handdator

Visa fullständig version : Proteinbrist


Roubs
2008-04-01, 10:11
Har skrivit in vad jag ätit i en exceltabell som räknar ut hur mycket proteiner/kolhydrater/fett maten innehåller.

Har läst råd om hur denna fördelning ska vara, och dessa har skiljt sig ganska markant, men oavsett vilken av dessa som stämmer så lyckas jag nästan aldrig komma upp i ens den lägsta förespråkarens siffror på proteindelen.

Eftersom jag äter 1500 kcal per dag så kan jag ju inte lägga till någon proteinkälla utan att byta ut något annat, så vad är det jag bör byta ut?

Frukost: 1dl havregryn + sylt (25kcal/100g)
eller 2 fullkornsbröd med leverpastej och gurka (ibland också 2 dl minimjölk)
lunch: fullkornspasta med köttfärssås och sallad
middag: potatis med fiskbullar och sallad
övrigt: äter 3 frukter per dag (oftast kiwi, päron och citrusfrukt)

Vet att det finns proteindrinkar, men jag vill försöka hitta vanor jag kan behålla för resten av livet.

Rahf
2008-04-01, 10:17
Rör du på dig någonting? Ska du ner i vikt?

I vilket fall som helst så är 1500kcal rätt lite, beroende på vad man ämnar göra med det energiintaget.

Roubs
2008-04-01, 10:28
Rör du på dig någonting? Ska du ner i vikt?

I vilket fall som helst så är 1500kcal rätt lite, beroende på vad man ämnar göra med det energiintaget.

Ja, jag spelar fotboll och boxas. Räknade ut att mitt basala energibehov låg på 1500, tänkte att det jag går ner då blir allt jag rör på mig. Har gått ner 1 kg på 2 veckor, så det känns inte som om jag äter för få kalorier baserat på den hälsosamma takten på viktnedgången.