handdator

Visa fullständig version : Min första tråd, allmän rådgivning.


Axy
2008-04-02, 21:50
Hej alla. Har styrketränat i 2 år nu och är just nu inne på min andra deff.

Har läst runt mycket på forumet och så, men postar ändå en tråd då jag har några frågetecken kvar, och skulle uppskatta allmänna kommentarer på min kost.

Jag styrketränar två tunga helkroppspass i veckan, joggar 1-2 gånger i veckan (15 min), har sex och rör mig väldigt lite utöver det.

Jag är lite över 190cm lång och väger just nu 77kg morgonvikt.

Jag äter ca 3-4 mål om dagen, och kan i runda slängar/genomsnitt se ut såhär:
Frulle: 2 Proteinrika skivor bröd, med minilätta och mager skinka. Mjölk, banan, keso och multivitamin till det.

*Proteindrink med dextropur under träningsdagar.

Lunch: 200-300g mager nötfärs, 50g fullkornspasta, sås/smör/ketcup och en halv gurka till det. Vatten som dryck.

Kvällsmat: 5 hela ägg och en apelsin. Extra proteinpulver ifall jag känner att proteinintaget varit för lågt den dagen.

Det var hur en typisk dag ser ut för mig.

Frågor:
*Hur ser det ut i allmänhet? Vad missar jag? Vad äter jag för mycket av?

*Äter jag lagom mängd kcal totalt? Jag deffar och siktar på att gå ner ett halvkilo i veckan. Är ca 2000 kcal lagom?

*Nötfärs och ägg är den stora proteinkällan. Vet att nötfärs i för stora mängder inte är nyttigt, men hur är det med ägg?

*Vad kan jag ersätta nötfärs med? Vilka proteiner är nyttiga ur ett cancer/kolesterolperspektiv?

MVH Axel.

Scratch89
2008-04-02, 22:02
Hej!
Först och främst måste jag påpeka att du har 21,3 i BMI. Du behöver inte gå ner i vikt. Om du tycker att du ser tjock ut, så gör du inte det. Eventuellt kan det vara brist på muskelmassa som ger fel proportioner, och då är det styrketräning och viktuppgång som gäller, inte det omvända. Det kommer bara att bli värre då.
För det andra så äter du väldigt lite mat. Du äter mindre än vad jag gör, och jag är på diet, är kortare än dig och väger mindre än dig.
Du verkar inte äta några grönsaker. Du kan inte förlita dig på vitamintillskott; det är betydligt bättre att äta mat. Broccoli och morot är bra källor till vitaminer.
Nötfärs i för stora mängder är inte bra, men det är det inget som är. Variera nötfärsen med kyckling, ägg, keso och/eller andra köttprodukter.

sissa
2008-04-02, 22:10
*Vad kan jag ersätta nötfärs med? Vilka proteiner är nyttiga ur ett cancer/kolesterolperspektiv?

MVH Axel.


Kyckling,fisk, nötkött (magert: fransyska,lövbiff,nötbog,innanlår) och fläskkött
( magert: fläskkotlett,fläskfilé, skinkfärs) baljväxter, lamm,viltkött, mjölkprodukter ( keso,kesella,mjölk,ost mm)

Senaste rapporten angående rött kött ( nötkött och fläskkött ( och lamm och vilt antar jag) så var rekommendationerna ett halvt kilo i veckan.
Har för mig att 1 ägg om dagen i genomsnitt är rätt bra riktmärke vad gäller kolesterol

Axy
2008-04-03, 08:04
All right, tack för svaren.

@ Scratch: Äter en frukt till frukost och en till kvällsmat, och äter grönsaker motsvarande en halv gurka/1-2 morötter till lunch. Det jag skrev i förstaposten var bara ett exempel på hur en dag kan se ut.

Vad det gäller min vikt behöver du inte vara orolig. Jag har en del kroppsfett, vill bara få bort lite från höstens och vinterns bulk, men det handlar som sagt inte om många kilo, kanske 2-3. Kan posta bild på min överkropp.

http://tor.ei.hv.se/~webbVT08023/snusk.jpg
Happyface?

Men dra ner kraftigt på ägg och nötfärs alltså? 500g rött kött om veckan och under 10 ägg kan jag försöka hålla mig till. Ersätta med keso, tonfisk och kyckling?

Axy
2008-04-03, 13:20
Det ska också sägas att jag inte går ner märkvärt med det jag äter, kanske har ämnesomsättning?

Har under deffens 1-2 första månader legat på 2000-2500kcal. I början gick jag ner 3kg, från 80,5 till 77 som jag väger nu, men har stått stilla på det. Kanske iofs beror på påsken och för mycket utgång det senaste, men är runt 2000kcal per dag under deff varav ca 140-150g protein lagom vid deff?

Scratch89
2008-04-03, 17:52
Det är ungefär vad jag försöker hålla mig på. Du kommer garanterat att gå ner.

egge
2008-04-03, 23:59
Jag äter ca 3-4 mål om dagen, och kan i runda slängar/genomsnitt se ut såhär:
Frulle: 2 Proteinrika skivor bröd, med minilätta och mager skinka. Mjölk, banan, keso och multivitamin till det.

*Proteindrink med dextropur under träningsdagar.

Lunch: 200-300g mager nötfärs, 50g fullkornspasta, sås/smör/ketcup och en halv gurka till det. Vatten som dryck.

Kvällsmat: 5 hela ägg och en apelsin. Extra proteinpulver ifall jag känner att proteinintaget varit för lågt den dagen.

Är detta ungefär 2000kcal? Låter otroligt lite.

Axy
2008-04-04, 00:50
Haha kanske inte, nä det är nog lite mindre, typ 1800-1900. Men jag går inte några större mängder på det som sagt iaf. Kan som sagt iofs bero på att det varit påsk och festligheter det senaste. Ska se några veckor framöver hur det går.

Hur brukar folk här på kolozzeum generellt deffa? Med träning, kondition, proteinintag och totalt kcal-intag?

Upptaget
2008-04-04, 02:02
Skulle vara roligt faktiskt och se en bild på dig i dagsljus, en bild i mörker och en lampa tänd i taket en bit ifrån ger inga sanna bilder, Skuggningarna gör att man ser mer välformad ut än vad man egentligen är.. Inget ont mot dig så men skulle vara roligare och se en bild i "vanligt" ljus :)

Axy
2008-04-04, 11:08
Hmm kan försöka fixa. Har bara den lampan i hallen dock, och inget dagsljus når dit, och vi har en stor spegel där så den e nice för att att göra gay-poser med. Kan ta kort idag efter gymmet med muskelpump :>.

Axy
2008-04-04, 15:26
http://tor.ei.hv.se/~webbVT08023/snuskig.jpg

Så, tog den efter gymmet. Vad tycks? 77kg 190+cm.

Scratch89
2008-04-04, 15:28
Ja, inte behöver du dieta mer, anser jag. Men det är som sagt upp till dig.

KaptenKnäsvag
2008-04-04, 15:30
http://tor.ei.hv.se/~webbVT08023/snuskig.jpg

Så, tog den efter gymmet. Vad tycks? 77kg 190+cm.

Mer muskler och fett.

Eddie Vedder
2008-04-04, 15:35
Mer muskler och fett.

Vad ska han med mer fett till? Någon deff är förstås inte nödvändig men allas dröm är inte att bli byggare och att medvetet eftersträva mer fett på kroppen är ju allmänt dumt om man inte är sjukligt underviktig.

Axy
2008-04-04, 15:48
Ja jag borde bli fetare, det är najs.

Axy
2008-04-04, 16:04
Grejjen med tråden var att få tips för vårens deff, tex om jag äter för lite/mycket eller får i mig för lite protein/vitaminer. Just nu ligger jag i genomsnitt på cirka 2000kcal, och 120-150g protein per dag.

Och jag vet att jag inte är i något drastiskt behov av deff då jag absolut inte tycker jag är fet på något sätt, men det hade varit kul att någon gång testa att vara rippad. Kan inte minnas nån gång i mitt liv att jag varit riktigt smal och rippad så man kan se blodådror/leder.