handdator

Visa fullständig version : Omställning uppbyggnad/diet


tigerofsweden
2008-04-02, 09:59
Funderar på en sak. Om en person ligger på kaloriplus och en dag bestämmer sig för att dieta och lägger sig på låt oss säga minus 500 kalorier, efter hur lång tid (ungefär) börjar kroppen ta av fettreserverna för att täcka energibehovet?

King Grub
2008-04-02, 10:03
Sådär kan man inte tänka. Kroppens fettreserver används kontinuerligt som energi, även vid energiöverskott. Är energiintaget mindre än energiförbrukningen, kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen. Allt är pågående processer, som sker 24/7, vid underskott som överskott.

Shamrock
2008-04-02, 10:04
Funderar på en sak. Om en person ligger på kaloriplus och en dag bestämmer sig för att dieta och lägger sig på låt oss säga minus 500 kalorier, efter hur lång tid (ungefär) börjar kroppen ta av fettreserverna för att täcka energibehovet?

Jag funderar också på en sak. Vem tvingade dig att ställa en sånn :smash: fråga?

tigerofsweden
2008-04-02, 10:06
Sådär kan man inte tänka. Kroppens fettreserver används kontinuerligt som energi, även vid energiöverskott. Är energiintaget mindre än energiförbrukningen, kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen. Allt är pågående processer, som sker 24/7, vid underskott som överskott.

Aha, men jag antar att du förstår min poäng och vad jag egentligen undrar över, trots att jag tänker fel ;)

tigerofsweden
2008-04-02, 10:09
Jag funderar också på en sak. Vem tvingade dig att ställa en sånn :smash: fråga?

Jadu, jag är nyfiken av naturen och undrar jag något som jag funderar på som jag inte vet svaret på så frågar ja :)

Eftersom somliga kör uppbyggnad 4v och diet 2v osv så blev jag nyfiken hur det fungerar.

Jag är mkt väl medveten om att det är processer som ständigt pågår i kroppen.

King Grub
2008-04-02, 10:09
Jag förstår hur du undrar, men ..

jag nyfiken hur det fungerar.

...det fungerar inte så. Både fettinlagring och fettförbränning pågår hela tiden, både vid energiunderskott och energiöverskott. Vid energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och tvärtom vid energiöverskott. Samtidigt finns det tillfällen under dygnet även vid energiunderskott, då fettinlagringen är större än fettförbränningen, t ex efter en måltid, och tillfällen under dygnet även vid energiöverskott, då fettförbränningen är större än fettinlagringen, t ex under träning eller efter lång fasta. Ju kortare mätperiod man tittar på, desto mer ointressant för den faktiska utvecklingen.

tigerofsweden
2008-04-02, 10:13
Gruben förstår mig det får räcka :)

Naturligtvis undrar jag om ett moderat överskott som resulterar i samma överskott som ett periodiserat upplägg likt det jag beskrev resulterar i liknande resultat eller bättre/sämre. Inte svårare än så

Sniggel
2008-04-02, 19:05
Inte riktigt säker på hur du menar men i ditt exempel skulle jag säga att personen kommer att ha en nettoförlust av fett redan första dagen, det är jag övertygad om, om man nu inte har mycket höga glykogennivåer vilket kan vara möjligt vid en sådan omställning, då kanske det dröjer en dag eller så (spekulerar).