handdator

Visa fullständig version : Akut hjälp med hyresvärd


soulman
2008-04-03, 17:40
Det är så att när jag separerade så fixade jag en lägenhet i samma område för ungarnas skull.
Jag fick en lägenhet 250 meter ifrån ungarna vilket är helt super.

Saken är den att lägenheten var så skadad av all nikotin från förra hyresgästen plus att golvet var sönder skuret med en kniv i alla rum.

Jag fick ta ut nya golv, färg och nya köksluckor men lukten blev värre plus genomslag i taken.

Jag påpekade att man måste måla med plasta eller något liknande men det var dom för snåla för.

Nu har dom börjat sanera lägenheten och detta kommer att ta minst till fredag nästa vecka, dom började på måndag morgon med detta.

Problemet är att jag inte har någonstans att bo under tiden, inte så kul att "flytta" in hos exet, bo hos kompisar osv.
Hyresvärden hånskrattade åt mig när jag idag tröttnade på dom och ifrågasatte varför jag ska betala full hyra när jag inte kan bo i lägenheten och dom inte fixar något annat ställe under saneringstiden.

När jag sa att detta blir ett ärende för Hyresnämnden så säger förvaltaren "Syns i rätten grabben".

Vet någon av er vad som gäller?
Har inte råd att bo på hotel någon fler natt så inatt är sista natten jag betalar det.
Försäkringsbolaget (Folksam) måste utreda ärendet innan dom kan ge svar på om detta är ett försäkringsärende.

Cilia
2008-04-03, 17:44
Jag tror att det är så att om du inte kan bruka lägenheten under renoveringstiden så är dom skyldiga dig ett ersättningsboende. Men frågan är om man klassar det som det i det här fallet. Det beror på. Bäst är nog att kontakta hyresgästföreningen.

soulman
2008-04-03, 17:49
Det sa en kompis också som är jurist dock inte inom detta område men i coh med att jag betalar full hyra så måste dom fixa ett boende eller om jag fixar boendet betalar dom tillbaka hyran.
Hyresg. föreningen måste man väl va med i för att få hjälp?


Jag tror att det är så att om du inte kan bruka lägenheten under renoveringstiden så är dom skyldiga dig ett ersättningsboende. Men frågan är om man klassar det som det i det här fallet. Det beror på. Bäst är nog att kontakta hyresgästföreningen.

barfota
2008-04-03, 17:55
hota med att bränna ner huset om hyresvärden inte skärper sig.

soulman
2008-04-03, 18:05
Så kan man också göra och med all säkerhet få gratis mat och boende hos Kriminalvården.

hota med att bränna ner huset om hyresvärden inte skärper sig.

shut teh face
2008-04-03, 18:13
Det finns ju schyssta vandrarhem att bo på, om hotel är för dyrt.

hahavaffan
2008-04-03, 18:48
Så kan man också göra och med all säkerhet få gratis mat och boende hos Kriminalvården.:D

L-Sami
2008-04-03, 18:53
Dåligt om man måste betala hyra för ett ställe där man inte kan bo.

tobbeg
2008-04-03, 18:58
Det sa en kompis också som är jurist dock inte inom detta område men i coh med att jag betalar full hyra så måste dom fixa ett boende eller om jag fixar boendet betalar dom tillbaka hyran.
Hyresg. föreningen måste man väl va med i för att få hjälp?

Jo man måste vara medlem för att få hjälp, men det finns inget som hindrar dig att gå med i hyresgästföreningen och sen kontakta deras jurister. Det gjorde vi när vi hade problem förut och det funkade hur bra som helst. Det kostar inte många kronor att gå med där.

soulman
2008-04-03, 19:25
Tack för info, ska fixa det imorgon.

Jo man måste vara medlem för att få hjälp, men det finns inget som hindrar dig att gå med i hyresgästföreningen och sen kontakta deras jurister. Det gjorde vi när vi hade problem förut och det funkade hur bra som helst. Det kostar inte många kronor att gå med där.

soulman
2008-04-03, 19:26
Det är väl det jag mest har hakat upp mig på.

Dåligt om man måste betala hyra för ett ställe där man inte kan bo.

NiXPhoenix
2008-04-03, 21:06
Vandrarhem om inte kompisar ställer upp.

Hades
2008-04-03, 21:30
En snabb titt i Jordabalken (12:11 § 1 st. 3 p.) gav följande:

11 § Uppkommer före hyrestidens början ringare skada på lägenheten än som anges i 10 § första stycket och är skadan inte avhjälpt när lägenheten skall tillträdas eller är lägenheten i övrigt, i annat fall än som avses i 13 §, på tillträdesdagen inte i det skick som hyresgästen har rätt att fordra, gäller följande:

3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.

Du får läsa mer noggrant själv (kolla 12 kap):
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm

PowPow
2008-04-03, 21:32
Som sagt: Hyresgästsföreningen. Om du inte är medlem går det säkert att gå med och få hjälp direkt, om du inte har riktigt koll själv.

De fixade så att vi fick avdrag på hyran när vårt badrum renoverades när jag bodde i hyresrätt, och det trots att hyresvärden hade fixat dusch och toalett till oss i huset bredvid.

Fast vi hade nog världens bästa hyresvärd.

soulman
2008-04-04, 07:55
Har pratat med Hyresgästföreningen och det hela tog ca. 15 minuter att lösa med hjälp av deras jurist.

Skulle vilja höra samtalet som gjorde att min hyresvärd ändrade sig på så kort tid.

Renoveringen/saneringen verkar ta minst 2 veckor till så hyresvärden fixar boende, återbetalning av hyra plus utlägg för ökade levnadskostnader.

Ska åka och hämta pengarna om en stund. Känner på mig att jag kommer att få vakna upp med ett hästhuvud i sängen när jag vann över hyresvärden.

soulman
2008-04-04, 07:56
Det är så det ska funka. Har också haft skit bra hyresvärdar när jag bodde ensam på 90 talet men ibland kan man ha otur.

Som sagt: Hyresgästsföreningen. Om du inte är medlem går det säkert att gå med och få hjälp direkt, om du inte har riktigt koll själv.

De fixade så att vi fick avdrag på hyran när vårt badrum renoverades när jag bodde i hyresrätt, och det trots att hyresvärden hade fixat dusch och toalett till oss i huset bredvid.

Fast vi hade nog världens bästa hyresvärd.

Cilia
2008-04-04, 08:10
Har pratat med Hyresgästföreningen och det hela tog ca. 15 minuter att lösa med hjälp av deras jurist.

Skulle vilja höra samtalet som gjorde att min hyresvärd ändrade sig på så kort tid.

Renoveringen/saneringen verkar ta minst 2 veckor till så hyresvärden fixar boende, återbetalning av hyra plus utlägg för ökade levnadskostnader.

Ska åka och hämta pengarna om en stund. Känner på mig att jag kommer att få vakna upp med ett hästhuvud i sängen när jag vann över hyresvärden.
skönt att det ordna sig.
Om han säger något tycker jag bara att du lugnt ska säga att du ville att vi skulle klara upp det här i rätten så jag kontaktade mitt juridiska ombud. Jag uppfattade det att det var din vilja.


Han kan ju först inte hota med en juridisk process och sen klaga när du tar det den juridiska vägen?