handdator

Visa fullständig version : Bostadskö i Stockholm och Göteborg


vesterberg
2008-03-30, 17:40
bor nu i Luleå, men har väl inga planer på att bo kvar här hela mitt liv så det kan väl vara en idé att ställa sig i kö, men var? vilka bostadsföretag är bra och vilka ska man passa sig för?

Cilia
2008-03-30, 17:46
http://www.bostad.stockholm.se/

där behöver du inte välja bostadsbolag och du behöver inte vara skriven i Stockholm till skillnad mot vissa andra kommuner.

The_RobRoy
2008-03-30, 17:56
http://www.bostad.stockholm.se/

där behöver du inte välja bostadsbolag och du behöver inte vara skriven i Stockholm till skillnad mot vissa andra kommuner.

Tveksamt om det är någon mening att ställa sig där, mer än i något slags långsiktigt perspektiv. Jag har dock stått i 1 år nu. Lagom till att man har kö-tid för att få något vettigt införs väl marknadshyror ändå så.. *mini

Mirre
2008-03-30, 18:40
Två av mina vänner har fått bra lyor via bostadsförmedlingen. En fick en minitvåa i Fredhäll efter fyra år... Den andra fick en etta på söder efter tre år... Så även om man får hitta annat boende under tiden så lönar det sig att stå kvar. Nu anmäls det dessutom in fler lediga än för några år sedan.

Cilia
2008-03-30, 19:02
Tveksamt om det är någon mening att ställa sig där, mer än i något slags långsiktigt perspektiv. Jag har dock stått i 1 år nu. Lagom till att man har kö-tid för att få något vettigt införs väl marknadshyror ändå så.. *mini
så vad är ditt råd?

The_RobRoy
2008-03-30, 19:41
så vad är ditt råd?

Hyr i andra hand som alla andra, tills man jobbat sig upp till ett välbetalt jobb.
Sedan köper man något, alternativt via kontakterna man fått i den nya staden skaffar svartkontrakt för att få ett förstahandskontrakt.

Eller så letar man upp nån kyrka som äger lägenheter i innerstan och smörar upp prellen och dom gamla gubbarna i styrelsen ;)

Cilia
2008-03-30, 19:44
Hyr i andra hand som alla andra, tills man jobbat sig upp till ett välbetalt jobb.
Sedan köper man något, alternativt via kontakterna man fått i den nya staden skaffar svartkontrakt för att få ett förstahandskontrakt.

Eller så letar man upp nån kyrka som äger lägenheter i innerstan och smörar upp prellen och dom gamla gubbarna i styrelsen ;)
se där lite tips.

kan man inte göra allt det du föreslår och stå i Bostadsförmedlingens kö?
Det kostar väl bara 200 kr/år?
så får man se hur det går.
Ju fler ägg i korgen liksom ...

Scratch89
2008-03-30, 19:45
www.boplats.se är platsen för dig som söker i Göteborg. Väldigt bra, då man kan söka inom alla kategorier man kan tänkas vilja söka inom.

The_RobRoy
2008-03-30, 19:56
se där lite tips.

kan man inte göra allt det du föreslår och stå i Bostadsförmedlingens kö?
Det kostar väl bara 200 kr/år?
så får man se hur det går.
Ju fler ägg i korgen liksom ...

Jo precis det jag själv gör. Men jag måste ju få va lite bitter också ;)

Cilia
2008-03-30, 20:49
Men jag måste ju få va lite bitter också ;)
Absolut, vad vore världen utan all dess bitterhet *w*