handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning och styrketräning.


supertysk
2008-03-31, 19:20
Jag har funderat en tag på hur konditionsträning påverkar ens resultat i styrketräningen och vice versa, och hur man bäst ska sätta up schemat, för atm joggar jag lite på måfå. Medans styrketräningen är strukturerad.

Jag styrketränar Måndag,Tisdag Fredag, Lördag o då tränar jag hela kroppen.
Jag joggar ungeför 4x i veckan ca 6-12 km, blir inte allt för mkt sprint.

Jag har inte hittat mkt information om ämnet på internet, så om ni vet någon bra sida ge mig gärna länk, eller av egen erfarenhet :)

(Sorry om de är en repost men de finns en hel del trådar på forumet :S
och försökte leta med search så gott jag kunde, utan lycka.)

Eddie Vedder
2008-03-31, 19:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Men inget i den undersökningen säger att du omöjligt kan göra resultat med båda två i samma upplägg, så får den ABSOLUT inte tolkas. Det handlar om absolut maximal utveckling som kan hämmas.

Ett upplägg som innehåller både styrketräning och kondition är det bästa för din hälsa, den delen du värderar högst ska du även prioritera och satsa mest på. Men ingen behöver uteslutas.

forslund
2008-03-31, 19:34
Jag har funderat en tag på hur konditionsträning påverkar ens resultat i styrketräningen och vice versa...

Jag har inte hittat mkt information om ämnet på internet, så om ni vet någon bra sida ge mig gärna länk, eller av egen erfarenhet :)


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Där finns ju bevisen att det inte är förenligt för MAXIMAL muskelväxt att köra styrketräning & konditionsträning samtidigt. Men å andra sidan, hur många av oss satsar på att bli proffs i Body Building?

Först bör du prioritera de båda. Vilket vill du satsa på mest? Sedan bygger du ett schema utifrån det.

edit: Neeej, för seg igen. :D

supertysk
2008-03-31, 20:41
aja förstår principen, att om man vill få maximalt av något av dem, så måste man offra den andra.

Men om man pratar lite mer casual ^^ eller hur man nu ska uttrycka sig,

Som tidigare sagt, jag styrketränar 4x i veckan o joggar/konditionerar 4x i veckan. Har det någon avgörande effekt när jag joggar i förhållande till styrketränings passen.

Brukar bli att jag joggar på morgonen på icke styrketräningsdagar, för att det känns gött att ha tränat varje dag.

Så frågan är: Har det någon avgörande effekt när man joggar i förhållande till styrketränings passen.

Guddi
2008-03-31, 21:23
Försök att hålla benträningen så långt ifrån löpningen som möjligt. Om du ska göra båda sakerna samma dag så börja med styrketräningen. Om du löptränar så se till att du äter kalorier nog för att kompensera för detta.

Latjo
2008-04-01, 05:21
Tjena

Jag tränade kardio och styrka på samma dagar tidigare vilket för mig blev helt fel. Dels blir passen väldigt långa och när kroppen är riktigt syrastinn så är det svårt att prestera max. I dag styrketränar jag 3 dagar och springer 3 dagar i veckan med mycket bättre resultat.

/ Latjo

Slartibartfast
2008-04-01, 07:46
Där finns ju bevisen att det inte är förenligt för MAXIMAL muskelväxt att köra styrketräning & konditionsträning samtidigt. Men å andra sidan, hur många av oss satsar på att bli proffs i Body Building?

Nä, för om man vill satsa på att att tävla i BB så är det bara att lämna bort cardion. *popcorn*

Seriöst. För någon som är extrem hardgainer så är det nödvändigt att eftersträva just maximal muskeltillväxt för att överhuvudtaget växa alls. Att köra lite konditionsträning några gånger i veckan kan fullständigt döda även de minsta framstegen i gymmet, efter att han/hon kommit förbi nybörjarökningarna.

Andra kan köra nästan hur mycket kondition som helst och ändå göra bra resultat i gymmet.

tntballe
2008-04-01, 09:43
Nä, för om man vill satsa på att att tävla i BB så är det bara att lämna bort cardion. *popcorn*

Seriöst. För någon som är extrem hardgainer så är det nödvändigt att eftersträva just maximal muskeltillväxt för att överhuvudtaget växa alls. Att köra lite konditionsträning några gånger i veckan kan fullständigt döda även de minsta framstegen i gymmet, efter att han/hon kommit förbi nybörjarökningarna.

Andra kan köra nästan hur mycket kondition som helst och ändå göra bra resultat i gymmet.

Men hur många är sådana hardgainers att konditionsträning eliminerar muskeltillväxten. Dom som säger sig vara hardgainers & skyller på konditionsträning är väl oftast sådana som inte vet att man behöver äta oftare än man tränar.

Guddi
2008-04-01, 10:52
Nä, för om man vill satsa på att att tävla i BB så är det bara att lämna bort cardion. *popcorn*

Seriöst. För någon som är extrem hardgainer så är det nödvändigt att eftersträva just maximal muskeltillväxt för att överhuvudtaget växa alls. Att köra lite konditionsträning några gånger i veckan kan fullständigt döda även de minsta framstegen i gymmet, efter att han/hon kommit förbi nybörjarökningarna.Ronnie Coleman kör konditionsträning mer eller mindre året runt och han klarar sig ju ganska bra i BB-tävlingar så det är fullt möjligt att ha med cardio i ett hypertrofiprogram. Väldigt lågintensiv träning där man jobbar väldigt långsamt på gränsen till gång och där man inte springer några längre sträckor har troligen en obetydlig inverkan på muskelhypertrofi.

Det som har störst inverkan är när man tränar så hårt att man tröttar ut sina Typ I fiber och börjar använda sina typ II fiber för uthållighetsarbete.

Slartibartfast
2008-04-01, 15:09
Ronnie Coleman kör konditionsträning mer eller mindre året runt och han klarar sig ju ganska bra i BB-tävlingar så det är fullt möjligt att ha med cardio i ett hypertrofiprogram.

Är Ronnie, med världens bästa byggargener och världens största privata medicinskåp, verkligen det bästa exemplet på att det går bra att kombinera styrka med cardio? :D

Slartibartfast
2008-04-01, 15:13
Men hur många är sådana hardgainers att konditionsträning eliminerar muskeltillväxten. Dom som säger sig vara hardgainers & skyller på konditionsträning är väl oftast sådana som inte vet att man behöver äta oftare än man tränar.

Jag vet inte hur många som är såna hardgainers.

Det säger ju sig självt att man inte kan skylla uteblivna gymresultat på cardion om man inte går upp i vikt. Om man däremot går upp i vikt men ändå står still i gymmet, så kan man med god orsak skylla på cardion.

MilkmaN
2008-04-01, 15:27
Personligen märker jag stora skillnader på när jag tränar konditionsträning och när jag inte gör det. Så fort jag slutar med det så börjar jag växa. Styrkan svarar dock inte lika enkelt, men svarar även den märkbart.

Haxtall
2008-04-01, 17:41
Vill man köra både styrka och uthållighetsträning bör man välja styrkepasset först för bäst resultat i den kombinationen. Då styrketräningen tycks vara känsligare. Dock får sägas att studien bygger på otränade personers muskelutveckling,...

Yankeee
2008-04-01, 17:43
Vill man köra både styrka och uthållighetsträning bör man välja styrkepasset först för bäst resultat i den kombinationen. Då styrketräningen tycks vara känsligare. Dock får sägas att studien bygger på otränade personers muskelutveckling,...

Beror helt på hur och vad man tränar samt hur bra tränad man är.

Guddi
2008-04-01, 17:50
Är Ronnie, med världens bästa byggargener och världens största privata medicinskåp, verkligen det bästa exemplet på att det går bra att kombinera styrka med cardio? :DOm grabbarna som gör allt för att vara optimala på varje punkt inkluderar cardio så kan man ta det som exempel på att effekten inte är enorm. Inte som ett bevis, men som ett exempel.

Har du läst studierna som Grub tog upp i tråden som länkades innan? Mer eller mindre alla studier som visar på en motverkande effekt av konditionsträning har använts sig av intensiv konditionsträning (nära maxkapacitet under 25-40min) 2-3ggr/vecka utöver styrketräning 2-3ggr/vecka. Detta är troligen orsaken till att Milkman märker skillnad mellan att inte köra kondition samtidigt då han även får uthållighetsträning från sin handboll. Sen ska man inte underskatta svårigheten i att få i sig tillräckligt med kalorier då man tränar både kondition och styrka samma dag.

Det finns bevis för att man inte kan utvecklas muskulärt till max samtidigt som man försöker utveckla konditionen till en hög nivå. Det finns inga bevis för att man inte skulle kunna utvecka en god kondition samtidigt som man blir ordentligt stor. Det finns till och med studier som visar på att samtidig konditions och styrketräning är att föredra, särskilt för nybörjare om man håller konditionsbiten på en lämplig nivå. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12741884?ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Om du inte tror mig så kan du kanske tro på Lyle McDonald då jag vet att du har skrivigt om honom lite innan.
An excess of endurance training, especially at higher intensities (too close to lactate threshold, a topic for another newsletter) seems to cause muscle loss, decrease strength and power, and cause overtraining. This is major issue for bodybuilders and strength/power athletes but can be avoided by keeping the intensity under control.http://www.bodyrecomposition.com/Trainingarticles/lylemcdonald-ste.html

Haxtall
2008-04-01, 20:32
Beror helt på hur och vad man tränar samt hur bra tränad man är.

Jo, som sagt, studien grundar sig i otränades utveckling. Men ger ändå en fingervisning.

Men jag blev intresserad av de du säger om hur och vad man tränar. Kan du ger några exempel som har för och nackdelar på styrkan? Dvs övningar/ muskelgrupper/intensitet osv eller vad du syftar på som inte gynnas av att man kör före/efter uthållighet?

Mr. Athletic
2008-04-01, 20:41
Försök att hålla benträningen så långt ifrån löpningen som möjligt. Om du ska göra båda sakerna samma dag så börja med styrketräningen. Om du löptränar så se till att du äter kalorier nog för att kompensera för detta.

Varför styrkan alltid bör komma före konditionsträningen har jag aldrig fattat. Borde det inte vara tvärtom eftersom kroppen borde utvecklas bäst efter "de senaste" signalerna den fått. Om man först springer och sen styrketränar borde ju "byggar-signalerna" och "styrkeöknings-signalerna" vara de kroppen följer den kommande vilan eftersom dessa är de senast givna???

Yankeee
2008-04-01, 20:46
Jo, som sagt, studien grundar sig i otränades utveckling. Men ger ändå en fingervisning.

Men jag blev intresserad av de du säger om hur och vad man tränar. Kan du ger några exempel som har för och nackdelar på styrkan? Dvs övningar/ muskelgrupper/intensitet osv eller vad du syftar på som inte gynnas av att man kör före/efter uthållighet?

Jag kör hyfsat ofta 200-400 meter intervaller innan gymmet och då består min träning till 70% av benträning. Visserligen mestadels explosiva lyft och i princip ingen vanlig byggarträning till failure osv. Har aldrig märkt att jag har presterat sämre pga löpningen innan. Därmed inte sagt att det inte finns negativa saker med det upplägget. Jag känner dock att om jag skulle köra tvärtom skulle löpningen gå helt åt skogen och om jag skulle dela upp passen skulle jag ha väldigt svårt att motivera mig till att träna dubbelt så mycket som jag redan gör.

maRRtin
2008-04-01, 20:55
Jag har också provat att springa både före och efter gymträning (tränar helkropp). Att springa efter ett gympass är döden, men att träna efter ett löppass går bra.

Man får väl testa sig fram till vad som funkar bäst.

Haxtall
2008-04-01, 21:30
Jag kör hyfsat ofta 200-400 meter intervaller innan gymmet och då består min träning till 70% av benträning. Visserligen mestadels explosiva lyft och i princip ingen vanlig byggarträning till failure osv. Har aldrig märkt att jag har presterat sämre pga löpningen innan. Därmed inte sagt att det inte finns negativa saker med det upplägget. Jag känner dock att om jag skulle köra tvärtom skulle löpningen gå helt åt skogen och om jag skulle dela upp passen skulle jag ha väldigt svårt att motivera mig till att träna dubbelt så mycket som jag redan gör.

Då är det anaerob uthållighet du tränar innan dina benpass?, Det jag syftar på och artikeln visar är om man kör aerob uthållighet. Förstår då varför ditt styrkepass kan känns bättre att köra sist, men har du testat tvärtom? Att "väcka" typ II fibrerna med tung styrka eller explosiv träning skulle nog vara intressant på din träning? Utan att veta vad du tränar för och vilken intensitet du har i löpningen.