är det heller inte någon som har motsatt sig.

Nej det Timme hävdar i quoten är inte helt korrekt. Du, precis som Timme, utgår ifrån att den dopade lyftaren inte förmår göra samma saker med utrustningen som den rena atleten. Ni jämför inte samma saker.

För att bli duktig med utrustningen krävs många många träningslyft. En dopad atlet med sin förbättrade återhämtningsförmåga kan lägga ned så pass mycket mer energi på det. Om musklerna hypertroferar snabbare/lättare för en dopad atlet så behöver han vidare inte lägga lika mycket tid på ren grundträning heller utan kan lägga ytterligare tid på att träna tävlingslikt. Alla fysiska faktorer som begränsar träningsmängden/-kvaliteten förändras positivt av att dopa sig (naturligtvis bortsett från hälsoaspekter).

Detta, som jag redan sagt, är orsaken till att vi inte vill ha dopade atleter i rena förbund eftersom de helt enkelt spöar de rena.

Timme
2008-04-07, 14:53
Timme> men ge dig nu. Om du inte inser att dopade atleter som lägger ned samma energi på träningen som odopade kommer att vara överlägsna så är det helt enkelt något basalt du inte förstår. Någon gång måste du inse att du har fel. Dina exempel jämför hela tiden en kass och dopad lyftare med en bra och odopad lyftare. Jämför två kassa eller två bra lyftare där den ena dopar sig.

Ja, jag säger inte emot dig. Om man jämför två bra lyftare och den ena dopar sig så vinner den dopade lyftaren, helt rätt.


Men Timme, vad är din poäng? Att en odopad lyftare kan slå en dopad? Ja, vi vet?

Ja, det var min poäng och att det blev lite lättare med utrustningen. Utan utrustningen hade odopade lyftare haft ännu mindre chans.

Yankeee
2008-04-07, 14:58
Och det gör dem till fruktansvärda loosers....

Är de mer lösaktiga än rena idrottsmän eller vad menar du?

Timme
2008-04-07, 15:00
det han har rätt i är att nordiska lyftare i gemen är bättre med materialet än öststaternas lyftare. (iofs vet jag inte om han skrivit det)

Ja. Så menar jag. Är man dopad och brutalt äckligt stark orkar man kanske inte lägga ned lika mycket tid på specielträning för att få ut mycket av materialet.

Om en dopad där emot lägger ned väldigt mycket tid på utrustningen kommer han krossa allt.

Timme
2008-04-07, 15:01
Om jag förstått det rätt så var väl tankegången från början att en odopad kan lyfta tyngre än en dopad med utrustning.
Vilket är betydligt svårare raw.
Så med utrustning är chanserna att vinna större för en odopad.
Men visst att en dopad kan utnyttja utrustningen lika bra eller bättre.

Chanserna ökar, inget annat.

Detta trodde jag timme menade från början.

Ja, det var min tanke.

Förövrigt håller jag med Dig Jwzrd i allt du skrivit i denna tråden.

jwzrd
2008-04-07, 15:01
Ja. Så menar jag. Är man dopad och brutalt äckligt stark orkar man kanske inte lägga ned lika mycket tid på specielträning för att få ut mycket av materialet.

Om en dopad där emot lägger ned väldigt mycket tid på utrustningen kommer han krossa allt.

Så din jämförelse är alltså fortfarande den mellan en lat och dopad atlet och en flitig ren atlet. Tycker du att det är rimligt?

Timme
2008-04-07, 15:04
För att bli duktig med utrustningen krävs många många träningslyft. En dopad atlet med sin förbättrade återhämtningsförmåga kan lägga ned så pass mycket mer energi på det. Om musklerna hypertroferar snabbare/lättare för en dopad atlet så behöver han vidare inte lägga lika mycket tid på ren grundträning heller utan kan lägga ytterligare tid på att träna tävlingslikt. Alla fysiska faktorer som begränsar träningsmängden/-kvaliteten förändras positivt av att dopa sig (naturligtvis bortsett från hälsoaspekter).

Detta, som jag redan sagt, är orsaken till att vi inte vill ha dopade atleter i rena förbund eftersom de helt enkelt spöar de rena.

Precis. Du sammanfattade det bra.

Yankeee
2008-04-07, 15:05
Timme har uppenbarligen inte förstått att viljan att vinna och vara bäst antagligen är större hos den som dopar sig än den som tränar ren eftersom att denne tar till olagliga medel för att komma först. Är det då rimligt att den med störst vilja lägger ner mindre tid och energi på träning och allt omkring?

burre
2008-04-07, 15:08
http://www.brianwise.com/sp409_timmy.jpg

Sluta jämföra äpplen med päron. Lyssna på jwzrd.

Timme
2008-04-07, 15:08
Så din jämförelse är alltså fortfarande den mellan en lat och dopad atlet och en flitig ren atlet. Tycker du att det är rimligt?

Nej det är det ju faktiskt inte.

Min jämförelse visar att utrustningen gör det möjligt för en flitig odopad att slå en lat dopad. Utan utrustning hade det tyvärr varit snudd på omöjligt för en flitig ren atlet att slå en lat dopad.

Lat som i att inte orka lägga ned tid på utrustningsträning det vill säga. Den dopae atleten är inte lat i sin övriga träning.

jwzrd
2008-04-07, 15:11
Nej det är det ju faktiskt inte.

Min jämförelse visar att utrustningen gör det möjligt för en flitig odopad att slå en lat dopad. Utan utrustning hade det tyvärr varit snudd på omöjligt för en flitig ren atlet att slå en lat dopad.

Lat som i att inte orka lägga ned tid på utrustningsträning det vill säga. Den dopae atleten är inte lat i sin övriga träning.

Jag säger, citat: "Så din jämförelse är alltså fortfarande den mellan en lat och dopad atlet och en flitig ren atlet. Tycker du att det är rimligt?"

Du säger, citat: "Min jämförelse visar att utrustningen gör det möjligt för en flitig odopad att slå en lat dopad. "

Va i hela norrbottens län är skillnaden?

Timme
2008-04-07, 15:15
Timme har uppenbarligen inte förstått att viljan att vinna och vara bäst antagligen är större hos den som dopar sig än den som tränar ren eftersom att denne tar till olagliga medel för att komma först. Är det då rimligt att den med störst vilja lägger ner mindre tid och energi på träning och allt omkring?

Uppenbarligen så är det det om du läser 130kg finsk sisus post :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2918327&postcount=102

Att de dopade lyftare hellre vill vinna än odopade tror jag är bullshit.

Det har nog mer med den miljö man växt upp i. Om man under hela sin karriär fått höra att det inte går att bli bra utan dopning så tror man ju inte att det går.

Jag är dock övertygad om att man kan bli väldigt bra utan dopning och kanske till och med bäst. 130kg finsk sisu är ett bra exempel på detta då han hör till yttersta världseliten. Han bänkpressar ju till och med med tröja än ungraren Lazlo Mezaros trots att Mezaros pressar 2x280 lätt utan tröja.

Timme
2008-04-07, 15:17
Jag säger, citat: "Så din jämförelse är alltså fortfarande den mellan en lat och dopad atlet och en flitig ren atlet. Tycker du att det är rimligt?"

Du säger, citat: "Min jämförelse visar att utrustningen gör det möjligt för en flitig odopad att slå en lat dopad. "

Va i hela norrbottens län är skillnaden?

Ja, min jämförelse är den du säger. alltså, mellan en lat dopad och en flitig ren.

Jämför vi två flitiga där den ena dopar sig så vet vi ju vem som vinner.

O.W.
2008-04-09, 10:14
Claims made yesterday by the Greek Olympic weightlifting team's coach that a mix up in dietary supplements by their Chinese supplier was reason why 11 out of the 14 members of the team tested positive in a surprise doping test are coming under fire by large sections of the Greek media.

After a out of compettition raid by the World Anti-Doping Agency (WADA) on 7 March traces of methytrelione, an anabolic substance 1000 times more powerful than testosterone were found, according to the Greek Nea newspaper. However, yesterday, Mixalis Dimitrakoploulos, lawyer for Greek weightlifting coach, Christos Iakovou, claimed that the results had been caused by a mistake in the order sent the team's dietary supplements by the Shanghai based, Auspure Life Sciences Co. Mr Dimitrakopoulos has claimed that the company involved has sent an email apologising for the "tragic mistake".

However, the email has raised more questions than it answers since it makes no direct mention of the banned substance nor has any reference to its recipient. Only the name Su Li was mentioned without any reference to the position this person holds in the company. Mr Dimitrakopoulos, in a press conference reported in the NEA newspaper, repeatedly refused to name the person who received the email, who is simply referred to as "Dear Customer" in the message.

The Greek national pharmacutical orgnanisation (EOF) has also cast doubts on the claims of a mix - up arguing that if the company had included highly toxic substances such as methytrelione in their dietary supplements they would have been obliged to send out an international alert and start a product recall.

Also a search of the headquarters of the Greek Weightlifting Federation in Athens by the Hellenic anti - doping organisation, ESKAN failed to find any official documentation showing that the supplements had passed through Greek custom checks nor any signs of its packaging. This raises the question of why a supplement readily available in Greece was instead illegally imported from China

According to in.gr the Greek team has not given up hopes of still taking part in the Olympics in August. There is hope that the IWF will follow the precedent set in Iran in 2006 when nine of the national team's eleven members were tested positive in a doping test. However, the country's top weightlifter, Hossein Rezazadeh, who tested clean was allowed to compete in the Dominican Republic a few days afterwards. Such a possibility would allow up and coming Greek weightlifter, Nikos Kourtidis to compete in Beijing.

jwzrd
2008-04-09, 10:20
Ytterst ytterst pinsamt.

Nitrometan
2008-04-09, 11:07
Skylla på kosttillskott är väl en klassiker?

J.Saarela
2008-04-09, 11:33
Skylla på kosttillskott är väl en klassiker?

Ja.Som 95%av alla som åker dit verkar göra.

Nitrometan
2008-04-09, 11:45
Ja.Som 95%av alla som åker dit verkar göra.
De hemska kosttillskotten.

Det kanske vore läge att förbjuda dem? ;)

Timme
2008-04-09, 12:54
Claims made yesterday by the Greek Olympic weightlifting team's coach that a mix up in dietary supplements by their Chinese supplier was reason why 11 out of the 14 members of the team tested positive in a surprise doping test are coming under fire by large sections of the Greek media.

After a out of compettition raid by the World Anti-Doping Agency (WADA) on 7 March traces of methytrelione, an anabolic substance 1000 times more powerful than testosterone were found, according to the Greek Nea newspaper. However, yesterday, Mixalis Dimitrakoploulos, lawyer for Greek weightlifting coach, Christos Iakovou, claimed that the results had been caused by a mistake in the order sent the team's dietary supplements by the Shanghai based, Auspure Life Sciences Co. Mr Dimitrakopoulos has claimed that the company involved has sent an email apologising for the "tragic mistake".

However, the email has raised more questions than it answers since it makes no direct mention of the banned substance nor has any reference to its recipient. Only the name Su Li was mentioned without any reference to the position this person holds in the company. Mr Dimitrakopoulos, in a press conference reported in the NEA newspaper, repeatedly refused to name the person who received the email, who is simply referred to as "Dear Customer" in the message.

The Greek national pharmacutical orgnanisation (EOF) has also cast doubts on the claims of a mix - up arguing that if the company had included highly toxic substances such as methytrelione in their dietary supplements they would have been obliged to send out an international alert and start a product recall.

Also a search of the headquarters of the Greek Weightlifting Federation in Athens by the Hellenic anti - doping organisation, ESKAN failed to find any official documentation showing that the supplements had passed through Greek custom checks nor any signs of its packaging. This raises the question of why a supplement readily available in Greece was instead illegally imported from China

According to in.gr the Greek team has not given up hopes of still taking part in the Olympics in August. There is hope that the IWF will follow the precedent set in Iran in 2006 when nine of the national team's eleven members were tested positive in a doping test. However, the country's top weightlifter, Hossein Rezazadeh, who tested clean was allowed to compete in the Dominican Republic a few days afterwards. Such a possibility would allow up and coming Greek weightlifter, Nikos Kourtidis to compete in Beijing.



Hjälp. Att de orkar?

J.Saarela
2008-04-09, 12:59
De hemska kosttillskotten.

Det kanske vore läge att förbjuda dem? ;)


Snart blir det väl förbjudet,verkar som den yngre genarationen redan blir förbjudna att äta tillskott av sina föräldrar,då dom läst att det inehåller dopningsmedel.

Ignatius72
2008-04-09, 14:22
Nu finns det ju bevisligen kosttillskott som innehåller förbjudna medel. Minns någon Djurgårdare (hockey) som käkat kosttillskott i USA utan att kolla innehållsdeklarationen ordentligt och han blev avstängd för spel i Sverige.

jwzrd
2008-04-09, 14:24
Nu finns det ju bevisligen kosttillskott som innehåller förbjudna medel. Minns någon Djurgårdare (hockey) som käkat kosttillskott i USA utan att kolla innehållsdeklarationen ordentligt och han blev avstängd för spel i Sverige.

Ja och det har väl ingen betvivlat? Personerna köpte prohormoner i/från USA, att de inte visste vad det innehöll är garanterat rent BS och det var förbjudet i sverige då.

Ignatius72
2008-04-09, 14:45
Ja och det har väl ingen betvivlat? Personerna köpte prohormoner i/från USA, att de inte visste vad det innehöll är garanterat rent BS och det var förbjudet i sverige då.

Tja, nu är jag så långt ifrån en elitidrottsman man kan komma men när jag var över nu senast så var jag och tränade och jag köpte något tillskott på gymmet och inte kollade jag vad det stod på den. Hade inte en tanke på det. Men å andra sidan kanske det står så tydligt på burken att det inte går att missa. Jag har ingen aning. Däremot har jag för mig att den aktuella liraren inte bölade så mycket över det, men än att han själv var dum som inte kollade ordentligt.

jwzrd
2008-04-09, 14:46
Tja, nu är jag så långt ifrån en elitidrottsman man kan komma men när jag var över nu senast så var jag och tränade och jag köpte något tillskott på gymmet och inte kollade jag vad det stod på den. Hade inte en tanke på det. Men å andra sidan kanske det står så tydligt på burken att det inte går att missa. Jag har ingen aning. Däremot har jag för mig att den aktuella liraren inte bölade så mycket över det, men än att han själv var dum som inte kollade ordentligt.

Du bara köpte random burk med pulver och började gåffa i dig?

Ignatius72
2008-04-09, 14:48
Du bara köpte random burk med pulver och började gåffa i dig?

Inte direkt:D men jag roffade iaf åt mig nånform av tillskott från kylen vid receptionen. Som sagt, jag har ingen aning hur tydligt det är. Men om det är tillåtet i ett land men inte i ett annat så inbillar jag mig att man inte behöver vara jordens största idiot för att råka ta fel.

Jacksatan
2008-04-09, 14:50
Har inte läst hela tråden men blev ombedd att delta.
Kan ju säga kort som så att jag är väl världselit och är life time drug free. Och jag känner flera som är samma sak och t.o.m blivit världsmästare.
Har man generna som behövs kan man gå mycket långt...

Ja, i en väldigt liten sport går det.

jwzrd
2008-04-09, 14:51
Inte direkt:D men jag roffade iaf åt mig nånform av tillskott från kylen vid receptionen. Som sagt, jag har ingen aning hur tydligt det är. Men om det är tillåtet i ett land men inte i ett annat så inbillar jag mig att man inte behöver vara jordens största idiot för att råka ta fel.

Brb - går in på ett apotek i Thailand och köper tillskott på måfå. Jag är förvisso jordens största idiot, men nog FAN ser jag skillnad på random sportdryck och ProBoltobol Methyl-Burninator 3500.

Det finns inget sätt att komma runt faktumet att grabbarna, precis som alla som skyller på samma sak, vet precis vad de köper, varför de köper det och tvivelaktigheten hos det.

Ignatius72
2008-04-09, 14:54
Brb - går in på ett apotek i Thailand och köper tillskott på måfå. Jag är förvisso jordens största idiot, men nog FAN ser jag skillnad på random sportdryck och ProBoltobol Methyl-Burninator 3500.

Det finns inget sätt att komma runt faktumet att grabbarna, precis som alla som skyller på samma sak, vet precis vad de köper, varför de köper det och tvivelaktigheten hos det.

Det beror ju på hur vanligt det är att man ploppar i lite extra honung i dessa tillskott. Om det vet jag dessbättre ingenting.

jwzrd
2008-04-09, 14:56
Det beror ju på hur vanligt det är att man ploppar i lite extra honung i dessa tillskott. Om det vet jag dessbättre ingenting.

Det är olika saker. Köper man prohormontillskott så... får man i sig prohormoner.

Ignatius72
2008-04-09, 14:57
Det är olika saker. Köper man prohormontillskott så... får man i sig prohormoner.

Well, om det är på den nivån så har man ju definitivt gjort ett medvetet val.

jwzrd
2008-04-09, 14:59
Well, om det är på den nivån så har man ju definitivt gjort ett medvetet val.

Det är lite mer komplext än så. Men man kan vara säker på produkter man köper normal väg.

Ignatius72
2008-04-09, 15:05
Det är lite mer komplext än så. Men man kan vara säker på produkter man köper normal väg.

Ok, tack för info och klarläggande.

J.Saarela
2008-04-09, 15:07
Nu finns det ju bevisligen kosttillskott som innehåller förbjudna medel. Minns någon Djurgårdare (hockey) som käkat kosttillskott i USA utan att kolla innehållsdeklarationen ordentligt och han blev avstängd för spel i Sverige.

Är man på en hög/elit nivå i en sport,så får man inte i sig dopingklassat genom kostillskott av misstag.Så klantig är ingen.Dessutom så är jag säker på att dom som påstår sig fått i sig det via tillskott minns ej vad det var för nått dom åt och det var nån sida ifrån Usa det beställdes ifrån*bs*

Tricklev
2008-04-09, 15:10
Haha ja, detta med kosttillskott är alltid så lustigt, hur kommer det sig att alla elitatleter alltid köper suspekta tillskott ifråna Kina och liknande länder? =/

jwzrd
2008-04-09, 15:11
Ok, tack för info och klarläggande.

Det finns ju verkliga fall där tillverkare faktiskt blandat i metandienon ("ryssfemmor") i sitt proteinpulver, andra fall där kända steroider som t ex halotestin sålts helt öppet där försäljningsargumentet varit i princip: Japp, detta är precis vad du tror det är. Andra fall där molekyler mycket lika bland annat metandienon (igen) sålts som dunder-tillskott (och givetvis då också varit det). Så det är väl kanske inte helt lätt om man går in i "fel" affär.

Tillverkarna gör ju inte saken lättare när de säljer bs-produkter med namn som ska anspela på steroider. Se bara Eiselts bs... er.. hårdkår-serie.

Ignatius72
2008-04-09, 19:11
Haha ja, detta med kosttillskott är alltid så lustigt, hur kommer det sig att alla elitatleter alltid köper suspekta tillskott ifråna Kina och liknande länder? =/

Nu har ju jwzrd skrivit en bra förklaring till hela konceptet. Men det är nog inte elitatleter som framförallt köper suspekta tillskott. Det är nog grabbarna grus som är de stora handlarna. För eliten så finns det egna labb (tänk balco, tänk österrike).

Nitrometan
2008-04-09, 20:31
Nu finns det ju bevisligen kosttillskott som innehåller förbjudna medel. Minns någon Djurgårdare (hockey) som käkat kosttillskott i USA utan att kolla innehållsdeklarationen ordentligt och han blev avstängd för spel i Sverige.
Fast på just den burken stod det med nästan meterhöga bokstäver "OBS! Innehåller prohormoner och skall ICKE (!!) användas av personer som tävlar i idrotter som dopingtestar sina utövare!" - fast iofs på det utrikiska språket engelska.

Så att han missade det var ganska svårt att förstå.

Ignatius72
2008-04-09, 20:35
Fast på just den burken stod det med nästan meterhöga bokstäver "OBS! Innehåller prohormoner och skall ICKE (!!) användas av personer som tävlar i idrotter som dopingtestar sina utövare!" - fast iofs på det utrikiska språket engelska.

Så att han missade det var ganska svårt att förstå.


Ja men då så, han spelade ju trots allt hockey.:whipped:

Nitrometan
2008-04-09, 21:25
Ja men då så, han spelade ju trots allt hockey.:whipped:
Men han köpte den då han befann sig i Florida under flera månader och tränade med en klubb där. Man kan anta att han förstår engelska.

Återigen tror jag att det bara är en undanflykt. Burken var bra att ha för att ha nåt att skylla på.

Ignatius72
2008-04-09, 22:04
Men han köpte den då han befann sig i Florida under flera månader och tränade med en klubb där. Man kan anta att han förstår engelska.

Återigen tror jag att det bara är en undanflykt. Burken var bra att ha för att ha nåt att skylla på.

För att vara övertydlig, jag skojade lite i det förra inlägget.

Nitrometan
2008-04-10, 07:41
För att vara övertydlig, jag skojade lite i det förra inlägget.
Jag vet. Jag tyckte bara det var roligt att fortsätta.

Ignatius72
2008-04-10, 11:27
Jag vet. Jag tyckte bara det var roligt att fortsätta.

:thumbup: :D