handdator

Visa fullständig version : Varför skär det sig?


ahz
2008-04-04, 21:28
Jag skulle göra en gryta med fläskkött och börjar med att koka upp grädde, vatten och en buljongtärning. Sedan har jag i morötter, lök, paprika, soja och fläskkött. Jag låter det stå och puttra under lock och när jag är tillbaka några minuter senare har det stora likheter med keso. Vad var det som gjorde att grädden skar sig?

pkulle
2008-04-04, 21:42
lätt-grädde?

ahz
2008-04-04, 21:52
lätt-grädde?

Nja, matlagningsgrädde - 15 %.

dam00r
2008-04-04, 22:38
Man häller grädden sist när de är "färdigkokt", iofs så kan man koka räkor i grädde.. Mums

Cohen
2008-04-04, 23:12
Vet inte varför, men sannolikt inte pga. grädden. Gräddsåser och annat med grädde kan man ju koka ihop och reda av utan att de skär sig.

ahz
2008-04-04, 23:34
Nu var det väl kanske inte så farligt som det lät i första inlägget, det var bara att röra runt kraftigt så såg det nästan bra ut igen. Men jag ska testa att ha i grädden när det kokar lite mindre nästa gång istället.

Eddie Vedder
2008-04-05, 07:55
Vet inte mängden fosfolipider i 15%-og matlagningsgrädde men hursomhelst finns det ju en anledning till att vispgrädde måste vara så fet som den är för att kunna hålla ett skum.

Och ett skum är en emulgering mellan luft ocf fett precis som en sås är en emulgering mellan vatten och fett. Luft och fett samt vatten och fett repellerar varandra, innehåller någon ingrediens mycket fosfosilpider brukar det dock lösa sig tack vare detta.
Äggula är t.ex. rik på fosfolipiden lecitin varför ägg är optimalt som emulgator i såser där olja och vatten blandas ihop.

Men det är möjligt att inte blandningen vatten+fett var problemet här, jag kan inte riktigt se grytan framför mig. Att det blev som keso låter ju som något annat kanske, det är jag som inte riktigt förstår.:em:

mattezor
2008-04-05, 09:23
Det är locket som gör att det ser ut som det skär sig.
Eftersom vattnet som kondenserat droppar tillbaka ner i kastrullen igen och gör att det ser "skuret" ut.
Och det är precis som du skrev bara att vispa/röra om litegrann så blir det som vanligt igen.


Mvh // Mattias

Cohen
2008-04-05, 22:28
Det är locket som gör att det ser ut som det skär sig.
Eftersom vattnet som kondenserat droppar tillbaka ner i kastrullen igen och gör att det ser "skuret" ut.
Och det är precis som du skrev bara att vispa/röra om litegrann så blir det som vanligt igen.


Mvh // Mattias

Låter rimligt tycker jag!
Enkelt och bra.