handdator

Visa fullständig version : Hälsovakten > kolesterol


KaptenKnäsvag
2008-04-03, 14:30
Enligt hälsovakten ligger jag på skyhög kolesterol. 223% av RDI, och då har jag bara ätit relativt nyttiga grejer.

frukost: ris/grönsaker/skinka, 2 portioner
mellanmål: 1 liter yoghurt
lunch: 500g kycklingfilé

Bör jag oroa mig?

Eddie Vedder
2008-04-03, 15:31
RDI på kolesterol?:confused:

Vad är det enligt Hälsovakten? För det finns inga rekommendationer enligt SNR för kolesterol.

Koloftw
2008-04-03, 15:43
RDI på kolesterol?:confused:

Vad är det enligt Hälsovakten? För det finns inga rekommendationer enligt SNR för kolesterol.

200 mg för mig. Sen kanske det beror på vikt/längd/kön/etc., det vet jag inte.

King Grub
2008-04-03, 15:49
Det finns inget sådant RDI. Rekommendationerna är max 300 mg per dag för friska, max 200 mg per dag om man har hjärtproblem.

Eddie Vedder
2008-04-03, 15:52
200 mg för mig. Sen kanske det beror på vikt/längd/kön/etc., det vet jag inte.

Konstigt av dom att ange ett sånt RDI när det inte ens finns officiella rekommendationer. Nog trodde jag att Hälsovakten förhåller sig till SNR även dom.

tntballe
2008-04-03, 15:57
så här står det i hälsovakten

carrot
2011-02-22, 11:01
200-300mg?? inte ens 100g ägg ju :( äter minst 2 ägg per dag, är man i farozonen då eller?

mikaelj
2011-02-22, 11:05
Under 5,0 mmol/L är ju fina riktlinjer. Då trillar jag snart av pinn. Pfft.

Apos78
2011-02-22, 11:10
Det råder osäkerhet om vad som är en vettig kolesterolnivå. Varför Hälsovakten anger RDI vet jag inte men det går egentligen inte att säga varken eller om kolesterol och risker. Kolesterol är så mycket mer än bara totalvärde och dietärt intag.

stevebc
2011-02-22, 11:22
Jag läste att levern producerar mellan 700 till 1200 mg kolesterol per dag.

Man hör ju ofta att om man äter kolesterolrik mat så sänks egenproduktionen, vilket många ofta glömmer att ta med i beräkningen när de klankar ner på ägg o dyl. Men 100 gram ägg läser jag att det innehåller 424 mg. Så "redan" vid 3 ägg per dag borde ju den här gränsen vara nådd.

Vad händer sedan? Skits resten ut, eller är det något slags HDL eller LDL-värde som stiger? Jag minns en egenstudie som en koloit gjorde på sig själv. Han åt 10 ägg om dagen utan att märka någon större förändring i värdena.

carrot
2011-02-22, 11:32
Jag läste att levern producerar mellan 700 till 1200 mg kolesterol per dag.

Man hör ju ofta att om man äter kolesterolrik mat så sänks egenproduktionen, vilket många ofta glömmer att ta med i beräkningen när de klankar ner på ägg o dyl. Men 100 gram ägg läser jag att det innehåller 424 mg. Så "redan" vid 3 ägg per dag borde ju den här gränsen vara nådd.

Det där med levern visste jag inte och att det sänker egenproduktionen låter intressant, men enligt livsmedelverket så är 100g ägg cirka 360mg kolesterol. http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1225

Apos78
2011-02-22, 11:43
Det där med ägg hänger med sedan länge och då från amerikanska rekommendationer. Men som sagt, ingen kan säga varken bu eller bä. Säkert är dock att det är bra mycket mer att ta hänsyn till än bara totalkolesterol.

mikaelj
2011-02-22, 11:50
Jag läste att levern producerar mellan 700 till 1200 mg kolesterol per dag.

Man hör ju ofta att om man äter kolesterolrik mat så sänks egenproduktionen, vilket många ofta glömmer att ta med i beräkningen när de klankar ner på ägg o dyl. Men 100 gram ägg läser jag att det innehåller 424 mg. Så "redan" vid 3 ägg per dag borde ju den här gränsen vara nådd.

Vad händer sedan? Skits resten ut, eller är det något slags HDL eller LDL-värde som stiger? Jag minns en egenstudie som en koloit gjorde på sig själv. Han åt 10 ägg om dagen utan att märka någon större förändring i värdena.

Mina gick upp till 11 (HDL 3,4 LDL 7,2) för att sedan gå ner till 5,4 (HDL 2,8 LDL 2,6) efter ett och ett halvt år med ganska mycket ägg (och mättat fett).

Verkar som att kroppen anpassar sig?

stevebc
2011-02-22, 12:38
Mina gick upp till 11 (HDL 3,4 LDL 7,2) för att sedan gå ner till 5,4 (HDL 2,8 LDL 2,6) efter ett och ett halvt år med ganska mycket ägg (och mättat fett).

Verkar som att kroppen anpassar sig?Jag undrar om vi kan skrapa ihop ett 50-tal (hur många behöver man?) högäggskonsumenter (>3-4 per dag) som genom självtester (ja, det får ju bli så) testar HDL, LDL, blodfetter, blodtryck osv under ett års tid. Göra det till en studie och skriva ihop en artikel :). Å andra sidan hade det nog blivit alldeles för smalt och intetsägande undersökningsområde, då jag antar att unga vältränade män "tål" mer kolesterol än, säg, sjuka och otränade äldre individer.

prOtotype
2011-02-22, 12:58
Jag undrar om vi kan skrapa ihop ett 50-tal (hur många behöver man?) högäggskonsumenter (>3-4 per dag) som genom självtester (ja, det får ju bli så) testar HDL, LDL, blodfetter, blodtryck osv under ett års tid. Göra det till en studie och skriva ihop en artikel :). Å andra sidan hade det nog blivit alldeles för smalt och intetsägande undersökningsområde, då jag antar att unga vältränade män "tål" mer kolesterol än, säg, sjuka och otränade äldre individer.

Fast det är ju den målgruppen som är störst på kolo, så det är vi som har nytta av resultaten. Och personer med kvargintag över 10g/kgkroppsvikt, optinoja och förkärlek för böj hör ju kanske inte till den vanligaste studiegruppen, så det är väl dags att vi får vår beskärda del av anpassade studier också

stevebc
2011-02-22, 14:24
Fast det är ju den målgruppen som är störst på kolo, så det är vi som har nytta av resultaten. Och personer med kvargintag över 10g/kgkroppsvikt, optinoja och förkärlek för böj hör ju kanske inte till den vanligaste studiegruppen, så det är väl dags att vi får vår beskärda del av anpassade studier ocksåDet har du fan rätt i. Det slog slint där.