handdator

Visa fullständig version : Försäljning bostadsrätt


Karl Johansson
2008-03-31, 09:16
Hej,

Så här står det till:

Köpte bostadsrätt för 675000 kr 2005
Säljs för 1000000 kr 2008
Lån på den 570000 kr
Kvar i hand säg 400000 kr
Har lite att göra avdrag för men det bortser vi från och kallar vinst för 400000kr.

Köper radhus 1550000 kr
Kontantsinsats på den betalas 250000 kr

Kvar i hand 1500000 kr

Mitt önskemål nu är att kunna behålla dessa 1500000 kr i handen
Jag vill kunna ha en buffert för kommande renovering, betala av smålån och sånt

Hur gör jag för att få behålla detta i handen utan att behöva skatta och straffas?

En lösning är att mata in 400k i kontantsinsats men då kommer jag ha 0 kr kvar för renovering och avbetalning.

Egentligen vill helt av allt mata in återstående 150000 kr på ett annant lån jag har och få den återbetald helt, vilket drar ner min månadskostnad rejält.

Hur förklarar jag detta och hur går jag tillväga för att få min önskan uppfylld.

Hoppas innerligt på många svar och kloka kommentaren då jag har det väldigt stressigt men många beslut att ta hand om på kort tid, behöver hjälp att tänka.

mangs
2008-03-31, 09:33
Hej,

jag tror du fått fel på en del siffror i ditt inlägg och alla info du anger spelar ingen roll. Det som är det intressant är hur mycket vinst du gjort och vad du köper. Köpte du för 675' och säljer för 1000'. Har du gjort en vinst på 325'. Har du renoverat med kvitto och använt mäklare etc kan du minska ner denna summan. DU kan tex dra av hela mäklaravgiften.

Jag vet inte exakt hur det ser ut för dig här men vi räknar med 325' i vinst. Dessa pengar skall du skatta för (22% i dagsläget) men om du köper ett dyrare boende samma år som du ju gör kan du i nästa deklaration fylla i en bilaga om uppskov på detta vilket innebär att du inte behöver betala ngt nu utan först när du säljer radhuset eller vid anant lämpligt tillfälle. Du bör dock vara uppmärksam att nuvarande regering kommer ta ut 0,5% av 325' i avgift varje år.

Ditt nya radhus är en separat historia. Köper du för 1 550 000 och slänger ine en kontantinsats på 250.000 kommer du ju ha en del pengar att renovera för direkt, under tiden du renoverar kan du ju då deala med din bank eftersom värdet på radhuset höjs i takt med att du renoverar så kommer du vid behov att få låna mer pengar.

Tydligen hade du fler lån etc. så mitt tips är att du tar diskussionen med banken. Dock bör du se vinsten och köpet som två separata händelser men att du kan skjuta på reavinstskatten tack vare att du köpt något nytt. Hade du flyttat till en hyresrätt hade du fått pynta upp 22% av 325' nu, elelr vid nästa deklaration.

Karl Johansson
2008-03-31, 09:40
ok, säger så här

Jag gör 325k vinst, har renoverat för 50k kvitton finns, 50k tog mäklaren, då är min vinst 225k?

så har jag redan skrivit på för radhuset och flyttar så fort som möjligt.

alltså allt händer 2008.

och om jag dessutom vill slänga in 250k till kontantinsats?

jag är nu mer förbryllad än innan

JJ
2008-03-31, 09:46
ok, säger så här

Jag gör 325k vinst, har renoverat för 50k kvitton finns, 50k tog mäklaren, då är min vinst 225k?

så har jag redan skrivit på för radhuset och flyttar så fort som möjligt.

alltså allt händer 2008.

och om jag dessutom vill slänga in 250k till kontantinsats?

jag är nu mer förbryllad än innan

Kontantinsatsen har inget att göra med den skatt du kommer att behöva betala för din vinst.

pragmatist
2008-03-31, 09:56
När du köper en ny bostad och stoppar in vinsten från den gamla så får du dra av kostnader för förbättrande reparationer och ombyggnader. Om du stoppar in 400,000 kr i vinst i din nya bostad och genomför reparationer för 100,000kr i samband med detta så ska du skatta för 300,000kr.

mangs
2008-03-31, 09:58
Ok, Har du renoverat för 50' så får du inte dra av hela summan, det måste dels vara gjort inom de fem senaste åren och överstiga 5' per år. Dvs har du renoverat för 10' i år får du dra av 5' och om du ifjor renoverade för 4' får du inte dra av någonting. Dumt kan tyckas men det är så det ser ut. Mäklaravgiften kan du däremot dra av hela beloppet.

Poängen är dock att oavsett hur mycket vinst du gjort så behöver du inte betala en enda krona av det idag om du köper ett nytt boende utan du bara skjuter på vinsten. Någon gång får du ju betala för vinsten men antagligen långt fram i tiden vilket med inflationens hjälp blir en rätt liten summa pengar.

I ditt fall låt säga att du kan dra av 50' för mäklare och 25' för renovering. DÅ har du 250' i vinst. Du har två alternativ, betala nu eller senare. Summan det rör sig om är 0,22x250' = 55'. Väljer du att vänta får du dessutom betala 0,5% av hela beloppet varje år i avgift (1250kr om året). Normalt sätt är det bäst att skjuta på vinsten och ha mer pengar över idag.

Har du idag 400' och slänger in 250' i kontantinsats så har du 150' kvar att betala av lån och renovera för. Börja då renovera och värdera upp radhuset efter hand eller prata med banken och berätta vad du skall göra så kanske du kan låna upp mer pengar redan nu.

Karl Johansson
2008-03-31, 10:01
ok, börjar förstå röran lite

Så om jag presenterar kvitton för 100000 kr och min vinst var 400k så skattar jag för 300k, detta kan man även be om uppskov för till senare för att använda 300k i nya lägenheten??? för att renovera eller till något annat som att köpa bil/lösa lån???

och vid nästa deklaration så skattar jag för 300k som jag gjorde vinst förra året????

stämmer detta?

dessutom kan jag tydligen dra av mäklararvodet helt också som kommer hamna på 40-50k. så 250k ungefär att skatta för.

mangs
2008-03-31, 10:01
När du köper en ny bostad och stoppar in vinsten från den gamla så får du dra av kostnader för förbättrande reparationer och ombyggnader. Om du stoppar in 400,000 kr i vinst i din nya bostad och genomför reparationer för 100,000kr i samband med detta så ska du skatta för 300,000kr.


Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu men du säger alltså att om man renoverar det nya huset för 100' som får man dra av det från vinsten på sitt gamla boende? Är tveksam till at tdet är så då varje boende är en egen affär. Däremot kan de renoveringar du gjort i ditt gamla boende leda till avdrag om de skett inom de senaste fem åren och överskridit 5000pix/år

Karl Johansson
2008-03-31, 10:06
Koll så jag förstår detta fullt ut

Jag gör 400k vinst
22% av detta är 88k

Alt 1:
Betala idag och gå vidare med vinsten som jag vill

Alt 2:
Söka uppskov, bli beviljad, skatta på 88k NÄR jag säljer radhuset. Avgift per år på 1250 kr tillkommer.

mangs
2008-03-31, 10:07
ok, börjar förstå röran lite

Så om jag presenterar kvitton för 100000 kr och min vinst var 400k så skattar jag för 300k, detta kan man även be om uppskov för till senare för att använda 300k i nya lägenheten??? för att renovera eller till något annat som att köpa bil/lösa lån???

och vid nästa deklaration så skattar jag för 300k som jag gjorde vinst förra året????

stämmer detta?

dessutom kan jag tydligen dra av mäklararvodet helt också som kommer hamna på 40-50k. så 250k ungefär att skatta för.

Nja, du kan inte dra av allt från dina kvitton utan du kommer tappa 5' varje år men om du renoverat för 100' de senaste året så kan du slippa 95'. Dessutom är det inte all typ av material etc som du kan dra av utan detta får du kolla upp. Mäklararvodet kan du dra av helt. :)

Det som är korrekt är att du om du begär uppskov med vinsten är att du får behålla hela vinsten i näven idag och staten brys sig inte ett dugg om vad du gör för dessa pengar, om du placerar dem i kontantinsats, renoverar,köper tuggummin eller super bort dem. Dock kräver de att du köper ett nytt boende detta år vilket du ju gjort. :)


Den vinst du gjort behöver du inte betala förrän du finner det lämpligt, det behöver inte vara vid nästa deklaration utan det kan vara från nästa deklaration till du dör och någon kommer ärva dig. Normalt sätt skjuter man på den och låter inflationen göra sitt. Detta frigör ju en del pengar idag nu när du behöver dem bättre för din renovering etc.

Lycka till!

mangs
2008-03-31, 10:12
Koll så jag förstår detta fullt ut

Jag gör 400k vinst
22% av detta är 88k

Alt 1:
Betala idag och gå vidare med vinsten som jag vill

Alt 2:
Söka uppskov, bli beviljad, skatta på 88k NÄR jag säljer radhuset. Avgift per år på 1250 kr tillkommer.

Yes, detta är typ rätt. Sedan kan du lägga till att du har en del avdrag som du kan dra av först och att du inte behöver betala denan vinsten vid en försäljning av radhuset utan du kan flytta det vidare även till nästa boende. har polare som flyttat vidare vinsten 5 gånger från olika boende. Jobbigt att räkna på det blir det först när det du köper är billiagre än det du säljer vilket ju ibland kan vara läget vid renoveringsobjekt.

I ditt fall är det dock enkelt. Du behöver bara välja om du vill skatta för vinsten idag eller ngn gång i framtiden.

jakke
2008-03-31, 10:16
Yes, detta är typ rätt.

Han ska väl även betala typ 0.5% ränta på den summa han söker uppskov för också

Karl Johansson
2008-03-31, 10:16
Tack för hjäper grabbar, det är mycket klarare nu.

Dock svårt att välja hur man vill göra. Förmodligen skjuter jag på allt för att behålla allt i handen IDAG.

Ska sitta och läsa igenom och samla ihop kvitton på allt som renoverats och vilka avdrag man får göra osv.

Har ni tips på saker som man kan göra avdrag på så skriv. Saker som man absolut inte får avdrag för osv.

Tack än en gång.:thumbup:

mangs
2008-03-31, 10:26
Det är lugnt. :)

De 0,5% är redan avklarade ovan.

I din sits skulle jag skjuta på vinsten då du är i behov av de extra 70-88' kr de kommer ge dig i handen idag. Viss får du betala runt 1500kr extra varje år i avgift men om du istället skulle låna dessa pengar av banken så hade räntekostnaden med dagens ränta bli högre. Dessutom kommer dessa pengar antagligen vara lättare att betala tillbaka om 25-30 år då de dels är mindre värda och du antagligen sitter i en bättre ekomisk sits.

Jag har tyvärr inte så bra koll på exakt vilka avdrag för renovering som du får göra men du får tex inte dra av målarfärg och inte heller eget arbete. Du får dra av golv,kök,toalett och andra material-kostnader och har du kvitto på hantverkskostnaden så bör ju även den gå att dra av. Mitt tips är att du kollar skatteverkets sida ang. vad som gäller här.


Har du fixat en massa smågrejor kontinuerligt själv så blir det tyvärr inte så mycket pengar du kan dra av iom att du varje år måste hamna på minst 5000kr innan du kan börja göra avdrag.

Karl Johansson
2008-04-03, 16:51
En fråga till, säg att mäklaren kostar 50k, och man kunde dra av hela. Vad innebär det egentligen? Att jag får en viss del tillbaka eller hela beloppet tillbaka?

Cilia
2008-04-03, 16:59
En fråga till, säg att mäklaren kostar 50k, och man kunde dra av hela. Vad innebär det egentligen? Att jag får en viss del tillbaka eller hela beloppet tillbaka?
att du inte behöver betala skatt på den delen av vinsten.
Det läggs till omkostnaderna.
du får inte tillbaka något men slipper vinsskatt på beloppet

Karl Johansson
2008-04-16, 21:17
En fråga till.

Om jag gör 500k vinst, dvs försäljnings - köpsumma

Och vill göra avdrag, hur räknar jag då

500k
-50k mäklare
-50k renovering

Och sen skatta 22% på 400k?

Så förstod jag det inte som i tråden men jag lyckas inte räkna rätt.

Om mäklaren tar 50k, ska jag dra av skatten på denna fick jag för mig, men hur mycket är den på och vad drar jag den på, alltså vad minus detta.

mangs
2008-04-17, 20:14
Har du gjort en vinst på 500k så får du dra av delar av renoveringskostnaden men hela mäklararvodet vid din försäljning. Om din mäklare kostade 50 papp och du kan dra av 40k på renoveringen så får du skatta 22% på 410k.

HUr mycket pengar du får dra av för renoveringen har vi redan diskuterat i tråden men det är inte hela beloppet. Du får bara dra av det som är gjort de senaste fem åren och sedan börjar du på -5k på varje år. Låt säga att du renoverat för 12k ifjol, då får du bara göra avdrag på 7k.


I ditt fall skulle jag göra uppskov på skatten men där får du göra hur du vill.

FreCKo
2008-04-17, 20:30
Du skattar 22% på vinsten, inte på det du har kvar i handen. Köper du lägenheten för 675K och säljer för 1 miljon är det 325K du skattar på, oavsett om du har betalat av hela lånet eller inte.

Försäljningspris - inköpspris = det du ska skatta på, ALLTID. Förstår inte var dom här 400 och 500 000kr kommer ifrån.

The Auditor
2008-04-17, 20:31
Har du homestylat din lägenhet innan du sålde den får du dra av denna kostnad också.

Backe
2008-04-17, 21:19
HUr mycket pengar du får dra av för renoveringen har vi redan diskuterat i tråden men det är inte hela beloppet. Du får bara dra av det som är gjort de senaste fem åren och sedan börjar du på -5k på varje år. Låt säga att du renoverat för 12k ifjol, då får du bara göra avdrag på 7k.


Felaktigt, hela beloppet får dras av så länge det översitiger 5000 kr per år. Uppgår utgiften 5500 kr för ett år får hela beloppet dras av, är utgiften däremot 4500 kr får inte en krona dras av. (46:8 Inkomstskattelagen)