handdator

Visa fullständig version : Essä om muskeltillväxt


King Grub
2008-04-04, 17:27
Ny av Kevin Tipton:

http://essays.biochemistry.org/bsessays/044/0085/0440085.pdf

Sammanfattningen:

Muscle mass is critical for athletic performance and, perhaps more importantly for most, health and survival. The metabolic basis for a change in muscle mass is an increase in net muscle protein balance (termed NBAL). NBAL is the difference between MPS (muscle protein synthesis) and MPB (muscle protein breakdown). Thus an increase in MPS and/or a decrease in MPB are necessary for NBAL to increase, leading to accretion of muscle proteins. In particular, accretion of myofibrillar proteins is necessary. NBAL responds to exercise, feeding and other factors. In healthy, weight-stable adults, muscle mass remains constant because periods of positive balance following feeding are countered by periods of negative balance during fasting. A combination of resistance exercise and nutrition is a potent anabolic stimulus through stimulation of MPS from amino acids and attenuation of MPB by carbohydrates. Increased muscle mass results from the accumulation of small amounts of protein in response to each bout of exercise combined with nutrient intake. The magnitude of the response may be influenced by factors other than just the amount of a nutrient ingested. Timing of ingestion, co-ingestion of nutrients and the type of protein may all influence protein accretion. Testosterone is a potent anabolic stimulus primarily through improvement in re-utilization of amino acids from MPB. There is a general lack of efficacy in studies assessing the potential for growth hormone, androstenedione and dehydroepiandrostenedione to increase muscle mass. Creatine supplementation is clearly an effective means to increase muscle mass, especially in combination with resistance exercise, however the mechanisms remain unclear. Results from acute metabolic studies provide useful information for estimation of the efficacy of anabolic agents.

Essays Biochem. 2008;44:85-98. Improving muscle mass: response of muscle metabolism to exercise, nutrition and anabolic agents.

raQblad
2008-04-04, 17:47
Den verkar vara lösenordslåst.

Eddie Vedder
2008-04-04, 17:49
Den verkar vara lösenordslåst.

Ja det krävs särskild behörighet för att komma åt fullängdaren. Jag hoppades på tur då jag kommer åt vissa tidsskrifter eftersom jag är inloggad via Uppsala universitet, här hade jag inte den turen tyvärr.*gah!*

Animalistic
2008-04-04, 18:39
är det något nytt dom kommer fram till?
eller jag tycker att allt det där är sådant man redan visste.
(en fråga, inget påhopp eller negativt laddat)

Koloftw
2008-04-04, 19:22
är det något nytt dom kommer fram till?
eller jag tycker att allt det där är sådant man redan visste.
(en fråga, inget påhopp eller negativt laddat)

Undrar/tycker samma sak faktiskt.

King Grub
2008-04-04, 19:42
Det är ingen studie, utan en essä kring ämnet. Men är man intresserad av att läsa, vad den person som antagligen vet mest om ämnet i världen har för tankar kring saken, är det bara att läsa och lära.

Animalistic
2008-04-04, 19:52
Det är ingen studie, utan en essä kring ämnet. Men är man intresserad av att läsa, vad den person som antagligen vet mest om ämnet i världen har för tankar kring saken, är det bara att läsa och lära.

okej :) jag ville bara vara säker på att jag inte hade missat något.

Anders The Peak
2008-04-04, 19:57
varför inte lägga upp den via rapidshare....

Fredriiik
2008-04-04, 19:59
skulle vara nice att få ta del av hela essän.
verkar vara mycket intressant.

ikariotis
2008-04-04, 20:01
har man tillgång till artikeln via KTH?

King Grub
2008-04-04, 20:06
varför inte lägga upp den via rapidshare....

Den är upphovsrättsskyddad?

Anders The Peak
2008-04-04, 20:10
Den är upphovsrättsskyddad?
Och var det något oväntad nyhet för oss...

Du kanske kan distrubuera den lite diskret via pm eller något liknande kanske.

Guddi
2008-04-04, 21:13
Tack för infon King Grub

selmir
2008-04-04, 21:25
Tack för sammanfattningen. JTH verkar inte ha tillgång till den :S

ChrisDEFC
2008-04-04, 21:49
Är rätt kass på engelska och många ord som jag inte ens fattar när jag översätter dom så om någon som är duktig på engelska och har några minuter över vill översätta summan av kardemumman vore det supersnällt annars är det inte hela världen det heller men blir ju nyfiken när dom flesta verkar tycka det är bra, förstod typ bara det där med att kreatin är bra...

Musselbank
2008-04-04, 22:04
Är rätt kass på engelska och många ord som jag inte ens fattar när jag översätter dom så om någon som är duktig på engelska och har några minuter över vill översätta summan av kardemumman vore det supersnällt annars är det inte hela världen det heller men blir ju nyfiken när dom flesta verkar tycka det är bra, förstod typ bara det där med att kreatin är bra...

Ja, utöver det står det typ att det har god effekt att träna och äta :-) det är nog artikeln som helhet som är läsvärd, sammanfattningen är mer en innehållsdeklaration.

Åke
2008-04-05, 01:33
Tackar

Alltid skönt att läsa sånthär när man kämpar på:)

Guddi
2008-04-05, 19:14
Humm, är duktigt förvirrad nu. I essän står det följande
In a recent study, the response of NBAL to resistance exercise and EAA ingestion was measured prior to and following 16 weeks of resistance exercise training (K.D. Tipton, S.E. Wolf and R.R. Wolfe, unpublished work). Following training, the response of NBAL to resistance exercise and EAA was similar to that prior to training

Sen har vi det som King Grub tog upp tidigare där Wolfe skriver
We therefore examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise. We found that neither resting nor postexercise net muscle protein balance was affected by exercise training. In other words, the extent of negative protein balance after exercise was the same before and after training. Further, the anabolic response to amino acids after training was blunted. The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids.
Robert R. Wolfe
Skeletal Muscle Protein Metabolism and Resistance Exercise
J. Nutr. 2006 136: 525S-528S

Motsäger inte dessa två citat varandra eller missar jag något? Om nedbrytningen är den samma men syntesen är lägre så borde ju inte muskel protein balansen bli den samma i slutet av en träningsperiod jämfört med början av en träningsperiod eller?