handdator

Visa fullständig version : Räknar jag rätt? (vägning för/efter tillagning)


Fatcan
2008-04-01, 14:50
Har nyss påbörjat min första deff och har en fråga. När jag ska räkna ut kcal i kött, t.ex fläskkarré, ska jag väga efter eller innan jag steker det, eller spelar det ingen roll? Nu vägde jag innan men såg att det var mera kcal i stekt fläskkarré per 100g, beror detta på att köttet krymper lite vid stekning?

Edit: Fult stavfel i rubriken :P, kan nån mod rätta till?

King Grub
2008-04-01, 14:51
Värdena i tabellerna gäller otillagad vara, om annat inte anges.

Fatcan
2008-04-01, 14:55
Värdena i tabellerna gäller otillagad vara, om annat inte anges.

Ok, det var slv.se jag var inne och tittade på. Så man ska väga det efter man har stekt?

King Grub
2008-04-01, 14:57
Nej. Om värdena gäller otillagad vara... hur får du det till att du skall väga efter tillagning?

Fjällbrynt
2008-04-01, 14:57
kan du inte väga före och räkna från de? smöret som du använder kommer ju att spela in lite men...

JakeShaft
2008-04-01, 18:23
Om du nu tittar på SLV:s tabeller så framgår det mkt tydligt om det räknas som lagat, då står det kokt, stekt, rökt eller dyligt efter ämnets/varans namn. De har även listor på olika maträtter kollar du på denna är det givetvis tillagad.

Så kollar du på enskilda livsmedel står det klart och tydligt om de är tillagade och isåfall på vilket sätt.

Edit: Detta gäller för min egen tabell från 2002 men jag anser det vara högst otroligt att de skull ha ändrat sedan dess.

Fatcan
2008-04-01, 19:58
Om du nu tittar på SLV:s tabeller så framgår det mkt tydligt om det räknas som lagat, då står det kokt, stekt, rökt eller dyligt efter ämnets/varans namn. De har även listor på olika maträtter kollar du på denna är det givetvis tillagad.

Så kollar du på enskilda livsmedel står det klart och tydligt om de är tillagade och isåfall på vilket sätt.

Edit: Detta gäller för min egen tabell från 2002 men jag anser det vara högst otroligt att de skull ha ändrat sedan dess.

Jo det är så. Men spelar det nån roll om man väger innan eller efter tillagning?

King Grub
2008-04-01, 20:01
En köttbit (t ex) som väger 100 gram efter tillagning, vägde inte 100 gram före tillagning. Omvänt, väger du upp 100 kött före tillagning, kommer det färdiglagade resultaten att väga mindre än 100 gram. Vill du veta vad 100 gram vara ger, får du alltså väga före tillagning.

JakeShaft
2008-04-01, 21:02
För det första tror jag att den eventuella viktminskningen är absolut försumbar. Om du nu itne steker så att köttet blir helt förkolnat vilket du antagligen inte gör, isåfall får det en helt annorlunda näringssamansättning. Men vid normal tillagning har det knappast någon betydelse om du väger före eller efter.

De flesta väger varan innan tillagning och alla dieter jag har läst har gjort detta. Om du nu skall väga efter blir det väldigt svårt. Du vet t.ex. inte exakt vad som har försvunnit från köttet, antagligen är det bara vätska och de flesta näringsämnen är kvar. Lägg därtill om du har stekt i något matfett då får du räkna in detta i köttets massa. Allt finns dessutom kvar i din stekpanan eller vad du nu har använt så du kommer ändå att få i dig det (förutom ångorna).

För enkelhetens skull väg alla varor innan tillagning differensen är så otroligt liten på tillagad otillagad (undantag varor som kokas och "suger" upp stora mängder vätska).

Väg innan och räkna på det om ngot fortfarande var olkart.

Cohen
2008-04-01, 21:31
För det första tror jag att den eventuella viktminskningen är absolut försumbar. Om du nu itne steker så att köttet blir helt förkolnat vilket du antagligen inte gör, isåfall får det en helt annorlunda näringssamansättning. Men vid normal tillagning har det knappast någon betydelse om du väger före eller efter.

För enkelhetens skull väg alla varor innan tillagning differensen är så otroligt liten på tillagad otillagad (undantag varor som kokas och "suger" upp stora mängder vätska).

Väg innan och räkna på det om ngot fortfarande var olkart.

Det där är fel. Vatten och annat dunstar - skillnaden mellan rå och tillagad är ofta ganska stor. Testa med närmaste fläskkotlett då får du se.

auToeXeC
2008-04-02, 05:22
När jag Tex gjorde min Torsk igår så vägde jag innan jag tillaga den till 400g och sedan åkte 1 tsk olja ner i pannan innan dessa 400g torsk. Men sedan vägde jag detta igen efter tillagning och då var det endast nere på 360-370gram. Så då räknae jag på det istället och kcal från 1 tsk olja för sig så har man rätt mängd kcal ändån..

för det var ju ändån dessa 370 och inte 400 gramen som jag fick i mig..

tobias_
2008-04-02, 05:54
Men alltså, det är väl inte så mycket näring som försvinner? Det är väl bara vatten? Du koncentrerar näringen helt enkelt.

Säg att du har 80 gram näring och 20 gram vatten på 100 gram torsk. När du steker den försvinner 10 % vatten (helt utan näring), men näringen är kvar. Du får alltså i dig lika mycket kalorier ändå.

Eddie Vedder
2008-04-02, 05:58
Du får alltså i dig lika mycket kalorier ändå.

Ja men räknar man på energivärdet multiplicerat med vikten blir det ju alltså helt fel i och med att köttet nu väger mycket mindre, eller hur?

Det må vara lika mycket kcal i 150g kött som 90g kött, men det blir rejäla skillnader om du multiplicerar energivärdet/100g med 90 eller 150.

Och det kan bli väldigt stora viktförluster vid tillagning. För att krångla till det ännu mer är det ofta så att kött faktiskt släpper ifrån sig fettet i stekpannan, det smälter alltså ut. Så ett kött kan bli mindre fett efter stekning och måste inte bli mer fett.

JakeShaft
2008-04-02, 06:58
Jag tror knappast att det är näringsämnen som försvinner, tror att det är lika mkt kalorier i varan efter stekning även om den väger mindre. Så om du väger innan får du rtt mängd kCal. Men steker du väldigt feta varor s kommer fettet att rinna ut och då blir skillnaden större. Men t.ex. när jag äter 5% nötfärs och torrsteker detta så antar jag att den enda viktförlusten är vätska.

tobias_
2008-04-02, 09:28
Ja men räknar man på energivärdet multiplicerat med vikten blir det ju alltså helt fel i och med att köttet nu väger mycket mindre, eller hur?

Det må vara lika mycket kcal i 150g kött som 90g kött, men det blir rejäla skillnader om du multiplicerar energivärdet/100g med 90 eller 150.

Men man får ju räkna på det tillstånd köttet är i när man väger det.

Vad jag förstår så har Autoexec vägt tillagad torsk och multiplicerat med näringsvärdet i rått tillstånd?