handdator

Visa fullständig version : Hur hårt kan man pressa sin egen kropp?


Nano-Sekund
2008-04-02, 11:30
Har nu efter 12 veckors deff vart iväg och gjort en kroppsmätning
Mätningen gav ett bra resultat jag har tappat ca 6 kilo fett, samt
lyckats att behålla min muskelmassa
under min 12v.deffperiod, jag har försökt att hålla ca 500-600 Kcal underskott
Min kroppsfett % ligger nu runt 13.5% men jag skulle gärna vilja komma ner till runt 10%! Skulle kunna tänka mig att deffa ca 4 veckor till, finns det en möjlighet att komma ner till ca 10% utan att förstöra massan?

Här då minafrågor=

Hur mycket är det möjligt att plocka bort / vecka i fett?

Ifall jag skulle ligga på ett underskott på ca 1000 Kcal/dag
så är väll det bästa sättet att fortsätta med styrketräningen som vanligt, och även lägga in en massa kardio. så att jag fortfarande kan äta ganska så mycket med mat?

Tacksam för svar =)

Guddi
2008-04-02, 12:04
hur mycket fett som är möjligt att bli av med per vecka beror på träning, återhämtning, gener, ålder, nuvarander BF, nuvarande muskelmassa osv, stress i vardagen osv. Går inte att ge någon exakt siffra. -500kcal per dag har visat sig fungera bra vid studier och det är därför som det rekommenderas.

Kardio behövs ofta när man ska ner på låg BF % men det är inte för att man ska kunna äta mera mat. Om du får i dig bra med mat efter din styrketräning och tillräckligt med protein så behöver du inte lägga in någon större mängd kardio om du inte vill det..

Nano-Sekund
2008-04-02, 19:38
Joo jag vet att runt 500 Kcal underskott visat sig rätt så optimalt...Dock
så undrade jag om 1000 kcal/dag underskott skulle vara skadligt för min muskelmassa?? under en 4 veckors period
(skall även sägas att jag jag är mycket noga med kosten och energifördelningen)

Är det någon ? som har kan dela med sig av egna erfarenheter gällande mina tankar =)
//Nano

L-Sami
2008-04-02, 20:32
Joo jag vet att runt 500 Kcal underskott visat sig rätt så optimalt...Dock
så undrade jag om 1000 kcal/dag underskott skulle vara skadligt för min muskelmassa?? under en 4 veckors period
(skall även sägas att jag jag är mycket noga med kosten och energifördelningen)

Är det någon ? som har kan dela med sig av egna erfarenheter gällande mina tankar =)
//Nano

Vad väger du?

Nano-Sekund
2008-04-02, 21:37
Längd 184 cm
Vikt 84 kg (morgonvikt såklart)


Vad tror du L-sami??

//Nano

L-Sami
2008-04-02, 22:05
Längd 184 cm
Vikt 84 kg (morgonvikt såklart)


Vad tror du L-sami??

//Nano

84 x 0,135 = 11,34kg kroppsfett x 60-90 kcal = Underskott på 700-1000 kcal kan vara rimligt. Skulle för säkerhetsskull ligga på ca -700kcal . Inga exakta siffror men bara så att man har lite koll så att man behöver inte ligga på onödigt litet underskott eller alltför stort underskott för att bibehålla muskelmassan.

Nano-Sekund
2008-04-03, 10:44
Ok! Vart hittar du den formeln 84 x 0,135 = 11,34kg kroppsfett x 60-90 kcal??
Den stämmer ganska så bra! jag var och mätte mig igår på Step in och den mätningen visade 10.7 kg kroppsfett.

Vad tror du om energifördelningen

Protein 40%
Kolhydrat 30%
Fett 30%

ELLER ska jag ta ner fettet till 20% och köra på 40% på kolhydraterna??

är väll inte så bra att ligga för lågt på fettet?

Vad tycker du L-sami??

tsp
2008-04-03, 22:02
Ok! Vart hittar du den formeln 84 x 0,135 = 11,34kg kroppsfett x 60-90 kcal??
Den stämmer ganska så bra! jag var och mätte mig igår på Step in och den mätningen visade 10.7 kg kroppsfett.

Vad tror du om energifördelningen

Protein 40%
Kolhydrat 30%
Fett 30%

ELLER ska jag ta ner fettet till 20% och köra på 40% på kolhydraterna??

är väll inte så bra att ligga för lågt på fettet?

Vad tycker du L-sami??
Hm, låter lockande att mäta upp kroppsfett! På vad för sorts ställen kan man göra det? I göteborg t.ex. om någon känner till ett specifikt ställe. Kan man få uppmätt muskelmassan också? (hoppas det är okej att jag lånar tråden lite)

JakeShaft
2008-04-06, 19:21
Hm, låter lockande att mäta upp kroppsfett! På vad för sorts ställen kan man göra det? I göteborg t.ex. om någon känner till ett specifikt ställe. Kan man få uppmätt muskelmassan också? (hoppas det är okej att jag lånar tråden lite)


Borde gå att göra en röntgen som visar exakt sammansättning av skelett, muskler, fett m.m. IFK Göteborg har säkerligen resurser för detta, men jag är inte helt hundra. En polare gjorde det när han var nere i Sydney, fick punga ut motsvarande 5000kr dock.

Edit: Menar såklart IFK Göteborg idrottsklinik.

Nano-Sekund
2008-04-10, 21:07
Fett går att mäta på lite olika sätt fråga någon som verkar seriös på ditt gym, han/hon kan säkert ge dig ett tips om vart man kan mäta =)

Multivitamin
2008-04-11, 06:04
Kostar inte Bodpod 300 kr? det ska väl ge ganska preciserat resultat har jag hört iaf.