handdator

Visa fullständig version : nikotin och träning


T-Dog
2008-04-02, 15:50
jag har för mig att nikotin ska vara dåligt på träningen? Någon som har mer info på detta och källa till det?

King Grub
2008-04-02, 15:56
Vilken form av nikotintillförsel handlar det om? Är det rökning, finns det annat än nikotin som har mycket negativ inverkan som nedsatt proteinsyntes och nedreglerad glykogensyntes.

Jackie Dee
2008-04-02, 16:47
En rejäl snus en bit in i passet höjer både humöret och prestationsförmågan.
Så för mig har det en positiv effekt.

snucko
2008-04-02, 17:32
En rejäl snus en bit in i passet höjer både humöret och prestationsförmågan.
Så för mig har det en positiv effekt.

håller jag med om.

afireinside
2008-04-02, 17:52
rökning kan väll alla räkna ut att det är dåligt iallafall om det är kondition du tränar.. men om snus skulle vara dåligt har jag ingen aning om.. hoppas inte eftersom jag snusar 3 dosor om dagen :smash:

747
2008-04-02, 17:54
En rejäl snus en bit in i passet höjer både humöret och prestationsförmågan.
Så för mig har det en positiv effekt.

Håller jag inte med om. Speciellt inte om man kör någonting som kräver lite kondition.

Sleigh
2008-04-02, 18:32
Nikotin drar ihop blodkärlen, på så sätt kanske det påverkar träningen negativt?

JG_81
2008-04-04, 16:36
Slutade snusa i januari och har gjort rejäla ökningar sedan dess - både i vikter på gymmet och kroppsvikt. Fast det behöver ju inte innebära att det är nikotinet som var orsaken till tidigare uteblivna (bra) resultat.. kan ju lika gärna bero på att jag nu har bättre teknik och äter mer. Har tränat i ca 10 mån.

Men att inte få i sig nikotin kan knappast vara dåligt för träningen.. :)

rolf
2008-04-04, 16:56
Slutade snusa i januari och har gjort rejäla ökningar sedan dess - både i vikter på gymmet och kroppsvikt. Fast det behöver ju inte innebära att det är nikotinet som var orsaken till tidigare uteblivna (bra) resultat.. kan ju lika gärna bero på att jag nu har bättre teknik och äter mer. Har tränat i ca 10 mån.

Men att inte få i sig nikotin kan knappast vara dåligt för träningen.. :)

Nikotinet dämpar ju hungern så min gissning är att du börjat äta mer efter att du slutat snusa, och därmed gått upp i vikt och blivit starkare. The power of the energiöverskott.

Petf
2008-04-04, 17:59
har märkt lite så också sen jag drog ner på snuset , helt sluta är lite uteslutet , så jävla gott ju , gått upp nåra kilo och är lite starkare kanske .

Yes
2008-04-04, 18:04
Jag har också märkt en rätt påtaglig skillnad när jag slutat snusa. Då har jag endast "kompenserat" med vatten och tuggummi. För mig personligen råder i varje fall inget tvivel om att nikotin är bajs för träningen.

MaxB
2008-04-04, 18:15
Det är ju givet! Snus vid deffen och ett avbrott när man ska bulka :-D Man äter förövrigt grymt mycket mer när man slutar snusa.. iaf jag.

snucko
2008-04-05, 01:40
har testat låta bli o snusa ett tag för länge sen, vilket inte gick nå vidare ^^ men d där med hungern, jag är lika hungrig när jag snusar som när jag inte snusar.

Musselbank
2008-04-05, 04:08
För mig hände inte ett skit när jag lade ner för snart ett år sedan, drog ändå en dosa om dagen, hållit på i femton år eller nåt.

swarre
2008-04-19, 19:29
Vilken form av nikotintillförsel handlar det om?

I form av nikotintuggummi? (Visst frågetecken för stavningen)

Martin Löwgren
2008-04-20, 00:24
har testat låta bli o snusa ett tag för länge sen, vilket inte gick nå vidare ^^ men d där med hungern, jag är lika hungrig när jag snusar som när jag inte snusar.

+1

Har snusat hela mitt liv och äter som en björn.