handdator

Visa fullständig version : Magträning


phillimon
2003-05-23, 17:18
Behöver lite hjälp med magträningen!
Det är så att jag runt magen har lite mer fett än på övriga kroppen och det skulle jag gärna vilja ha bort:)
Det är inte så att jag är ute efter nåt 6-pack eller så utan vill bara få en plattare mage.

Dom övningar jag gör för magen nu är med maskin och jag är rätt säker på att dom inte räcker. Så ska jag göra vanliga sitt-ups eller springa?? Behöver lite bra tips:bpump:

Castro
2003-05-23, 17:36
Jag trodde inte att man skulle behöva påpeka detta igen, men punkförbränning fungerar inte. Vill du ha platt mage så lägg om din kost en aning. Visst du kan få mer magmuskler som gör att det fett du har sprids ut på en större yta och det får din mage att se mer trimmad ut, men du förbränner inte magfett genom att göra en massa situps och dylikt!

Survivor
2003-05-23, 17:39
Ska du ha bort fett får du väl bränna bort det. Lämpligast med relativt långsam konditionsträning.

phillimon
2003-05-23, 18:08
jaja... förstodd att något sånt här skulle komma.. syftar självklart inte på punktförbrännig om det är det ni tror... Förut la jag om min kost och äter numera bara bra mat...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10943

Vad jag förstår av denna tråd framgår det att jag borde träna magen mer istället för att bara äta lite...

Får väll lite på ett bra svar från Barbapappa istället

King Grub
2003-05-23, 18:25
Som sagt, behandla magen som alla andra muskelgrupper: träna den 1 eller högst 2 gånger per vecka och överbelasta magmuskulaturen med viktträning. Du kan inte isolera övre eller nedre delen av magen, så egentligen räcker det med en övning för raka bukmuskulaturen, t ex crunches med vikter.

Att då magrutorna synliga däremot är bara en fråga om diet och cardio (konditions/fettförbränningsträning).

phillimon
2003-05-23, 20:47
Som sagt behöver inte magrutorna synas... blir nöjd med en platt mage bara...:)


Vad är chrunches och vad menas exact med att överbelasta.. Skulle vara schyst om du kunde förklara precis vilken och hur övningen ska gå till..

King Grub
2003-05-24, 06:33
Originally posted by phillimon
Som sagt behöver inte magrutorna synas... blir nöjd med en platt mage bara...:)


Vad är chrunches och vad menas exact med att överbelasta.. Skulle vara schyst om du kunde förklara precis vilken och hur övningen ska gå till..

http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/WTCrunch.gif

Överbelasta menas att träna med vikter, och inte ligga och nöta 25+ reps, utan utsätta musklerna för en belastning de inte är vana vid.

B33R
2003-05-24, 11:13
Tänkte hoppa in med en fråga om magträning i den här tråden så jag slipper starta en ny.

Om man inte kan träna över eller undre magen. Varför får jag då bara träningsvärk i övre magen? Är det bara jag som är skum eller är det så för er andra också? Kanske ska tillägga att jag kör bara crunches med vikt.

phillimon
2003-05-24, 16:42
men är chrunches vanliga sitt-ups fast med vikter eller?

B33R
2003-05-24, 16:48
Om jag inte har fattat fel så är crunches som sitt-ups fast man inte sätter sig upp, utan man går så högt man kan utan att lyfta ländryggen från golvet.

King Grub
2003-05-24, 16:52
Originally posted by phillimon
men är chrunches vanliga sitt-ups fast med vikter eller?

Vanliga sit-ups, med fastspända fötter och där du reser överkroppen från golvet, är en synnerligen värdelös övning för magen. Crunches är en mycket kort rörelse, där du bara krampar ihop magmuskulaturen och knappt reser ryggen från golvet alls. Här ser du gamle hederlige Dave Draper i full fart:

http://davedraper.com/draper-crunches.jpg

rymdrattan
2003-05-25, 18:20
Originally posted by B33R
Tänkte hoppa in med en fråga om magträning i den här tråden så jag slipper starta en ny.

Om man inte kan träna över eller undre magen. Varför får jag då bara träningsvärk i övre magen? Är det bara jag som är skum eller är det så för er andra också? Kanske ska tillägga att jag kör bara crunches med vikt.

Instämmer helt...
Det må vara jag som är sjuk eller liknande.
Men det känns och syns otroligt stor skillnad på magen om man gör t.ex. crunches eller benlyft!

Tycker det låter lustigt att de 6 magrutor man har inte kan på nått sätt tränas mer eller mindre individuellt.

King Grub
2003-05-25, 18:43
Originally posted by rymdrattan


Instämmer helt...
Det må vara jag som är sjuk eller liknande.
Men det känns och syns otroligt stor skillnad på magen om man gör t.ex. crunches eller benlyft!

Tycker det låter lustigt att de 6 magrutor man har inte kan på nått sätt tränas mer eller mindre individuellt.

Lustigt? En muskelfiber kan bara aktiveras 0 eller 100 %. Och eftersom magens fibrer löper vertikalt, kan du nog räkna ut resten. Det går inte att träna delar av en muskelfiber.

Magrutorna är inte olika muskler, utan samma muskel, indelade i rutor av senstråk.

Däremot kan det samlas mjölksyra i olika delar av magen.

Och det är höftböjarnas uppgift att lyfta benen, i t ex benlyft. Magmusklernas uppgift är att "cruncha" ihop överkroppen.

rymdrattan
2003-05-25, 18:46
Originally posted by King Grub


Lustigt? En muskelfiber kan bara aktiveras 0 eller 100 %. Och eftersom magens fibrer löper vertikalt, kan du nog räkna ut resten. Det går inte att träna delar av en muskelfiber.

Magrutorna är inte olika muskler, utan samma muskel, indelade i rutor av senstråk.

Däremot kan det samlas mjölksyra i olika delar av magen.

Och det är höftböjarnas uppgift att lyfta benen, i t ex benlyft. Magmusklernas uppgift är att "cruncha" ihop överkroppen.

Okej.. så det är altså inte magmusklerna jag tränar med benlyft?
Det förklarar ju faktiskt en hel del då :D :bow:

Åse Columbus
2003-05-26, 07:13
Originally posted by rymdrattan


Okej.. så det är altså inte magmusklerna jag tränar med benlyft?
Det förklarar ju faktiskt en hel del då :D :bow:

Klicka dig vidare i fölkjande länk...

http://www.getfit.com/zones/interactiveFitness/flashFrames.jsp?gender=male

klicka på mage o kolla genom övningarna ...titta specifikt på de som använder swiss ball.......

Åse