handdator

Visa fullständig version : Optimala drycken för halvmara


-xR-
2008-04-01, 16:23
I maj springer jag Gbg-varvet på 21km. Det finns vätska och sportdryck utplacerat längs med banan men trots detta funderar jag på att inta en hemmagjord sportdryck under loppet för att få extra boost. Tanken är att ngn villig vän får stå och räcka mig denna dryck på ngt ställe.

Nu till frågan: hur skall denna optimala dryck se ut för att ge bäst prestationshöjande effekt? När skall den intas?


Min tanke är en maltodextrin/fruktos blandning med koffein som intas när det är cirka 7 km kvar (då man är som mest trött). Volym kanske sådär 0.5 liter då mer kan vara svårare att få i sig, eller?

Eddie Vedder
2008-04-01, 17:15
Rent spontant känns det som om du förlorar mer tid på att försöka krångla till dig en flaska och halsa i dig sportdryck än vad du eventuellt tjänar i tid på att få i dig lite extra energi från drycken.

Jag skulle skippa den, nöja mig med vatten och bara köra på. Det är trots allt inte mer än en halvmara.

pkulle
2008-04-01, 17:36
Jag skulle personligen avstå från att dricka någonting alls, såvida det inte är väldigt varmt ute. Så länge man inte är fullständigt uttorkad vid start bör man klara sig 21 km utan påfyllning.

Yankeee
2008-04-01, 17:39
Kommer antagligen inte att göra varken till eller från med en optidryck under loppet.
Om du nu är i sådan form att du känner att optidrycken skulle göra skillnad så bör det inte ta speciellt lång tid för tid (sub 1.30 typ) och under den korta tiden klarar man sig utmärkt utan vätska (finns under loppet ändå om man verkligen behöver). Koffeinet verkar inte direkt heller så det är vettigare att ta en stund innan start.

-xR-
2008-04-01, 20:17
Givetvis behöver jag inte en dryck men jag tar till allt jag kan för att nå mitt 1.30 mål. De sista kilometrarna är sjukt jobbiga och att få extra kraft (placebo :thumbup: ) kan ge mig ngra minuter skulle jag tro.

Eddie Vedder
2008-04-01, 20:18
Givetvis behöver jag inte en dryck men jag tar till allt jag kan för att nå mitt 1.30 mål. De sista kilometrarna är sjukt jobbiga och att få extra kraft (placebo :thumbup: ) kan ge mig ngra minuter skulle jag tro.

Ska du springa så fort blir du nog mer hämmad av ditt krånglande med drycken än vad du tjänar på det som sagt.

-xR-
2008-04-01, 20:27
Ska du springa så fort blir du nog mer hämmad av ditt krånglande med drycken än vad du tjänar på det som sagt.

Det finns alltid tid för att dricka... Går bra att dricka joggandes/gåendes. Inte direkt så att jag kommer blanda drinken på plats :D Fram med ett recept nu istället Vedder.

machine gun
2008-04-01, 21:02
Koffein en timme innan start. Vanlig sportdryck under loppet. Det sista du vill få är magproblem pga nån dryck du inte provat tidigare.

-xR-
2008-04-01, 22:02
Koffein en timme innan start. Vanlig sportdryck under loppet. Det sista du vill få är magproblem pga nån dryck du inte provat tidigare.

Tack för tipset. Kommer förmodligen prova drycken på träning innan. Iom att jag inte är van koffeinkonsumerare så känner jag av koffein ganska väl med ökad diures som biverkan. Därför har jag tänkt dosera koffein en bit in i loppet när kroppen sparar på vatten. Vill ogärna pinka i brallan :nono:

Eddie Vedder
2008-04-02, 05:39
Iom att jag inte är van koffeinkonsumerare så känner jag av koffein ganska väl med ökad diures som biverkan.

Det finns inga bevis för ökad diuretisk effekt från koffein under fysisk aktivitet.

Abstract:
Dietitians, exercise physiologists, athletic trainers, and other sports medicine personnel commonly recommend that exercising adults and athletes refrain from caffeine use because it is a diuretic, and it may exacerbate dehydration and hyperthermia. This review, contrary to popular beliefs, proposes that caffeine consumption does not result in the following: (a) water-electrolyte imbalances or hyperthermia and (b) reduced exercise-heat tolerance.

Caffeine, Fluid-Electrolyte Balance, Temperature Regulation, and Exercise-Heat Tolerance. Exercise & Sport Sciences Reviews. 35(3):135-140, July 2007.

Discussion: Acute caffeine ingestion, in chronically consuming subjects (3 and 6 mg · kg−1 · d−1) did not alter fluid-electrolyte, exercise endurance or thermoregulatory responses during EHT when compared with G0.


Thermoregulatory Responses to Exercise in the Heat: Chronic Caffeine Intake Has No Effect. Aviat Space Environ Med 2006; 77:124–9.

http://docserver.ingentaconnect.com/deliver/connect/asma/00956562/v77n2/s6.html?expires=1207113349&id=43322151&titleid=8218&accname=Guest+User&checksum=F2FD91407C05A312B70B73C98A006A8F

Finns även ett pat trådar om det tror jag.

-xR-
2008-04-02, 21:35
Tack för det, rolig studie.

Fast i mitt fall gällde det att inta koffein 1h innan loppet enligt machine guns förslag, vilket ger mig mäktig diures innan loppets start.

Intag under aktivitet ger förmodligen inte diures då kroppens vattensparande förmåga under träning övervinner koffeinets effekt.

JakeShaft
2008-04-03, 04:27
Finns ju dom som käkar dextrosol under lopp men det rör det sig nog om betydligt längre sträckor. Det kan kännas smidigare för mig än att blanda dryck. Då du egentligen inte borde behöva speciellt mycket vätska.

Är inte det maximala vätske upptaget 2dl per 20minuter? liten offtpoic fråga men ändå intressant enligt mig.

Edit: Att du kroknar så hårt sista kilometrarna har nog mycket mer med din träning inför loppet att göra än förlust av vätska/energi.

GurraGo
2008-04-03, 07:10
Lite offtopic men ang. vätskebehov så kan det mycket väl stämma att man inte har något egentligt vätskebehov under en halvmara, men min erfarenhet är att drycken har en skön svalkande effekt som kan betyda en hel del. Anyway, kör mitt 5:e gbgvarv i år och jag drar ner på vätskestoppen från år till år, men 2-3 st brukar det ändå bli. Kör då oftast vatten.

Eddie Vedder
2008-04-03, 07:19
Jag dricker också vatten under halvmara, fler än en gång dessutom. Men då är det ju en mugg i farten som jag sveper i mig (och där hälften hamnar på tröjan och i ansiktet:D) så det blir ju ingen tidsförlust att tala om.

Jag kan som sagt bara se nackdelar med att försöka få tag på en flaska från publiken och dra i sig sportdryck när man måste hålla ett så pass högt medeltempo som sub90 ändå kräver.

Davido
2008-04-03, 20:00
Ett tips till vad du kan dricka!! Jag har använt det ett otal gånger och tycker mig ha samma underbara effekt varje gång jag kör på det.. Är ju klart lättare för mig som är cyklist att dricka under loppet!! men men, receptet är: 1 msk Fairings KCG2, 2 msk Fairings fastcarbs och till sist 2 msk Fairings energy booster, blanda detta med 5 dl vatten.. då får du fin effekt, du orkar garanterat sista biten in i mål!!

Marcs
2008-04-03, 20:07
Vatten och lite sportdryck sveper man i sig i farten. Men oftast bara vatten!