handdator

Visa fullständig version : snabba proteiner efter pass?


Kero
2003-05-23, 11:56
direkt från twinlabs sida:

"Balanserat intag
Efter träning är kroppens energidepåer uttömda och måste fyllas på, främst med långsamma kolhydrater men även vissa mängder halvsnabba för att hejda den muskelnedbrytning som fortgår c:a en till en och en halv timme efter träning. Att i det här läget ösa i sig aminosyror skulle bara medföra att de bara bryts ner till energi, vilket innebär att aminosyrorna inte kommer muskeln till godo. Så, först kolhydrater och sedan aminosyror. Det bästa är annars att använda ett kostillskott som till sin struktur och sammansättning ser ut som en måltid med både vitaminer/mineraler kolhydrater och fria/peptidbundna aminosyror."

Om jag har fattat det rätt så säger dom att man inte ska äta aminosyror(proteiner) direkt efter ett träningspass utan att trycka i sig snabba kolisar och vänta ett tag och sen äta protein.

Finns det nån sanning i detta? Jag har trott att snabba proteiner + snabba kolisar efter ett pass är bland det bästa man kan få i sig.

Jag kör med gelé-godis och ca 60g top of the line whey 100 efter passet, men jag kanske ska skippa whey 100 och ta det en timma senare istället?

Vad säger ni?

MVH Krille

Pez
2003-05-23, 14:41
Nej, men ät ett riktigt mål mat 1 timme efter passet också.

/pez

Kero
2003-05-23, 15:10
ok, men stämmer detta då:

"Att i det här läget ösa i sig aminosyror skulle bara medföra att de bara bryts ner till energi, vilket innebär att aminosyrorna inte kommer muskeln till godo"

Om det stämmer så betyder väl det att det inte skulle ge nå mer att trycka i sig massor av proteiner efter ett pass, utan att istället äta lite mindre av dom och äta mer senare?

Alltså skulle jag kuna käka 30g whey 100 och 30g 30min senare, men skulle det vara bättre än att svepa allt på en och samma gång? :confused:

Berry
2003-05-25, 17:04
Tar du snabba kolhydrater sammtidigt som proteinet behöver du inte oroa dig för att proteinet omvandlas och används som energi. Fortsätt som du gjort hittils och ät ett ordentligt mål mat när du kommer hem.

z_bumbi
2003-05-25, 19:51
recon: Kolla först vilka kolhydrater Twinlab har i sina gainers sen läser du den text du citerat en gång till, du kommer att bli förundrad över något :D

Om du äter snabba kolhydrater tillsammans med proteinet så kommer inte kroppen välja protein som energikälla.

Kero
2003-05-26, 16:44
ok, då vet jag, tack så mkt.

mangemani
2003-05-26, 17:50
tacka vet jag gainer med några skopor simply protein i.

Rumpelstilzchen
2003-05-28, 15:41
Originally posted by recon
direkt från twinlabs sida:
Jag kör med gelé-godis och ca 60g top of the line whey 100 efter passet, men jag kanske ska skippa whey 100 och ta det en timma senare istället?

MVH Krille

Blir det inte väldigt dyrt med 60g whey 100 efter träningen? Eller blir det billigare än att köpa vanlig gainer efter träningen... Hmm, detta bör jag börja räkna på.

z_bumbi
2003-05-28, 15:49
Originally posted by Rumpelstilzchen


Blir det inte väldigt dyrt med 60g whey 100 efter träningen? Eller blir det billigare än att köpa vanlig gainer efter träningen... Hmm, detta bör jag börja räkna på.

Ska man få i sig 60 g protein från en gainer brukar det bli mycket kolhydrater också, väldigt mycket.
Enklast och godast (Förutom godis kanske.) är att slänga i extra protein i en gainer om man vill komma upp i 60 g protein.

Pez
2003-05-28, 17:02
Originally posted by Rumpelstilzchen


Blir det inte väldigt dyrt med 60g whey 100 efter träningen? Eller blir det billigare än att köpa vanlig gainer efter träningen... Hmm, detta bör jag börja räkna på.

Tjaaa...Som med allt som har med "kostnad" att göra är det ju relativt..

Drar i mig ca. 150-200gr pulver om dan beroende på om det är träningsdag osv.. en del lite dyrare pulver typ Rapid Hydro och Rapid Recovery men även Exell.

40-100gr protte efter träningen är väl standard egentligen beroende på kroppsvikt/budget. Skulle tro att det, utöver nackdelen med överflöd av kolhydrater, även är dyrare - jämfört med ett rent proteintillskott, att pumpa upp gainern till den nivån att man får i sig 60gr+ protein enbart från den. Oavsett märke.

/pez

Rumpelstilzchen
2003-05-29, 20:23
Originally posted by z_bumbi


Ska man få i sig 60 g protein från en gainer brukar det bli mycket kolhydrater också, väldigt mycket.
Enklast och godast (Förutom godis kanske.) är att slänga i extra protein i en gainer om man vill komma upp i 60 g protein.

Jag använder då Star :D och de rekomenderar 3 skopor dvs. 90 gram pulvet. 25% av pulvret är protein därför brukar jag blanda i lite whey 80 också för att få upp proteinhalten lite till.

Hur mycket pengar lägger ni egentligen på kosttillskott i månaden?? :confused:

Pez
2003-05-29, 21:27
Originally posted by Rumpelstilzchen
Hur mycket pengar lägger ni egentligen på kosttillskott i månaden?? :confused:

Finns trådar/polls om det..

Brukar bli runt 1500kr eller mer typ.

/pez