handdator

Visa fullständig version : Vad ska vi nu supa på? A.k.a V&S bli franskt


skaparn
2008-03-31, 08:24
Det kan väl inte undgått någon att Vin & Sprit numera är i fransk ägo och således alla de märken vi tidigare begagnat för vår berusning. Att staten efter detta inte kommer vara fullt lika hycklande och marknadsföra samma sprit som man i en annan myndighet jobbar för att motverka tycker jag givetvis är av godo, men det kanske finns andra aspekter på detta. Synpunkter?

Huruvida Halland och Skåne byts ut mot Lorraine och Basse-Normandie återstår att se. Absolut blir nog kvar i alla fall. Absolument kanske?

Jax
2008-03-31, 08:29
Det känns ju redan lite smutsigt att dricka Skåne, så om det namnet byts kommer jag inte att gråta floder.

pragmatist
2008-03-31, 08:47
Vive La France säger jag. Om det är något fransmän borde förstå sig på så är det väl alkohol (hellre dem än Investor i alla fall).

skaparn
2008-03-31, 08:57
Det känns ju redan lite smutsigt att dricka Skåne, så om det namnet byts kommer jag inte att gråta floder.

Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.

Jax
2008-03-31, 08:59
Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.
Äh, har vi lyckats exportera ordet "smörgåsbord" så ska det nog gå med "hembränt" också. Jag antar att folk från dina hemtrakter gärna hjälper till.

MasterChief
2008-03-31, 09:00
Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.

"Eau de vie, gnôle, goutte, lambic, fine, or more generically the simple name of the fruit they were distilled from -- poire (Pear), prune (Plum), mirabelle (Mirabelle) -- there is a wide variety of terms in French to speak of strong alcohols, which also reflects the wide variety of recipes and ingredients available to make them. There are strong local traditions depending on the provinces: lambic or calvados is distillated from cider in Brittany and Normandy, mirabelle, prune and kirsch are mainly produced in the East (Alsace, Lorraine, Bourgogne, Champagne), and every wine-producing region has, to some extent, a tradition of making brandy, the most famous being Cognac and Armagnac.

Unlicensed moonshining was tolerated in France up to the late 1950s. Having an ancestor who fought in Napoleon's armies automatically conferred the right to distill the equivalent of 10 liters of pure alcohol a year for home consumption. Since 1959 the right can no longer be transferred to descendants, and only a few bouilleurs de cru are still exercising their right. Owning a registered fruit orchard or a vineyard still gives the right to have the production distilled, but is no longer free, and a licensed distiller must be utilized. The excise amounts to 7.50 € per litre of pure alcohol for the first 10 litres, and 14.50 € per litre above that limit."

jakke
2008-03-31, 09:58
Vive La France säger jag. Om det är något fransmän borde förstå sig på så är det väl alkohol (hellre dem än Investor i alla fall).

Varför det?

skaparn
2008-03-31, 10:02
Unlicensed moonshining was tolerated in France up to the late 1950s. Having an ancestor who fought in Napoleon's armies automatically conferred the right to distill the equivalent of 10 liters of pure alcohol a year for home consumption.

Mycket underhållande. Jag saknar en motsvarighet i svensk lagstiftning. Vi tar alldeles för lite hänsyn till vad folks förfäder sysslat med. Ättlingar till Dacke, som ett exempel, borde fråntas vissa rättigheter och kanske säkerhetsklassas eftersom de bevisligen har subversiv verksamhet i generna.

chidde
2008-03-31, 11:20
absolut kommer ju alltid att förknippas med sverige, mer eller mindre
det som gör skillnaden är att absolut (och allt som finns i vin&sprit-portföljen) kommer att bli mer tillgängliga världen över eftersom pernod ricard är ett så stort företag

alltså, verksamheten V&S kommer det inte ske några direkta förändringar
diverse snapsar och vodkor kommer inte slopas och sättas fransk prägel på
produktionen och marknadsföringen kommer bli kvar i sverige, men hur länge vet man ju inte. saab är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå

skaparn
2008-03-31, 11:34
absolut kommer ju alltid att förknippas med sverige, mer eller mindre
det som gör skillnaden är att absolut (och allt som finns i vin&sprit-portföljen) kommer att bli mer tillgängliga världen över eftersom pernod ricard är ett så stort företag

alltså, verksamheten V&S kommer det inte ske några direkta förändringar
diverse snapsar och vodkor kommer inte slopas och sättas fransk prägel på
produktionen och marknadsföringen kommer bli kvar i sverige, men hur länge vet man ju inte. saab är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå

Är Absolut svårt att få tag på idag menar du, och vad är det som garanterar att Absolut kommer förknippas med Sverige om 10 år? Marknadsföringen kring absolut har ju inte i så stor utsträckning handlat om något svenskt, utan man har bara gjort ett bra jobb med att utnyttja ordet och sexa upp 40%-ig sprit.

Speedy
2008-03-31, 12:04
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...

skaparn
2008-03-31, 12:08
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...

Varför är det dumt att sälja Vin & Sprit?

NiXPhoenix
2008-03-31, 12:34
Varför är det dumt att sälja Vin & Sprit?


Han tycker väl att det är dumt att göra sig av med en lönsam kassako som år efter år (antar jag) genererar en bra vinst åt staten.
Grejen är ju att det ingår många års beräknad vinst i köpesumman, om nu inte värderingen är helt tokig.

Men till viss del kna jag hålla med, tycker inte staten ska sälja ut alla sina bolag, medborgarna kan tjäna mycket på att göra affärer med staten.

Speedy
2008-03-31, 12:41
Han tycker väl att det är dumt att göra sig av med en lönsam kassako som år efter år (antar jag) genererar en bra vinst åt staten.
Grejen är ju att det ingår många års beräknad vinst i köpesumman, om nu inte värderingen är helt tokig.

Men till viss del kna jag hålla med, tycker inte staten ska sälja ut alla sina bolag, medborgarna kan tjäna mycket på att göra affärer med staten.

Var väl ungefär så som jag tänker...visst är det många års beräknad vinst i försäljningssumman, dock så tror jag att det i längden är den dålig affär..sverige ska ju helst finnas i fler än några år..:) vet inte exakt hur de har tänkt att göra med pengarna, men vad jag hörde i morse så skulle de använda pengarna till att betala av på statsskulden...visst det kanske är bra men är det så farligt att ha statsskuld? hur ser räntor och dyl ut vad gäller det?

shut teh face
2008-03-31, 12:44
Det är larvigt att sälja för att betala statsskulden. Norge är väl i princip enda landet utan statsskuld? Och de har ju överflöd av pengar så ...

Ett statligt företag som genererar x kronor per år, att sälja det för att få en klumpsumma.. idiotiskt.

Trance
2008-03-31, 12:45
Var väl ungefär så som jag tänker...visst är det många års beräknad vinst i försäljningssumman, dock så tror jag att det i längden är den dålig affär..sverige ska ju helst finnas i fler än några år..:) vet inte exakt hur de har tänkt att göra med pengarna, men vad jag hörde i morse så skulle de använda pengarna till att betala av på statsskulden...visst det kanske är bra men är det så farligt att ha statsskuld? hur ser räntor och dyl ut vad gäller det?

Vi kommer i år betala ca 37 miljarder i ränta på stadsskulden (förra året 47). Skulden ligger nu på 1093 miljarder.
https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/TwoColumnPage____587.aspx

Genom att betala av 54 miljarder på den så minskar den summan man behöver betala genom ränta en del och det är enligt mig att föredra mot att driva ett företag på en internationell marknad med hård konkurrens. Detta ens utan att titta på ideoligin bakom.

MasterChief
2008-03-31, 12:50
Är det rimligt att en stat som står för...

"I den nationella handlingsplanen för att förebygga alkoholskador anges regeringens mål för den svenska alkoholpolitiken som är att minska alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar.

Delmål för handlingsplanen:

Ingen alkohol ska förekomma i trafiken, på arbetsplatser eller under graviditet
Åstadkomma en alkoholfri uppväxt
Skjuta upp alkoholdebuten
Minska berusningsdrickandet
Åstadkomma fler alkoholfria miljöer
Undanröja den illegala alkoholhanteringen "

...Samtidigt tillverkar enorma mängder sprit?

hultman
2008-03-31, 12:50
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...

Allmänt bedrägligt beteende, hot om våld, illamående och omoget beteende bland såzzar. Ungefär samma biverkningar som av alkohol alltså.

skaparn
2008-03-31, 12:56
Huruvida staten ska bedriva näringsverksamhet över huvud taget är en diskussion där man kan hitta flera anledningar att inte.
När det gäller Vin & Sprit så tillkommer det faktum att företaget tillverkar sprit. Sprit som man som jag skrev i första inlägget jobbar hårt för att få folk att dricka med måtta. Att hävda att alkoholreklam är skadligt för befolkningen samtidigt som ens ”kassako” är det företag som i särklass lagt mest pengar på marknadsföring av sin sprit rimmar lite illa. Det verkar nästan som att alkoholreklam är mer skadligt i Sverige än andra länder.

Således är det inte logiskt att tycka att staten äga V&S oavsett hur spritliberal man är. Är det inte moraliskt fel på grund av att alkohol är farligt så är det ju ett hyckleri utan motstycke.

Loke
2008-03-31, 12:59
Nej, det är inte så farligt att ha statsskuld. Fast att inte sälja ut företag bara för att det inte är jätteviktigt att betala av statsskulden är ju dumt åt andra hållet. Det rätta är såklart att sälja ut företag, betala tillbaka på statsskulden med pengarna, och sen låna på nytt när nya infrastruktursprojekt kommer på tal. Förbättrad spårtrafik i storstadsregionerna är i dagsläget viktigare än både V&S och en låg statsskuld.

Enligt den här hobbytyckaren iaf.

Diggler
2008-03-31, 13:02
Skall helt enkelt sluta supa, jag vägrar sponsra nån äcklig fransk kapitalist.

skaparn
2008-03-31, 13:19
Nej, det är inte så farligt att ha statsskuld. Fast att inte sälja ut företag bara för att det inte är jätteviktigt att betala av statsskulden är ju dumt åt andra hållet. Det rätta är såklart att sälja ut företag, betala tillbaka på statsskulden med pengarna, och sen låna på nytt när nya infrastruktursprojekt kommer på tal. Förbättrad spårtrafik i storstadsregionerna är i dagsläget viktigare än både V&S och en låg statsskuld.

Enligt den här hobbytyckaren iaf.

Jag skulle gärna se samtliga 55 miljarder SEK gå till subventionering av etanolbilar i form av gratis parkering och skatterabatt samt en lång toppmodern järnvägsförbindelse med norra Norrland. Det verkar bra.

Nej visst ja, det har vi ju redan gjort.

Jag är lite rädd för stora statliga miljösatsningar utan upprepar nog mitt mantra att beteendeförändring åstadkommes genom skattehöjning. Men visst, utbyggd spårtrafik kring storstäderna är en bra idé.

Dumleman
2008-03-31, 13:30
Mig gör det inget ty jag har väldigt långt till systemet...

Trance
2008-03-31, 13:40
Nej, det är inte så farligt att ha statsskuld. Fast att inte sälja ut företag bara för att det inte är jätteviktigt att betala av statsskulden är ju dumt åt andra hållet. Det rätta är såklart att sälja ut företag, betala tillbaka på statsskulden med pengarna, och sen låna på nytt när nya infrastruktursprojekt kommer på tal. Förbättrad spårtrafik i storstadsregionerna är i dagsläget viktigare än både V&S och en låg statsskuld.

Enligt den här hobbytyckaren iaf.

Nu tappade jag självklart bort sidan jag läste det på hittar den inte igen. Men jag har hört att utdelningen till staten var runt 7-800 miljoner kronor förra året från Vin & Sprit medan genom att betala av stadsskulden så är det 2.2 miljarder mindre i ränta man behöver betala.

D Andersson
2008-03-31, 14:10
Jag skulle gärna se samtliga 55 miljarder SEK gå till subventionering av etanolbilar i form av gratis parkering och skatterabatt samt en lång toppmodern järnvägsförbindelse med norra Norrland. Det verkar bra.

Nej visst ja, det har vi ju redan gjort.

Och det bästa är att det inte har ett dugg med miljö att göra. Peter Eriksson, makt och politik däremot.

skaparn
2008-03-31, 14:19
Och det bästa är att det inte har ett dugg med miljö att göra. Peter Eriksson, makt och politik däremot.

Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad

Men. Jag känner att om det är något som får mig förbannad just nu, så är det etanol som bränsle och den masspsykos som uppstått bland våra politiker. Framför allt för att det är ett praktexempel på vad som händer om man inte räknar ordentligt när man gör en uppskattning av saker och tings miljöpåverkan. Slarvigt mikroekonomiskt arbete helt enkelt.

För närvarande slår detta även monarkin som irritationsfaktor. Däremot gör Eva Hamilton ett gediget jobb med att hela tiden hålla Public Service på plats ett.

D Andersson
2008-03-31, 14:29
Men. Jag känner att om det är något som får mig förbannad just nu, så är det etanol som bränsle och den masspsykos som uppstått bland våra politiker. Framför allt för att det är ett praktexempel på vad som händer om man inte räknar ordentligt när man gör en uppskattning av saker och tings miljöpåverkan. Slarvigt mikroekonomiskt arbete helt enkelt.

För närvarande slår detta även monarkin som irritationsfaktor. Däremot gör Eva Hamilton ett gediget jobb med att hela tiden hålla Public Service på plats ett.

Men åhh! Etanol är sååå 2007, nu är det miljödiesel som gäller!
Försök hänga med lite i svängarna va? ;)

Trance
2008-03-31, 14:45
Men åhh! Etanol är sååå 2007, nu är det miljödiesel som gäller!
Försök hänga med lite i svängarna va? ;)

Biodiesel är rätt coolt faktiskt och något jag gärna ser regeringen stödja med forskningspengar. Öppnar ju en anläggning nu i USA som skall producera det med alger vilket potentiellt är väldigt effektivt:
http://biz.yahoo.com/iw/080324/0378475.html

hultman
2008-03-31, 14:50
Men. Jag känner att om det är något som får mig förbannad just nu, så är det etanol som bränsle och den masspsykos som uppstått bland våra politiker. Framför allt för att det är ett praktexempel på vad som händer om man inte räknar ordentligt när man gör en uppskattning av saker och tings miljöpåverkan. Slarvigt mikroekonomiskt arbete helt enkelt.

För närvarande slår detta även monarkin som irritationsfaktor. Däremot gör Eva Hamilton ett gediget jobb med att hela tiden hålla Public Service på plats ett.

Men skaparn, du som köpte utsläppsrättigheter och allt. Har även du förirrat dig i en djungel av politiska agendor?

Scratch89
2008-03-31, 15:11
Jag skulle gärna se samtliga 55 miljarder SEK gå till subventionering av etanolbilar i form av gratis parkering och skatterabatt samt en lång toppmodern järnvägsförbindelse med norra Norrland. Det verkar bra.

Nej visst ja, det har vi ju redan gjort.

Jag är lite rädd för stora statliga miljösatsningar utan upprepar nog mitt mantra att beteendeförändring åstadkommes genom skattehöjning. Men visst, utbyggd spårtrafik kring storstäderna är en bra idé.

Men vänta lite nu. Var det inte du som skrek dig hes, och ifrågasatte min liberala ådra, när jag sa att jag inte var emot skattehöjning av tobak och alkohol?

z_bumbi
2008-03-31, 19:49
samt en lång toppmodern järnvägsförbindelse med norra Norrland.

Är det dubbelspår någonstans i norra norrland och var slutar det i så fall att vara det?

pragmatist
2008-03-31, 19:58
Varför det?

För att vi redan har galet hög ägarkoncentration i Sverige som det är. Sverige + ägarspridning = bra.

Trance
2008-03-31, 20:07
Men vänta lite nu. Var det inte du som skrek dig hes, och ifrågasatte min liberala ådra, när jag sa att jag inte var emot skattehöjning av tobak och alkohol?

Det handlade om att du tyckte det var ok att öka skatten på snus oberoende vad de eventuellt skadliga effekterna kostade samhället. Detta handlar om att beskatta något för att minska dess skadliga effekter. Starkt oljeberoende och stora utsläpp är ju en sådan sak.

Tenzu
2008-03-31, 20:36
Staten ska syssla med det staten ska syssla med och ge FAAAN i allt annat. Spritproduktion ingår knappast i vad som kan räknas ingå i det som bäst görs med samlade krafter för det gemensamma goda.

skaparn
2008-03-31, 20:44
Men skaparn, du som köpte utsläppsrättigheter och allt. Har även du förirrat dig i en djungel av politiska agendor?

Men vänta lite nu. Var det inte du som skrek dig hes, och ifrågasatte min liberala ådra, när jag sa att jag inte var emot skattehöjning av tobak och alkohol?

Och om det fanns några tvivel på att dessa två skribenter hade svårt att förstå undanröjdes alla med ens.

Hultman har att förklara varför utsläppsrättigheter som system att reglera koldioxidutsläpp är dåligt, och varför etanolens oförmåga att utgöra lösningen på problemen med koldioxidutsläpp har något med utsläppsrättigheter att göra. Dett eftersom man enligt honom inte kan stödja utsläppsreglering samtidigt som man är mot att staten subventionerar ett alternativ som innebär i stort sett lika mycket utsläpp.

Scratch kan tillsammans med hultman ställa sig i skamvrån som straff för att försöka sätta dit mig för något slags ideologisk inkonsekvens, med endast sin egen oförmåga att tänka som bevismaterial.

Scratch89
2008-04-01, 15:47
Jag tycker du kan ge ett snällt svar istället för att vara dryg tillbaka. Jag ser inte riktigt skillnaden mellan alkohol och tobak, om man ser till det rena folkhälsoperspektivet. Om jag har missförstått något får du gärna förklara så jag förstår.

NiXPhoenix
2008-04-01, 16:20
55 miljarder var ett jäkligt bra pris. För staten alltså.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1080521.svd

http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_360739.e24

Vastrix
2008-04-01, 17:09
Nu tappade jag självklart bort sidan jag läste det på hittar den inte igen. Men jag har hört att utdelningen till staten var runt 7-800 miljoner kronor förra året från Vin & Sprit medan genom att betala av stadsskulden så är det 2.2 miljarder mindre i ränta man behöver betala.

toligen från DI (http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c03%5c31%5c277076&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter) utdelningarna de senaste åren var 720Mkr resp 800Mkr.

Froddan
2008-04-01, 17:15
Det är larvigt att sälja för att betala statsskulden. Norge är väl i princip enda landet utan statsskuld? Och de har ju överflöd av pengar så ...

Ett statligt företag som genererar x kronor per år, att sälja det för att få en klumpsumma.. idiotiskt.Intäkten på 55 miljarder, som betalar av utlandsskulden, minskar räntekostnaden med 2 miljarder kronor per år. Det kan jämföras med den uteblivna utdelningen från Vin & Sprit som förra året var omkring 700 miljoner kronor.

skaparn
2008-04-01, 20:09
Jag tycker du kan ge ett snällt svar istället för att vara dryg tillbaka. Jag ser inte riktigt skillnaden mellan alkohol och tobak, om man ser till det rena folkhälsoperspektivet. Om jag har missförstått något får du gärna förklara så jag förstår.

Jag fattar ärligt talat inte riktigt vad du skriver om. Menar du att det faktum att jag tyckte att det om man ska vara principfast inte är liberalt att hävda att de som nyttjar skadliga substanser ska kunna tvinga andra att betala för dem genom att punktskatten på dessa varor inte svarar mot kostnaderna - gör att jag inte får tycka att en investering i etanol utan att man kopplar denna subvention till de faktiska koldioxidutsläppen utan bara till namnet på bränslet och således innebär att vissa får betalt för att de gjort ett val som inte är förbättrande annat än för sinnesron hos av Aftonbladet nyväckta klimatkramare?
Klart att jag blir dryg när du kastar dig in i diskussionen och kallar mig inkonsekvent utan att ens vara i närheten att förstå vad det handlar om, av din jämförelse att döma.

Förstå mig rätt. Jag har ett starkt patos för miljöarbete, men när man lägger matematiken åt sidan för att tillgodose pöbelns behov att stilla sitt samvete och politikers strävan efter att vara så edge som möjligt - då blir jag förbannad.


Det här är för övrigt mitt bidrag i lång-mening-tävlingen på kolo.

skaparn
2008-04-01, 20:16
Är det dubbelspår någonstans i norra norrland och var slutar det i så fall att vara det?

Du har rätt i att Botniabanan i dagsläget endast existerar upp till Umeå (om ens det, ty jag har för mig att andra miljövänner sätter käppar i hjulet i form av sällsynta fågelarter). NorrBotniabanan finns ännu bara som plan.

Jag överdrev för att göra en retorisk poäng.

Scratch89
2008-04-01, 20:52
Jag fattar ärligt talat inte riktigt vad du skriver om. Menar du att det faktum att jag tyckte att det om man ska vara principfast inte är liberalt att hävda att de som nyttjar skadliga substanser ska kunna tvinga andra att betala för dem genom att punktskatten på dessa varor inte svarar mot kostnaderna - gör att jag inte får tycka att en investering i etanol utan att man kopplar denna subvention till de faktiska koldioxidutsläppen utan bara till namnet på bränslet och således innebär att vissa får betalt för att de gjort ett val som inte är förbättrande annat än för sinnesron hos av Aftonbladet nyväckta klimatkramare?
Klart att jag blir dryg när du kastar dig in i diskussionen och kallar mig inkonsekvent utan att ens vara i närheten att förstå vad det handlar om, av din jämförelse att döma.

Förstå mig rätt. Jag har ett starkt patos för miljöarbete, men när man lägger matematiken åt sidan för att tillgodose pöbelns behov att stilla sitt samvete och politikers strävan efter att vara så edge som möjligt - då blir jag förbannad.


Det här är för övrigt mitt bidrag i lång-mening-tävlingen på kolo.

Jag tror att vi har missförstått varandra, då jag inte har talat om miljön alls. Jag pratar om alkohol och/eller tobak. Jag tyckte att jag läste ur ditt inlägg att du ville höja skatten på alkohol för att minska konsumtionen. Ryckt ur sitt sammanhang:
...mitt mantra att beteendeförändring åstadkommes genom skattehöjning
När jag nu läser om det igen så ser jag att du hade skrivit inlägg om miljön, och då håller jag helt plötsligt med dig om att är det på något ställe man kan släppa sin liberala propaganda och använda skatt som regleringsmedel så är det i miljöförebyggande åtgärder.
No harm done, none taken? *cupid*

skaparn
2008-04-01, 20:54
Jag tror att vi har missförstått varandra, då jag inte har talat om miljön alls. Jag pratar om alkohol och/eller tobak. Jag tyckte att jag läste ur ditt inlägg att du ville höja skatten på alkohol för att minska konsumtionen. Ryckt ur sitt sammanhang:

När jag nu läser om det igen så ser jag att du hade skrivit inlägg om miljön, och då håller jag helt plötsligt med dig om att är det på något ställe man kan släppa sin liberala propaganda och använda skatt som regleringsmedel så är det i miljöförebyggande åtgärder.
No harm done, none taken? *cupid*

Kejrå.

Det är väl annars helt logiskt att jag i en tråd om en försäljning av Vin och Sprit går roidbärsärkagång triggad av etanolbilar?

Scratch89
2008-04-01, 20:55
Det är väl annars helt logiskt att jag i en tråd om en försäljning av Vin och Sprit går roidbärsärkagång triggad av etanolbilar?

You lost me at hello. :D

jakke
2008-04-01, 21:10
V&S blev en börsvinare.

hahahahaha

skaparn
2008-04-02, 11:28
Hultman har att förklara varför utsläppsrättigheter som system att reglera koldioxidutsläpp är dåligt, och varför etanolens oförmåga att utgöra lösningen på problemen med koldioxidutsläpp har något med utsläppsrättigheter att göra. Detta eftersom man enligt honom inte kan stödja utsläppsreglering samtidigt som man är mot att staten subventionerar ett alternativ som innebär i stort sett lika mycket utsläpp.

Nå?