handdator

Visa fullständig version : Knak i ena axeln


Madde196
2008-04-04, 07:26
Har ända sedan lördagens pass haft lite smått ont i ena axeln. Men igår kändes det OK så jag bestämde mig för att prova att träna igen. Började med hantelpressar och kände direkt att den inte var bra. Var som om något stack inne i muskeln. Så jag avbröt och tränade lite andra övningar istället.

Hur som helst så gör det inte kroniskt ont, utan jag har fått något knak-ljud i axeln när jag gör vissa rörelser. Om jag sätter ena handen ovanpå axeln och gör en "hantellyft åt sidan"-rörelse med armen så känner jag hur det knäpper/knakar till i vissa lägen - precis som att någonting ligger och skaver.

Är det sjukgymnast som är tipset eller finns det något jag kan göra själv?

Guddi
2008-04-04, 09:31
Sjukgymnast är nog en bra idé, ju längre man väntar med axelproblem desto svårare blir de att lösa..

Per B
2008-04-04, 09:41
Jag fick själv problem i ena axeln efter att ha kört för mycket bänkpress med brett grepp. Sen läste jag i näst senaste numret av Body att just det breda greppet belastar axeln väldigt hårt, och att man kan prova med ett smalare grepp: och det gjorde jag, och det var en avsevärd skillnad. Nu har jag iofs helt skippat pressar rakt och snett uppåt och istället kört dips som bröstövning nån vecka, och då har problemen minskat. Testade iofs också lite hantelpressar där jag körde med hammarfattning istället för vanlig, och det var också bättre.

Så mitt råd är att prova andra övningar (där du använder andra vinklar) för samma muskelgrupper för att hitta sånt där du inte känner smärta. Känner du smärta i en övning så ska du inte genomföra den.

Madde196
2008-04-04, 10:15
Sjukgymnast är nog en bra idé, ju längre man väntar med axelproblem desto svårare blir de att lösa..

Sounds like a plan. Tror du att det är impingement jag dragit på mig?

Jag fick själv problem i ena axeln efter att ha kört för mycket bänkpress med brett grepp. Sen läste jag i näst senaste numret av Body att just det breda greppet belastar axeln väldigt hårt, och att man kan prova med ett smalare grepp: och det gjorde jag, och det var en avsevärd skillnad. Nu har jag iofs helt skippat pressar rakt och snett uppåt och istället kört dips som bröstövning nån vecka, och då har problemen minskat. Testade iofs också lite hantelpressar där jag körde med hammarfattning istället för vanlig, och det var också bättre.

Så mitt råd är att prova andra övningar (där du använder andra vinklar) för samma muskelgrupper för att hitta sånt där du inte känner smärta. Känner du smärta i en övning så ska du inte genomföra den.

Jag har länge pressat med lillfingret på ringen, så jag håller redan relativt smalt. I övrigt så varierar jag mig rätt hyffsat. Kör alla tunga övningar så som bänk, snedbänk, hantelpress, lutande hantelpress och dips (ibland snedbänk i smith också :em: ).

Guddi
2008-04-04, 11:42
Sounds like a plan. Tror du att det är impingement jag dragit på mig?Kan vara hur många saker som helst. Knaket behöver dessutom inte vara relaterat till problemet. Att leder knakar och knäpper lite när man rör på dem är väldigt vanligt och orsakar oftast inte bekymmer.

Se till att du hittar en sjukgymnast som är bra på idrottsskador, ditt gym kanske har något bra tips eller liknande. Om man går till en random sjukgymnast så kan man ha otur och hamna hos någon som är intresserad av helt andra saker och inte så kunnig på just axlar. Naprapat är också ett bra alternativ men då får du räkna med att det kostar några hundra extra..

Madde196
2008-04-04, 11:54
Kan vara hur många saker som helst. Knaket behöver dessutom inte vara relaterat till problemet. Att leder knakar och knäpper lite när man rör på dem är väldigt vanligt och orsakar oftast inte bekymmer.

Se till att du hittar en sjukgymnast som är bra på idrottsskador, ditt gym kanske har något bra tips eller liknande. Om man går till en random sjukgymnast så kan man ha otur och hamna hos någon som är intresserad av helt andra saker och inte så kunnig på just axlar. Naprapat är också ett bra alternativ men då får du räkna med att det kostar några hundra extra..

Ok.

Jo, jag har fått tips att en viss Jesper Augustsson ska vara bra, om han är bekant för dig.

Jaxen
2008-04-07, 21:52
Ett besök hos en naprapat eller sjukgymnast kan nog vara en bra idé.
Det är ju lite svårt att ställa en diagnos över nätet, för "ont i axeln" är ganska diffust.

Är det i några speciella rörelser som det gör ont, och märker du någon skillnad i rörelseomfång mellan den onda sidan och den friska?

Hur ser din träning för överkroppen ut?

Black Star Abyss
2008-04-08, 15:41
Det knakar i mina axlar också om jag typ står och viftar med armarna så axlarna rullas. Det knakar och knäcker och knäpper och låter allmänt jobbigt. Ska ta detta när jag träffar naprapaten.

Mushan
2008-04-08, 16:44
Det knakar i mina axlar också om jag typ står och viftar med armarna så axlarna rullas. Det knakar och knäcker och knäpper och låter allmänt jobbigt. Ska ta detta när jag träffar naprapaten.

Om det inte gör ont är det ingen fara, tror jag. Skulle nog rekommendera rotatorcuff träning..

kalllee
2008-04-08, 17:17
Händer exakt samma sak för mig, bland annat på bänkpress när jag kommer längs ned så knakar det varje gång i min vänstra axel. Det gör inte direkt ont men vet inte om det kommer ta skada längre fram. Samma sak händer när jag sitter på en liknande masking, när jag är längs ned och ska trycka ifrån så kommer knäcket igen.