handdator

Visa fullständig version : Min deff, tritik från mit gym!


auToeXeC
2008-04-02, 15:59
Började min deff i Måndags som nu ska köras i 4v för att endast se hur det känns och om jag verkligen behöver ta bort så mycket som jag själv tror eller om det är vätska som lagt sig som försvinner under kommande veckor med. Men fick hård kritik på gymmet och undrar vad ni säger med.

Det som ska påpekas är att jag INTE känner mig hungrig alls under dagen. är jag hungrig så är det inte alls länge innan jag får i mig en frukt eller annat som stillar hungern så hungerkänslan lider jag inte alls av...

Schema:
Gym:
Mån, Tis, Ons, Fre, Lör

Cardio:
Crosstrainer 40 min torsdagar och Söndagar då jag inte gymmar dessa dagar. Sedan 7 dagar i veckan går jag så jag får ihop 15-18000 steg och en 30-40 minuter promenad om dagen. Sen Jobbet är ställningsbyggare.

66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Fick då att mit behov ska ligga på:
1960 * 1.3 som jag nog ser min aktivitet som, vet inte vad man ska välja så valde lågt men inte för lågt tror jag.

Detta blir:
2548 kcal/dag

Men jag ligger på i snitt 1400-1700kcal om dagen, vilket alla gormade om på gymmet. Då kommer min muskelförlust att vara VÄLDIGT stor.


Kosten just nu:

Frukost:
06:00
35g Gröt med 40g Protein bandat
2g omega 3

09:00
Frukt

12:00
Proteinbar eller lite kyckling

15:00
dricker en massa

17:00-18:00
Middag
Ligger bara så jag får i mig den mesta näringen från protein

Gym

21:00
35g gröt med protein igen och 2g omega 3

ligger på ca 1300 - 1700kcal. Känns bra men för lite? Tar som sagt i snitt 16000 steg om dagen sen cardio torsdag och söndag.

zebulon
2008-04-02, 16:20
Jag är ju ingen utbildad expert, men har tränat i halva mitt liv.
Med din nuvarande längd, vikt och kroppsfett så tycker jag snarare att du borde gå på en bulk.. Kollade din blogg och såg inga "lovehandles" snarare höftben....

Rex
2008-04-02, 16:46
Håller faktiskt med zebulon.. Du har ju nästan ingenting o deffa :P Du har redan ganska fysik, normal fysik. Bygg lite till sen kan du deffa ner igen.

L-Sami
2008-04-02, 16:49
Hur lång är du och hur mycket väger du?

auToeXeC
2008-04-02, 16:51
Kolla nu inte på bilderna på första sidan utan på sida 4 eller 5 där dom nyaste ligger. Dom första bilderna har jag äs på och sista bilderna som jag än nu ligger jag på ca 16-17 %BF med ett midjemått på ca 87-88

Är 188-189 och väger just nu 81Kg.. :)

dooh
2008-04-02, 16:51
Håller med föregående talare.
Som ställningsbyggare bränner du som attans, deffa för bövelen inte! hellre balans isf.

auToeXeC
2008-04-02, 16:54
Men om jag håller balans håller jag mig på mina 17% och jag anser det är på tok för MYCKET.

trollduva
2008-04-02, 17:16
Håller helt o hållet med föregående talare (skrivare?). Du behöver inte deffa. Dessutom har jag för mig att jag har läst att vågen är riktigt kass att ha som fett%-mätare. Så jag tycker du ska glömma den siffran. Spec om du har ätstörningar i bagaget. Det kännns inte som om det är spec smart att börja haka upp sig på siffror då. Det blir nog väldigt lätt att man faller tillbaxs /:
Kikade i don dagbok också, och jag tycker att bilderna så riktigt bra ut. Även dom sista (: Du behöver inte ha panik.

L-Sami
2008-04-02, 17:19
Kolla nu inte på bilderna på första sidan utan på sida 4 eller 5 där dom nyaste ligger. Dom första bilderna har jag äs på och sista bilderna som jag än nu ligger jag på ca 16-17 %BF med ett midjemått på ca 87-88

Är 188-189 och väger just nu 81Kg.. :)

0,17% x 81kg = 13,77kg kroppsfett

Varje kilokroppsfett kan släppa ifrån ca 60-90kcal i form av fett per dygn. I ditt fall skulle ett bra underskott ligga på ca 1000kcal utan att riskera muskelförlust. Man måste visst ta hänsyn till andra faktorer också, men för att ligga på någorlunda säker sida så kan utgå från det där.

auToeXeC
2008-04-02, 17:22
Men saken är det att jag använder mig av samma våg på sida 1 som jag använder var Lördag nu. Så jag har ökat från 11,5 till 16-17% för det är ju samma våg som jag använder mig av. Det är inte olika vilket gör att jag ser skillnad sen om % är fel har inte det med saken då en ökning från 11,5 till 16-17% är 5% ökning vilket fall som. Så är min tanke iaf och en midja på 87-88cm är inte vad jag kallar small heller, inte fet men inte small heller.

Så därför ville jag deffa och se hur det känns och få ner några % på 4-6 veckor. Visst är det kort tid men mer bara för att se så man kan klara det till sommaren. För jag har lovahandles men är bra på att dölja dessa på bild.

auToeXeC
2008-04-02, 17:24
0,17% x 81kg = 13,77kg kroppsfett

Varje kilokroppsfett kan släppa ifrån ca 60-90kcal i form av fett per dygn. I ditt fall skulle ett bra underskott ligga på ca 1000kcal utan att riskera muskelförlust. Man måste visst ta hänsyn till andra faktorer också, men för att ligga på någorlunda säker sida så kan utgå från det där.


Vad menar du med:
Varje kilokroppsfett kan släppa ifrån ca 60-90kcal i form av fett per dygn

?

L-Sami
2008-04-02, 17:25
Men saken är det att jag använder mig av samma våg på sida 1 som jag använder var Lördag nu. Så jag har ökat från 11,5 till 16-17% för det är ju samma våg som jag använder mig av. Det är inte olika vilket gör att jag ser skillnad sen om % är fel har inte det med saken då en ökning från 11,5 till 16-17% är 5% ökning vilket fall som. Så är min tanke iaf och en midja på 87-88cm är inte vad jag kallar small heller, inte fet men inte small heller.

Så därför ville jag deffa och se hur det känns och få ner några % på 4-6 veckor. Visst är det kort tid men mer bara för att se så man kan klara det till sommaren. För jag har lovahandles men är bra på att dölja dessa på bild.

Våg för att mäta kroppsfett? Inget jag skulle lita på iaf.

zebulon
2008-04-02, 17:27
Ok, medger att jag kollade på dina gamla bilder, inte de senaste.
Ser bättre ut på de senare helt klart, men vill du tvunget deffa nu , så skulle jag ta det bra mycket lugnare, med mindre underskott. Speciellt när du håller på med cardio o promenader o inte tar en enda liten ledig dag...

Eddie Vedder
2008-04-02, 17:28
Vad menar du med:
Varje kilokroppsfett kan släppa ifrån ca 60-90kcal i form av fett per dygn

?

Har du t.ex. 10kg rent fett på kroppen är den maximala mängden som kan frisättas inom en tidsperiod på 24 timmar exempelvis 10 x 70 = 700kcal. En individs maximala kcalfrisättning från kroppsfettlagren varierar alltså och vissa har en förmåga att frisätta mer än andra, därav 60-90.

L-Sami
2008-04-02, 17:28
Vad menar du med:
Varje kilokroppsfett kan släppa ifrån ca 60-90kcal i form av fett per dygn

?

1kg kroppsfett kan frigöra 60-90kcal i form av fett per dygn vid ett underskott. Om du har tretton kilo fett på kroppen kan din kropp frigöra ca 1000 fettkalorier per dygn. Desto mer fett man har i kroppen, ju större underskott kan man ligga på utan att tappa fettfri massa.

auToeXeC
2008-04-02, 17:41
Men inte lita på en våg? vad ska man då göra? För jag är iaf smart nog att hålla mig till samma våg och det är anledningen till att jag litar på denna % uppgång.

Tack för det svaret, nu hänger jag med i svängarna, vilket gör att om jag ligger på tex på mer än tex för min del.

75*14= 1050kcal

Så 1050kcal minus var dag skulle ge mig ca 0,8-1,0 Kg i veckan?
Sen är min Ämnesomsättning ca 2548 så kan jag ligga där jag gör nu och gå ner bra i fett utan för mycket muskelförlust? Eller jag är fel på det?

L-Sami
2008-04-02, 18:09
Men inte lita på en våg? vad ska man då göra? För jag är iaf smart nog att hålla mig till samma våg och det är anledningen till att jag litar på denna % uppgång.

Tack för det svaret, nu hänger jag med i svängarna, vilket gör att om jag ligger på tex på mer än tex för min del.

75*14= 1050kcal

Så 1050kcal minus var dag skulle ge mig ca 0,8-1,0 Kg i veckan?
Sen är min Ämnesomsättning ca 2548 så kan jag ligga där jag gör nu och gå ner bra i fett utan för mycket muskelförlust? Eller jag är fel på det?


Förstod jag det där rätt att du hade ökat från BF 11% till 17%, utan att gå ner vikt eller med viktnedgång? och du hade vägt dig med samma våg?


Sen det där med viktnedgången så kommer du går ner i vikt utan någon större muskelförlust förutsätter förstås att fettprocenten är korrekt.

auToeXeC
2008-04-02, 19:47
Nej alltså från att jag började på gymmet för ett år sedan har jag ökat dessa BF%. Inte sne jag började deffa, med tanke på jag började deffa i Måndags.. hehe..

Men nu en sååå korkad fråga men är så förvirrad att jag vet inte vad, är det igentligen nödvändigt att ha en massa kosttillskott utöver protein? För att jag ska beställa lite på GG nu och undrar om ni vill tipsa på något som jag antagligen fattas i min kost som jag kanske behöver komplitera med? Ska beställa lite Whey 100 nu då ja inte behöver mer kollisar än vad jag får i mig via vanliga kosten. men annat kanske? För man ser att alla här inne använder sig av en himla massa olika, kör på Whey 100 nu från twinlab och omega 3 från fairing..

MVH...

Men ser deffen bra ut annars?

L-Sami
2008-04-02, 20:28
Nej alltså från att jag började på gymmet för ett år sedan har jag ökat dessa BF%. Inte sne jag började deffa, med tanke på jag började deffa i Måndags.. hehe..

Men nu en sååå korkad fråga men är så förvirrad att jag vet inte vad, är det igentligen nödvändigt att ha en massa kosttillskott utöver protein? För att jag ska beställa lite på GG nu och undrar om ni vill tipsa på något som jag antagligen fattas i min kost som jag kanske behöver komplitera med? Ska beställa lite Whey 100 nu då ja inte behöver mer kollisar än vad jag får i mig via vanliga kosten. men annat kanske? För man ser att alla här inne använder sig av en himla massa olika, kör på Whey 100 nu från twinlab och omega 3 från fairing..

MVH...

Men ser deffen bra ut annars?

Okej, nu förstår jag. Fortfarande får du inga riktiga värden med en sån våg.

Behövs väl ett vitamin/mineraltillskott om man ser på din kost. Vet inte vad de har för tillskott på GG, men på apoteket säljer de Mitt Val Sport som är bra. Något snack att det innehåller alltför mycket E-Vitamin har väl gått runt här. Frågan är bara varför får ett apotek sälja sånt om det är så farligt.

Mer fett behövs i din kost för hormonbalansen.

auToeXeC
2008-04-02, 20:59
Funderar just nu på att beställa:

Only One (ger mig vitaminer och mineraler som jag behöver)
Whey 100
Koffein

För tror du/ni Only one är bra för min deff? Sen så käkar jag 4g omega3/dag lagom?

Jimmy W
2008-04-02, 21:04
Tjena!

Jag har inte orkat läsa alla andra inlägg och är inte helt säker på om du fått svår på dina frågor redan, så jag försöker svara så gott jag kan.

Kollade på dina bilder, dom senaste, och jag tycker absolut inte att du ska deffa. Snarare gå upp i vikt, alltså i muskelmassa. Ät mycket mer och styrketräna 4-5 dagar i veckan så bygger du muskler. Har du ett energiöverskott känner kroppen att den kan lägga på sig muskelmassa, och har du ett energiunderskott bränner den fett. I ditt fall kommer ditt energiunderskott även bränna muskler då du äter så lite.

Det bästa sättet för att uppnå någorlunda resultat som liknar de man får av deffning är att blanda styrketräning och konditionsträning. Det viktiga här är att du får i dig rätt mängd protein för att inte musklerna ska brytas ner. Försök även äta mat som har lågt GI, då detta inte frisätter lika mycket insulin som är ett kraftigt fettlagrande ämne. Resultaten du vill uppnå kommer däremot ta mycket längre tid, alternativt göra att din muskelmassa bryts ner, om du ligger på ett så stort underskott av intagen föda, då speciellt protein. Även fettet du äter är avgörande för dina resultat, och det är enkelomättade (t.ex. olivolja, avokado, valnötter) och fleromättade (fiskolja Omega-3) fetter du ska få i dig, då dessa lättare förbränns än mättat fett (som finns i mjölkprodukter som grädde, smör osv.).

Vet inte riktigt om jag var till nån hjälp, men hoppas det bidrar med nånting iaf :)

Lycka till!

Jimmy W
2008-04-02, 21:12
Glömde bort att skriva lite grejer, så här kommer lite mer:

Kosten man har under en träningsperiod är helt avgörande för vilka resultat man vill uppnå, och det du äter är rena katastrofen..Det hade dom på gymmet rätt om enligt mig. För det första får du i dig alldeles för lite kcal/dag, vilket iofs leder till fettförbränning, men eftersom du inte får i dig så mycket protein heller blir det även muskelnedbrytning. För det andra äter du otroligt ovarierat, och äter i princip bara havregryn och proteinpulver. Det du inte får i dig då är alla vitaminer och mineraler som finns i en allsidig kost, och även antioxidanter som är viktigt för i princip allt (finns i grönsaker och frukt). För att uppnå bra resultat MÅSTE du alltså lägga om din kost! 4 mål om dagen där varje mål innehåller protein, långsamma kolhydrater (utom efter träning då du ska inta snabba för effektiv återhämtning) och fett (bra fett som jag skrev om lite längre upp). Den maximala fettförbränningen kroppen kan uppnå uppnås genom en balanserad kost. Äter du inget fett känner din kropp av det och tror att det är svältperiod, och fettförbränningen minskar då drastiskt.

Mina råd till dig är alltså: lägg om kosten, ät mer varierat och oftare (ät små mål om du inte orkar), mycket protein och bra fett. Om du följer dessa råd och även ligger på ett energiunderskott som krävs för fettförbränning tror jag att du kommer uppnå de resultat du eftersträvar.

Sådär, nu har jag nog sagt så mycket jag behöver :)

L-Sami
2008-04-02, 21:16
Funderar just nu på att beställa:

Only One (ger mig vitaminer och mineraler som jag behöver)
Whey 100
Koffein

För tror du/ni Only one är bra för min deff? Sen så käkar jag 4g omega3/dag lagom?


Only One, kommer inte bidra något till din förbränning utan för andra kroppens funktioner som är viktiga för att allting ska funka så bra som möjligt.

auToeXeC
2008-04-02, 21:17
Tjena!

Jag har inte orkat läsa alla andra inlägg och är inte helt säker på om du fått svår på dina frågor redan, så jag försöker svara så gott jag kan.

Kollade på dina bilder, dom senaste, och jag tycker absolut inte att du ska deffa. Snarare gå upp i vikt, alltså i muskelmassa. Ät mycket mer och styrketräna 4-5 dagar i veckan så bygger du muskler. Har du ett energiöverskott känner kroppen att den kan lägga på sig muskelmassa, och har du ett energiunderskott bränner den fett. I ditt fall kommer ditt energiunderskott även bränna muskler då du äter så lite.

Det bästa sättet för att uppnå någorlunda resultat som liknar de man får av deffning är att blanda styrketräning och konditionsträning. Det viktiga här är att du får i dig rätt mängd protein för att inte musklerna ska brytas ner. Försök även äta mat som har lågt GI, då detta inte frisätter lika mycket insulin som är ett kraftigt fettlagrande ämne. Resultaten du vill uppnå kommer däremot ta mycket längre tid, alternativt göra att din muskelmassa bryts ner, om du ligger på ett så stort underskott av intagen föda, då speciellt protein. Även fettet du äter är avgörande för dina resultat, och det är enkelomättade (t.ex. olivolja, avokado, valnötter) och fleromättade (fiskolja Omega-3) fetter du ska få i dig, då dessa lättare förbränns än mättat fett (som finns i mjölkprodukter som grädde, smör osv.).

Vet inte riktigt om jag var till nån hjälp, men hoppas det bidrar med nånting iaf :)

Lycka till!

Självklart var detta till hjälp och det är jag tacksam för. Då jag vill få ner fett% men behålla så mycket muskler jag bara kan så är detta bra hjälp du skriver, helt klart.

Saken är det att jag är ganska nöjd med utvecklingen av min kropp på ett år, vet inte om ni ser den som jag men jag är väldigt nöjd och vill testa få ner % nu och sedan efter sommaren bygga på. Då jag vill inte börja lägga mig på kcal överskott nu innan sommaren och lägga på mig mer fett så gör jag som jag gör. För att ligga på kcal plus är resultat av att bygga och det vet jag om då jag legat på kcal plus sen jag började gymma i princip. men nu vill ja ner i % igen som sagt. För att testa hur mycket man vunnit på detta man tränat upp. Självklart vill jag inte förlora allt igen så jag jobbat mycket för det *rolleyes* *rolleyes*

Sen kondition kör jag två gånger i vecka renodlat, dessa dagar är dom dagar jag inte är på gymmet för då har jag tid med längre cardio. Då menar jag 40-60 minuter på en crosstrainer maskin. sedan är jag ute och går alla andra dagar om jag ligger under 15000 steg efter jobbet. Då brukar det bli 30-50 minuter promenad.

Sen satsar jag alltid allt jag har på gymmet så träningen vill jag inte ändra på och tror inte den behöver ändras heller.

Men att ligga på 1000kcal/dag minus ska väl inte vara farligt? Då jag menar jag HAR hög BF%.

auToeXeC
2008-04-02, 21:23
Glömde bort att skriva lite grejer, så här kommer lite mer:

Kosten man har under en träningsperiod är helt avgörande för vilka resultat man vill uppnå, och det du äter är rena katastrofen..Det hade dom på gymmet rätt om enligt mig. För det första får du i dig alldeles för lite kcal/dag, vilket iofs leder till fettförbränning, men eftersom du inte får i dig så mycket protein heller blir det även muskelnedbrytning. För det andra äter du otroligt ovarierat, och äter i princip bara havregryn och proteinpulver. Det du inte får i dig då är alla vitaminer och mineraler som finns i en allsidig kost, och även antioxidanter som är viktigt för i princip allt (finns i grönsaker och frukt). För att uppnå bra resultat MÅSTE du alltså lägga om din kost! 4 mål om dagen där varje mål innehåller protein, långsamma kolhydrater (utom efter träning då du ska inta snabba för effektiv återhämtning) och fett (bra fett som jag skrev om lite längre upp). Den maximala fettförbränningen kroppen kan uppnå uppnås genom en balanserad kost. Äter du inget fett känner din kropp av det och tror att det är svältperiod, och fettförbränningen minskar då drastiskt.

Mina råd till dig är alltså: lägg om kosten, ät mer varierat och oftare (ät små mål om du inte orkar), mycket protein och bra fett. Om du följer dessa råd och även ligger på ett energiunderskott som krävs för fettförbränning tror jag att du kommer uppnå de resultat du eftersträvar.

Sådär, nu har jag nog sagt så mycket jag behöver :)

Tack igen

Men det jag skrev på framsidan är inte så som alla dagar ser ut. Det var bara idag tex. Jag äter mycket mycket kött och det är kött endast då ifs. Brukar dagen innan jobbet fixa till 250g kycklingbröst ala 210kcal med kanske 200gram krossade tomater. som ger en 75kcal med. Där får jag en del protein och frukosten som är kl 09:00 så är jag mätt från frukosten då frukosten på gröt och protein är väldigt mättande.

Självklart ska jag försöka få i mit mer fett, men vill inte upp så mycket i kcal. Då min förbrukning per dag är ca 2500 om jag räknar rätt och ligga på 1500-1700/dag ger mig ett lagom underskott av kcal. Så mer fett innebär mindre mat som mättar då fett ger mer kcal/g?

Suck, det här är verkligen svårt. men är otroligt tacksam för all hjälp.

Jimmy W
2008-04-02, 21:30
Ahaa, hittade lite nya grejer på din sida nu, såg inte att så mycket hade skrivits. Ser nu att du var mer vältränad än jag trodde, såg dom andra bilderna du tagit själv med kameran :)

Bra att jag var till lite hjälp!

Men shit, då tycker jag ännu mindre att du ska deffa, du är ju redan deffad..! Ska själv börja med mitt deffprogram på måndag, skulle börjat den här veckan om inte jag blivit sjuk..extremt irriterande!

Mitt deffprogram är att jag har en strängt reglerad kost (som jag inte orkar skriva här) styrketränar, konditionstränar och promenerar mycket. Ungefär som du alltså :)

Om du ligger på ett energiunderskott på 1000kcal om dagen kommer du bränna nästan ett kilo i veckan, vilket är ganska mycket..Är lite skeptiskt till om det verkligen går att göra det utan att ha för stor effekt på muskelmassan. Men om du kan ligga på ett så stort energiunderskott tycker jag nästan du ska prova det, i fyra veckor men inte mer. Efter detta bör du gå tillbaka till ditt "normala" program för att inte muskelnedbrytningen ska bli för stor. Låter det här dumt eller vad säger du?

Jimmy W
2008-04-02, 21:33
Fan, klantade mig igen och såg inte ditt senaste inlägg. Den kosten är ju iaf bättre än den du hade i början :P Ja det är sant att fett ger mer kcal/g, men samtidigt mättar det mer än t.ex. kolhydrater och protein. Protein mättar mer än kolhydrater men innehåller samma mängd kcal, 4, så det är ett bra alternativ för att bränna fett. Protein utlöser även hormoner som stimulerar fettförbränningen.

auToeXeC
2008-04-03, 16:56
Som idag har kosten hittils varit så här:

Frukost: (Som vanligt)
Omega3 2g
Gröt 40g
Protein 40g

317 kcal
33g Protein

Mellis 1:
Äpple
Redbull (Utan socker)

75 kcal

Lunch:
Stressigt som fan och var tvugna att hålla ca 10 minuter bara så det fick bli:
GG Starbar 55g
Cola Zero 500g

205 kcal
20 gram protein

Middag:
350g kyckling file
500g Broccoli
1 tsk matolja

504 kcal
60 gram Protein

Summa hittils:
1161 kcal

Sendan ikväll blir det påfyllnign så jag stannar omkring 1600-1700kcal. Men nu så ska jag ut och gå 40-100 minuter i bra takt..

Bättre idag kanske? Men alltid roligt att man får så bra respons på detta forum så man kan göra det bästa av det värsta.. Ni kan följa träning i min dagbok med som kommer uppdateras med bilder om 4v iaf. hehe..

Jimmy W
2008-04-03, 17:18
Det ser bra ut tycker jag iaf, det enda jag kan tänka på är att du borde lägga in ett litet kvällsmål några timmar efter middagen som mestadels, helst endast, består av protein. Det här är ju lätt att fixa om du har proteinpulver. Fettet du äter sent på kvällen har en tendens att lagras som kroppsfett, och kolhydraterna likaså då du inte kommer tömma de glykogenförråd du har på kvällen. Lägg till ett "protein-mål" på kvällen, speciellt om du ska ut och gå efter middagen. Då förhindrar du ännu mer att musklerna bryts ner :) Annars ser allt prima ut, lycka till med deffen!

L-Sami
2008-04-03, 17:33
Fettet du äter sent på kvällen har en tendens att lagras som kroppsfett, och kolhydraterna likaså då du inte kommer tömma de glykogenförråd du har på kvällen.

Inte vid ett energiunderskott då fettförbränningen är högre än fettinlagringen. Vid energiunderskott kommer inte överskott av fett eller kolhydrater att lagras som kroppsfett sett över en längre mätperiod.

szander
2008-04-03, 20:01
anorektiker typ.
Är 189 och är 93 kilo tung.

auToeXeC
2008-04-03, 21:43
anorektiker typ.
Är 189 och är 93 kilo tung.


Hmm, men du har kanske en del muskler mer än mig, om du tittar på mina bilder så har jag inte så stor massa kanske.. :) Bättre än innan men du har antagligen MYCKET mer. :)

auToeXeC
2008-04-04, 05:16
Sen undrar jag om kanske 1.3 på min metabolism var lite lågt kanske?

Mån:
Jobb, Gymm (Minst 16000 steg)

Tis:
Jobb, Gymm (Minst 16000 steg)

Osn:
Jobb, Gymm (Minst 16000 steg)

Tors:
Jobb, Långpromenad i rask takt ca 70-90 minuter

Fredag:
Jobb, Gymm (Minst 16000 steg)

Lördag:
Gym, Promenad för att kompensera jobbet kcal förbrukning

Söndag:
Rask promenad 70-90 minuter

Kanske ska testa 1.4 då jag ligger på ca 1000kcal/dag minus

Tolkia
2008-04-04, 07:09
Jag är kanske lite skadad numera, men jag blir väldigt misstänksam när folk postar vad de äter, får kritik för att de äter lite/dåligt och genast svarar att "Jamen jag äter inte så här ALLA dagar, det jag postade var en dålig dag, annars brukar jag äta bättre!" (varför inte posta en representativ dag om man vill maximera möjligheterna att få hjälp?). Särskilt om det är personer som inte är överviktiga (ja, jag har sett samtliga bilder), har en ätstörningsbakgrund och uttrycker sig på ett sätt som antyder ganska stor upptagenhet av mat och förbränning. Det ligger nära till hands att tro att ätstörningstankarna då inte ligger så långt i bakgrunden som de påstås (Eller tros. Det är lätt att lura sig själv, de flesta gör det då och då när det gäller något som är känsligt.) göra. Jag skulle nog rekommedera att du får ordentlig styr på detta innan du börjar trixa för att gå ned i vikt (jag påpekar igen att du inte är överviktig; känslan av att vara stor/tjock/fet/bulkig/plufsig är generellt ingen god indikator på hur stor man faktiskt ser ut/är).

auToeXeC
2008-04-04, 14:47
Anledningen till att jag valde att säga att det var en lite sämre dag var att jag åt så just den dagen jag valde att skriva inlägget här. Så för att få kritik hur ne sådan dag ser ut med. Men Självklart så är det faktiskt motiverande att läsa dit inlägg Tolkia och bli glad samtidigt som jag blir irreterad på mig själv. Jag vet att mina äs tanka inte ligger så himla lång bak just nu och det är tråkigt. Men jag vill övervinna dessa och det har jag jobbat med i en del år nu faktiskt och att hålla tillbaka dom till en större del är en framsteg osm jag är glad att ha uppnått.

För att hålla kolla på kost är ingen fara, faran är mer att jag vill veta hur den ska se ut för att kunna hälsosamt gå ner i vikt och se bättre ut. Jag har gjort allt annat än deffat senaste året då jag lag på mig 10-12Kg på ett år anser jag inte är att tänka på sina äs.

Sen en fråga som jag smyger in här.
Hur mycket kcal kan man tänkas förbränna under ett gympass med normalt tempo? Då menar jag att jag tränar med en annan och vilar inte så måna sekunder mellan varandras set och kör i ca 1h 15min - 1h 40 min? Hittar inget som kan omvandla.

MVH

Jimmy W
2008-04-04, 17:27
Vet inte hur man quoutar men det här är till Salami eller vad du hette :P Nej det är sant, men senare på kvällen har fett och kolhydrater en högre tendens att lagras jämfört med protein. Många kvällsmål man ska ta under "dieter" och liknande består därför enbart, eller mestadels, av protein. Tänkte att även om det fett man lagrar på kvällen troligtvis bränns bort, är det ju mindre fett att bränna om man äter protein som inte lagras lika lätt :)

L-Sami
2008-04-04, 17:43
Vet inte hur man quoutar men det här är till Salami eller vad du hette :P Nej det är sant, men senare på kvällen har fett och kolhydrater en högre tendens att lagras jämfört med protein. Många kvällsmål man ska ta under "dieter" och liknande består därför enbart, eller mestadels, av protein. Tänkte att även om det fett man lagrar på kvällen troligtvis bränns bort, är det ju mindre fett att bränna om man äter protein som inte lagras lika lätt :)

Om man endast äter protein innan man lägger sig, vet du vad som händer då? Protein kommer att förbrännas. Bättre att äta kolhydrater och fett innan man lägger sig tillsammans med protein för att undvika just att förbränna endast protein under natten då man fastar. Protein är alltid bäst att intas tillsammans med kolhydrater för att undvika proteinoxidation så mycket som möjligt.

Jimmy W
2008-04-06, 20:30
Om man endast äter protein innan man lägger sig, vet du vad som händer då? Protein kommer att förbrännas. Bättre att äta kolhydrater och fett innan man lägger sig tillsammans med protein för att undvika just att förbränna endast protein under natten då man fastar. Protein är alltid bäst att intas tillsammans med kolhydrater för att undvika proteinoxidation så mycket som möjligt.

Hm..Okej, ärligt talat har jag inte hört något om det. Det enda jag vet är att det är under natten mycket av uppbyggnaden av musklerna och resten av kroppen sker, varför det kan vara bra att ha lite protein i sig. Finns ju t.ex. protein som absorberas långsamt som är till just för att intas innan man går och lägger sig, så att det hela tiden finns aminosyror tillgängliga för kroppen att använda till anabolismen. Sen är det väl ändå så att om man äter kolhydrater och fett tillsammans med proteinerna så förbränns allting, medan man då man inte intar kolhydrater och fett innan man går och lägger sig endast bränner fettreserver och det protein man intagit. Och då man deffar är det väl bättre att kroppen tar från fettreserverna än att det bryter ner något man ätit innan sänggående, så att fettförbränningen avtar? Att man ska äta en viss mängd kolhydrater kan jag förstå, men fettet ska väl uteslutas och näringsinnehållet ska mestadels komma från protein.

auToeXeC
2008-04-10, 18:20
Har tagit mig i kragen och ökar nu kcal intaget lite mer då första veckan åkte jag från 80Kg till 78.9Kg och nej, det är lite väl snabbt. Senaste mättning av BF% stannade på 15.3 så den sjönk snabbt med från 16-17 som den låg på innan.

Sen ang ätardagen så ska jag ha kvar den då jag ska satsa på att gå ner långsamt i vikt och ligger då hellre lite lägre Söndag-Fredag för att förstöra lite på lördag. Detta för att hålla mig igång och sambon blir glad när jag vill sitta med henne och äta lite smått med. Dock har jag fuskat lite förr med att äta på söndagen med och det har väl förstört en del med.

Tyvärr så är inte tiden under arbetet så himla bra för äta. Inget sug på mat vid den tiden och äter jag så är det inte mycket innan magen säger stopp. Bättre är det efter jobbet då aptiten kommer och tar igen kcal på en ordentlig middag och efter gymmet kcal. :)

Men hur mycekt bör jag röra på mig minst tycker ni? Just nu är det som jag nämnt Torsdag och Söndagar som är ut och gå 60-80-90 minuter och visst, det bränner inte så mycket kcal/h men det är skönt och jag vill hålla mig ifrån gymmet helt två dagar så man inte få för mycket av denna miljön med. Så detta är enda motion/cardio jag har nu. Förutom gym 5 dagar i veckan med och ett väldigt fysiskt arbete.

dagens intag såg ut så här:

04:00
Protein
Omega3
Gröt

292kcal

09:00
250g Keso Mini
Frukt
750g Cola Zero

280kcal
Blir mätt som fasiken :)

12:00
250g Kesella Lätt med kanel
750g Cola Zero

200kcal

14:00
Äpple
Halstablet

100kcal

17:30
510g Broccoli
200g Fläskfilé
50g Äggnudlar

515 kcal

Promenad.....

21:00
Starbar
40g protein
35g Gröt

480kcal

Summa:
1900 kcal

Bättre än innan iaf?

Hmm räknade att fläskfilen låg på

109,35 kcal per 100g, rätt?

Aja, tackar för mig..

auToeXeC
2008-04-10, 22:43
En fråga nu som gör mig lite orolig!

Om jag skulle öka lite till så jag ligger på ca 500kcal minus/dag. hur reagerar min kropp på det här nu då? Menar då att min kropp har väl gått in i svält eller det är inte så farligt? (hoppas) för då är min Ämnesomsättning sämre och då lägger jag på mig fett igen fastän jag borde gå ner i vikt? Ska jag öka långsamt upp till rätt mängd (-500kcal) så kroppen blir van med vanligt intag igen?

L-Sami
2008-04-10, 22:57
En fråga nu som gör mig lite orolig!

Om jag skulle öka lite till så jag ligger på ca 500kcal minus/dag. hur reagerar min kropp på det här nu då? Menar då att min kropp har väl gått in i svält eller det är inte så farligt? (hoppas) för då är min Ämnesomsättning sämre och då lägger jag på mig fett igen fastän jag borde gå ner i vikt? Ska jag öka långsamt upp till rätt mängd (-500kcal) så kroppen blir van med vanligt intag igen?

Om du ligger på -500kcal kommer du gå ner i vikt. Inga konstigheter med det.

auToeXeC
2008-04-10, 23:39
Men om kroppen är i sk svält så är en metabolism lägre om jag förstår allt rätt? Om jag då hoppar från mina 1700kcal till 2400-2500kcal så tar väl kroppen upp det för att komma igång eller vad man ska kalla det och fastän man ligger på 500kcal - var dag så gör den kanske inte av med fett i början pga svält?

Nu frågar jag bara och är inte alls medveten om vad jag pratar om..

MVH

Eddie Vedder
2008-04-11, 05:19
Men om kroppen är i sk svält så är en metabolism lägre om jag förstår allt rätt?

Det stämmer att kroppen har en förmåga att sänka sin basala ämnesomsättning om energiintaget är lågt ja. På samma sätt som kroppen har en viss förmåga att uppreglera densamma om man äter mer. Vi har helt enkelt en något elastisk metabolism och hur nes kropp reagerar på olika kaloribalanser är ytterst varierande mellan olika individer.

Dels sänks ju självklart din BMR då du tappar i vikt och får en kropp som väger mindre och således kostar mindre energi. Men vid underätning brukar ämnesomsättningen kunna sjunka lägre än vad enbart viktnedgången åstadkommer.
Vidare sänks även ofta NEAT (non-exercise activity thermogenesis) vid inadekvat energiintag. Det är den mer spontana aktiviteten, kroppspråk etc. Något som ofta kan ökas vid högre energiintag och sänkas vid lägre trots att man inte är medveten om det själv. I studier kan man dock ofta se skillnader även om försökspersonerna inte själv är medvetna om det.

Så det handlar inte om en oförmåga att släpa ifrån sig fett utan helt enkelt en smart kropp som försöker motverka viktnedgång och drar in på spontanaktivitet och energiförbrukningen något.

auToeXeC
2008-04-11, 06:38
Det stämmer att kroppen har en förmåga att sänka sin basala ämnesomsättning om energiintaget är lågt ja. På samma sätt som kroppen har en viss förmåga att uppreglera densamma om man äter mer. Vi har helt enkelt en något elastisk metabolism och hur nes kropp reagerar på olika kaloribalanser är ytterst varierande mellan olika individer.

Dels sänks ju självklart din BMR då du tappar i vikt och får en kropp som väger mindre och således kostar mindre energi. Men vid underätning brukar ämnesomsättningen kunna sjunka lägre än vad enbart viktnedgången åstadkommer.
Vidare sänks även ofta NEAT (non-exercise activity thermogenesis) vid inadekvat energiintag. Det är den mer spontana aktiviteten, kroppspråk etc. Något som ofta kan ökas vid högre energiintag och sänkas vid lägre trots att man inte är medveten om det själv. I studier kan man dock ofta se skillnader även om försökspersonerna inte själv är medvetna om det.

Så det handlar inte om en oförmåga att släpa ifrån sig fett utan helt enkelt en smart kropp som försöker motverka viktnedgång och drar in på spontanaktivitet och energiförbrukningen något.

Du är en guldgruva.. Tackar för detta svaret..

Jimmy W
2008-04-11, 17:55
Jag tycker du ska slänga in lite konditionsträning minst en gång i veckan oxå..Den viktigaste muskeln är ju hjärtat och den tränar du knappt :p Gymma fyra gånger, gå två och jogga/spring en tycker jag låter rimligt. Får du bättre kondition ökar halten av ett hormon som kallas LPL, lipoproteinlipas, som gör att din basalmetabolism ökar och du bränner fett effektivare :) Annars ser allt bra ut!

auToeXeC
2008-04-11, 18:56
Ja det är ju klart att man måste tärna sitt lilla hjärta med, så funderar på att ta den där crosstrainern som jag nämnde innan på allvar torsdag och söndag. Men har väl insett med nu att jag har inte så mycket fett på kroppen som jag anade och att börja jobba så hårt för sommarformen redan är kanske lite naivt då jag har inte så överdrivet med massa under som kan visas.. :)

Men alla tips hittills är underbar och roligt med respons. :)

Hmm, en fråga till den som vet.

Käkade lövbiff till middag och tänkte trycka i mig 200gram så vägde upp detta och slängde sedan på detta i stekjärnet utan fett eller olja då nöt innehåller så mycket vatten tycker jag att teflonen får det att inte fastna. jag hittade på LVS att per 100g innehåller

109 kcal
21,7 protein
2,4 fett
0,0 Kol

Låter det bra? Så man räknar på rätt sätt. Samma så väger jag nudlarna jag hade till i "torr vikt" (50g) så man inte ska räkna det på efteråt? för då var det 125-135gram :) Dock så är det bara vatten man kokar det i så logiskt borde det inte ge mer kcal för det.. :)

auToeXeC
2008-04-12, 09:06
Aj aj, idag var det mätning på vikt och midjan och håller på att tappa kontrollen nu. har samma energi på gymmet men så här var statusen idag:

Vikt:
Innan deff ca 2v sen
80-80,gKg

Nu:
77Kg

Midjemått innan:
87-88

Nu:
83-84

Suck.. Sambon sa själv att magen var väldigt platt nu och att jag bör lugna ner mig nu, så ger upp nu. hehe, visste detta gick överstyr kanske och äs kom tillbaka. Vill inte förstöra det man vunnit på gymmet. :)

MVH
Jimmy

auToeXeC
2008-04-12, 19:33
för er som undrar hur det ser ut nu så har jag bilder i min dagbok och åter igen så tack för att respons jag fick i denna tråden. Verkligen fått mig på andra ankar och ska väl försöka se mig som inte så tjock mer. Har inte så mycket massa heller men har många år framför mig att bygga :)

Men för er som undrar hur dagsformen är så är det länken i signaturen som gäller. :) har en del där.. Kanske lägger upp i dagsformtråden om jag har ork..