handdator

Visa fullständig version : komma in på universitet


spange
2008-03-31, 16:19
låt säga att man söker till ett program som har nära 2000 sökande, men endast 50 platser, vad avgör om man kommer in eller inte: tur, bra betyg från gymnasie (utöver de betyg universitetet kräver för ett visst program?)
eller skriver man typ ett personligt brev, och förklarar varför just jag ska komma in?

jag har läst statistiker över antagningar, och info om programmet, men får ingen riktig klarhet i detta.

tax på förhand.

Hades
2008-03-31, 16:23
låt säga att man söker till ett program som har nära 2000 sökande, men endast 50 platser, vad avgör om man kommer in eller inte: tur, bra betyg från gymnasie (utöver de betyg universitetet kräver för ett visst program?)
eller skriver man typ ett personligt brev, och förklarar varför just jag ska komma in?

jag har läst statistiker över antagningar, och info om programmet, men får ingen riktig klarhet i detta.

tax på förhand.

Det finns olika metoder för intag. Gymnasiebetyg och högskoleprov är de vanligaste urvalsmetoderna. Vad är det för program du ska söka?

spange
2008-03-31, 16:27
Det finns olika metoder för intag. Gymnasiebetyg och högskoleprov är de vanligaste urvalsmetoderna. Vad är det för program du ska söka?

okej, tack för svaret. vilket kan tänkas slå högst, gymnasiebetyg eller högskoleprov? eller går det på ett ut?

jag tänker i första hand söka till dietistprogrammet i göteborg, dock inte än. det blir inte förrän nästa vår, tänker försöka skrapa ihop så mycket pengar som möjligt först.:)

hahavaffan
2008-03-31, 16:34
Det är som pudz säger, fast kanske inte alltid just dom procentsatserna som sagt. Betyg är första, sen högskoleprov och arbetslivserfarenhet eller nåt sånt tjafs, som dom dock ska ta bort har jag för mig.

Tyvärr är det inte som i utlandet där de faktiskt är intresserade av de sökande, utan här gäller det bara att ha bra betyg för att komma in.

Pudzianovski
2008-03-31, 16:35
De brukar ha olka urvalsgrupper. Grupp 1 = betyg = 75% av hela antalet platser. Grupp 2 = högskoleprov = 25% av hela antalet platser. (procentsatserna hittade jag på nu bara...)

Typ så....vet inte hur det år nu för tiden. Antar att det är lika
Så det blir inte betyg som fightas mot högskoleprov utan man väljer först ut i en urvalsgrupp.

Hades
2008-03-31, 16:36
De verkar bara ta in på höstterminen, och HT 2007 tog man in 30 st på gymnasiebetyg (lägsta intagna hade 19.00), 10 st på högskoleprov+arbetslivserfarenhet (1.8) och 10 på högskoleprov (1.6).

http://vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT2007_antagna_urval2_utbomr.pdf

machine gun
2008-03-31, 16:38
Du får söka till Uppsala eller Umeå om du vill börja på vårterminen. Umeå har lägst antagningspoäng.

spange
2008-03-31, 16:47
tack så mycket för bra svar! det bringar en hel del klarhet.

machine gun: just ja, det såg jag nu när du sa det. tack för att du uppmärksammade mig på det:)

jakke
2008-03-31, 17:45
Jag hade persbrev + intervju till min utbildning.Fast den krävde att man läst minst 140p innan man kan söka också.

Aerials
2008-09-14, 17:29
låt säga att man söker till ett program som har nära 2000 sökande, men endast 50 platser, vad avgör om man kommer in eller inte: tur, bra betyg från gymnasie (utöver de betyg universitetet kräver för ett visst program?)
eller skriver man typ ett personligt brev, och förklarar varför just jag ska komma in?

jag har läst statistiker över antagningar, och info om programmet, men får ingen riktig klarhet i detta.

tax på förhand.
Tur? haha :D

jakke
2008-09-14, 17:56
Tur? haha :D

vadå lottning är inte tur?
Haha