handdator

Visa fullständig version : Mitt SATS-program


keepmoving
2008-04-04, 14:24
Jag har nu senaste två månaderna tränat på sats och har därifrån fått ett träningsschema. Tänkte höra med er hur det verkar.

Jag har tidigare gymmat en del, i perioder. Jag är 19 år och målet med gymmandet är att bli större. Är för tillfället 180 cm och väger 75 kg.

Jag har ett fysiskt jobb där jag jobbar rätt mycket så det är svårt att få till träningen alla dagar men 5 gånger i veckan ska det bli.

Dag 1. Bröst & triceps
Bänkpress
Lutande hantelpress (eller med stång)
Dips-maskin typ, man sitter o trycker ner några handtag
Smal hantelpress
Militärpress***

Den här passet känns sådär. Gillar inte tricepsövningarna riktigt och vet inte om dom ger något vidare. Är alldeles för klen för vanliga dips och franskpress tex känns inte heller utvecklande.. ***Sen militärpressen på slutet orkar jag aldrig så den går bort.

Dag 2. Ben & mage

Knäböj
Liggande lårgrej (ligger på mage och sparkar sig i stjärten.
Utfallsteg
Vadpress
Magövning

Hatar ju såklart att köra ben men i övrigt känns detta passet okej. Lårsparken känns lite sådär men dom andra funkar.

Magövning däremot, gör mig förbannad varje gång. Jag hittar ingen övning som gör mig riktigt slut. Jag är klen i magen men jag orkar göra ett gäng situps men sen börjar det strama i nacken och jag blir lixom aldrig riktigt slut. Problem detta.

Dag 3. Rygg & biceps

Marklyft
Latsdrag(?) sitter o drar en stång som sitter i ett rep, med brett grepp mot bröstet.
Biceps med stång
Hammercurl

Detta var inte det passet jag fick av sats-tjejen, det var för mesigt. Vad tror ni övningarna? Vad saknas på detta?


Så ser träningen ut, kör 8-10 reps i 3-4 set. Marklyft blir lite färre reps.

Vad tror ni, vad kan förbättras, ändras osv? Målet är som sagt att bli större. Jag saknar axelövning litegrann men sats menar att jag får den träningen av andra övningar.

Tack ska ni ha:thumbup:

major Pectoralis
2008-04-04, 14:33
Jag har nu senaste två månaderna tränat på sats och har därifrån fått ett träningsschema. Tänkte höra med er hur det verkar.

Jag har tidigare gymmat en del, i perioder. Jag är 19 år och målet med gymmandet är att bli större. Är för tillfället 180 cm och väger 75 kg.

Jag har ett fysiskt jobb där jag jobbar rätt mycket så det är svårt att få till träningen alla dagar men 5 gånger i veckan ska det bli.

Dag 1. Bröst & triceps
Bänkpress
Lutande hantelpress (eller med stång)
Dips-maskin typ, man sitter o trycker ner några handtag
Smal hantelpress
Militärpress***

Den här passet känns sådär. Gillar inte tricepsövningarna riktigt och vet inte om dom ger något vidare. Är alldeles för klen för vanliga dips och franskpress tex känns inte heller utvecklande.. ***Sen militärpressen på slutet orkar jag aldrig så den går bort.

Dag 2. Ben & mage

Knäböj
Liggande lårgrej (ligger på mage och sparkar sig i stjärten.
Utfallsteg
Vadpress
Magövning

Hatar ju såklart att köra ben men i övrigt känns detta passet okej. Lårsparken känns lite sådär men dom andra funkar.

Magövning däremot, gör mig förbannad varje gång. Jag hittar ingen övning som gör mig riktigt slut. Jag är klen i magen men jag orkar göra ett gäng situps men sen börjar det strama i nacken och jag blir lixom aldrig riktigt slut. Problem detta.

Dag 3. Rygg & biceps

Marklyft
Latsdrag(?) sitter o drar en stång som sitter i ett rep, med brett grepp mot bröstet.
Biceps med stång
Hammercurl

Detta var inte det passet jag fick av sats-tjejen, det var för mesigt. Vad tror ni övningarna? Vad saknas på detta?


Så ser träningen ut, kör 8-10 reps i 3-4 set. Marklyft blir lite färre reps.

Vad tror ni, vad kan förbättras, ändras osv? Målet är som sagt att bli större. Jag saknar axelövning litegrann men sats menar att jag får den träningen av andra övningar.

Tack ska ni ha:thumbup:

Hur såg programmet ut som du fick av Sats-tjejen?

Annars har du en klassisk snedfördelning av bröst-/bröstryggsträning (bänkpress, snedpress, dips vs. möjligen latsdrag mot bröstet). Du behöver 1-2 roddövningar samt därtill ytterligare en ren utåtroterande övning för skulderbladen och baksida axel.

keepmoving
2008-04-04, 14:44
Hur såg programmet ut som du fick av Sats-tjejen?

Annars har du en klassisk snedfördelning av bröst-/bröstryggsträning (bänkpress, snedpress, dips vs. möjligen latsdrag mot bröstet). Du behöver 1-2 roddövningar samt därtill ytterligare en ren utåtroterande övning för skulderbladen och baksida axel.

Hennes pass var snarlikt mitt då jag i stort sett fick välja ut övningar så jag har tyvärr inget tokschema ni får skratta åt.

Nu hängde jag inte riktigt med på dina tips. Förklara gärna för en som inte kan så mycket. Gärna någon bild på övningar du rekomenderar.

tobbo
2008-04-04, 14:47
Jag tror du har en dålig hållning om man läser av det du skriver på magövningen, jag har samma problem. Du måste göra den striktare och tänka på att verkligen cruncha och varför du får ont i nacken är nog på grund av att du har lite gamnacke(den går framåt) så testa att hålla den tillbaka när du gör övningen.

Åse Columbus
2008-04-04, 15:25
sök på ordet hållning .......

så hittar man denna...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249