handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på öppnad pesto?


Slartibartfast
2008-04-04, 14:09
På vissa burkar står det att öppnad burk håller ca två veckor i kylksåp, men på andra så står det inget om hållbarheten utan bara att öppnad burk ska förvaras i kylskåp. Betyder det att de sorter som inte står något angivet på håller hur länge som helst öppnade i kylskåpet?

Jag brukar få slänga halvfulla pestoburkar för att jag inte hinner använda allt inom två veckor efter öppnandet. *gah!*

Scratch89
2008-04-04, 14:11
Så länge du inte slickar skeden innan du stoppar ner den i burken så ska det inte vara några problem. Det mesta håller sig längre än vad som står på bäst-före-datumet. Det är ju bara ett datum då gränsen går när man inte längre kan garantera 100% kvalitet (dvs, kvaliteten som var när du öppnade burken).

Slartibartfast
2008-04-04, 14:12
Ok.

Brasomfan! :thumbup:

Slimfit
2008-04-04, 14:13
Mina pestoburkar får stå tills ett smakprov alt. en okulärbesiktning säger mig att det inte är tjänligt längre. Oftast betydligt mycket längre är två veckor iaf.

Scratch89
2008-04-04, 14:14
Ok.

Brasomfan! :thumbup:

Det härliga med pesto är att färgen kommer förändras radikalt när den blir dålig (från grön -> brun och äckligt klumprinnig), så du kommer märka det. Sen skulle jag chansa på att pesto inte är en bakteriehärdsfälla direkt; starkt, knepigt PH och förpackat utan luft.

jwzrd
2008-04-04, 14:17
Det härliga med pesto är att färgen kommer förändras radikalt när den blir dålig (från grön -> brun och äckligt klumprinnig), så du kommer märka det. Sen skulle jag chansa på att pesto inte är en bakteriehärdsfälla direkt; starkt, knepigt PH och förpackat utan luft.

Pesto är nog snarare en riktigt bakteriebomb om man inte är noga med att förvara den kallt. Precis som med andra kryddade beredningar.

Scratch89
2008-04-04, 14:51
Pesto är nog snarare en riktigt bakteriebomb om man inte är noga med att förvara den kallt. Precis som med andra kryddade beredningar.

Mja, det kan du iofs ha rätt i. Det är mycket vatten, fin sörja osv, men jag tror ändå att salthalten, brist på syre och att det är så pass surt, kommer vara de största faktorerna.

Eddie Vedder
2008-04-04, 14:59
Svårt att avgöra vad som kan tänkas bli dåligt först i en pestoburk som är öppnad men som i övrigt behandlats som sig bör, bakterieutveckling eller fetthärskning?

I båda fallen är det nog klokt att helt enkelt lita på sina sinnen, konstig lukt/smak och/eller ett utseende som förändrats till det sämre än nog kvalitetsindikatorer som räcker långt.:)

drgreen
2008-04-04, 16:06
Häll i lite olja, så håller den sej ännu längre :)

machine gun
2008-04-04, 18:28
Svårt att avgöra vad som kan tänkas bli dåligt först i en pestoburk som är öppnad men som i övrigt behandlats som sig bör, bakterieutveckling eller fetthärskning?

Det är ju ost i pesto. Det har vanligtvis inte oändlig hållbarhetstid.

Jag har aldrig reflekterat över frågan, äter alltid upp min pesto :D

Torwald
2008-04-04, 18:35
Jag som alltid trott att en postoburk håller för evigt. Två veckor, där ser man. Nåja, för er upplysningen kan jag ju informera om att det går utmärkt att äta den utan att bli dålig efter avsevärt mycket längre tid än två veckor också.

sissa
2008-04-04, 21:13
det är längre hållbarhet om det är i tub va?

machine gun
2008-04-04, 21:13
det är längre hållbarhet om det är i tub va?

Finns pesto i tub?

Som svar på frågan: ja.

sissa
2008-04-04, 21:18
yes, det finns

tror det var coops jag köpte. men tror det finns andra märken också

jag är rätt matnojjig så tänkte det kunde vara bra med längre hållbarhet, får slänga många burkar annars...(tomtapure köper jag alltid i tub)

ottobismarck
2008-04-04, 21:27
går pesto att frysa? Jag har ingen aning, men annars vore ju det en idé att direkt vid öppnandet fysa hälften. Annars kanske det går att reducera syret om man har en burk (fördelen där med tub att det inte är så mkt luft i), hälla i glaspärlor eller nått (som man gör med whiskey).

ArcTiC
2008-04-04, 21:41
Mja, det kan du iofs ha rätt i. Det är mycket vatten, fin sörja osv, men jag tror ändå att salthalten, brist på syre och att det är så pass surt, kommer vara de största faktorerna.

Säurt? Har pesto pH under 7 (tanken har aldrig slagit mig men det låter ju, när jag tänker efter, inte omöjligt iaf)?

Eddie Vedder
2008-04-05, 06:29
Det är ju ost i pesto. Det har vanligtvis inte oändlig hållbarhetstid.

Jag har aldrig reflekterat över frågan, äter alltid upp min pesto :D

All pesto jag har ätit har innehållit både olja och mosade cashewnötter.

Musselbank
2008-04-05, 06:33
Är det inte pinjenötter det brukar vara?

Eddie Vedder
2008-04-05, 06:35
Är det inte pinjenötter det brukar vara?

Som sagt, i all pesto JAG har haft hemma har det varit cashewnötter.

Om det finns fler burkar med pinjekärnor har jag ingen aning om.

Musselbank
2008-04-05, 07:18
Googlade, det är precis som du observerat vanligt med andra nötter *kollar i kylen* i coops var det lika delar pinje- och cashew :-) tänk, så har man redan lärt sig nåt idag.

Slartibartfast
2008-05-30, 17:25
går pesto att frysa? Jag har ingen aning, men annars vore ju det en idé att direkt vid öppnandet fysa hälften. Annars kanske det går att reducera syret om man har en burk (fördelen där med tub att det inte är så mkt luft i), hälla i glaspärlor eller nått (som man gör med whiskey).

Ja, det står på burken att det går att frysa, hur hållbarheten är om man fryser vet jag inte.

Men det funkar bra, då peston inte blir stenhård av nedfrysning (pga oljan) utan bara väldigt seg. Går utmärkt att sleva ut en tesked fryst pesto.