handdator

Visa fullständig version : Tränings perioder


maximuscle
2003-05-24, 00:35
Undrar om det e många som tex Kör olika sorts träning i olika perioder tex. 2 månader tungt sen 1 månad med mer reps och sen börjar köra tungt igen...( får ursäkta formuleringen )

Har ni fått bättre resultat när ni kört så..?


MVH

Castro
2003-05-24, 01:11
Jag testade det under deffen. Jag körde alltså lättare med mer reps, men för mig fungerade det skit. Förlorade enbart styrka på det och såg ingen som helst vinning i det. Kommer krävas mycket bra argument och övertalning för att få mig att gå över till en "lätt" träningsperiod igen. Hårt är vad det heter, hårt och för mig är det det enda rätta.

Pez
2003-05-24, 01:30
Fattar inte varifrån folk har fått iden att man ska köra lätt under deff.. snarare tvärtom, kör så jävla tungt du kan.

/pez

Castro
2003-05-24, 01:33
Jag hade hört det från flera håll, men efter egen erfarenhet så är det verkligen inget jag rekommenderar andra.

Ninjasmurf
2003-05-24, 08:12
man ska undvika jätte tung träning om man kör på en väldigt kolhydrat fattig kost eftersom skaderisken är högre...i alla fall vad jag lärt mig från alla "Battle for the Olympia" filmerna...

Alcazara
2003-05-24, 08:28
Är det någon som kan förklara varför skaderisken är högre under diet? Är det för att man är matt, p g a mindre inlagrat glykogen?

Allan
2003-05-24, 08:50
Världen är full av myter kring styrketräning. Det finns de som av olika anledningar inte kan dunka på hårt under deff - men det finns också de som kan köra hårt hela tiden.
Balls to the walls funkar givetvis bäst när du har rejält med laddning i kroppen men det finns ingenting som säger att du inte ska träna hårt eller tungt bara för att du deffar.
Själv varvar jag min träning - supertungt, ännu tyngre och en aning lättare. Framförallt roterar jag övningar.

allan

pettan85
2003-05-24, 12:43
Tänkte lägga in ett litet inlägg här om periodisering av träning
det är så här att har kört i princip samma schema nu väldigt länge o nu tänkte jag exprimentera lite ... har tänkt börja köra så här:

Vecka 1: Vila + lite lätt aerobträning och morgonprommenader
Vecka 2: Lätt träning med relativt många reps i varje set
Vecka 3-4: Medeltungt kör lite blandat med reps, börjar lite lättare och blir tyngre o tyngre
Vecka 5-8: TUNGT! tänkte köra här få reps ungefär 4-6or ungefär som MAX-OT fast en egen variation

och sedan går då denna cyklen runt i hela tiden .. va tror ni är detta effektivt... någon som provat något liknande ? Några tips isåfall ?

z_bumbi
2003-05-24, 15:40
maximuscle: Jag har kört så, jag har i alla fall blivit mer uthållig i musklerna då jag har fått med högrepsträningen som en naturlig del i träningen.

Pettan85: Ser bra ut, testa och se hur det funkar för dig.