handdator

Visa fullständig version : Bröd


phillimon
2003-05-23, 17:23
Det är nämligen så att jag tycker bröd är välldigt gott men har slutat äta allt bröd förutom rågbröd.
Men undrar nu hur farligt det är att äta vanligt bröd, hade inte direkt tänkte mig att jag skulle smälla i mig en formfranska utan äta vanligt halvmörkt bröd.
Vet ju att GI värdet är väldigt högt och att det finns en del snabba kolisar och så men vad tycker ni...

Mycket bröd blev det.. :smash:

King Grub
2003-05-23, 17:43
Rågbröd har också högt eller ganska högt GI. De enda brödsorterna med riktigt långsamma kolhydrater är pumpernickel och mjukt flerkornsbröd, sådant som är plastinpackat i rektangulära 500-gramsförpackningar. Tråkigt nog.

Det betyder inte att annat bröd är onyttigt på något sätt. Bröd och andra spannmålsprodukter är utomordentligt nyttiga. Högt GI betyder inte onyttigt eller dåligt näringsvärde. Om det är viktigt för dig att undvika snabba kolhydrater får du bestämma själv.

phillimon
2003-05-23, 18:13
Men enligt vad du och andra har sagt i tidigare trådar borde man dra ner på kolisar och då framförallt snabba...GI är kanske inte så farligt ändå.. äter inte alls så mycket socker grejer så då hämmas nog inte fettförbrännigen alltför mycket... Men jag får väll helt enkelt stå emot frestelsen iaf...

Men kan ju kanske unna mig lite bröd ibland dock:angel:

Pez
2003-05-23, 18:16
Originally posted by phillimon

Men kan ju kanske unna mig lite bröd ibland dock:angel:

Passa på efter passen..

/pez

King Grub
2003-05-23, 18:21
Originally posted by phillimon
Men enligt vad du och andra har sagt i tidigare trådar borde man dra ner på kolisar och då framförallt snabba...GI är kanske inte så farligt ändå.. äter inte alls så mycket socker grejer så då hämmas nog inte fettförbrännigen alltför mycket... Men jag får väll helt enkelt stå emot frestelsen iaf...

Men kan ju kanske unna mig lite bröd ibland dock:angel:

Kom också ihåg att GI-värdena är för en enskild matvara. När du äter annat till påverkar det måltiden. Protein, fett och fibrer sänker GI:t. Så om du t ex lägger makrill i tomat på brödet blir kolhydraterna i hela måltiden långsammare.

Eller också tar du ett par matskedar loppfrön till varje mål så slipper du bry dig om GI:t alls. Sänker ett GI på 100 till under 60.

ivandrago
2003-05-23, 19:18
klart du kan äta bröd. Se bara till, som grub sade, att äta annat till. Att det är snabba kolisar innebär att det inte är det bästa mellanmålet ensamt, men med bra pålägg och ett glas mjölk eller som tillbehör till mat så är mörkt bröd BRA mat. GI-pratet har gått totalt överstyr. Man kan äta det mesta så länge man äter varierat och gör av med energin man får i sig. Bra mat är bra mat, oavsett GI.

Diana
2003-05-23, 20:27
hur kan man leva utan nåt så gott som bröd? min (nästan) enda kolis-källa under både deff o bulk funkar hur bra somhelst!
kcal in vs. kcal ut.

Nate
2003-05-23, 20:32
Nate :love: bröd

För er som bor i Umeå kan jag rekomendera Nk:s danska rågbröd.Absolut supergott, håller hur länge som helst och har massor med hela korn i sig. Hela "limpan" är stenhård och lämpar sig jättebra till att ha med sig i en kasse då man är ute och promenerar på kvällen om man måste försvara sig mot våldtäksmän *dooonk*

Jumjum! :eating:

phillimon
2003-05-23, 20:50
Oke oke... Tack för alla svaren

Bröd till folket:cheers: