handdator

Visa fullständig version : Varför inte full rörelselängd?


rajjan_dammit
2008-04-04, 09:48
På mitt gym tränar de flesta i maskiner, men det finns vissa som, liksom jag, tränar med fria vikter. Det jag har märkt på dessa killar är att i nästan varje övning så kör de ungefär halva rörelselängden.

Alltså, i hantelpress är utgångsläget en decimeter ovanför ögonen, bänkpress körs inte ner till bröstet utan 10-15 cm ovanför, bicepscurl och tricepspress körs liksom inte ner i bottenläget utan stannar vid halva rörelsen.
Ja, ni fattar poängen.

Det jag har läst mig till och sett på www.exrx.net så ska skiten NER också, inte bara upp. Men de som tränar på det viset är ändå hyfsat muskulösa, mer än mig i alla fall...

Varför tränar man på det här viset? Är det bara för att kunna "skryta" om att man tar mer vikt genom att inte utföra övningen korrekt, eller finns det någon positiv funktion med att träna så? Något jag kanske har missat?

Officer
2008-04-04, 10:04
Att inte träna övningar i dess fulla rörelsebanor leder oftast till skador förr eller senare. Man aktiverar heller inte muskelns alla fibrer.

Precis som du säger så är det oftast pga att de inte vågar kriga mot sina egon dessa "stora" grabbar som de kör korta rörelsebanor.
Ibland tränar man dock en viss del av en övning för att komma ur platåer, i just exempelvis bänkpress. Men detta är ytterst ovanligt den huvudsakliga anledningen som vi ser dessa en-kvarts knäböjare på våra gym idag.

Anders The Peak
2008-04-04, 10:13
På mitt gym tränar de flesta i maskiner, men det finns vissa som, liksom jag, tränar med fria vikter. Det jag har märkt på dessa killar är att i nästan varje övning så kör de ungefär halva rörelselängden.

Alltså, i hantelpress är utgångsläget en decimeter ovanför ögonen, bänkpress körs inte ner till bröstet utan 10-15 cm ovanför, bicepscurl och tricepspress körs liksom inte ner i bottenläget utan stannar vid halva rörelsen.
Ja, ni fattar poängen.

Det jag har läst mig till och sett på www.exrx.net så ska skiten NER också, inte bara upp. Men de som tränar på det viset är ändå hyfsat muskulösa, mer än mig i alla fall...

Varför tränar man på det här viset? Är det bara för att kunna "skryta" om att man tar mer vikt genom att inte utföra övningen korrekt, eller finns det någon positiv funktion med att träna så? Något jag kanske har missat?

Är det biffiga grabbar som tränar eller är sk diskobyggare dvs mest kläder och inte så mycket muskler.

moment22
2008-04-04, 15:07
dom gör fel helt enkelt, de vill skryta

tobbo
2008-04-04, 15:18
dom gör fel helt enkelt, de vill skryta

Nja, de flesta vet inte bättre. De tror de gör rätt.

Åse Columbus
2008-04-04, 15:28
kroppen väljer helst minsta motståndets väg...o de e lättare attt inte köra fullrörelse.....kroppen e lat...o vi e latare...:Virro

Petf
2008-04-04, 15:34
Ja detta fenomen stör man sig rätt bra på , även folk på gymmet som springer runt och tipsar om skitövningar som kickbacks ,triceps extensions mot pannan till kompletta nybörjare osv.
De flesta på mitt gym klarar inte av att pressa upp hantlarna de ska köra med i hantelpress utan där får man hjälpa dem upp och sen kör de sina halvreps , jag har slutat lägga ner energi på att gnälla på dom , känns inte lönt . Roliga var att en av dessa genin kom fram till mig när jag körde tricepsextensions runt huvudet och sa att de är bättre mot pannan och att jag kommer skada mig , då tände jag till och frågade ja va fan tror du är bäst ur byggarsynpunkt, 50kg bakom huvudet eller 30 mot pannan ? sen gick han iväg .

Dreas
2008-04-04, 15:48
Som tidigare sagts i tråden så kör de flesta med en lite lösare stil för att köra på tyngre vikter,efter ett tag kommer de förhoppningsvis på att det är bättre att köra lite striktare och med full rörelselängd.

Gädda
2008-04-04, 15:51
Vid vissa övningar, som exempelvis hantelpress kan det dock vara värt att tänka på att rörelsebanan kan bli för lång. Riktigt tunga hantlar kan köra ner axlarna i ett extremt läge långt bak, det kanske inte är det bästa. Det stora felet i det här fallet är iofs att man kör tyngre än man klarar av och att man kör med assistans. Annars är full-rum en tumregel, men den kan överdrivas.

rajjan_dammit
2008-04-04, 17:53
Är det biffiga grabbar som tränar eller är sk diskobyggare dvs mest kläder och inte så mycket muskler.

Haha, ja discobyggare är det garanterat. Jag har inte sett någon förutom jag och min flickvän överhuvudtaget träna ben på mitt gym. Ja, förutom några äldre damer som lårcurlar 5 kg. :D
Det är inget hardcoregym direkt, men vikterna väger lika mycket där som på ett brutalt källargym, eller hur? ;)

Vid vissa övningar, som exempelvis hantelpress kan det dock vara värt att tänka på att rörelsebanan kan bli för lång. Riktigt tunga hantlar kan köra ner axlarna i ett extremt läge långt bak, det kanske inte är det bästa. Det stora felet i det här fallet är iofs att man kör tyngre än man klarar av och att man kör med assistans. Annars är full-rum en tumregel, men den kan överdrivas.

Sant, men jag försöker hålla mig till den rörelsebana som beskrivs på exrx, lite synd bara att gifbilderna där är av så dålig kvalitet, man kan ju tycka att en så seriös sida kunde gjort det bättre...

Arne Persson
2008-04-04, 17:55
Vid vissa övningar, som exempelvis hantelpress kan det dock vara värt att tänka på att rörelsebanan kan bli för lång. Riktigt tunga hantlar kan köra ner axlarna i ett extremt läge långt bak, det kanske inte är det bästa. Det stora felet i det här fallet är iofs att man kör tyngre än man klarar av och att man kör med assistans. Annars är full-rum en tumregel, men den kan överdrivas.

Är musklerna bara vana vid långa rörelsebanor så är det inga problem.

Arf Pingvin
2008-04-04, 19:40
När hantlarna blir nog stora får man ett naturligt vändläge när de slår i axlarna.

Rahf
2008-04-04, 20:25
När hantlarna blir nog stora får man ett naturligt vändläge när de slår i axlarna.

Fast det är inte förrän runt 40kg+ och då kan olyckan redan ha varit framme ;).

petah
2008-04-04, 21:03
Fast det är inte förrän runt 40kg+ och då kan olyckan redan ha varit framme ;).

på gymet jag tränar ben på räcker det med 31+ för att slå i. :P
värsta ballonghantlarna ever. Hantelrodd är som att köra med en skivstång.

C.E.J.
2008-04-04, 21:10
Varför ser man så många proffsbyggare som inte tränar med full rörelselängd?

ChrisDEFC
2008-04-04, 21:54
Varför ser man så många proffsbyggare som inte tränar med full rörelselängd?

för stora muskler att dom helt enkelt inte klarar komma djupare eller "ända upp" kanske?

Timmi
2008-04-04, 22:10
Varför ser man så många proffsbyggare som inte tränar med full rörelselängd?

Varför skulle det på något sätt rättfärdiga halv rörelsebana för gemene man om proffsen gör så? Jag ser inte logiken.

Halva rörelsebanor är i min värld följderna av okunskap/för stora egon/stelhet.

Clarkolofsson
2008-04-04, 22:24
Varför skulle det på något sätt rättfärdiga halv rörelsebana för gemene man om proffsen gör så? Jag ser inte logiken.

Halva rörelsebanor är i min värld följderna av okunskap/för stora egon/stelhet.


Okunskap, du kanske ska läsa på lite själv? Halvreps kan vara ett ypperligt tillfälle att krydda till träningen ibland när man stagnerat. Prova halva stångcurls och återkom senare om dom nu va "så lätta".:smash:

Timmi
2008-04-04, 22:33
Okunskap, du kanske ska läsa på lite själv? Halvreps kan vara ett ypperligt tillfälle att krydda till träningen ibland när man stagnerat. Prova halva stångcurls och återkom senare om dom nu va "så lätta".:smash:

För du tror att jag självklart menar lyftare som kör boxböj, klossbänk, lock-outs och liknande när jag nämner okunskap? Jag syftar snarare på sånna som inte går under 90 grader i böj, någonsin för det ska vara skadligt för knän och liknande inte för att försöka ta sig förbi en platå styrkemässigt.

No need för en så pass aggresiv ton

C.E.J.
2008-04-04, 22:39
Varför skulle det på något sätt rättfärdiga halv rörelsebana för gemene man om proffsen gör så? Jag ser inte logiken.

Halva rörelsebanor är i min värld följderna av okunskap/för stora egon/stelhet.

Vilken logik? Det där om att rättfärdiggöra var något som du inflikade, inte jag. Min fråga var 'varför tränar de inte med full rörelselängd', inte 'om nu full rörelselängd är dåligt, varför tränar proffsen så'. Läs inte in din egen skit i min fråga.

Rahf
2008-04-04, 22:41
Skulle tro att Mr. Timmi feltolkade lite kanske. I can has friendly convursejchaan naow? :D

Timmi
2008-04-04, 22:45
Vilken logik? Det där om att rättfärdiggöra var något som du inflikade, inte jag. Min fråga var 'varför tränar de inte med full rörelselängd', inte 'om nu full rörelselängd är dåligt, varför tränar proffsen så'. Läs inte in din egen skit i min fråga.

Skulle tro att Mr. Timmi feltolkade lite kanske. I can has friendly convursejchaan naow? :D

Allas vår Ö-viksbo sprider ljus i vanlig ordning.

No hard feelings C.E.J?

Hank
2008-04-04, 22:52
För en icke total nybörjare kommer lite kortare rörelse än vanligt men med tyngre vikter resultera i en snabbare ökning i såväl styrka som muskelmassa.

Är man en hyffsat van styrkelyftare ser jag inget fel med detta.

kottovic
2008-04-04, 23:16
Vi som nu kör med full rörelselängd, vad har vi att tjäna i det långa loppet? Bortsett från skador

Dreas
2008-04-04, 23:23
Martin, Arne eller någon annan kunnig, kom in och ställ allt till rätta i denna tråd:D

JohnRick
2008-04-05, 10:02
Vi som nu kör med full rörelselängd, vad har vi att tjäna i det långa loppet? Bortsett från skador

Att vi "slipper skador" är en nog så god motivator tycker jag. Sedan blir vi förhoppningsvis inte lika kylskåpsaktiga som om vi hade kört med inskränkt rörelselängd?

Rahf
2008-04-05, 10:24
Vi som nu kör med full rörelselängd, vad har vi att tjäna i det långa loppet? Bortsett från skador

Ej inskränkt rörelseförmåga utanför gymmet.
Större aktivering av kraft, du tvingas alltså bli starkare i ett större rörelsespektra och det kan ju överföras till dagliga situationer.

Listan kan säkert göras längre men det är två saker som jag konstant tänker på.

Ryska_raketen
2008-04-05, 10:29
Ja detta fenomen stör man sig rätt bra på , även folk på gymmet som springer runt och tipsar om skitövningar som kickbacks ,triceps extensions mot pannan till kompletta nybörjare osv.
De flesta på mitt gym klarar inte av att pressa upp hantlarna de ska köra med i hantelpress utan där får man hjälpa dem upp och sen kör de sina halvreps , jag har slutat lägga ner energi på att gnälla på dom , känns inte lönt . Roliga var att en av dessa genin kom fram till mig när jag körde tricepsextensions runt huvudet och sa att de är bättre mot pannan och att jag kommer skada mig , då tände jag till och frågade ja va fan tror du är bäst ur byggarsynpunkt, 50kg bakom huvudet eller 30 mot pannan ? sen gick han iväg .

Ojdå, där ägde du honom styggt!! Varför är detta ett fenomen du stör dig på? Borde du inte skita i andra och koncentrera dig på din egna träning i stället ?

Robban
2008-04-05, 14:11
Det finns inga regler om hur man ska träna vad jag vet...

Mvh
En glad "Disco-Stork" :)

Schroder
2008-04-05, 14:41
klart det finns "regler" för hur man ska träna. full rörelselängd är att sträva efter.

King Grub
2008-04-05, 14:57
klart det finns "regler" för hur man ska träna.

Ja, om man är en nybörjare eller tränar en nybörjare, som ännu inte lärt sig anpassa träningen till sin egen kropp, förutsättningar, status och mål.

maaherra
2008-04-05, 15:10
Varför ser man så många proffsbyggare som inte tränar med full rörelselängd?

Har du någonsin sett en proffsbyggare träna bortsett från på film?

Schroder
2008-04-05, 15:16
ja precis så jag menade, dock vad jag har förstått när vi pratar om full rörelselängd etc så är väll den vilande längden på en muskel bäst för muskulär kontraktion mellan aktin och myosinfilamenten? då fler "huvuden" kan kopplas ihop/samman vilket i sin tur ger maximal spänning. om om man nu har halva rörelsebanor så bör ju de olika filamentetn inte sitta ihop och vara så pass anspända från början till slut.

Robban
2008-04-05, 16:54
Jag tycker absolut inte jag behöver hänga ut hantlarna så hela vikten hänger på axlarna i bottenläget i t ex hantelpress för bröstet. Då är det inte en "hel rörelse" men jag kan iaf sträcka ut bröstet. Om jag låter hantlarna sträcka ut axlarna max i bottenläget tappar jag allt fokus på bröstet. Får dock enorm kontakt i fästen och framförallt axelled. Har jag tur kan jag åka på träningsläger för rotator-cuffen en bra tid framåt också.

Många verkar tro att om man släpper ut vikterna så de får hänga ut ordentligt i t ex bicepscurl, latsdrag eller övningen ovan så tränar man med "kontakt", eller strikt, eftersom det är "hela rörelsen". Bra träning känns och visar sig sedan i form av resultat och går ej att avläsa på vem som får ner hantlarna djupast i en hantelpress. Om man låter vikterna hänga och dra i ligament och fästen utan att ha spänning i muskeln man avser träna så är man enligt men mening utövare av en helt annan sport. Då är man nämligen ute och cyklar.

:D

mystic[-_-]
2008-04-05, 16:56
Bra där Robban :thumbup:

C.E.J.
2008-04-05, 16:59
Har du någonsin sett en proffsbyggare träna bortsett från på film?

Tyvärr inte.

Anders The Peak
2008-04-05, 18:44
ga-EAqbgD6w&NR=1

8sAgMqKTD2Y

loFh1m3lmns

från början ska man säkert träna med full ROM men med tiden lär det bli rörelser som passar leder ligament och lägen där man kan lyfta maximala vikter.

Timme
2008-04-05, 18:47
men med tiden lär det bli rörelser som passar leder ligament och lägen där man kan lyfta maximala vikter.

Det tror jag är bullshit.

Anders The Peak
2008-04-05, 18:49
Det tror jag är bullshit.
I Love You!
Det är skillnad på byggning och maximalstyrkeutveckling i allafall när man ska tävla i diciplinen.

Schroder
2008-04-05, 18:50
Anders The Peak: från början ska man säkert träna med full ROM men med tiden lär det bli rörelser som passar leder ligament och lägen där man kan lyfta maximala vikter.[/QUOTE]


tror jag också är ren bullshit. nu pratar vi om alldagliga personer som tränar..inte super freaks som är på elitnivå som det finns få av. Du får se det stora hela inte en minoritet, extremt kasst exempel.

Arne Persson
2008-04-05, 18:52
ga-EAqbgD6w&NR=1

8sAgMqKTD2Y

loFh1m3lmns

från början ska man säkert träna med full ROM men med tiden lär det bli rörelser som passar leder ligament och lägen där man kan lyfta maximala vikter.

Preciiiis! För att sedan få en cool ruptur i biccan, pecsen......

Schroder
2008-04-05, 18:57
Robban: man får väll fan så mkt bättre resultat att köra övningarna som man ska och inte hålla på och halvträna i nån konstig discoövningsform för man "tycker" att den "Känns" bra.. finns allt för många där ute på gymmen som har sina "egna hemliga övningar" som dom tror är resultatet på det stora hela.

tp_88
2008-04-05, 18:57
Det finns inga regler om hur man ska träna vad jag vet...
Jodå, iaf enligt internets alla spetor som tränat 1år och minsann läst ett inlägg av Arne/Allan et al där dom skrivit att fullt ROM is teh shiet.

Silverhantlarna måste minsann färdas den där extra centimetern, sedan om man ror i princip uteslutande med biceps, bröstpressar med axlar/triceps etc spelar inte så stor roll - bara man använder fullt ROM.

petah
2008-04-05, 19:13
Jodå, iaf enligt internets alla spetor som tränat 1år och minsann läst ett inlägg av Arne/Allan et al där dom skrivit att fullt ROM is teh shiet.

Silverhantlarna måste minsann färdas den där extra centimetern, sedan om man ror i princip uteslutande med biceps, bröstpressar med axlar/triceps etc spelar inte så stor roll - bara man använder fullt ROM.

+1

Arne Persson
2008-04-05, 19:33
Jag tycker absolut inte jag behöver hänga ut hantlarna så hela vikten hänger på axlarna i bottenläget i t ex hantelpress för bröstet. Då är det inte en "hel rörelse" men jag kan iaf sträcka ut bröstet. Om jag låter hantlarna sträcka ut axlarna max i bottenläget tappar jag allt fokus på bröstet. Får dock enorm kontakt i fästen och framförallt axelled. Har jag tur kan jag åka på träningsläger för rotator-cuffen en bra tid framåt också.

Många verkar tro att om man släpper ut vikterna så de får hänga ut ordentligt i t ex bicepscurl, latsdrag eller övningen ovan så tränar man med "kontakt", eller strikt, eftersom det är "hela rörelsen". Bra träning känns och visar sig sedan i form av resultat och går ej att avläsa på vem som får ner hantlarna djupast i en hantelpress. Om man låter vikterna hänga och dra i ligament och fästen utan att ha spänning i muskeln man avser träna så är man enligt men mening utövare av en helt annan sport. Då är man nämligen ute och cyklar.

:D


Vill man bli stel så kör man inskränkta rörelsebanor, annars är det ytterlägena som gäller.

Arne Persson
2008-04-05, 19:35
Jodå, iaf enligt internets alla spetor som tränat 1år och minsann läst ett inlägg av Arne/Allan et al där dom skrivit att fullt ROM is teh shiet.

Silverhantlarna måste minsann färdas den där extra centimetern, sedan om man ror i princip uteslutande med biceps, bröstpressar med axlar/triceps etc spelar inte så stor roll - bara man använder fullt ROM.

Ha ha! Vad gulligt du skriver.....

D angelo
2008-04-05, 19:37
Är det nån mening å träna med vikter man inte kan få upp själv.
Tänk om träningskompisen är sjuk en dag O HERREGUD då tvingas jag köra med lägre vikter i fullt ROM.:thumbup:

Ryska_raketen
2008-04-05, 19:38
Ha ha! Vad gulligt du skriver.....

Han har ju rätt i vad han skriver :)

Robban
2008-04-05, 19:41
Vill man bli stel så kör man inskränkta rörelsebanor, annars är det ytterlägena som gäller.

Jag vill nog hävda att stretching är betydligt viktigare för att undvika stelhet. Så fungerar det iaf för mig. Allstå vill jag bli stel så undviker jag stretching.

Arne Persson
2008-04-05, 19:41
Han har ju rätt i vad han skriver :)

Självklart! Här handlar det ju om "the cutting edge" science!:bow:

D angelo
2008-04-05, 19:42
Jag vill nog hävda att stretching är betydligt viktigare för att undvika stelhet. Så fungerar det iaf för mig. Allstå vill jag bli stel så undviker jag stretching.

För mig funkar det om man tränar i ROM så ska man inte behöva stretcha alls.

Arne Persson
2008-04-05, 19:43
Jag vill nog hävda att stretching är betydligt viktigare för att undvika stelhet. Så fungerar det iaf för mig. Allstå vill jag bli stel så undviker jag stretching.

Dubbelbullshit! Du blir knappast STARK i YTTERLÄGENA av streching, om det nu ens fungerar mot stelhet.

maaherra
2008-04-05, 19:49
Tyvärr inte.

Det du ser på filmerna är mest show-off, till för att sälja.

tp_88
2008-04-05, 19:55
Ha ha! Vad gulligt du skriver.....
Såja..

Jag har absolut inget emot fullt ROM, och jag använder det i så gott som alla övningar. Vad jag ville komma till är att fullt ROM kanske inte är allt, utan att andra saker i utförandet också spelar in. Vilket många nybörjare som surfat runt på kolo i 1 månad kanske inte inser.

Yankeee
2008-04-05, 19:56
Jodå, iaf enligt internets alla spetor som tränat 1år och minsann läst ett inlägg av Arne/Allan et al där dom skrivit att fullt ROM is teh shiet.

Silverhantlarna måste minsann färdas den där extra centimetern, sedan om man ror i princip uteslutande med biceps, bröstpressar med axlar/triceps etc spelar inte så stor roll - bara man använder fullt ROM.

Heh, du resonerar ju på samma sätt bara att du har läst ett par inlägg av Milo istället.

Robban
2008-04-05, 19:57
Dubbelbullshit! Du blir knappast STARK i YTTERLÄGENA av streching, om det nu ens fungerar mot stelhet.

Du skrev att man blir stel och det var det jag bemötte. ;)
Att vara stark(ha det som utgångspunkt för att mäta kapacitet) i lägen där man är som svagast är för mig inte så intressant heller. Lite som att tävla i 100m djupa utfall. Jag imponeras mer av korta rörelser som resulterar i betydligt snabbare tider. :)

Alltså vem bestämmer vad som är godkänd styrka eller inte. Typ som att säga att ett knockout-slag inte är hårt utan bara snabbt(för att det ej slås sakta och tungt)... *screwy*

jwzrd
2008-04-05, 20:01
Du skrev att man blir stel och det var det jag bemötte. ;)
Att vara stark(ha det som utgångspunkt för att mäta kapacitet) i lägen där man är som svagast är för mig inte så intressant heller. Lite som att tävla i 100m djupa utfall. Jag imponeras mer av korta rörelser som resulterar i betydligt snabbare tider. :)

Alltså vem bestämmer vad som är godkänd styrka eller inte. Typ som att säga att ett knockout-slag inte är hårt utan bara snabbt(för att det ej slås sakta och tungt)... *screwy*

Går träningen bra annars? Gjort några framsteg?

tp_88
2008-04-05, 20:03
Heh, du resonerar ju på samma sätt bara att du har läst ett par inlägg av Milo istället.
Jag anser mig kunna mer än den grupp jag pratar om, men visst, det ligger något i det du säger. Men, och detta är ett ganska stort men, jag brukar sällan tala om för andra hur man minsann bör göra för att inte wasta sin tid på gymmet.

Robban
2008-04-05, 20:06
Går träningen bra annars? Gjort några framsteg?

Det vet du! :D

Arne Persson
2008-04-05, 20:12
Såja..

Jag har absolut inget emot fullt ROM, och jag använder det i så gott som alla övningar. Vad jag ville komma till är att fullt ROM kanske inte är allt, utan att andra saker i utförandet också spelar in. Vilket många nybörjare som surfat runt på kolo i 1 månad kanske inte inser.

Helt rätt, ROM är bara en av flera viktiga parametrar.

Arne Persson
2008-04-05, 20:15
Du skrev att man blir stel och det var det jag bemötte. ;)
Att vara stark(ha det som utgångspunkt för att mäta kapacitet) i lägen där man är som svagast är för mig inte så intressant heller. Lite som att tävla i 100m djupa utfall. Jag imponeras mer av korta rörelser som resulterar i betydligt snabbare tider. :)

Alltså vem bestämmer vad som är godkänd styrka eller inte. Typ som att säga att ett knockout-slag inte är hårt utan bara snabbt(för att det ej slås sakta och tungt)... *screwy*
Godkänd styrka? det viktigaste är väl att vara maximalt skyddad mot skador, och det lär du inte bli av korta rörelsebanor....

Anders The Peak
2008-04-05, 20:23
Preciiiis! För att sedan få en cool ruptur i biccan, pecsen......
Nu menar jag inte kanske att begränsad rom behöver vara standard med precis som inom SL och OL kör man en hel del begränsade rörelsebanor typ i SL klossbänkar av alla de slag, boxböj och kronlyft osv....Att köra begränsade banor i BB är ingen skillnad mot tidigare uppräknade dicipliner. Men som sagt vara det kanske inte ska vara det man alltid kör.

Timme
2008-04-05, 20:40
I Love You!
Det är skillnad på byggning och maximalstyrkeutveckling i allafall när man ska tävla i diciplinen.

Jag säger inte att jag vet att det är så, jag säger bara att jag tror att det är så, bullshit alltså. Jag tycker inte att du är dum det får du absolut inte tror att jag gör. Jag tycker att du är väldigt kunnig men jag tror helt enkelt inte samma som du här.

Anders The Peak
2008-04-05, 20:48
Jag säger inte att jag vet att det är så, jag säger bara att jag tror att det är så, bullshit alltså. Jag tycker inte att du är dum det får du absolut inte tror att jag gör. Jag tycker att du är väldigt kunnig men jag tror helt enkelt inte samma som du här.

Ok. Men det är så att när man är i en deffperiod så sliter träningen hårt på ligamenten då ofta försöker man undvika lägen som påfrestar ligamenten kraftigt ofta pga begynnande inflammationer eller pågående inflammationer vilka är mycket vanliga i BB pga den stora arbetsinsats man måste lägga ned under deffperioden. Därför är är byggare relativt försiktiga just i de här lägena även under offseason. Under offseason kan du belasta muskeln kanske 1.5ggr mer vikt i ett begränsat utförande vilket troligen ger en större hypertrofi.

maaherra
2008-04-05, 21:03
Ingen här som är mer intresserad av att ha en frisk och stark kropp än slå personbästa i bänkpress på bekostnad av ligament?

Arne Persson
2008-04-05, 21:32
Ingen här som är mer intresserad av att ha en frisk och stark kropp än slå personbästa i bänkpress på bekostnad av ligament?

Förklara gärna...

z_bumbi
2008-04-06, 06:38
Ok. Men det är så att när man är i en deffperiod så sliter träningen hårt på ligamenten då ofta försöker man undvika lägen som påfrestar ligamenten kraftigt ofta pga begynnande inflammationer eller pågående inflammationer vilka är mycket vanliga i BB pga den stora arbetsinsats man måste lägga ned under deffperioden. Därför är är byggare relativt försiktiga just i de här lägena även under offseason. Under offseason kan du belasta muskeln kanske 1.5ggr mer vikt i ett begränsat utförande vilket troligen ger en större hypertrofi.

Eftersom en ren byggare inte kan öka i volym under deffen så undrar jag varför arbetsinsatsen blir så mycket större? Om det nu sliter så mycket på senor, fästen och ligament kan det ju vara en idé att i alla fall inte korta av utförandet under grundträningen just för att stärka dessa.

Zydeco
2008-04-06, 09:46
ga-EAqbgD6w&NR=1

8sAgMqKTD2Y

loFh1m3lmns

från början ska man säkert träna med full ROM men med tiden lär det bli rörelser som passar leder ligament och lägen där man kan lyfta maximala vikter.

Shit dom där bicepscurlarna såg mycket värre ut än de man ser på mitt gym iaf. Jävlar vad han låter dom falla bak, skulle kännas som armsbågarna gick ur led när vikten kastas back så där.

jojjep91
2008-04-06, 11:11
Dubbelbullshit! Du blir knappast STARK i YTTERLÄGENA av streching, om det nu ens fungerar mot stelhet.

Strechning verkar ju vara skit, varför ska man strecha höftböjarna osv för att motverka svank? om det inte ens hjälper till nånting.

Anders The Peak
2008-04-06, 11:21
Shit dom där bicepscurlarna såg mycket värre ut än de man ser på mitt gym iaf. Jävlar vad han låter dom falla bak, skulle kännas som armsbågarna gick ur led när vikten kastas back så där.
Bertil själv sa att han Accelererade vikten så att han var tvungen att bromsa den kraftigt. Bertil var känd som den starkaste BB genom tiderna, med reservation för Greg Kovacs, så hans senfästen var det inget fel på.
Bertils styrka tex 298kg i bänk utan några hjälpmedel vid en kroppsvikt på 110kg.

Anders The Peak
2008-04-06, 11:22
Eftersom en ren byggare inte kan öka i volym under deffen så undrar jag varför arbetsinsatsen blir så mycket större? Om det nu sliter så mycket på senor, fästen och ligament kan det ju vara en idé att i alla fall inte korta av utförandet under grundträningen just för att stärka dessa.
Du vet inte vad du svammlar om...

z_bumbi
2008-04-06, 11:29
Du vet inte vad du svammlar om...

Förklara då istället för att komma med den vanliga undanglidningen.

maaherra
2008-04-06, 12:44
Förklara gärna...

Om det sker på bekostnad av ligament har jag ingen aning om.

Poängen var att varför offra kroppen till förmån för obetydligt större styrke/muskelökningar?

Nitrometan
2008-04-06, 18:43
Du vet inte vad du svammlar om...
Snälla berätta hur det funkar. Jag undrar.

agazza
2008-04-06, 18:59
Ni tror på olika saker och det är bra att ni diskuterar, det är bra läsning Men jag tycker att ni börjar låta lite irriterade på varandra så kan ni inte lugna er ett par hekto och fortsätta diskussionen utan att det blir massa trams?

BigForre
2008-04-06, 19:04
Ni tror på olika saker och det är bra att ni diskuterar, det är bra läsning Men jag tycker att ni börjar låta lite irriterade på varandra så kan ni inte lugna er ett par hekto och fortsätta diskussionen utan att det blir massa trams?

Kan inte annat än att hålla med. Vill bli bjuden på lite intressant diskussion mellan folk som kan betydligt mer än jag. Så sluta kasta leksaker på varandra och bifoga lite vettiga argument bakom era påståenden.

agazza
2008-04-07, 19:58
Bump.