handdator

Visa fullständig version : Lite vilsen om var jag befinner mig..


Olof Herlin
2008-04-02, 02:09
Har precis kommit tillbaka från alperna där jag varit o säsongat sen i december och känner mig lite vilsen i vad jag borde göra med träningen hemma nu. Jag är osäker på hur jag ska lägga upp träningen.

Jag är 21 och har väl tränat sen jag var ca 17 fast med en del mindre seriösa tider och resor. De första typ 2 åren körde jag Max-ot och det var väl då jag fick bäst resultat. Gick upp 20kg första året haha. Inte ökat så mycket sen dess egentligen. Deffade för typ 2 år sedan och landade på 73kg (från 87), nu väger jag 76. Fysiken ser väl ut som på avataren men jag är inte så stark egentligen.

Om man går efter 6-8reps gör jag nog
bänk - 60kg
böj - 70kg
mark - 85kg
militärpress - 40kg

Vad jag behöver tips med är, vad gör jag nu?.. Jag vill lägga på mig volym ordentligt nu under sommaren och jag har funderat på alltifrån Stuart Mcarthurs program till en mer vanlig 2 dagars splitt och t.o.m att gå tillbaka till max-ot. Jag är ju inte nybörjare men samtidigt inte särskilt vältränad, så vad är egentligen mest passande?

Martin.V
2008-04-02, 07:28
Pröva det här om det inte är för jobbigt !

Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Bröst/triceps
Onsdag: Vila eller 45 min cardio.
Torsdag: Quads/hams
Fredag: Axlar/vader.

Behöver nödvändigtvis inte vara på just dom dagarna, utan du kan göra som du vill. Kör mellan 6-10 reps.

pragmatist
2008-04-02, 08:27
Om du kört Max-OT tidigare så tycker jag du ska pröva något totalt motsatt Max-OT, enligt principen att kroppen anpassar sig till nya utmaningar men inte till utmaningar som den är van vid ("tvärtom-metoden"). Med andra ord, Max-OT säger: 1-2 muskelgrupper per dag; då tränar du hela eller halva kroppen varje gång, 3-4 gånger per vecka. Max-OT säger: 6-9 set per muskelgrupp; då tränar du 1-5 set. Max-OT säger: 4-6 reps; då tränar du 1-3 reps och omväxlande 10+ reps per set. Max-OT säger: positiv fail; då tränar du aldrig till fail. Max-OT säger: vila 2-3 minuter mellan varje set; då vilar du 60 sekunder eller mindre. O.s.v.

Nano-Sekund
2008-04-02, 11:18
Kör efter denna 4 split om du vill =)

Mån: Bröst/Biceps
Tis: Ben/Mage
Ons: vila/ ev Kardio
Tors: Rygg/Vader
Fre: Axlar/triceps/Traps
Lör: Vila/ ev kardio
Sön Vila/ evKardio

Fått grymmt bra resultat av detta upplägg under 1år =)
3 set /övning
5-10 reps

//Nano

Olof Herlin
2008-04-02, 12:31
Om du kört Max-OT tidigare så tycker jag du ska pröva något totalt motsatt Max-OT, enligt principen att kroppen anpassar sig till nya utmaningar men inte till utmaningar som den är van vid ("tvärtom-metoden"). Med andra ord, Max-OT säger: 1-2 muskelgrupper per dag; då tränar du hela eller halva kroppen varje gång, 3-4 gånger per vecka. Max-OT säger: 6-9 set per muskelgrupp; då tränar du 1-5 set. Max-OT säger: 4-6 reps; då tränar du 1-3 reps och omväxlande 10+ reps per set. Max-OT säger: positiv fail; då tränar du aldrig till fail. Max-OT säger: vila 2-3 minuter mellan varje set; då vilar du 60 sekunder eller mindre. O.s.v.I see your point. Nu använde jag mig bara direkt av max-ot säg de första 20 månaderna. Ett tag körde jag endast tunga basövningar och ett tag 2split med 8-12reps per set. Jag gillar att träna basövningar tungt, är inget jättefan av att gå in och mata 10 olika övningar för bröstet liksom :)

Men jag ska nog precis som du säger fundera på att ändra variablerna lite

ulf123
2008-04-02, 13:21
Om du kört Max-OT tidigare så tycker jag du ska pröva något totalt motsatt Max-OT, enligt principen att kroppen anpassar sig till nya utmaningar men inte till utmaningar som den är van vid ("tvärtom-metoden"). Med andra ord, Max-OT säger: 1-2 muskelgrupper per dag; då tränar du hela eller halva kroppen varje gång, 3-4 gånger per vecka. Max-OT säger: 6-9 set per muskelgrupp; då tränar du 1-5 set. Max-OT säger: 4-6 reps; då tränar du 1-3 reps och omväxlande 10+ reps per set. Max-OT säger: positiv fail; då tränar du aldrig till fail. Max-OT säger: vila 2-3 minuter mellan varje set; då vilar du 60 sekunder eller mindre. O.s.v.

Han har inte tränat på flera månader vilket gör det du säger helt irrelevant.

Det logiska för trådskaparen är att köra på vad som fungerade tidigare. Det kommer att ge goda resultat nu som då.

pragmatist
2008-04-02, 17:32
Han har inte tränat på flera månader vilket gör det du säger helt irrelevant.

Det logiska för trådskaparen är att köra på vad som fungerade tidigare. Det kommer att ge goda resultat nu som då.

Alla upplägg som inte är komplett vansinniga funkar ju för en nybörjare, så det är lite förhastat att snöa in på ett visst upplägg bara för att funkade i nybörjarstadiet.