handdator

Visa fullständig version : Vad först i ett bröst/rygg-pass för att hålla axlar intakta?


JohnRick
2008-03-31, 18:52
Just nu kör jag bröst och rygg i samma pass över en period.
Sett i ljuset av att jag är ganska rädd om mina axlar och noga med att hålla tillbaka dessa under alla omständigheter och fokuserar på ryggövningar undrar jag:

Ska jag börja med att köra rygg under detta pass, eller ska jag börja med bröst? Spontant tänker jag rygg först eftersom min initiala energi ska tilldelas roddar o d. Å andra sidan tänker jag hantelpressar o d först för att baksida axel ska vara pigg nog att "hålla skulderbasen" under pressarna, vilket kanske inte blir fallet om jag hinner trötta ut rygg.

Vad är lämpligast? Eller överreagerar jag?

Sheogorath
2008-03-31, 18:56
Just nu kör jag bröst och rygg i samma pass över en period.
Sett i ljuset av att jag är ganska rädd om mina axlar och noga med att hålla tillbaka dessa under alla omständigheter och fokuserar på ryggövningar undrar jag:

Ska jag börja med att köra rygg under detta pass, eller ska jag börja med bröst? Spontant tänker jag rygg först eftersom min initiala energi ska tilldelas roddar o d. Å andra sidan tänker jag hantelpressar o d först för att baksida axel ska vara pigg nog att "hålla skulderbasen" under pressarna, vilket kanske inte blir fallet om jag hinner trötta ut rygg.

Vad är lämpligast? Eller överreagerar jag?

Jag skulle absolut säga att din spontana tanke är..... Tada! FEL.

Tröttar du ut rygg så tröttar du ut muskler kring skulderbladet som behöver vara pigga för att motverka den starka accelererande kraft framåt som utvecklas vid (bröst)pressövningar. Kör press först, sedan rygg.

JohnRick
2008-03-31, 21:32
Jag skulle absolut säga att din spontana tanke är..... Tada! FEL.

Tröttar du ut rygg så tröttar du ut muskler kring skulderbladet som behöver vara pigga för att motverka den starka accelererande kraft framåt som utvecklas vid (bröst)pressövningar. Kör press först, sedan rygg.

Då var min andra spontana tanke rätt, och det var så jag körde ikväll.
Följdfråga på det:

Jag fokuserar givetvis på skulderbladsbasen vid pressar, men hur mkt är egentligen tillåtet att glida? Är det "squeeza-klementin-mellan-skulderbladen"-stuket hela tiden, eller ska jag tillåta en viss rörelse av bladen framåt. De ligger ju givetvis an mot bänken hela tiden, men var ska man dra gränsen? Skaderisker?

Kör man pec-dec är ju rörelsen i skulderapparaten större t ex.

Sheogorath
2008-03-31, 21:38
Då var min andra spontana tanke rätt, och det var så jag körde ikväll.
Följdfråga på det:

Jag fokuserar givetvis på skulderbladsbasen vid pressar, men hur mkt är egentligen tillåtet att glida? Är det "squeeza-klementin-mellan-skulderbladen"-stuket hela tiden, eller ska jag tillåta en viss rörelse av bladen framåt. De ligger ju givetvis an mot bänken hela tiden, men var ska man dra gränsen? Skaderisker?

Kör man pec-dec är ju rörelsen i skulderapparaten större t ex.

Jag är ingen duktig pressare så jag lämnar över frågan till de som sysslar med styrkelyft.

Mr. Moose
2008-04-02, 05:44
Just nu kör jag bröst och rygg i samma pass över en period.
Sett i ljuset av att jag är ganska rädd om mina axlar och noga med att hålla tillbaka dessa under alla omständigheter och fokuserar på ryggövningar undrar jag:

Ska jag börja med att köra rygg under detta pass, eller ska jag börja med bröst? Spontant tänker jag rygg först eftersom min initiala energi ska tilldelas roddar o d. Å andra sidan tänker jag hantelpressar o d först för att baksida axel ska vara pigg nog att "hålla skulderbasen" under pressarna, vilket kanske inte blir fallet om jag hinner trötta ut rygg.

Vad är lämpligast? Eller överreagerar jag?

Någon speciell anledning du är så rädd om dina axlar? Gammal skada, etc?

Om man nu är "normal" och har bra styrkebalans mellan press och drag muskulaturen tror jag att det inte spelar någon praktisk roll vilken man kör först.

Alternera mellan de olika passen vilken muskel du börjar men, bröst ena passet, rygg nästa.