handdator

Visa fullständig version : Vad händer efter man slutat ta kreatin??


heerbie
2008-04-03, 13:53
tja, har efter en tid nu börjat träna allt mer och mer serriöst. har då funderat på att börja med kosttillskott, och läst då en del om just kreatin. allt jag läst hittills har verkat mycket positivt, över förväntan. jag tycker att de nästan låter lite för bra för att vara sant, men det kanske bara är jag som tycker så.

iallfall, de jag undrar över är vad som händer efter att man ha använt sig av kreatin som kosttillskott. vad händer med de musklerna som man byggt större och starkare under sin period med kreatin ??? (vi antar då att man lyckas bygga större muskler). kommer musklerna gå över i fett eller kommer de fortfarande förbli muskler?? vi förutsätter att man håller kvar med samma tränings schema som då man använde kreatin, ända skillnaden från då är att man inte tar det längre.

vore as gött med svar så snabbt som möjligt, hade nämligen tänkt börja så snart som möjligt!

ha de gott å tack på för hand!

King Grub
2008-04-03, 13:56
Muskler kan aldrig bli fett!!!

Musklerna kan bli större eller mindre, inget annat. Efter en kreatinperiod kommer musklerna möjligen att minska i storlek, men då beror det på förlorad vätska, inte på att muskelprotein skulle brytas ned plötsligt.

heerbie
2008-04-03, 14:02
Muskler kan aldrig bli fett!!!

Musklerna kan bli större eller mindre, inget annat. Efter en kreatinperiod kommer musklerna möjligen att minska i storlek, men då beror det på förlorad vätska, inte på att muskelprotein skulle brytas ned plötsligt.


okej..så musklerna kommer (förhoppningsvis) att inte återgå till storkleken de va i innan kreatinperioden?
en annan fråga som dök upp, finns det inte risk att musklerna blir helt hängiga och slappa, tex. att bröstmuskularturen skulle bli slapp ???

tack för så snabbt svar förresten!

King Grub
2008-04-03, 14:03
inte återgå till storkleken de va i innan kreatinperioden?

Inte om du åstadkommit muskeltillväxt under kreatinperioden. Har du gått +-0 i träningsresultat kommer du heller inte att se stor skillnad, men så är det alltid.

en annan fråga som dök upp, finns det inte risk att musklerna blir helt hängiga och slappa, tex. att bröstmuskularturen skulle bli slapp ???

Förstår inte vad du menar; hurdå "slapp", och varför?

heerbie
2008-04-03, 14:15
[QUOTE=King Grub;2911557

Förstår inte vad du menar; hurdå "slapp", och varför?[/QUOTE]


jag menar så att musklerna sjunker ihop, om vi går tillbaka till bröstmuskulaturen som exempel. om jag lyckas träna upp dessa muskler under kreatin perioden så att be blir större än va de var förut, finns det då inte risk att dessa muskler sjunker ihop och hänger mer, liknande "gäddhäng" typ.

eller har jag fattat det helt fel, är det kanske så att jag kommer orka lyfta lika mycket efter kreatinperioden som jag orkar lyfta under kreatinperioden??

King Grub
2008-04-03, 14:24
"Gäddhäng" består av fett, inte muskler. Om dina muskler krymper, så gör dom just det, krymper. Minskar i storlek. Dom ändrar inte form.

Honken
2008-04-03, 14:27
Heerbie, lös hud får du när du går ner ofantligt stor vikt under kort tid.

Pepz
2008-04-03, 14:47
Heerbie- kreatin är inget mirakelmedel som får dig att bli jättestor på kort tid.
och då kommer du heller inte att bli liten när du slutar med kreatinet..

Robban
2008-04-03, 15:01
Inte ett skit! För mig är det iaf helt värdelöst. Märker ingen skillnad med eller utan...:)

ElecTr0n
2008-04-03, 20:10
Inte ett skit! För mig är det iaf helt värdelöst. Märker ingen skillnad med eller utan...:)

Jag får bra effekt när jag tar de.. Det är väl olika från person till person! *flex*

Robban
2008-04-04, 06:03
Jag får bra effekt när jag tar de.. Det är väl olika från person till person! *flex*

Du har rätt.
Jag syftar egentligen på att det inte skiljer så mycket att det märks nåt direkt då man slutar.
De som använder kreatin talar alltid själva om att de använder det. Har aldrig varit med om att någon kommit fram till en användare och sagt något i stil med:

-Shit, fan vad du växt, kreatin vá?

Det är den som använder som pratar om tryck och någon repetition hit eller dit. Vad det gäller trycket kan jag, som jag antyder ovan, lova att det känns mer än det syns.

Jag ska be att få ändra lite på mitt tidigare uttalande i min förra post. Det kan hända ngt. Exempel nedan.

Jag personligen tror att de flesta användare äter lite mer pga motivation, placebo, därav viktökning och tryck. När de gått upp ca 6kg, i slutet av kreatinkuren, så börjar de klaga på att de blir vattniga av kreatin. När de slutat med kreatinet äter de lite mindre samt tränar lite sämre, de har ju mindre "tryck". Beror till största(hela?) delen på mindre mat. De sjunker ihop lite i glykogendepoerna och vips, kroppen ser sämre ut. Det är inte bara vatten! De har lagt på sig flera kg rent fett som nu framhävs då glykogentrycket uteblir...
Sådär har vi skapat en kreatinberoende yngling! :D

Min finish får bli att det kanske kan vara till viss hjälp med kreatin men det är så långt ifrån ett mirakel man kan komma.

Mvh

Alfred Nobel
2008-04-04, 07:32
Du har rätt.
Jag syftar egentligen på att det inte skiljer så mycket att det märks nåt direkt då man slutar.
De som använder kreatin talar alltid själva om att de använder det. Har aldrig varit med om att någon kommit fram till en användare och sagt något i stil med:

-Shit, fan vad du växt, kreatin vá?

Det är den som använder som pratar om tryck och någon repetition hit eller dit. Vad det gäller trycket kan jag, som jag antyder ovan, lova att det känns mer än det syns.

Jag ska be att få ändra lite på mitt tidigare uttalande i min förra post. Det kan hända ngt. Exempel nedan.

Jag personligen tror att de flesta användare äter lite mer pga motivation, placebo, därav viktökning och tryck. När de gått upp ca 6kg, i slutet av kreatinkuren, så börjar de klaga på att de blir vattniga av kreatin. När de slutat med kreatinet äter de lite mindre samt tränar lite sämre, de har ju mindre "tryck". Beror till största(hela?) delen på mindre mat. De sjunker ihop lite i glykogendepoerna och vips, kroppen ser sämre ut. Det är inte bara vatten! De har lagt på sig flera kg rent fett som nu framhävs då glykogentrycket uteblir...
Sådär har vi skapat en kreatinberoende yngling! :D

Min finish får bli att det kanske kan vara till viss hjälp med kreatin men det är så långt ifrån ett mirakel man kan komma.

Mvh

Bra sagt Robban!

Lite nyfikenhet; tar det lång tid att förlora den vätskan kreatinet bundit i musklerna/kroppen? Eller är det som vilken vätsketömningen som helst?

King Grub
2008-04-04, 07:34
Prova att läsa kreatinstickyn.

Alfred Nobel
2008-04-04, 07:38
Prova att läsa kreatinstickyn.

Det ska jag göra, tack