handdator

Visa fullständig version : Deff/diet gör jag rätt, eller behöver jag betänka annan väg?


InBreed
2008-04-04, 05:42
Längd: 187centimeter
Vikt: 90-91kilogram
Ålder: 25år

6 veckor har gått utav min diet/deff(hur man nu skulle säga), det är första gången jag verkligen räknar kcal. Jag räknar gram med min matvåg. Sedan för jag in data i en exelmall. Exelmallen är hämtad från kolozzeum. Dom första 5 veckorna stoppade jag i mig ca 1700kcal per dag. Jag använder mig av caloriesperhour.com för att räkna ut förbrända kcal. Förstunden styrketränar jag enbart och förbränner ca 300kcal per pass. Under de 5 veckorna gick
jag ner från 93-94kg till ca 90-91kg. Jag ser på vågen och tycker att det har verkligen stannat av och dom kg som jag gick ner, gick jag ner dom första 3 veckorna. Sen har det stått still. Jag känner mig mycket hårdare i kroppen, musklerna är mer synliga. Jag mätte aldrig midjan när jag startade diet/deffen, men nu mäter jag 86cm i midjemått.


Nu den senaste veckan har jag börjat fundera på om jag stoppar i mig alldelse för lite och har ökat mitt matintag till 2000kcal per dag, exkl. förbrända kcal landar väl runt 1700kcal per dag.

Har några frågor, som jag hoppas någon vänlig själ kan besvara.

1. Ligger jag på för låg kcalnivå?
2. Därför det går så trögt med viktnedgången?
3. Vad gör jag för fel när jag inte går ner i fysiskvikt?
4. Ska jag skita i att bry mig om vågen, om jag ser hårdare/slankar ut i spegeln?
5. Varför visar inte vågen mindre, fast det syns på kroppen.
7. Överskattar jag min kcalförbrukning?
8. Är jag orolig i onödag och lite tjollrig och bara att fortsätta som jag gjort?
9. Behöver jag göra några justeringar i deff/diet-programet?


Så här ser mina veckodagar ut, ganska exakt.

Frukost:
Havregrynsgröt 40g 148kcal
Russin 30g 95kcal
Lättmjölk 0,5% 100g 40kcal

Mellanmål:
Vassle 28+vatten 113kcal
apelsin 180g 93kcal

Lunch:
Kycklingfilé 200g 209kcal
råris 100g 139kcal
div.grönsaker men idag t.ex
broccoli 100g 29kcal
tomat 40g 9kcal
lök 40g 13kcal

mellanmål:
Vassle+vatten 28g 113kcal

Efterträning mellanmål:
ca 250kcal (gainomax, lr hemmagjord recoverydrink)

Middag:
Olika, hela måltiden brukar bli ca 400-500kcal

Sen kan det slinka ner wasa sport med kalkon\grisskinka,keso,tomat om jag ser att jag har fått i mig alldeles för lite.
Jag dricker jag ungefär 3liter vatten per dag, minst.

Summa: 1751kcal




En till faktor som man kan ta i beaktning är att jag har just börjat träna "seriöst" med MAX-OT. Har tränat med MAX-OT i 4veckor 5dagar i veckan. Innan MAX-OT, sen januari,tränade jag halv seriöst med ett egetkomponerat träningsschema 3-4dagar i veckan. Och innan dess har jag haft ett 8månaders uppehåll från all styrketräning, pga skada och ny sambo :) Och innan dess har jag styrketräna tillochfrån, aldrig så seriöst som just nu.




Mvh
Johan

Scratch89
2008-04-04, 07:09
Jag tycker att du ligger för lågt, ja. Men om du står still i vikt så räknar du antagligen fel på något sätt; 1700 kcal är inte mycket mat för en stor kille som du faktiskt är.
Du får pröva dig fram om det fungerar; MAX-OT är jobbigt men det är relativt låg volym, så du kanske orkar träna även fast du äter lite mat.
Jag själv har samma problem som dig just nu; jag blir hårdare i kroppen men det syns inte på vågen. Högst troligen har det med mitt ökade fiberintag och min ökade konditionsträning att göra. Kanske samma sak för dig?

InBreed
2008-04-04, 07:31
Jag tycker att du ligger för lågt, ja. Men om du står still i vikt så räknar du antagligen fel på något sätt; 1700 kcal är inte mycket mat för en stor kille som du faktiskt är.
Du får pröva dig fram om det fungerar; MAX-OT är jobbigt men det är relativt låg volym, så du kanske orkar träna även fast du äter lite mat.
Jag själv har samma problem som dig just nu; jag blir hårdare i kroppen men det syns inte på vågen. Högst troligen har det med mitt ökade fiberintag och min ökade konditionsträning att göra. Kanske samma sak för dig?


Har verkligen tagit mig en och två funderare på om jag räknar fel. Det enda felet jag har kommit fram till är att jag har vägt maten efter jag har tillagat den. Sånt som köttfärs, kyckling, kött, pasta, ris osv. Det skall jag rätta till. Ser nu att det kanske inte framgår att jag tränar MAX-OT sen 3 veckor tillbaka, och när jag började med det så stannade min "vågviktnedgång" att stanna av. Kan också tillägga att jag konditionstränar inget för tillfället, håller mig till strikt MAX-OT schema och har 2dagar i veckan utan träning och då försöker jag vila, men det är klart man skulle kunna lägga en lång promenad eller två på dom dagarna.

Du skriver något om ökat fiberintag, hur menar du att det påverkar?

tigerofsweden
2008-04-04, 08:24
Har verkligen tagit mig en och två funderare på om jag räknar fel. Det enda felet jag har kommit fram till är att jag har vägt maten efter jag har tillagat den. Sånt som köttfärs, kyckling, kött, pasta, ris osv. Det skall jag rätta till. Ser nu att det kanske inte framgår att jag tränar MAX-OT sen 3 veckor tillbaka, och när jag började med det så stannade min "vågviktnedgång" att stanna av. Kan också tillägga att jag konditionstränar inget för tillfället, håller mig till strikt MAX-OT schema och har 2dagar i veckan utan träning och då försöker jag vila, men det är klart man skulle kunna lägga en lång promenad eller två på dom dagarna.

Du skriver något om ökat fiberintag, hur menar du att det påverkar?

Jag tror han menar att ökat fiberintag binder mer vätska som då skulle kunna ge högre kroppsvikt?!

Scratch89
2008-04-04, 09:23
Jag tror han menar att ökat fiberintag binder mer vätska som då skulle kunna ge högre kroppsvikt?!

Precis. Iom större volym och ev. långsammare tarmabsorbtion så ökar även bakteriehalterna i tarmen, vilket leder till lite mer vikt (rätt så försumbart, men ändå).
Att man sedan börjar konditionsträna och binder mer glykogen än vanligt leder till högre kroppsvikt.

InBreed
2008-04-04, 09:33
Precis. Iom större volym och ev. långsammare tarmabsorbtion så ökar även bakteriehalterna i tarmen, vilket leder till lite mer vikt (rätt så försumbart, men ändå).
Att man sedan börjar konditionsträna och binder mer glykogen än vanligt leder till högre kroppsvikt.

Nu hänger jag med.
Så egentligen, om man betänker våran situation om hur våra kroppar fungerar, så ska vi egentligen inte bry oss så mycke om vad vågen säger. Istället titta i spegel och innan deff/diet mäta kroppsdelar. Jag tycker dock att det borde visa sig på vågen såsmåningom.

En till liten fråga;
Har det stor inverkan på mitt viktstillestånd att jag börjat gå efter ett MAX-OT schema, när jag tidigare tränade mer ett sporadiskt "kondition/egetkomponeratdiscostyrkeschema".

Tacksam för alla goda svar.

mvh

JakeShaft
2008-04-04, 11:25
Det är mycket möjligt att din muskelutvekling har ökat markant sedan du började träna med ett mer "seriöst" tränningsschema. Men jag har svårt att tro att du skulle öka lika mycket muskelmassa som du borde gå ner på ditt energiunderskott. Men de flesta tror jag upplever ett "stopp" i viktminskningen. Det blir precis samma för mig, det stannar upp ett tag men sedan drar viktminskningen igång igen. Det är inget som jag brkar bry mig om så länge jag vet att jag ligger på ett underskott.

Men med mer kunskap går det säkert att undvika dessa stop. Beror lite på hur seriös du är med din deff. Även om vågen står stilla kan man fortfarande se goda framsteg.

Scratch89
2008-04-04, 11:53
Jag tror, som jag redan sagt, att det är vätskenivåerna som har ändrat sig. Jag menar, du har ju inte hållt på särskilt länge. Om det bara blir bättre, så spelar det väl ingen roll om vågen inte rör på sig nämnvärt?

InBreed
2008-04-07, 05:35
Jag tror, som jag redan sagt, att det är vätskenivåerna som har ändrat sig. Jag menar, du har ju inte hållt på särskilt länge. Om det bara blir bättre, så spelar det väl ingen roll om vågen inte rör på sig nämnvärt?

Återkommer med resultat om några veckor, får vi se hur det går. Jag tror precis som du att vätskenivåerna har ändrat sig, tackvare att jag har börjat träna mer seriös styrketräning.

Scratch89
2008-04-07, 07:31
Annars är det alltid bra att öka på konditionsträningen lite grann. Bara en kvart extra om dagen eller så är tillräckligt för att du ska börja märka skillnad på vågen, men framför allt kommer du märka att din kondition blir så mycket bättre.

InBreed
2008-04-07, 12:19
Annars är det alltid bra att öka på konditionsträningen lite grann. Bara en kvart extra om dagen eller så är tillräckligt för att du ska börja märka skillnad på vågen, men framför allt kommer du märka att din kondition blir så mycket bättre.

Snart, när snön och is är borta kan jag börja löpa. Längtar väldigt mycket efter löpningen. Men här uppe i norrland så är det svårt att löpa åretom, om man inte har tillgång till en innomhushall. Men det är som du säger att cardio kan man lägga till, problemet är att jag har ganska lite tid och eftersom jag är hjärntvättad av all MAX-OT propaganda så vill jag inte blanda in cardio och styrketräning, just nu. Men jag har två vilodagar i veckan, klart man skulle kunna lägga in lite konditionsträning på dom dagarna.

Hur ställer du dig till konditionsträning och styrketräning? Hur mycke ska man skilja på dom? Är det helt upp till vilka resultat man vill ha? Har det stor betydelse om man skiljer dom åt?

Har under alla mina träningsår alltid kört styka och konditionsträning på samma pass, men nu när jag är MAX-OT frälst börja skilja på dom.

mvh

Sniggel
2008-04-07, 12:33
Ja det är bra att skilja på cardiopassen och styrkepassen. Om du kör styrka hårt nu, samtidigt deffar och även vill börja med kondition så bör inte konditionsträningen vara för hård. Syftet är ju mest att göra av med energi (men även få förbättrad kondition) så det räcker och är skonsamt för återhämtningen att köra lite lugnare konditionsträning.
Börja med att lägga in 1 eller 2 pass i veckan på annan dag än styrketräningsdagar (funkar också samma dag fast då gärna så många timmar bort som möjligt från styrkan). Kör kanske i 20-40 minuter i lågt tempo (kanske runt 60% av maxpuls).
Börja där och se om du kan/vill/orkar öka efter 2 veckor eller om det försämrar dina styrkeprestationer (eftersom du tränar 5 dagar i veckan och deffar kan det bli ganska mycket påfrestning om man även lägger till konditionsträning).
Till slut vill jag säga att MAX-OT är ett bra träningsprogram även om de är smått fanatiska och menar på att det är det enda sättet att träna på som är bäst oavsett vilka variabler man utgår ifrån.

InBreed
2008-04-07, 13:03
Ja det är bra att skilja på cardiopassen och styrkepassen. Om du kör styrka hårt nu, samtidigt deffar och även vill börja med kondition så bör inte konditionsträningen vara för hård. Syftet är ju mest att göra av med energi (men även få förbättrad kondition) så det räcker och är skonsamt för återhämtningen att köra lite lugnare konditionsträning.
Börja med att lägga in 1 eller 2 pass i veckan på annan dag än styrketräningsdagar (funkar också samma dag fast då gärna så många timmar bort som möjligt från styrkan). Kör kanske i 20-40 minuter i lågt tempo (kanske runt 60% av maxpuls).
Börja där och se om du kan/vill/orkar öka efter 2 veckor eller om det försämrar dina styrkeprestationer (eftersom du tränar 5 dagar i veckan och deffar kan det bli ganska mycket påfrestning om man även lägger till konditionsträning).
Till slut vill jag säga att MAX-OT är ett bra träningsprogram även om de är smått fanatiska och menar på att det är det enda sättet att träna på som är bäst oavsett vilka variabler man utgår ifrån.

Tack för tipsen.

Tror precis som du säger att, det är bra att lägga in konditionen på dom dagarna jag inte styrketränar. Men det måste vara i lämpligdos, det är väldigt lätt att man drar sig från att träna om man aldrig får en hel vilodag(iaf för mig). Vilodagarna är väldigt viktigt för mitt psyke. Det är på vilodagarna jag bygger upp peppen inför dom resterande 5 träningsdagarna. Kanske är det bättre att gå en raskpromenad i 60min istället för att löpa 30minuter, när man ligger på deff kcal.

Scratch89
2008-04-07, 14:41
Jag själv kör mina konditionspass de dagar jag inte styrketränar (varannan dag), och det blir då mest löpning på band inomhus. Ska även försöka få med lite roddmaskin direkt efter träningen, men bara när jag orkar/har lust.
Om du har kört båda på varandra innan och fått bra resultat, så behöver du ju inte vara rädd; du vet ju att det fungerar för dig.