handdator

Visa fullständig version : Träna fötterna?


yonny
2008-04-02, 00:24
Hej!
Jag är professionell fotbollsspelare och jag skulle vilja träna mina fötter. Jag antar att det finns träningsmetoder inom t.ex. kampsporter eller friidrott.

Hur tränar man fötterna och framförallt tårna?

Åke
2008-04-02, 01:59
Hej
Jag har sett på tv när nån friidrottare tränade fötterna genom att "dra sig fram" med tårna på en gräsmatta. Det var några år sen jag såg det så kommer tyvärr inte ihåg mer. Kanske kan funka.

Guddi
2008-04-02, 09:07
Är det fötterna eller fotleden du vill träna? Ni måste väl ha en sjukgymnast eller liknande i din förening som kan hjälpa dig?

yonny
2008-04-03, 03:02
Är det fötterna eller fotleden du vill träna? Ni måste väl ha en sjukgymnast eller liknande i din förening som kan hjälpa dig?
Det är både fötterna och fotlederna jag vill träna. Sjukgymnasten visste inte.

C.E.J.
2008-04-03, 04:15
En tennisspelare jag känner tränar fötterna genom att sätta ena foten på insidan av knät och försöka stå på den andra foten så länge som möjligt med ögonen stängda. Vette faen om det ger nåt.

Guddi
2008-04-03, 10:21
Barfota träning är bra för att träna fötterna så gör det när det är möjligt. Även nike free skor eller liknande kan hjälpa med fötterna. Fotleden kan du träna på många sätt, gång på tårna och hälarna, tåhävningar, ostabilare underlag vid träning, ställ dig på en tjock matta eller balansplatta när du gör övningar med lättare vikter. Du kan även ställa endast yttersidan av foten på en lite kant för att öka träningen för pronatorerna (ex http://www.youtube.com/watch?v=0_RwK-PL4H0)

Rörligheten i fotleden är också viktig om du har problem med upprepade stukningar. särskilt full dorsalflektion (tårna upp mot knäna) är viktig.

Tolkia
2008-04-03, 10:32
Bara att stå på ett ben kan vara bra träning, beroende på hur god balans och styrka i fotleder/fötter man har. Man kan göra det lite svårare genom att göra något annat samtidigt, t.ex. stå på ett ben när man borstar tänderna, läsa en bok etc. Att uppmärksamheten flyttas från balanserandet gör det avsevärt svårare.

tntballe
2008-04-03, 10:46
Är inte tunga vadpressar ett bra och snabbt sätt att stärka fot/fotled? Jämfört med balansövningar.

Rahf
2008-04-03, 10:49
Är inte tunga vadpressar ett bra och snabbt sätt att stärka fot/fotled? Jämfört med balansövningar.

Man måste ha balans åt andra hållet också förmodligen, därav lite extra träning för tibialis ANTERIORRR! :D

AsTfL
2008-04-03, 10:51
Varför tränar ingen tibialis anterior då?
Det är ju trots allt en muskel som syns.

tntballe
2008-04-03, 10:53
Man måste ha balans åt andra hållet också förmodligen, därav lite extra träning för tibialis ANTERIORRR! :D

Oki, men det heter framsida vad ;)

ARMSTARK
2008-04-03, 11:18
Gammal klassisk kampsportsträning: Springa i skogen, inte på löparspår utan över stock och sten. Tränar stabilitet i hela kroppen.