handdator

Visa fullständig version : löst fett


shirunai
2003-05-23, 11:01
Tappar fettet sakta nu i min deff, fettet har blivit lösare, är det en fördel eller nackdel ? lite hårdare förut

jenan546
2003-05-23, 12:13
Det är tecken på att det går åt rätt håll, ett ännu bättre tecken är när du kan känna fettkulorna, och när det stadiet går över så är du klar.

Bubba
2003-05-23, 12:40
Fan jag som nästan trodde det var cancer-knölar. Nu vet man det.

Är det nån som har en förklaring på varför det blir så att det först blir löst sedan dessa knölar???

skarbratt
2003-05-23, 13:08
Hur lång tid brukar det ta för kulorna att dyka upp, efter att det börjat bli mjukt?

köttaren
2003-05-23, 14:22
Vad snackar ni om????

Löst fett????? Fettknölar?????

Att "fettet känns löst" är säkert för att det försvunnit en del fett samtidigt som huden är aningen uttänjd + att ni har mindre tryck. Fett i sig kan alltså inte vara mer eller mindre löst.....

Det ni kallar fettknölar borde väl vara lymfkörtlar som varit så omgärdade av fett innan att ni ej blivit varse om deras existens förrän fettet försvunnit..

/Köttaren

Pez
2003-05-23, 14:34
Originally posted by köttaren
Vad snackar ni om????

Löst fett????? Fettknölar?????

Att "fettet känns löst" är säkert för att det försvunnit en del fett samtidigt som huden är aningen uttänjd + att ni har mindre tryck. Fett i sig kan alltså inte vara mer eller mindre löst.....

Det ni kallar fettknölar borde väl vara lymfkörtlar som varit så omgärdade av fett innan att ni ej blivit varse om deras existens förrän fettet försvunnit..

/Köttaren

Nej så är det faktiskt inte. ;)

Man kan faktiskt få en känsla av att fettet blir lite "lösare", som att det "släpper" när man börjar deffa - fråga folk som dietat inför tävling (förutsatt att man inte är i alltför bra form innan man börjar), sen känns faktiskt underhudsfettet som små "kulor" under huden om man nyper till i det...

Sen stämmer säkert det du säger också - att man är lite "lösare" pg av sämre tryck samt att huden är lite uttänjd.

/pez

köttaren
2003-05-23, 14:46
jaha där ser man... om det verkligen är så som du säger Pez, så kan jag ju skulla på att jag är en av dem som inte varit över 10% kroppsfett någonsin... :D

Därmed har jag har svårt att tänka mig "löst fett" och "fettkulor"..


Får väl bulka upp mig till 20-25% och sen gå ner, allt för forskningen, right???

Eller inte!

Bubba
2003-05-23, 15:38
Vad är lymfkörtlar förresten?? Farligt??

Pez
2003-05-23, 16:26
Originally posted by Bubba
Vad är lymfkörtlar förresten?? Farligt??

Ja lika farliga som dina testiklar, vilka du bör avlägsna omgående!

Skämt åsido.. lymfkörtlar är en del av det lymfatiska systemet.

"Det lymfatiska systemet är ett nätverk av mycket små kärlvägar (lymfkärl) som går genom hela kroppen (se fig 1) http://www.bms.se/cancer/images/systemet.jpg.
Dessa kärl transporterar en klar och vattnig vätska som kallas lymfa, och celler från kroppens olika vävnader, till blodbanorna genom sammankopplingar med venerna (blodkärl). Venerna för lymfan och blodet tillbaka till hjärtat varifrån blandningen pumpas ut i kroppen igen.

Innan lymfan går ut i blodbanan passerar den en lymfkörtel - ett litet bönformat organ som filtrerar vätskan.
Lymfkörteln (se fig 2) http://www.bms.se/cancer/images/lymfk.gif
producerar och lagrar infektionsbekämpande celler som kallas lymfocyter. Lymfocyterna är en viktig del av immunsystemet då de har förmåga att förgöra bakterier, virus och cancerceller som kan förekomma i lymfan. Lymfkörtlarna sitter tätt i vissa delar av kroppen. Stora sådana ansamlingar (se fig 3) http://www.bms.se/cancer/images/zoner.jpg
finns på halsen, i bröstkorgen, i armhålan, i buken och i ljumskarna.

Andra delar av det lymfatiska systemet inkluderar mjälten och thymus (brässen), se fig 4. http://www.bms.se/cancer/images/mjalte.jpg

Vid en infektion som är orsakad av till exempel en förkylning eller influensa kan den sjuke känna en svullen lymfkörtel på halsen. Det kallas vanligen för svullen körtel ("halsmandel") och minskar i storlek när infektionen har försvunnit."

Källa:
http://www.bms.se/cancer/hematolog.htm


/pez

Munter
2003-05-23, 17:09
Originally posted by Bubba
Vad är lymfkörtlar förresten?? Farligt?? :laugh:

Bubba
2003-05-23, 17:42
Pez: Intressant läsning :naughty:

Munter: :notme:

Grahn
2003-05-23, 17:59
Originally posted by Pez


Ja lika farliga som dina testiklar, vilka du bör avlägsna omgående!



Pez är feminist! :D

Pez
2003-05-23, 18:06
Originally posted by Grahn


Pez är feminist! :D

Ja, här på Kolozzeum värdesätter vi våran politiska korrekthet. :D

Inofficiellt är jag dock en manschauvinistisk gris. :naughty:

/pez

Callek
2003-05-29, 10:21
Aha, skönt att höra :)
Undrade varför skinnet kändes så slappt igår...Men det är alltså övergående, blev inte så förra gången jag deffade.

Herkulez
2003-05-29, 10:25
Originally posted by Pez


Nej så är det faktiskt inte. ;)

Man kan faktiskt få en känsla av att fettet blir lite "lösare", som att det "släpper" när man börjar deffa - fråga folk som dietat inför tävling (förutsatt att man inte är i alltför bra form innan man börjar), sen känns faktiskt underhudsfettet som små "kulor" under huden om man nyper till i det...

Sen stämmer säkert det du säger också - att man är lite "lösare" pg av sämre tryck samt att huden är lite uttänjd.

/pez

Fan du har rätt, kände nyss på min egen mage och det är som små kulor där, det har det inte varit förut, man lär sig nåt nytt varje dag