handdator

Visa fullständig version : Laktosinnehåll Kesella?!


garm
2008-04-04, 08:03
Jag funderar på att lägga till Kesella till min matmeny.
Min undran här är hur mkt laktos det innehåller i jämföresle med mjölk?

Jag tål laktos men i "vanliga mängder" tillsätter jag för mkt mejeriprodukter blir det blaj.

Koloftw
2008-04-04, 08:11
3g laktos/100g.

maRRtin
2008-04-04, 08:12
Den är mindre än i mjölk.
Lägre laktosinnehåll på grund av att man centrifugerar/filtrerar bort en del av vasslen. Sen har mjölksyrabakterierna omvandlat en del av laktosen till mjölksyra.

Scratch89
2008-04-04, 09:26
Jag funderar på att lägga till Kesella till min matmeny.
Min undran här är hur mkt laktos det innehåller i jämföresle med mjölk?

Jag tål laktos men i "vanliga mängder" tillsätter jag för mkt mejeriprodukter blir det blaj.

Det ska nog inte vara några problem. En hel burk ger runt 8 gram laktos, och det är väl ungefär vad man brukar säga att en laktosintolerant klarar av.

garm
2008-04-04, 10:52
ok, hur mkt ligger mjölk på? Är en bra referenspunkt eftersom jag vet hur mkt mjölk jag pallar ungefär.

Scratch89
2008-04-04, 11:50
Mjölk ligger på 5 gram laktos på dl, men det är lättare att få i sig större mängd mjölk än kesella.

garm
2008-04-04, 19:32
Gött mos, tack ska du ha! Blir nog att prioritera bort mjölken å slänga till lite kesella istället!

machine gun
2008-04-04, 19:38
Det ska nog inte vara några problem. En hel burk ger runt 8 gram laktos, och det är väl ungefär vad man brukar säga att en laktosintolerant klarar av.

Njaee... De flesta laktosintoleranta får symtom av 1,5 dl mjölk vid ett enda tillfälle. Men det är trial and error som gäller när det kommer till laktos för de flesta.

JakeShaft
2008-04-04, 20:19
Njaee... De flesta laktosintoleranta får symtom av 1,5 dl mjölk vid ett enda tillfälle. Men det är trial and error som gäller när det kommer till laktos för de flesta.


5x1,5=7,5 ca 8 är det inte precis vad Scratch sade?

machine gun
2008-04-04, 20:20
5x1,5=7,5 ca 8 är det inte precis vad Scratch sade?

Han skrev att de flesta laktosintoleranta klarar så mkt. Jag menar på att det inte stämmer. Iaf inte om vi pratar ett enda intag. Sprider man ut det under dagen, så klarar många av lite större mängder.

JakeShaft
2008-04-04, 20:24
Det ska nog inte vara några problem. En hel burk ger runt 8 gram laktos, och det är väl ungefär vad man brukar säga att en laktosintolerant klarar av.


Så vitt jag vet brukar man äta en hel kesella burk på en gång. Men de finns självklart dom gör på annat vis. Han sade inget om någon tidsperiod utan bara att en burk kesella innehåller 8g laktos och det är vad en laktosintolerant klarar ungefär. Vilket är exakt samma sak som du säger.

machine gun
2008-04-04, 20:29
Så vitt jag vet brukar man äta en hel kesella burk på en gång. Men de finns självklart dom gör på annat vis. Han sade inget om någon tidsperiod utan bara att en burk kesella innehåller 8g laktos och det är vad en laktosintolerant klarar ungefär. Vilket är exakt samma sak som du säger.

Nej, jag säger tvärtom. En laktosintolerant person kan vanligtvis inte äta så mkt laktos på en gång utan att få symtom.

Scratch89
2008-04-04, 20:35
Nej, jag säger tvärtom. En laktosintolerant person kan vanligtvis inte äta så mkt laktos på en gång utan att få symtom.

Jag sa väl aldrig att han skulle äta burken på en gång?

machine gun
2008-04-04, 20:37
Jag sa väl aldrig att han skulle äta burken på en gång?

Nej, men jag utgår från normen på det här forumet :D

Sprider han ut innehållet under dagen är det som sagt en annan femma. Men det är ju bara att testa och känna efter egentligen.

Sverker
2008-04-05, 06:08
Sprider man ut intaget av laktos över dagen i mindre portioner, så är chansen större att några av tarmens bakterier hinner dela laktosen och jäsa den.


Om inte annat så fördelas mängden vatten i tarmarna som laktosen håller till sig över en längre tid och ger inte lika lös avföring.

garm
2008-04-06, 00:45
Jag sa väl aldrig att han skulle äta burken på en gång?

Nej, men jag utgår från normen på det här forumet :D

Sprider han ut innehållet under dagen är det som sagt en annan femma. Men det är ju bara att testa och känna efter egentligen.

Självfallet ska jag äta hela burken på en gång ;)
Jag klarar mig rätt bra om jag inte äter för mkt laktos, i detta fall bortprioriterar jag bl.a mjölk.

Scratch89
2008-04-06, 00:56
Ptja, du kan ju alltid testa. Får du ont i magen så får du. Det är inte farligt med laktosintolerans, men det är förbannat obehagligt, som jag antar att du redan vet.