handdator

Visa fullständig version : Civ Maskin eller Civ Datateknik?!


Johan_S
2008-03-30, 19:19
Hej!
Jag heter Johan och går nu ut sista året på ABB Industrigymnasium i Västerås, ett tekniskt gymnasium. Går ut med bra betyg, har koll på läget. Nu är det två veckor kvar innan jag ska ha sökt högskoleutbildning.

Jag har fram tills några dagar sen vart helt inriktad på Civilingenjör inom Maskinteknik, KTH. Men nu får några dagar sen kläckte en bekants pappa ur sig om jag inte funderar på att arbeta mer med mjukvara eller iallafalla vara aktiv inom IT-branschen. Och jag har av någon anledning inte ens tänkt tanken tidigare! Jag har flera gånger utvecklat hemsidor och programerat diverse, fullständigt dansade genom den lilla programering vi fått i skolan. Jag är mycket intresserad utav båda programmen, båda lockar på sina sätt.

Datateknik:
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/datateknik

Maskinteknik:
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/maskinteknik

Vad bör jag välja?! Ser mig själv som hyffsat kunnig och intresserad både gällande matematik, teknik, problemlösning och liknande. Var finns möjligheterna enligt er här på Kollo?

Mvh
Johan

Sony
2008-03-30, 19:25
Det enkla och vettigaste svaret är väl att du ska jobba ett år och se om du är säkrare på din sak då. Men förmodligen inte det svar du söker ;)

Båda utbildningarna är bra, titta igenom respektive programs inriktingar de senare åren. Välj ut de du tycker verkar intressanta och kika i kursinfo/kursplaner för dem, finns massor av info på kth:s web. Vilka är fortfarande intressanta efter det?

Baan
2008-03-30, 19:34
Det enkla och vettigaste svaret är väl att du ska jobba ett år och se om du är säkrare på din sak då. Men förmodligen inte det svar du söker ;)

Båda utbildningarna är bra, titta igenom respektive programs inriktingar de senare åren. Välj ut de du tycker verkar intressanta och kika i kursinfo/kursplaner för dem, finns massor av info på kth:s web. Vilka är fortfarande intressanta efter det?

Ja ett år på random ströjobb leder ju till massa revelations ;) Jag skulle tipsa om sådana saker enbart om man är totalt osäker på avd man vill göra.

---

Du ska välja det du är intresserad av. Ingen här kan säga vad du lätt kommer hitta jobb i om en fem år. Det enda man kan undvika är utbildningar där det finns sex tjänster i hela Sverige, för att överdriva lite lätt. IT går ganska bra nu men det kan vända fram till det att du är klar. Det går även komma åt IT-hållet om man pluggar maskin och det finns några som gör så, men då kan man väl lika gärna välja "rätt" program från början. Går säkerligen göra tvärtom också.

Johan_S
2008-03-30, 19:43
Tackar för era synpunkter. Jag är inte intresserad av att arbeta ett år, jag ser verkligen fram emot att få bita tag i lite mer studer till hösten! Och som sagt, jag är helt inne på maskinteknik. Jag gillar de generella dragen i programmet. Men som sagt, IT, jag skulle verkligen trivas som en projektledare där jag har med mina kollegor får leda ett projekt där vi etc konstruerar en hellösning för att styra alla lås i en byggnad. Ska ha möte med min syo nu på onsag och höra vad hon har att säga, har inte fått så mycket vettig än så länge tycker jag ifrån hennes håll.

Men som sagt, tack för synpunkterna!

Sony
2008-03-30, 19:46
Nä visst, ströjobb ger kanske inte inblick i vad ubildningarna handlar om men att ta studielån i 5 år på en utbildning utan att veta om det är vad man vill läsa är kanske inte idealiskt heller.

Men söker du båda utbildningarna har du båda alternativen kvar till du får antagningsbesked i juli och därmet flera månader på dig att ta reda på mer om vad de handlar om.

Baan
2008-03-30, 19:47
Tackar för era synpunkter. Jag är inte intresserad av att arbeta ett år, jag ser verkligen fram emot att få bita tag i lite mer studer till hösten! Och som sagt, jag är helt inne på maskinteknik. Jag gillar de generella dragen i programmet. Men som sagt, IT, jag skulle verkligen trivas som en projektledare där jag har med mina kollegor får leda ett projekt där vi etc konstruerar en hellösning för att styra alla lås i en byggnad. Ska ha möte med min syo nu på onsag och höra vad hon har att säga, har inte fått så mycket vettig än så länge tycker jag ifrån hennes håll.

Men som sagt, tack för synpunkterna!

Jag hoppas ingen lurat i dig att du kan jobba som projektledare efter en IT-utbildning. Det är snarare en tjänst man möjligtvis kan jobba upp sig till efter några år om man har det som krävs.

Sony
2008-03-30, 19:51
Alla universitet brukar ju ha infodagar där man kan träffa både studenter och lärare på programmet, har dessa varit redan?

Oavsett utbildning du väljer kan du få jobba i projektform och även som projektledare efter att du jobbat ett tag (precis som sas ovan såg jag nu). Men räkna med att om du går M så kanske du startar med konstruktion/beräkning på något industriföretag och då är det kanske mer troligt att du går vidare uppåt inom den branchen. Läser du istället D kanske du börjar som systemutvecklare inom mjukvara snarare och därmet forsätter i det området.

Johan_S
2008-03-30, 20:35
Alla universitet brukar ju ha infodagar där man kan träffa både studenter och lärare på programmet, har dessa varit redan?


Jag har tagit del av KTH´s dagar men som sagt, jag har vart nästan helt insnöad på Maskin.



Jag hoppas ingen lurat i dig att du kan jobba som projektledare efter en IT-utbildning. Det är snarare en tjänst man möjligtvis kan jobba upp sig till efter några år om man har det som krävs.

Nej självklart förstår jag det, men det är min vision. Jag kan tänka mig att slava lite som kodare i några år. Men jag vill absolut upp i mer ansvarsfulla roller i min karriär.

Jag ska söka mer iformation, tack för era synpunkter.

Clarkolofsson
2008-03-30, 20:37
Har själv sökt både Maskin Civil resp Högskoleingenjör. Det jag är lite rädd för är att jobbet som ingenjör ska bli för asocialt. Jag gillar allt som har med konstruktion att göra osv, men skulle samtidigt inte kunna ha ett jobb som inte kräver lite social kompetens. Folk säger att många ingenjörer är jävligt speciela och inåtriktade.. Fan så förvirrad jag är. Någon maskinare som vet??

Sony
2008-03-30, 20:51
De flesta akademiska yrken är väl mer eller mindre sociala. Är du konstruktör diskuterar du problem/lösningar/arbetsuppdelning/uppföljning av tidigare arbete med kollegor/gruppledare eller chefer/kunder samt färdigt underlag först med tillverkare som ska ta fram vad du konstruerat och i nästa led montörer som ska lägga ihop pusslet med det du / din avdelning skickat på tillverkning.

Lite vad jag kommer på sådär spontant. Kort sagt - räkna inte med att få sitta ifred och arbeta några längre stunder ;)

jakke
2008-03-30, 21:09
Folk säger att många ingenjörer är jävligt speciela och inåtriktade.. Fan så förvirrad jag är. Någon maskinare som vet??

100% skitsnack.

shut teh face
2008-03-30, 21:13
Ingenjörer brukar vara rätt ordande personer, ibland lite tråkigt pedanta och .. ja tråkiga.

Men det finns värre, typ it-jurister, fyfan. Nuvarande läraren pratar så segt att man får ont i rektum. "När ... man talar .. om . upphovs .. rätts ... skyddade ... .. alster...[...]" *gah!*

Clarkolofsson
2008-03-30, 21:22
De flesta akademiska yrken är väl mer eller mindre sociala. Är du konstruktör diskuterar du problem/lösningar/arbetsuppdelning/uppföljning av tidigare arbete med kollegor/gruppledare eller chefer/kunder samt färdigt underlag först med tillverkare som ska ta fram vad du konstruerat och i nästa led montörer som ska lägga ihop pusslet med det du / din avdelning skickat på tillverkning.

Lite vad jag kommer på sådär spontant. Kort sagt - räkna inte med att få sitta ifred och arbeta några längre stunder ;)

Tack nu känns det bättre :D

tobe
2008-03-30, 21:36
Gör lumpen först. Det är bra för den personliga mognaden.

tron
2008-03-30, 21:39
Du kan gå maskin och rikta in utbildningen åt datahållet.
Du kan gå maskin, inse att du är data och byta efter ett år. Inte hela världen, du kan tillgodoräkna dig mycket, i början är utbildningarna ganska likriktade.
Och vice versa.
Ta nåt.

Johan_S
2008-03-30, 21:39
Överkvalificerad för det lilla som fanns kvar då jag mönstrade i feb. Får välja o vraka en hel del bland 90:ornas (är själv 89:a) men att jobba ett år, lumpen ett år och sen plugga känns avlägset. Visst, säkert många som gör så men jag vill plugga! Tycker jag ligger bra till när det gäller den personliga mognaden, jag vill bara påbörja mitt egna liv nu. Lusläser för fullt på KTH´s hemsida och diverse forum om just dessa utbildningar...

Mvh
Johan

Johan_S
2008-03-30, 21:40
Du kan gå maskin och rikta in utbildningen åt datahållet.
Du kan gå maskin, inse att du är data och byta efter ett år. Inte hela världen, du kan tillgodoräkna dig mycket, i början är utbildningarna ganska likriktade.
Och vice versa.
Ta nåt.

Bra ord, tack!

seggan
2008-03-30, 21:46
Annars kan du ju köra Civiling. med öppen ingång... så kan du forsätta plugga ett tag och sedan välja inriktning..

The_RobRoy
2008-03-30, 21:52
Med det nya systemet med 3 år bachelor och 2 år master måste man väl kunna komponera ihop sin egen lilla utbildning mycket mer, samt att byta mellan maskin och data kan inte heller vara så svårt..

Viktigare att du är säker på att du vill plugga på KTH snarare.

tossefar
2008-03-30, 22:23
Jag valde data. Ta det du tycker är mer intressant.

AndersHermansson
2008-03-30, 22:58
Kan vara värt att kolla in IT-programmet på KTH också om du gillar data och programmering.