handdator

Visa fullständig version : email - hjälp en okunnig


obesogen
2008-04-04, 09:23
Jag har sedan några år tillbaka haft hotmail som emailadress, vilket jag tycker fungerat bra. Men nu känner jag att jag skulle behöva en del funktioner som jag sett andra har på sin mail, men oteknisk som jag är vet jag inte hur man skaffar detta eller om hotmail kanske redan erbjuder något liknande. Jag är lite old school och gillar egentligen inte mail utan tar det hellre tex det mesta via telefon men nu vill ju alla att man ska maila. Det jag skulle behöva är egentligen ganska enkelt, jag vill kunna sortera inkommande och utgående mail från olika personer, även de jag inte har som kontakter, är det möjligt? Sen har jag sett många använder ett mailprogram, är det fördelaktigt? :em: Vilket ska man ha? Och i så fall, kan man koppla mailprogrammet till en online-mailadress på nått sätt? Finns det några andra mailtjänster som ni skulle rekommendera istället för hotmail, jag kan gärna byta. Jag vill bara att det ska vara lätt! De skulle också vara trevligt om de hade en telefonsupport om det krånglar, men det är inte nödvändigt.

Palm
2008-04-04, 09:35
gmail är väldigt enkelt. 6 gig nånting i utrymme och smidig sökfunktion gör att man knappt behöver sortera (även om det går).

Edit: www.gmail.com

747
2008-04-04, 09:46
gmail är väldigt enkelt. 6 gig nånting i utrymme och smidig sökfunktion gör att man knappt behöver sortera (även om det går).

Edit: www.gmail.com

Är det mycket bättre än hotmail?

King Grub
2008-04-04, 09:49
Är det mycket bättre än hotmail?

Som natt och dag.

747
2008-04-04, 09:53
Som natt och dag.

Varför? Är det så krångligt att fixa det som ts vill med hotmail då? Jag har aldrig testat iofs.

Palm
2008-04-04, 09:54
Är det mycket bättre än hotmail?

Utrymmesmässigt var det visst inte mycket bättre. Men hotmails spamfilter verkar vara uselt.
Sen ser nog en gmail-adress lite bättre ut än en "xxx@hotmail.com"-adress :)

JJ
2008-04-04, 09:56
Nu har jag den "fullständiga" versionen av hotmail så med risk för att det är skillnad mot gratisversionen, du sätter filter för att filtrera dina mail automatiskt under "Alternativ".

Prankie
2008-04-04, 09:58
Mail program? Typ Thunderbird?
Det du har sett är förmodligen outlook eller liknande program som hämtar mailet via pop3 server. Sedan finns det filter som du har satt inne i program går mailet till olika avdelningar. Finns i gmail också men det är lättare och snabbare att göra i ett program än online tycker jag. Både hotmail och gmail stöder pop3 så det är bara ladda ner thunderbird. Jag tycker det går snabbare att få mail via hotmail än gmail oftast. Men jag använder båda till olika ändemål så.

747
2008-04-04, 09:58
Jag har hotmail och får inget spam alls. Vet inte om dom har bättrat sig på senaste åren men så är det iaf.

JJ
2008-04-04, 10:00
Jag har hotmail och får inget spam alls. Vet inte om dom har bättrat sig på senaste åren men så är det iaf.

Jag tycker att det ändrade sig för ungefär ett år sen (jag och tid är iofs inte de bästa vännerna), då blev det mycket bättre. Innan var spamfiltret kasst.

obesogen
2008-04-04, 10:06
Nu har jag den "fullständiga" versionen av hotmail så med risk för att det är skillnad mot gratisversionen, du sätter filter för att filtrera dina mail automatiskt under "Alternativ".

Okey, i gratisversionen står det såhär under alternativ (klistrar in):
"Välj ett skräppostfilter
Välj hur strikt filtreringen av skräppost ska vara.
Låg - Uppenbara skräppostmeddelanden skickas till skräppostmappen.
Standard - De flesta skräppostmeddelanden skickas till skräppostmappen.
Exklusiv - Alla meddelanden skickas till skräppostmappen, utom meddelanden från dina kontakter och betrodda avsändare, tjänstmeddelanden från Windows Live Hotmail och aviseringar som du prenumererar på.
Obs! Du bör kontrollera skräppostmappen med jämna mellanrum och kontrollera att inga meddelanden hamnar där av misstag."

Vad kostar den fullständiga versionen? Och går den att länka till ett mailprogram?

obesogen
2008-04-04, 10:07
Mail program? Typ Thunderbird?
Det du har sett är förmodligen outlook eller liknande program som hämtar mailet via pop3 server. Sedan finns det filter som du har satt inne i program går mailet till olika avdelningar. Finns i gmail också men det är lättare och snabbare att göra i ett program än online tycker jag. Både hotmail och gmail stöder pop3 så det är bara ladda ner thunderbird. Jag tycker det går snabbare att få mail via hotmail än gmail oftast. Men jag använder båda till olika ändemål så.

tack prankie, missade ditt inlägg. Är thunderbird värt?

JJ
2008-04-04, 10:08
Okey, i gratisversionen står det såhär under alternativ (klistrar in):
"Välj ett skräppostfilter
Välj hur strikt filtreringen av skräppost ska vara.
Låg - Uppenbara skräppostmeddelanden skickas till skräppostmappen.
Standard - De flesta skräppostmeddelanden skickas till skräppostmappen.
Exklusiv - Alla meddelanden skickas till skräppostmappen, utom meddelanden från dina kontakter och betrodda avsändare, tjänstmeddelanden från Windows Live Hotmail och aviseringar som du prenumererar på.
Obs! Du bör kontrollera skräppostmappen med jämna mellanrum och kontrollera att inga meddelanden hamnar där av misstag."

Vad kostar den fullständiga versionen? Och går den att länka till ett mailprogram?

Kollar du under alternativ, fler alternativ, anpassa e-posten, "Sortera e-pos...:"?

obesogen
2008-04-04, 10:09
Jag har kollat på gmail. Dock vill jag ha mitt förnamn+efternamn innan @ och det är upptaget och så även de flesta kombinationer som ligger i närheten.
En annan fråga, om man ska byta mail, går det att få över alla kontakter på något smidigt sätt samt hur gör man med alla som redan har ens gamla mail? går det att vidarebefordra på nått sätt? usch det här känns jobbigt...

obesogen
2008-04-04, 10:10
Kollar du under alternativ, fler alternativ, anpassa e-posten, "Sortera e-pos...:"?

Nej :em:
Kan det vara det här?
Sortera e-postmeddelanden i mappar automatiskt
Sortera inkommande meddelanden automatiskt med ett eller flera e-postfilter. Filter är regler som automatiskt flyttar nya meddelanden till rätt mapp.

JJ
2008-04-04, 10:11
Nej :em:
Kan det vara det här?
Sortera e-postmeddelanden i mappar automatiskt
Sortera inkommande meddelanden automatiskt med ett eller flera e-postfilter. Filter är regler som automatiskt flyttar nya meddelanden till rätt mapp.

Exakt. Skapa de mappar du behöver, sen lägger du till reglerna där. Klart och gratis.

obesogen
2008-04-04, 10:12
Exakt. Skapa de mappar du behöver, sen lägger du till reglerna där. Klart och gratis.

Okey jag ska testa. Men det står för alla "inkommande meddelanden", hur gör man om man vill sortera alla som redan finns?

JJ
2008-04-04, 10:14
Okey jag ska testa. Men det står för alla "inkommande meddelanden", hur gör man om man vill sortera alla som redan finns?

Flyttar dem manuellt. Markera de du ska lägga i en mapp, välj mapp under "Flytta till" i verktygsraden.

obesogen
2008-04-04, 10:15
Flyttar dem manuellt. Markera de du ska lägga i en mapp, välj mapp under "Flytta till" i verktygsraden.

okey, tack! Skönt att man har typ 3000 mail i samma mapp..Jag borde nog gjort det här för länge sen...

JJ
2008-04-04, 10:16
okey, tack! Skönt att man har typ 3000 mail i samma mapp..Jag borde nog gjort det här för länge sen...

Du kan ju sortera dem efter avsändare och likande först, så kanske det går lättare.

obesogen
2008-04-04, 11:26
Du kan ju sortera dem efter avsändare och likande först, så kanske det går lättare.

Eh...hur gör man det?

pervan
2008-04-04, 11:31
Utrymmesmässigt var det visst inte mycket bättre. Men hotmails spamfilter verkar vara uselt.
Sen ser nog en gmail-adress lite bättre ut än en "xxx@hotmail.com"-adress :)

.. och skillnaden gentemot "xxx@gmail.com" är?

Klagar man på skräppost så har man öppenbarligen inte förstått hur man ska konfigurera bara. Har både en hotmail (har faktiskt 3 st när jag tänker efter), en adress för Outlook express samt en gmail. Hotmail täcker "basutbudet" fint, har man mycket skräppost borde kanske tänka sig för vilka sidor man använder mailen på..

Troligtvis är Thunderbird bättre än de flesta apps. men har inte haft behov för nåt nytt.

JJ
2008-04-04, 12:07
Eh...hur gör man det?

Ovenför alla mail, "Sortera efter datum" står det mest troligt för tillfället.

Palm
2008-04-04, 12:12
.. och skillnaden gentemot "xxx@gmail.com" är?

Klagar man på skräppost så har man öppenbarligen inte förstått hur man ska konfigurera bara. Har både en hotmail (har faktiskt 3 st när jag tänker efter), en adress för Outlook express samt en gmail. Hotmail täcker "basutbudet" fint, har man mycket skräppost borde kanske tänka sig för vilka sidor man använder mailen på..

Troligtvis är Thunderbird bättre än de flesta apps. men har inte haft behov för nåt nytt.

Um... Konfigureringen består av att välja mellan "low", "standard" och "Exclusive". Med standard slinker flera meddelanden igenom varje dag. På gmailen rör det sig om något enstaka per månad. Min helt ovetenskapliga uppfattning är att mer spam kommer från hotmailadresser än gmailadresser. Sen är det småsaker jag inte gillar, som att det är en massa banner-reklam i hotmailen. Eller att msn envisas med att öppna hotmailen i IE. Men till syvende og sidst är det väl en smaksak. Har man kört på något i flera år är det klart att man inte gärna byter.

747
2008-04-04, 12:18
Kan du inte bara inse att IE är bäst i världen då som vi intelligenta?

obesogen
2008-04-16, 15:58
Fy fan, då har man insett att det inte går att få ut pop3 från hotmail om man inte betalar :( Det går heller inte att vidarebefodra sina mail från hotmail till en annan mailtjänst om man inte betalar *grr* *bs* Ångrar att jag skapade ett hotmailkonto!

JJ
2008-04-17, 07:11
Fy fan, då har man insett att det inte går att få ut pop3 från hotmail om man inte betalar :( Det går heller inte att vidarebefodra sina mail från hotmail till en annan mailtjänst om man inte betalar *grr* *bs* Ångrar att jag skapade ett hotmailkonto!

Aj då, lite trist. Å andra sidan betalar jag 159 kr per år så det kanske du överlever.