handdator

Visa fullständig version : Lättglass!


magdalenae
2008-04-02, 21:45
Detta är nog egentligen ingen fråga utan snarare önskan om bekräftelse att jag sett/förstått rätt;)
Hittade nämligen denna glassen i affären idag (säkert flera år efter alla andra men ändå) :
http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=78

Är det verkligen möjligt att den bara innehåller 120 kcal/100?? (Ja jag vet att det står klart och tydligt på paketet haha*rolleyes* ) En storätande glassälskare kan med andra ord äta upp hela paketet och men bara dra på sig 288 kcal? Dock kanske den smakar därefter? Vad tycker ni som har testat?

Chicc
2008-04-02, 21:47
Jag tycker den är grymt god faktiskt. Blanda med blåbär/jordgubbar/bananer/hallon så blir den ännu godare!

Allram
2008-04-02, 21:47
Jag kan bara uttala mig om smaken. Den smakar väldigt, väldigt bra. Känns nästan som gräddglass.

Så smaken är det verkligen inget fel på. :)

magdalenae
2008-04-02, 21:49
Gud vad bra! Hdu testat chokladvarianten också?

Cohen
2008-04-02, 22:16
Testa chokladvarianten (inte Big Pack) med ett paket frysta hallon och blåbär. Strössla över lite florsocker och njut!

Light Chokladglassen är godare än icke lightvarianten tycker jag. Smakar lite annorlunda, på ett bra sätt. Vanilla har jag inte testat.

Allram
2008-04-02, 22:40
Gud vad bra! Hdu testat chokladvarianten också?

Mycket god den också, fast jag tycker nog vaniljen smakar snäppet bättre. :)

Scratch89
2008-04-02, 23:05
Light Chokladglassen är godare än icke lightvarianten tycker jag. Smakar lite annorlunda, på ett bra sätt. Vanilla har jag inte testat.

Jag håller med. Det blir inte den där bismaken som vanlig chokladglass ger, utan smakar bara gott. Både vanilj- och chokladglassen är godare i lightformat, tycker jag, om det fortfarande handlar om de där halvlitersförpackningarna.

CoolHandLuke
2008-04-03, 09:09
Skummjölk, grädde (24%), socker, smörfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.

Eller

Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2.4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra).

?

magdalenae
2008-04-03, 09:26
Skummjölk, grädde (24%), socker, smörfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.

Eller

Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2.4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra).

?

Kan du utveckla "?" i detta inlägget? ;)

Torwald
2008-04-03, 09:29
Man får ju mer för pengarna i alternativ två.

Själv tycker jag bättre om gräddglassen, men lightglassen smakar helt ok. Chokladen är väl ingen höjdare imo =/

Endura
2008-04-03, 09:52
Glass är "uppfluffad" mjölk/grädde och blir därför väldigt volymös på låg vikt, därav de "schyssta värdena"... njut ;)

King Grub
2008-04-03, 10:01
Man får ju mer för pengarna i alternativ två.


Men vill man ha dom extra ingredienserna man får..?

Doktorn
2008-04-03, 14:13
Glass är "uppfluffad" mjölk/grädde och blir därför väldigt volymös på låg vikt, därav de "schyssta värdena"... njut ;)

Ja om man köper billig glass... Kvalitetsglass ligger densiteten på ca 0.8 istället

Torwald
2008-04-03, 16:21
Men vill man ha dom extra ingredienserna man får..?

Jag försökte bara göra mig rolig, men samtidigt finns det väl inget särskild potentiellt farligt bland ingredienserna i lättglassen heller? Sötningsmedlerna är väl gråzon om man ska prata om potentiellt farligt, men i övrigt?

Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2.4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra).

?

Mental
2008-04-03, 16:36
Mig spelar det ingen roll, om inget av det är farligt, så länge det smakar bra.

Exhale_
2008-04-03, 17:37
Själv kör jag på Big Pack Light Vaniljglass i storleken 2 liter/förpackning. Där ligger energiinnehållet på 130kcal / 100 gram har jag för mig. Då slipper man även aspartam.

Sverker
2008-04-03, 18:01
Skummjölk, grädde (24%), socker, smörfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.

Eller

Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2.4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra).

?


- Koncentrerad skummjölk ÄR koncentrerad skummjölk. Antagligen indunstad för att glassen inte ska bli till en isbit. Lite extra värmebehandlad men fortfarande en fantastisk näringskälla.

- Stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan) och inulin är kostfibrer. Fungerar alldeles utmärkt till att ge tarmarna motion och sänka GI på måltiden man åt.

- Fruktsocker kan vi diskutera hälsofördelarna med men mängden är säkert mindre än i den vanliga glassen;)

- mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, är nedbrytningsprodukter av fett ( triglyceriderna eller mer korrekt triacylglycerolerna ). Allt fett delas till mono- och diglycerider innan de blir fria fettsyror.

- vegetabiliskt fett är säkert härda rapsolja. Jag sätter en hel del på att mängden transfett är << än mängden i grädden:D

- citronsyran är med och ger syrlig smak. Finns överallt i växtriket och vi omsätter citronsyran enkelt till energi.

Sötningsmedlen är med för att ersätta sockret. Frågar ni mig så är mängderna aspartam, acesulfam K harmlösa ifall vi inte äter något annat sötat den dagen och nöjer oss med ett packet lightglass då och då.


Bryter man ner textmassan till mindre delar och undersöker delarna varförsig så blir det inte så illa.