handdator

Visa fullständig version : EAA vs BCAA


Per B
2008-04-03, 09:46
Efter att ha läst, och även aktivt deltagit i, dussintals diskussioner om EAA så framgår det ju tydligt att EAA tar man för att stimulera en förhöjd proteinsyntes. Detta kan vara i samband med träning, men tillskott av EAA har också visat sig kunna höja proteinsyntesen mellan måltiderna även om det inte är i samband med träning (fast det kanske bara gällde sängliggande sjukhuspatienter?). EAA har däremot ingen anti-katabol effekt.

BCAA innehåller bara 3 av de essentiella aminosyrorna, nämligen L-Leucin, L-Isoleucin och L-Valin. Vissa förespråkar BCAA framför EAA, och rimligtvis beror detta på åsikten att det ändå är dessa 3 aminosyror "som betyder nåt". Men det intressanta är att i marknadsföringen av BCAA-produkter så anges de fungera både stimulerande på proteinsyntesen (dvs anabolt) i samband med träning, och som anti-katabolt vid övriga intag.

Så mina 2 frågor är:

1. Finns det några studier som jämför EAA och BCAA, och som därmed kan ge svar på om de aminosyror som finns i EAA men inte i BCAA är varken gör från eller till med tanke på avsikten med produkten?

2. Varför påstår BCAA-tillverkarna att deras produkt är anti-katabol medans man inte sett det påståendet för EAA-produkter?

Tack på förhand!

King Grub
2008-04-03, 09:55
1. http://jn.nutrition.org/content/vol136/issue2/#SUPPLEMENT__BRANCHED_CHAIN_AMINO_ACIDS_IN_EXERCIS E

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/2/250

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

2. Varken EAA eller BCAA har någon speciell antikabol effekt i vila eller efter träning. Inte på muskulaturen i alla fall, men väl på annan vävnad. Båda har antikatabol effekt även på muskulaturen vid intag under träning.

Per B
2008-04-03, 10:34
Tack för det supersnabba svaret Gruben, som vanligt! :thumbup: Dessvärre lyckas jag inte hitta svaret på min första fråga i nån av texterna: vad jag letar efter är alltså nån diskussion om effekten från de essentiella aminosyror som ingår i EAA men inte i BCAA. Men jag kanske är blind?!

Däremot hittade jag en intressant sak i "Regulation of Muscle Protein by Amino Acids" (din sista länk) som du säkert hänvisat till i andra EAA-trådar, men som jag helt missat. Och det är att effekten från EAA på proteinsyntesen i vila kraftigt höjs om man samtidigt tillför kolhydrater, medans denna effekt inte kan noteras i samband med styrketräning.

Coach
2008-04-28, 07:48
Lånar tråden lite, Per B :)

Jag har sökt men inte lyckats hitta något om mängden L-isoleucine, L-leucine och L-Valine i EsaPro. Någon som vet mellan tummen och pekfingret hur många milligram av vardera aminosyra en portion (10g) EAA innehåller? Det hade varit intressant att veta då mängden och fördelningen av aminosyror kan skilja en hel del mellan olika BCAA-tillverkare.

Tack på förhand!

Anders The Peak
2008-04-28, 08:08
Lånar tråden lite, Per B :)

Jag har sökt men inte lyckats hitta något om mängden L-isoleucine, L-leucine och L-Valine i EsaPro. Någon som vet mellan tummen och pekfingret hur många milligram av vardera aminosyra en portion (10g) EAA innehåller? Det hade varit intressant att veta då mängden och fördelningen av aminosyror kan skilja en hel del mellan olika BCAA-tillverkare.

Tack på förhand!

http://www.ajcn.org/cgi/content-nw/full/78/2/250/T2

Coach
2008-04-28, 08:31
http://www.ajcn.org/cgi/content-nw/full/78/2/250/T2

Hur bra stämmer de siffrorna överrens med innehållet i Eiselt's EsaPro?

Anders The Peak
2008-04-28, 09:17
Hur bra stämmer de siffrorna överrens med innehållet i Eiselt's EsaPro?
Det är den blandningen som EsaPro innehåller. Henrik hänvisar till dessa studier. Troligen är det en viss tillverkare som tillverkar samtliga testpreparat för forskareliten. Vi får anta att Henrik tillhandahåller den renaste EAA-preparatet på den öppna marknaden. Det ska han ha kredit för tycker jag.

Anders The Peak
2008-04-28, 12:03
Grub!
Den här är intressant den påstår att man får bättre muskelsyntes av EAA-preparat under kalorirestriktion jämfört med kaloribalans.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/2/250

Det betyder att om man äter rätt aminosyreblandning så kan man bygga muskler under diet, och när det gäller äldre och yngre så är det ett faktum.

King Grub
2008-04-28, 12:09
Var ser du kalorirestriktion i den studien?

"The subjects performed their regular activities and maintained their usual diet during the week preceding the study."

Studiens mätperiod var bara ett par timmar lång.

Anders The Peak
2008-04-28, 12:17
Var ser du kalorirestriktion i den studien?

"The subjects performed their regular activities and maintained their usual diet during the week preceding the study."

Studiens mätperiod var bara ett par timmar lång.


In this case, the elimination of nonessential amino acids should maximize the anabolic efficiency of a supplement for the elderly by decreasing the total
energy content while maintaining the stimulatory effect on muscle
protein synthesis

King Grub
2008-04-28, 12:27
Står inget om energibalans där, bara om energiinnehållet vid ett akut intagstillfälle.

Vad det handlade om var att äldre personer som får tillskott minskar sitt vanliga födointag med motsvarande kalorimängd, omedvetet, varför ett sådant tillskott bör maximera sin anabola effekt per energienhet, genom att eliminera NEAA, vilka inte bidrar med någon extra effekt på proteinsyntesen.

Anders The Peak
2008-04-28, 13:10
Står inget om energibalans där, bara om energiinnehållet vid ett akut intagstillfälle.

Vad det handlade om var att äldre personer som får tillskott minskar sitt vanliga födointag med motsvarande kalorimängd, omedvetet, varför ett sådant tillskott bör maximera sin anabola effekt per energienhet, genom att eliminera NEAA, vilka inte bidrar med någon extra effekt på proteinsyntesen.

Och det skulle inte fungera på andra än på äldre personer menar du?


"by decreasing the total energy content"

King Grub
2008-04-28, 13:16
Du skriver att det handlar om kalorirestrikion. Det gör det inte. Energiinnehållet i ett aminosyreintag har inte med kalorirestriktion totalt att göra.

Anders The Peak
2008-04-29, 07:45
Grub, vad tror du om att ersätta intakt protein så långt det går med EAA och inrikta sig mer på kolhydrater och fett för att optimera muskelproteinsyntesen?

Du har ju själv gång på gång lagt fram bevis(studier) på att EAA är det som styr MPS och i de studier som gäller yngre och äldre är det entydigt att EEA styr muskeltillväxten tillsammans med styrketräning.

En omräkningsnyckel/ersättningsmodell för intakt protein bör vara 0.24 utifrån snittinnehållet av EAA i intakt protein och för en 80 kg person bör det motsvara/räcka med ca 40 gr EEA för att skapa maximal muskelproteinsyntes.

Det här blir mitt nästa projekt när jag har utvärderat min ADF 100% efter två månaders fastande.

Anders The Peak
2008-04-30, 09:42
Grub, vad tror du om att ersätta intakt protein så långt det går med EAA och inrikta sig mer på kolhydrater och fett för att optimera muskelproteinsyntesen?

Du har ju själv gång på gång lagt fram bevis(studier) på att EAA är det som styr MPS och i de studier som gäller yngre och äldre är det entydigt att EEA styr muskeltillväxten tillsammans med styrketräning.

En omräkningsnyckel/ersättningsmodell för intakt protein bör vara 0.24 utifrån snittinnehållet av EAA i intakt protein och för en 80 kg person bör det motsvara/räcka med ca 40 gr EEA för att skapa maximal muskelproteinsyntes.

Det här blir mitt nästa projekt när jag har utvärderat min ADF 100% efter två månaders fastande.

BUMP
http://www.bck.nu/start/images/mtbkm2007_sen.jpg

Ola Wallengren
2008-04-30, 10:17
Grub, vad tror du om att ersätta intakt protein så långt det går med EAA och inrikta sig mer på kolhydrater och fett för att optimera muskelproteinsyntesen?

Du har ju själv gång på gång lagt fram bevis(studier) på att EAA är det som styr MPS och i de studier som gäller yngre och äldre är det entydigt att EEA styr muskeltillväxten tillsammans med styrketräning.

En omräkningsnyckel/ersättningsmodell för intakt protein bör vara 0.24 utifrån snittinnehållet av EAA i intakt protein och för en 80 kg person bör det motsvara/räcka med ca 40 gr EEA för att skapa maximal muskelproteinsyntes.

Det här blir mitt nästa projekt när jag har utvärderat min ADF 100% efter två månaders fastande.

Hur kommer du fram till en omräkningsfaktor på 0,24? Jag tror inte snittinnehållet av EAA i en normalkost är 24%. Har jag fel?

Anders The Peak
2008-04-30, 10:45
Hur kommer du fram till en omräkningsfaktor på 0,24? Jag tror inte snittinnehållet av EAA i en normalkost är 24%. Har jag fel?
Snittinnehåll av EAA i en normalkost är ca 15.1% Men då vi tränande äter rätt avancerat och med högvärdiga proteinkällor hamnar det högre närmare 24% än 15.1%.

Ola Wallengren
2008-04-30, 12:25
Blandar du inte ihop BCAA med EAA nu?
Enligt min normalkost för styrketränande så ligger halten EAA på 43% och halten BCAA på 20%.

Om man räknar med att det finns 9 essentiella aminosyror så finns det endast 7 livsmedel i den svenska aminosyradatabasen som har lägre EAA innehåll än 15,1%. Snittet ligger på ca 36%.

A.Steinbach
2008-04-30, 14:24
Grub, vad tror du om att ersätta intakt protein så långt det går med EAA och inrikta sig mer på kolhydrater och fett för att optimera muskelproteinsyntesen?

Du har ju själv gång på gång lagt fram bevis(studier) på att EAA är det som styr MPS och i de studier som gäller yngre och äldre är det entydigt att EEA styr muskeltillväxten tillsammans med styrketräning.

En omräkningsnyckel/ersättningsmodell för intakt protein bör vara 0.24 utifrån snittinnehållet av EAA i intakt protein och för en 80 kg person bör det motsvara/räcka med ca 40 gr EEA för att skapa maximal muskelproteinsyntes.

Det här blir mitt nästa projekt när jag har utvärderat min ADF 100% efter två månaders fastande.

Allt handlar ju inte bara om att maximera mps. För att få en så bra prroteinbalans som möjligt gäller det ju också att även minska proteinnedbrytningen.

Snabbt protein och EAA leder till stimulering av proteinsyntesen men ej minskad proteinnedbrytning medans långsamt protein upprätthåller en bättre proteinbalans genom minskad proteinnedbrytning. Detta gäller iof vid intag av enbart protein.

I så fall ska man väll ta EAA mellan måltiderna för ökad stimulering men samtidigt äta en kombination av snabbt och långsamt protein i övrigt för att få en så bra proteinbalans som möjligt.

Anders The Peak
2008-04-30, 14:26
Blandar du inte ihop BCAA med EAA nu?
Enligt min normalkost för styrketränande så ligger halten EAA på 43% och halten BCAA på 20%.

Om man räknar med att det finns 9 essentiella aminosyror så finns det endast 7 livsmedel i den svenska aminosyradatabasen som har lägre EAA innehåll än 15,1%. Snittet ligger på ca 36%.

Både och men jag har tagit ett snitt utifrån Lillemor Abrahamssons beräkning av EAA.

Då bör omräkningsfaktorn vara 0.36-0.43 och för en på 80 kg skulle det motsvara ca 60-70 gr EAA lite mer än min första beräkning och låter lite högt jag tror att det räcker med ca 50 gr för att tillgodose behovet.

Anders The Peak
2008-04-30, 14:31
Både och men jag har tagit ett snitt utifrån Lillemor Abrahamssons beräkning av EAA.

Då bör omräkningsfaktorn vara 0.36-0.43 och för en på 80 kg skulle det motsvara ca 60-70 gr EAA lite mer än min första beräkning och låter lite högt jag tror att det räcker med ca 50 gr för att tillgodose behovet.
Steinbach leucininnehållet i 50 gr EEA räcker för att förhindra muskelnedbrytningen. Det beskrivs i de fallstudier som Grub har presenterat i tråden.

A.Steinbach
2008-05-01, 04:56
Steinbach leucininnehållet i 50 gr EEA räcker för att förhindra muskelnedbrytningen. Det beskrivs i de fallstudier som Grub har presenterat i tråden.

Vad jag förstått så vill du testa att byta ut det mesta av proteinet i kosten mot enbart EAA för att maximera proteinsyntesen.

Det jag menar är att om man bara konsumerar "snabbt" protein som då EAA så kommer det inte att leda till en "optimal" proteinbalans eftersom "snabbt" protein enbart stimulerar proteinsyntesen men inte minskar proteinnedbrytningen.

Och långsamt protein verkar ge en bättre proteinbalans jämfört med snabbt protein pga större inhibering av proteinnedbrytningen.

Men en kombination av snabbt och långsamt protein är med största sannolikhet det bästa.

In terms of speed of digestion influencing protein kinetics,
studies investigating whole body protein kinetics after protein
ingestion have demonstrated that slowly digested proteins such
as casein produce a greater whole body net protein deposition
than more rapidly digested proteins such as whey (4, 10, 11).
However, as a function of the methodology, these studies
cannot distinguish splanchnic and skeletal muscle amino acid
uptake and therefore are not able necessarily to directly quantify
skeletal muscle protein anabolism.
In conclusion, ingestion of a CAA supplement produces a
greater anabolic effect than ingestion of a nutritionally mixed
meal, despite similar EAA content. Furthermore, ingestion of
the CAA supplement does not result in a subsequent compensatory
nadir in net phenylalanine balance and does not effect
the normal anabolic response to ingestion of a nutritionally
mixed meal.
Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E761–E767, 2005.
Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism
without interfering with the response to mixed meal ingestion

Eddie Vedder
2008-05-01, 07:31
Det jag menar är att om man bara konsumerar "snabbt" protein som då EAA så kommer det inte att leda till en "optimal" proteinbalans eftersom "snabbt" protein enbart stimulerar proteinsyntesen men inte minskar proteinnedbrytningen.

Och långsamt protein verkar ge en bättre proteinbalans jämfört med snabbt protein pga större inhibering av proteinnedbrytningen.[/B]

Det där är ju helt logiskt. Lite intressant i teorin dock, det är ju frågan för hur pass väl man kan hämma proteinnedbrytningen vi högt kolhydratintag.

Om kolhydraterna (samt det intakta proteinet i kolhydratkällorna, om än icke fullvärdiga) ges "det antikatabola ansvaret" och EAA fixar anabolismen via hög akut stimulering av muskelproteinsyntes vore det intressant att undersöka faktiskt.
Det vet jag ju inte om man gjort heller, vidare vet jag inte om det är någon praktisk detalj som jag missar här och där resonemanget faller.

Anders The Peak
2008-05-01, 10:53
In this case, the elimination of nonessential amino acids should maximize the anabolic efficiency of a supplement for the elderly by decreasing the total energy content while maintaining the stimulatory effect on muscle
protein synthesis

När det gäller proteinbalansen så uppnår man den bästa balansen med 2-3 gr Kasein/5-8 gr EAA/12-20 gr vassle intaget var 20 minut. Mätt i l-leucin och fenylalanin.

Antagligen skulle man kunna få liknande resultat av enbart l-leucin och kanske även bättre med en blandning av l-leucin och fenylalanin.

Mina tankar kommer utifrån alla dessa fallstudier som presenterats sista åren.

När det gäller muskelproteinsyntesen så handlar det om extracellulära och inte om intracellulära aminosyror som bygger musklerna dvs MPS.

När det gäller intaget av aminosyror i form av EAA som t ex. EsaPro så tror jag att i normalfallet har man tillgodosett sitt dygnsbehov av EAA med 16-15gr EsaPro därför behöver man inte tänka så mycket på protein utan försöka få i sig en adekvat mix av kolhydrater och fetter för att bygga maximalt med muskler.

Mitt nästa projekt med EAA och försöka utesluta icke essentiella aminosyrer i den mån det går, utgår från Elena Volpi, Hisamine Kobayashi ... Robert R Wolfes studie om EAA påverkan på MPS bland yngre och äldre.
Jag tror att det är värt ett försök och då räcker det med ca 40-50 gr EAA per dygn och intaget kommer att ske mellan måltiderna i doser om ca 12 gr EsaPro eller AminoRush.

Anders The Peak
2008-05-01, 11:13
När det gäller proteinbalansen så uppnår man den bästa balansen med 2-3 gr Kasein/5-8 gr EAA/12-20 gr vassle intaget var 20 minut. Mätt i l-leucin och fenylalanin.

Antagligen skulle man kunna få liknande resultat av enbart l-leucin och kanske även bättre med en blandning av l-leucin och fenylalanin.

Mina tankar kommer utifrån alla dessa fallstudier som presenterats sista åren.

När det gäller muskelproteinsyntesen så handlar det om extracellulära och inte om intracellulära aminosyror som bygger musklerna dvs MPS.

När det gäller intaget av aminosyror i form av EAA som t ex. EsaPro så tror jag att i normalfallet har man tillgodosett sitt dygnsbehov av EAA med 16-15gr EsaPro därför behöver man inte tänka så mycket på protein utan försöka få i sig en adekvat mix av protein,kolhydrater och fetter för att bygga maximalt med muskler.

Mitt nästa projekt med EAA och försöka utesluta icke essentiella aminosyrer i den mån det går, utgår från Elena Volpi, Hisamine Kobayashi ... Robert R Wolfes studie om EAA påverkan på MPS bland yngre och äldre.
Jag tror att det är värt ett försök och då räcker det med ca 40-50 gr EAA per dygn och intaget kommer att ske mellan måltiderna i doser om ca 12 gr EsaPro eller AminoRush.
När det gäller mixen av den adekvata kosten kan den här vara till hjälp för att komponera en adekvat kost utifrån individuella behov.
http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_kost.pdf

Anders The Peak
2008-05-05, 08:29
Leucine-enriched essential amino acid and carbohydrate ingestion following resistance exercise enhances mTOR signaling and protein synthesis in human muscle

Hans C. Dreyer,1,4 Micah J. Drummond,1,4 Bart Pennings,1,4 Satoshi Fujita,2 Erin L. Glynn,4 David L. Chinkes,3 Shaheen Dhanani,2 Elena Volpi,2 and Blake B. Rasmussen1,4
Departments of 1Physical Therapy, 2Internal Medicine, and 3Surgery, 4Division of Rehabilitation Sciences, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas

Submitted 7 September 2007 ; accepted in final form 3 December 2007


We recently showed that resistance exercise and ingestion of essential amino acids with carbohydrate (EAA+CHO) can independently stimulate mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling and muscle protein synthesis in humans. Providing an EAA+CHO solution postexercise can further increase muscle protein synthesis. Therefore, we hypothesized that enhanced mTOR signaling might be responsible for the greater muscle protein synthesis when leucine-enriched EAA+CHOs are ingested during postexercise recovery. Sixteen male subjects were randomized to one of two groups (control or EAA+CHO). The EAA+CHO group ingested the nutrient solution 1 h after resistance exercise. mTOR signaling was assessed by immunoblotting from repeated muscle biopsy samples. Mixed muscle fractional synthetic rate (FSR) was measured using stable isotope techniques. Muscle protein synthesis and 4E-BP1 phosphorylation during exercise were significantly reduced (P < 0.05). Postexercise FSR was elevated above baseline in both groups at 1 h but was even further elevated in the EAA+CHO group at 2 h postexercise (P < 0.05). Increased FSR was associated with enhanced phosphorylation of mTOR and S6K1 (P < 0.05). Akt phosphorylation was elevated at 1 h and returned to baseline by 2 h in the control group, but it remained elevated in the EAA+CHO group (P < 0.05). 4E-BP1 phosphorylation returned to baseline during recovery in control but became elevated when EAA+CHO was ingested (P < 0.05). eEF2 phosphorylation decreased at 1 and 2 h postexercise to a similar extent in both groups (P < 0.05). Our data suggest that enhanced activation of the mTOR signaling pathway is playing a role in the greater synthesis of muscle proteins when resistance exercise is followed by EAA+CHO ingestion.

muscle protein synthesis; mammalian target of rapamycin; essential amino acids.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/294/2/E392

Intressanta artiklar eller hur?
Frågan är bör man ha låga glykogendepåer inför träningen så att man kör ned glykogenet i botten under träningspasset. För att sedan fylla på med maltodextrin och BCAAA/EAA för att få bäst effekt av tillskotten?