handdator

Visa fullständig version : Protein


plexmar
2008-03-31, 23:18
Jag har kommit fram till att jag får i mig för lite protein om dagarna, så därför hade jag tänkt inhandla något protein som jag kan ha vid sidan om maten, lite till lunchen och lite vid middagen. Men vad är att föredra, vassle eller kasein? Jag tar EAA innan träningen kanske jag ska tillägga.

Sedan har jag även en annan fråga. Det händer ganska ofta att jag tränar sent på kvällen, drygt 2-2,5 timme efter middagen och jag tar då EAA precis innan passet. När jag kommer hem är jag inget vidare hungrig, så jag brukar äta lite kvarg, dricka kolhydrater och kanske äta en banan. Skulle jag kanske behöva få i mig lite mer protein efter träningen, eller räcker det med EAA som jag tagit precis innan passet? Hur funkar det, om jag skulle dricka lite vassle/kasein en stund efter passet, skulle det ha någon negativ påverkan på EAA osv?

Usch, blev mycket frågor. Hoppas någon kan svara på dem :em:

plexmar
2008-03-31, 23:27
Hittade svar på min första fråga! Men den andra frågan får ni gärna svara på :)


Sedan har jag även en annan fråga. Det händer ganska ofta att jag tränar sent på kvällen, drygt 2-2,5 timme efter middagen och jag tar då EAA precis innan passet. När jag kommer hem är jag inget vidare hungrig, så jag brukar äta lite kvarg, dricka kolhydrater och kanske äta en banan. Skulle jag kanske behöva få i mig lite mer protein efter träningen, eller räcker det med EAA som jag tagit precis innan passet? Hur funkar det, om jag skulle dricka lite vassle/kasein en stund efter passet, skulle det ha någon negativ påverkan på EAA osv?

plexmar
2008-03-31, 23:38
Sedan har jag även en annan fråga. Det händer ganska ofta att jag tränar sent på kvällen, drygt 2-2,5 timme efter middagen och jag tar då EAA precis innan passet. När jag kommer hem är jag inget vidare hungrig, så jag brukar äta lite kvarg, dricka kolhydrater och kanske äta en banan. Skulle jag kanske behöva få i mig lite mer protein efter träningen, eller räcker det med EAA som jag tagit precis innan passet? Hur funkar det, om jag skulle dricka lite vassle/kasein en stund efter passet, skulle det ha någon negativ påverkan på EAA osv?

Hittade detta på Eiselts hemsida:

Kan jag komplettera med vassleprotein/kolhydrater efter träningen?
EsaPro ökar den kortsiktiga proteinsyntesen och ett proteinpulver ger inga extra fördelar. Tvärtom, det finns risk att du förlorar den positiva effekten av EsaPro genom att ta annat protein sammtidigt. Dubbla hellre dosen av EsaPro eller ta flera upprepade doser varje timme. Om du vill komplettera med extra protein (och kolhydrater) så rekommenderar vi att du gör det ca två timmar efter träning och då inriktat på att tillgodose det mer långsiktiga behovet av aminosyror för muskeluppbyggnad. Tänk på att återhämtningen tar minst 48 timmar så du bör givetvis försäkra dig om att få i dig ca 30 gr protein varannan eller var tredje timme fr o m 2-3 timmar efter träningen.

Innebär detta att ifall man skulle äta mat efter träningen, eller lite kvarg som jag gör, så förlorar man den positiva effekten av EAA? Eller gäller det endast om man får i sig vassle/kasein i form av proteinpulver?

plexmar
2008-03-31, 23:49
Ursäkta om jag bombar sönder tråden, men nu hittade jag detta på Eiselts hemsida ang. DoublePro:

Rekommendationer:
DoublePro tas huvudsakligen som mellanmål 2-3 gånger dagligen. En av dessa drinkar kan tas efter träning och gärna tillsammans med kolhydrater för att optimera den kortsiktiga och långsiktiga återhämtningen. Utöver de 2-3 drinkarna DoublePro bör du äta 3 vanliga måltider mat per dag. Du behöver inte ta något annat proteintillskott men du kan komplettera med kosttillskott som kan förstärka dina resultat, t ex

EsaPro direkt före och en timme efter träning. Detta är ett unikt tillskott som optimerar återhämtning och muskeltillväxt på ett naturligt sätt. Forskning visar enanstående resultat på proteinsyntes! Ta DoublePro cirka en kvart efter att du tagit EsaPro efter träningen tillsammans med kolhydrater (bröd, frukt, pasta etc).

Man ska alltså ta DoublePro ta cirka 15 min efter man tagit EsaPro efter träningen. Men som jag kopierade in i förra inlägget så skriver dem så har på EsaPro´s sida:

Kan jag komplettera med vassleprotein/kolhydrater efter träningen?
EsaPro ökar den kortsiktiga proteinsyntesen och ett proteinpulver ger inga extra fördelar. Tvärtom, det finns risk att du förlorar den positiva effekten av EsaPro genom att ta annat protein sammtidigt. Dubbla hellre dosen av EsaPro eller ta flera upprepade doser varje timme. Om du vill komplettera med extra protein (och kolhydrater) så rekommenderar vi att du gör det ca två timmar efter träning och då inriktat på att tillgodose det mer långsiktiga behovet av aminosyror för muskeluppbyggnad. Tänk på att återhämtningen tar minst 48 timmar så du bör givetvis försäkra dig om att få i dig ca 30 gr protein varannan eller var tredje timme fr o m 2-3 timmar efter träningen.


Kan någon förklara för mig hur det går ihop? På den ena sidan föreslår dem att man väntar cirka två timmar och på den andra så föreslår dem 15 minuter. Nu är jag mer förrvirrad än när jag startade tråden...