handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord ZMA


Bubba
2003-05-23, 15:49
Hej!

Jag käkar för tillfället zink+magnesium som tillskott, men jag undrar vad ZMA tillskotten består av mer?
Jag vet att det är nån b-vitamin, men vilken och vart kan man köpa den??

gasoliner
2003-05-23, 15:50
det brukar vara lite B6 i också,jag märker ärligt talat inte någon alls skillnad förutom priset då..

Absalom^
2004-02-09, 00:03
b6 är väldigt viktigt i ZMA då det är just b6 som omvandlas till div. signalsubstanser. Magnesiumet och zinket används bara utav b6 i denna process.

z_bumbi
2004-02-09, 16:23
Originally posted by Absalom^
b6 är väldigt viktigt i ZMA då det är just b6 som omvandlas till div. signalsubstanser. Magnesiumet och zinket används bara utav b6 i denna process.

Vilka signalsubstanser är det? Samt hur vanligt är det att man inte redan har tillräckligt med B6 i kosten?

LunaSpice
2004-02-09, 17:17
Jag förstår inte riktigt heller. B6 används som coenzym i aminosyremetabolismen, assisterar vid produktion av olika antikroppar samt används även som coenzym vid triglyceridmteabolism...inga signalsubstanser. Det har även en viktigt betydelse för olika mineralämnens transport över cellmembranet...t.ex. magnesium och zink (därav kombinationen). Brist på B6 är ganska ovanligt vad jag vet...däremot så finns det vissa mediciner som kräver ökat intag av B6 men det upplyser(förhoppningsvis) läkare eller apotekare om ifall det skulle vara så.

Absalom^
2004-02-09, 18:20
När det gäller signalsubstanser så används b6, zink och magensium vid tillverkningen av serotonin. Hur det är med de andra signalsubstanserna vet jag inte. Föresten, någon som vet vad dopamin byggs upp av?

Men vad jag inte kan förstå är hur denna blandning (ZMA) kan vara anabol, någon som är upplyst?

Sverker
2004-02-09, 19:54
Originally posted by Absalom^
När det gäller signalsubstanser så används b6, zink och magensium vid tillverkningen av serotonin. Hur det är med de andra signalsubstanserna vet jag inte. Föresten, någon som vet vad dopamin byggs upp av ?

Aminosyran tyrosin omvandlas till L-Dopa och vidare till Dopamin.

Hobbes
2004-02-09, 20:52
Originally posted by Absalom^

Men vad jag inte kan förstå är hur denna blandning (ZMA) kan vara anabol, någon som är upplyst?

Anabol vet i faan, men se det så här, zink höjer testo halterna om man emot förmågan har låga sådana. En mycket god sömn framför allt djupsömn hjälper kroppen att reparera osv osv...kolla det som Lunaspice skrev om sömn på best of...

Jag själv har köpt twinlabs mag. och zink vilket jag tar innan natten, sover som en stock i allafall...sen är det träningen som gör mig stark eftersom jag sovit gott så orkar jag ju mer:D

Absalom^
2004-02-09, 21:34
Sverker>> Känner du till vad för vitamin som används i denna process?

Sverker
2004-02-10, 07:15
Det är 15 år sedan jag tentade detta men tittar jag i biokemiboken.

Där så står det att steget där Dopa omvandlas, med enzymet dopa decarboxylase ( engelska ) sk dekarboxylering, till Dopamin krävs pyrodoxin dvs vit-B6.

Pyrodoxin är ju alltmänt förekommande i alla reaktioner när aminosyror skall amvandlas till andra föreningar som tex hormoner eller nervsignalsubstanser.

Vad det du ville veta ? Försök att söka på dopa decarboxylase ?

Absalom^
2004-02-10, 10:09
japp tack :)