handdator

Visa fullständig version : Börja lira elgitarr


Nithian
2008-04-03, 20:42
Musik utgör en stor del av min vardag och jag är i stort sätt beroende av det. Det känns som att kunna spela el gitarr borde vara en grymt härlig känsla, köra ett grymt solo när man taggar tex :) eller bara köra som pussy magnet på fester.

Frågor:

Är det svårt att börja spela?
Vad kan en shysst gura ligga på prismässigt?
Vad utöver en elgitarr behövs för att köra? Förstärkare etc.

Keep in mind jag spelar guitar hero 3 på expert :hbang: :confused:

Andy.da.wohoo
2008-04-03, 20:45
Tråkigt att behöva säga detta men dina GH skillz har ingen större betydelse när du ska spela på riktigt.

Chicc
2008-04-03, 20:48
Så länge man kan de mest användbara ackorden så går det mesta att spela. Men utan någon takt/musik känsla brukar det inte låta bra oavsett..
Det är inget man lär sig över en natt precis, om man inte är ett musikaliskt geni, förstås.

Nithian
2008-04-03, 20:48
Tråkigt att behöva säga detta men dina GH skillz har ingen större betydelse när du ska spela på riktigt.

http://www.toontowncentral.com/gallery/data/500/orly-42891.jpg

Nithian
2008-04-03, 20:50
Så länge man kan de mest användbara ackorden så går det mesta att spela. Men utan någon takt/musik känsla brukar det inte låta bra oavsett..
Det är inget man lär sig över en natt precis, om man inte är ett musikaliskt geni, förstås.


Hur vet jag hur ackorden ser ut? Finns det någon "manual" eller liknande? Takt musik känsla borde jag ha lite av iallafall.

Chicc
2008-04-03, 20:52
Hur vet jag hur ackorden ser ut? Finns det någon "manual" eller liknande? Takt musik känsla borde jag ha lite av iallafall.

http://chordfind.com/

Nithian
2008-04-03, 20:52
http://chordfind.com/

Grymt :thumbup:

Scratch89
2008-04-03, 20:56
Skaffa dig en billig nybörjargitarr med stärkare.
Börja med att lära dig vanliga ackord utan dist, och powerackord med dist. Powerackord är väldigt lätta, och i princip alla band spelar sådana. blink-182, Green Day och andra punk/rockband baseras på sådana.
Den här t.ex, kostar 1295 på JAM.
http://www.jamshop.se/images/items/BurnOutLPpaketblacksm.jpg

Johan_S
2008-04-03, 21:03
Tråkigt att behöva säga detta men dina GH skillz har ingen större betydelse när du ska spela på riktigt.
Det håller jag inte alls med om. Killen kan hantera sina fingrar och kan göra detta rätt snabbt, det ser jag som en fördel när man börja plinka på guran! :cool:

Jag föreslår att du börjar med en akustisk gitarr, smidigt och bra att lära sig på. Vill du köra elgitarr direkt så finns det rätt mycket med bra priser, men akta dig för de billigaste... Musikbutiker har ok böcker, men programmet Guitar Pro är grymt! Man laddar hem spec sånger (lagligt alltså) och öppnar i programmet, sen kan man börja på låg hastighet, Lyssna, läsa guitartabsen på skärmen och lära sig. Sen öka hastigheten mer och mer.

Kan man gruderna i piano (C,D,E,F,G,A,H,C) så är det rätt lätt att komma igång, man måste bara förstå tänket för hur strängarna sitter.

Alt nr 1. Köp en akustiskt gitarr, passa på att köpa ett extra sätt strängar för 100 spänn, det kommer behövas när du har av någon.

Alt nr 2. Köp en elgura direkt, prata med någon på en musik affär så får du bra hjälp. Du behöver gitarr, förstärkare, kabel. Gärna hörlurar om du har nära grannar eller familjemedlemmar, nybörjarljud.. :naughty:

Lycka till, kolla runt om någon bekant kan kort introducera dig.

Länktips:
http://www.expertvillage.com/results.aspx?q=guitar&search.x=0&search.y=0

Etc http://www.expertvillage.com/video-series/157_metal-guitar.htm

Mvh
Johan

Nithian
2008-04-03, 21:03
Vilka är vanliga vilka är powerackord? Den ser tung ut :)

Johan_S

Tack får tipsen, elgitarr är det need på vill lära mig spela Tenacious D - The metal så fort som möjligt :D

Andy.da.wohoo
2008-04-03, 21:08
[QUOTE=Nithian;2912501][IMG]

<<bild på harry potter "o'rly" uggla>>

:D

Johan_S
2008-04-03, 21:20
Vilka är vanliga vilka är powerackord? Den ser tung ut :)

Johan_S

Tack får tipsen, elgitarr är det need på vill lära mig spela Tenacious D - The metal så fort som möjligt :D

Låter bra! Elgitarr är grymt kul!

Här har du lite om poweraccord:
http://guitargirl780.tripod.com/power.html
http://handgranat.org/Powerchords

Det som syns på sista länken kommer du komma i kontakt med mycket, det är så kallad tabbelatur. Man ser gitarren ovanifrån, där den mörkaste strängen (E) är längst ner, och ljusaste (även E, men annan oktav) är högst upp. Så 6 strängar, nerifårn och upp är E, A, D, G, H, E (En annan dag gick han ensam, bra minnesramsa).

Siffrorna avgör vilket band man ska sätta fingret på. Poweraccord är lite tufft, tungt och enkelt i början. Men se till att även lära dig vanliga accord! Barreaccord kommer du även bekanta dig med senare, men allt bygger på att du vet var en grund ton sitter någonstans.

Mvh
Johan

Scratch89
2008-04-03, 21:22
Vilka är vanliga vilka är powerackord? Den ser tung ut :)

Johan_S

Tack får tipsen, elgitarr är det need på vill lära mig spela Tenacious D - The metal så fort som möjligt :D

Powerackord ser ut såhär. Grundton, kvint, oktav.
Ett exempel, blink-182 - All The Small Things. Tonerna blir C, G, F, G, i åttatakt.

|----------------------------------------------------|
B|---------------------------------------------------|
G|--55555555---------------------------------------|
D|--55555555--55555555--33333333--55555555------|
A|--33333333--55555555--33333333--55555555------|
E|-------------33333333--11111111--33333333------|

Timmi
2008-04-03, 21:26
Inte för att vara sån men visst går den i fyrtakt men noterna är åttondelar i Blink-låten?

Nithian
2008-04-03, 21:28
Johan och Scratch, det ser komplex ut, får ta ett långsamt steg i taget :) Tack för help,

Johan_S
2008-04-03, 21:32
Johan och Scratch, det ser komplex ut, får ta ett långsamt steg i taget :) Tack för help,
Smart drag, det finns mycket att lära sig men samtidigt finns det mycket hjälp att få. Lycka till med målen, det är KUL att kunna spela något instrument. :thumbup:

Dra gärna iväg ett pm om du behöver svar på enklare frågor eller fler tips.

Mvh
Johan

Sleigh
2008-04-03, 22:07
Johan och Scratch, det ser komplex ut, får ta ett långsamt steg i taget :) Tack för help,

Låtsas att du lägger upp gitarrhalsen mot skärmen, översta strängen är den som scratch skrev längst ner. siffrorna representerar vilka band du ska ha fingrarna på. Sen är det bara göra som i GH, gå framåt :)

watertouch
2008-04-04, 00:07
Ca 3000kostar en hyffsad gitarr.. Miccar är inte sådärr jätteviktiga då är det snarare vilken stärkare man lirar.

Gitarrmärken Ibanez gör några billiga modeller som faktiskt låter bra, (billigt trä från asien) men bra trä så att säga. Vi snackar ELGITARRER här... du kan spela utan stärkare till dem oxå, använder själv knappt stärkare till mina. Eller koppla in nån stärkare o dra på...

Då kommer några andra val. Antingen köper man en riktig stärkare, Ex VOX har en bra stärkare med högtalare för ca 1500kr som Dessutom kan "imitera" ca 10 andra stärkare..
Eller så köper man en elektronisk stärkare (utan högtalare) ex. Vamp2 eller POD. Eller hoppar på det tunga artellerit. 25.000kr+ Mesa,peavy, Marshall och sen högtalare till dessa..

Själv kör jag mest med min Vamp 2 som är "digital" så jag kopplar in gitarren i den sen mina hörlurar eller datorn eller vadsom.. Gillar rattarna på dem, dem bestämmar allt, volym,utvolym, dist,bass, osv osv.. Denna grejj imiterar alltså ca 20 olika stärkare och va hmm 10 högtalare... Mycket lätt att hitta ett bra sound för det är många rattar. Hade en Zoom 505 förut där man fick hålla på och klicka sig runt o ha sig för att hitta rätt och sen ställa in... JA den används sällan... Riktigt sällan...

Scratch89
2008-04-04, 00:09
Inte för att vara sån men visst går den i fyrtakt men noterna är åttondelar i Blink-låten?

Nu har jag väl inte sagt något annat?

watertouch
2008-04-04, 00:13
Jävla Asiater va som ska ha massa "mångfunktionsgrejjs" för knapparna samma sak med min radio scanner fan varje knapp kan göra typ 10 olika funktioner.(Icom r5)

Taragon
2008-04-04, 06:40
Köp en gitarr å börja plinka bara. behöver inte lägga pengar på någon dyr gitarr om du inte har spelat någon gång. Onödiga pengar utifall du ledsnar