handdator

Visa fullständig version : Lågt intag kolhydrater


Snapphanen
2003-05-24, 00:23
har börjat hålla noggrann koll på vad jag äter genom hälsovakten främst och ser där att jag för det mesta inte får i mig "100%" kolhydrater och fetter.. protein ligger jag alltid ~+120% medan jag ligger runt 80 på fett och kolhydrater.. detta gör att jag ungefär får i migg 3000 kcal per dag. Hur kan detta påverka muskeluppbyggandet.. jag har läst olika här på kolozzeum hurvida vad som krävs för byggandet.. vad säger experterna? ligger antagligen lite lågt med kolhydraterna men jag har så jävla svårt att pressa tillräckligt av dom.. käkar en massa tonfisk, havregrynsgröt, MJÖLK, yogge och proteindrinkar och de innehåller ju inte så mycket kolhydrater precis.. visst käkar jag pasta men tydligen inte tillräckligt.

King Grub
2003-05-24, 06:39
En artikel att läsa innan man stryper kolhydratintaget:

http://www.thebeef.info/carbs.html

Dessutom skulle jag personligen aldrig, aldrig orka träna tillräckligt intensivt och tungt för att stimulera muskeltillväxt utan rejält med kolhydrater. Men så är jag en riktig högkolhydratare, också.

ivandrago
2003-05-24, 19:27
hehe har grub övergått till att bara läsa rubriken men inte frågan?

själv har jag svårt att sätta mig in i ditt problem. Jag är en kolhydratsjunkie och skulle nog inte äta annat än bröd/pasta/ris/frukter/gröt/all-bran om jag inte visste bättre.
Så ät helt enkelt mer av detta. Hur mycket frukt äter du?

King Grub
2003-05-24, 19:40
Originally posted by ivandrago
hehe har grub övergått till att bara läsa rubriken men inte frågan?

Inte alls, jag läste "Hur kan detta påverka muskeluppbyggandet.. jag har läst olika här på kolozzeum hurvida vad som krävs för byggandet.. " och den artikeln ovan motsvarar mina åsikter i frågan rätt bra.

GrovJens
2003-05-25, 00:25
men nu handlade det ju inte om att strypa kolhydratsintaget utan hur man gör för att öka det...

Snapphanen
2003-05-25, 00:40
alltså.. jag får inte imig tillräckligt bara.. alltså idag tex. pressade hur mycket protein som helst. och en hel del fett.. men ändast 70% av vad jag "ska" kolhydrater.. det påverkar inte mina träningsresultat och jag är inte trött.. det är okej med andra ord?

YTS
2003-05-25, 01:42
Originally posted by Erik84
alltså.. jag får inte imig tillräckligt bara.. alltså idag tex. pressade hur mycket protein som helst. och en hel del fett.. men ändast 70% av vad jag "ska" kolhydrater.. det påverkar inte mina träningsresultat och jag är inte trött.. det är okej med andra ord?

Hälsovakten är väl avpassat för vanliga människor? Om du vill äta tillräckligt med kolhydrater enligt programmet, måste du skära ner på antingen/och protein, fett. eftersom programmet förmodligen räknar rekommendationen på kolhydrater i form av % på energiintaget.

Lade ni märke till vem som sponsrade siten? Dorian Yates, säger Dorian att man skall satsa på kolhydrater, så är det säkert inte fel.

Kan nämna att jag och en träningspolare tränade ihop för några år sen. Vi körde 4st 90 minuters effektiva intensiva pass per vecka. Där alla arbetsset kördes till failure. Jag åt 70E% kolhydrater = 612 g per dag och 7,2 g/kg, 15E% protein = 131g per dag och 1,5/kg och 15E% fett = 58g fett per dag. Totalt 3500 kcal per dag.

En sån grym återhämtningsförmåga har jag aldrig känt och kroppen svarade fruktansvärt bra på träningen, jag ökade från ca 60 kg i bänk till 115 kg på 5 månader. Det var som om man hade tagit stora doser steroider och en del antydde det, men jag var helt ren då och har alltid varit det. Kompisen jag tränade med åt husmanskost och orkade aldrig köra de set antal jag körde och han nådde bara 105 kg i bänk, trots samma utgångsläge. Efter ett tag, blev han akut dålig och tappade 10 kg muskelmassa, jag vet inte om det berodde på överträning eller nåt annat.

Yngve