handdator

Visa fullständig version : Bilister


Trassel
2008-04-04, 09:09
Intressant fenomen att hur man än väljer att ta sig fram så finns det idioter :)

På SL kan jag bli vansinnig när nån sätter sig bredvid och skriker i mobiltelefon,
Cyklar jag till jobbet så har vi de här som tar upp hela cykelbanan, gärna med mp3 spelare så att man inte ens kan göra sig hörd.
Tar man bilen så är en del andra bilister ett gissel.
Nu har jag börjat åka moped, och jag VET att bilisterna blir vansinniga när jag ligger i 45km/h och blockerar för dem, men det är inne i stan å det slutar ändå alltid med att jag kör ikapp dem vid rödljusen.

Nåväl imorse så står jag i korsningen tegnérgatan/birgerjarlsgatan med en gammal eländig volvo bakom mig å väntar på grönt ljus, han vill inte ligga bakom mig vilket gör att han tränger sig upp bredvid, det är enfiligt och därmed blockerar cykelbanan, jag räknar med att han ska svänga till höger, men upptäcker att hans plan är att i en stor korsning försöka ta sig om.

Nu gick det inte så bra för honom, för min lilla scooter axxade lite bättre än hans elände, men varför ens försöka mitt i city, i en korsning.

Nitrometan
2008-04-04, 09:12
För att folk är idioter?

mystic[-_-]
2008-04-04, 09:18
Han har liten bilpenis och skäms för det

WHITEFOLKS
2008-04-04, 09:21
Oj. Cykla med musik i öronen i stan.. då måste man vara bra trött på livet :D

lectris
2008-04-04, 09:22
jag stör mig mest på sånna som pratar i mobiltelefon/smsar bakom ratten.

Trassel
2008-04-04, 09:23
Oj. Cykla med musik i öronen i stan.. då måste man vara bra trött på livet :D

Har precis upptäckt att folk även åker moped med mp3 spelare, vilket för mig känns rätt vansinnigt, på moped är man ju ännu mer utsatt än på cykel

Cilia
2008-04-04, 09:26
Jag håller med dig i allt.
Men du glömde fotgängarna.
Dom är inte heller bättre.
Jag brukar säga när folk klagar på cyklister att det är inget cykelproblem det är ett Stockholmstrafikproblem oavsett om du färdas med fötter eller hjul.

Men ofta när man tycker nog kör lite galet och man börjar misstänka rattfylla så pratar dom i mobiltelefon.

747
2008-04-04, 09:36
Ska vi komma överens om att det är Stockholm det är fel på?

Trassel
2008-04-04, 09:41
Jag håller med dig i allt.
Men du glömde fotgängarna.
Dom är inte heller bättre.
Jag brukar säga när folk klagar på cyklister att det är inget cykelproblem det är ett Stockholmstrafikproblem oavsett om du färdas med fötter eller hjul.

Men ofta när man tycker nog kör lite galet och man börjar misstänka rattfylla så pratar dom i mobiltelefon.


Näe de är rätt dumma i huvudet de också, men de är bland annat de som tar upp hela cykelbanan, eller så svänger de ut i gatan utan förvarning. Men jag tror inte det är olagligt att råka köra över en om man åker förbi stureplan en helgnatt :)

Nej det är inte fel på stockholm, bara på folk å vi råkar ha många av dem här.

747
2008-04-04, 09:44
Nej det är inte fel på stockholm, bara på folk å vi råkar ha många av dem här.

Det där är en mycket bra poäng. Har jag aldrig tänkt på.

Olsson
2008-04-04, 10:19
Folk är idioter och kommer alltid försöka tränga sig förbi med bilen när cyklar eller åker moped. Ger du dem chansen så tar de den. Därför lägger man sig mitt i filen om man inte vill bli omkörd och utträngd i kanten. Ställer du dig till höger så uppmanar du ju bakomvarande bilist att köra upp brevid dig och trycka ut dig i korsningen.

Givetvis ska man hålla sig till sidan om det finns plats och man inte ser någon fara i att bli omkörd trots mötande bil eller dyligt.

mks
2008-04-04, 10:31
Jag stör mig på förare av tvåhjuliga fordon som glider förbi hela kön vid rödljus och ställer sig framför mig, gärna på övergångsstället, för att när det sen blir grönt ligga i 45 km/h och vara ivägen.

Tricce
2008-04-04, 10:48
jag stör mig mest på sånna som pratar i mobiltelefon/smsar bakom ratten.

Pröva vinka till dom som sitter med mobilen i handen haha kan bli rätt roliga scenarion :D

Mr. Moose
2008-04-04, 11:12
Gud va ni klagar. Kom hit till Pattaya så ska ni se på galna trafikanter.

Trassel
2008-04-04, 11:20
Jag stör mig på förare av tvåhjuliga fordon som glider förbi hela kön vid rödljus och ställer sig framför mig, gärna på övergångsstället, för att när det sen blir grönt ligga i 45 km/h och vara ivägen.

Love it :)

Cilia
2008-04-04, 11:23
Love it :)
me too

jag tror den största irritationen ligger i att någon annan kommer fram fortare. Jag har fått bilister som tutat efter mig när jag vid rödljus (inte korsning) hoppat av cykeln. Gått förbi rödljuset med cykeln och sedan hoppat på cykeln igen och fortsatt cykla.

Att jag kan göra så gör visa bilister galna. Jag ska minsann stå och vänta precis som dom gör. Att rödljuset är där för att gångtrafikanterna säkert ska kunna korsa vägen verkar dom inte inse.

Trassel
2008-04-04, 11:27
me too

jag tror den största irritationen ligger i att någon annan kommer fram fortare. Jag har fått bilister som tutat efter mig när jag vid rödljus (inte korsning) hoppat av cykeln. Gått förbi rödljuset med cykeln och sedan hoppat på cykeln igen och fortsatt cykla.

Att jag kan göra så gör visa bilister galna. Jag ska minsann stå och vänta precis som dom gör. Att rödljuset är där för att gångtrafikanterna säkert ska kunna korsa vägen verkar dom inte inse.

Givet, alltid störande. Kan inte påstå att jag hade bättre humör när jag körde bil, men nu har jag ingen bil längre så nu gäller inte det :)

Cilia
2008-04-04, 11:47
Givet, alltid störande. Kan inte påstå att jag hade bättre humör när jag körde bil, men nu har jag ingen bil längre så nu gäller inte det :)

utgår ifrån att du tillhörde oss som inte klagade på den milda vintern heller *L*

pragmatist
2008-04-04, 11:48
me too

jag tror den största irritationen ligger i att någon annan kommer fram fortare. Jag har fått bilister som tutat efter mig när jag vid rödljus (inte korsning) hoppat av cykeln. Gått förbi rödljuset med cykeln och sedan hoppat på cykeln igen och fortsatt cykla.

Att jag kan göra så gör visa bilister galna. Jag ska minsann stå och vänta precis som dom gör. Att rödljuset är där för att gångtrafikanterna säkert ska kunna korsa vägen verkar dom inte inse.

Är det ok att putta sin bil förbi ett övergångsställe när det är rött, om det inte stör några gångtrafikanter? Jag vet faktiskt inte, men samma regler borde ju gälla för bilister som cyklister.

Cilia
2008-04-04, 11:50
Är det ok att putta sin bil förbi ett övergångsställe när det är rött, om det inte stör några gångtrafikanter? Jag vet faktiskt inte, men samma regler borde ju gälla för bilister som cyklister.
Jag går upp på trotoaren. Det är ok att bli fotgängare med cykel. Jag har rätt att leda min cykel på trotoaren. När jag sedan väljer att bli cyklist igen går jag ner på gatan.

pragmatist
2008-04-04, 11:52
Jag går upp på trotoaren. Det är ok att bli fotgängare med cykel. Jag har rätt att leda min cykel på trotoaren. När jag sedan väljer att bli cyklist igen går jag ner på gatan.

Kan man inte vara fotgängare med bil då? Man går ju faktiskt på övergångsstället med sin bil, där måste man ju få gå? Eller finns det någon regel som säger vad fotgängare får ha med sig när de går över gatan? :)

DanielF
2008-04-04, 12:36
Kan man inte vara fotgängare med bil då? :)

Fred Flinta kan...

Cilia
2008-04-04, 12:40
Kan man inte vara fotgängare med bil då? Man går ju faktiskt på övergångsstället med sin bil, där måste man ju få gå? Eller finns det någon regel som säger vad fotgängare får ha med sig när de går över gatan? :)
Jag har ingen aning. Har aldrig utrett frågan och känner inget behov av det. Däremot vet jag att jag har rätt att gå på trotoaren med min cykel. Det räcker för mig. Det finns både cyklister och bilister som gör det ännu enklare för sig dvs kör mot rött ljus. Det kan jag svara på och det är inte lagligt.

X-ecuter
2008-04-04, 12:46
något jag stör mig på är alla dessa bilister som envisas att lyssna på musik i bilen... dem borde veta bättre

Tricce
2008-04-04, 12:51
något jag stör mig på är alla dessa bilister som envisas att lyssna på musik i bilen... dem borde veta bättre

http://lolcat.com/images/lolcats/medium_686.jpg